Tino Mecklin

Fougan kaputti

7 viestiä aiheessa

Tervehdys!

Perimätiedon mukaan -60 luvun alkupuolella Fouga Magister olisi tehnyt pakkolaskun Ol. Pyhäjärvellä, Eskoperän kylän läheisyydessä olevalle suolle. Paikan läheisyydessä kulkee Ylivieska- Iisalmi rata. Lentäjät olivat selviytyneet lähes vammoitta ja  konekin oli suolla kokonaisena. Tunteeko joku tapauksen?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan ollut Saab B17 SH-2, joka teki pakkolaskun Pyhäjärvellä 8.8.60. Miehistölle ei tullut suurempia vammoja, mutta konetta ei korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fougan pakkolaskua Pyhäjärvellä ei tue myöskään luettelo johon kaverini on arkistotiedoista listannut kaiken mahdollisen löytämänsä onnettomuudet ja vauriot 1950-60 luvuilta ilmavoimissamme esim. mm. "11.8.1961. FM-28. Oikea kärkisäiliö raapaisi hallin seinää Porissa".:|

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin todennäköisesti kyseessä on ollut tuo SH-2:n kaputti elokuussa 1960, kuten täällä hyvin perustellaankin. Kysymys Tino Mecklinille: muistaako kukaan suolla olleen koneen väriä? Se on aika olennainen asia tässä tapauksessa konetyypin tunnistamisessa ”maallikoille”. Molemmat konetyypit olivat tulleet tuolloin hiljattain palvelukseen. Fouga Magisterit olivat tuolloin kokonaan ALUMIININ värisiä, kun taasen Saab 17A SH-2 oli kokonaan KELTAINEN, nokan päällä hieman ruskeanpunaista. 

Jatketaanpa vielä. SH-2-konetta ohjasi vänrikki Veikko Isomursu ja matkustajina olivat mekaanikko Seppo Uotila sekä kersantti Heimo Olkkonen, joka ainoana loukkaantui lievästi. Lennon tehtävänä oli suunnistaa välillä Utti-Oulu-Luonetjärvi-Utti ja viedä mekaanikko Olkkonen Oulunsaloon valmistelemaan ampumaleiriä. Pakkolaskun syynä oli todennäköisesti polttoainejärjestelmään joutunut ilma, joka oli johtunut bensapumpun virheellisestä käytöstä. Tämä aiheutti lennolla moottorin kierrosten laskun. Koneesta saatiin varaosiksi vain kuomu, mittaristo, ohjaamon laitteet, välisiiven polttoainesäiliöt, laskutelineet sekä todennäköisesti myös moottori. Kone meni muuten romutukseen. 

Lentoonlähtö Utista oli 8.8. -60 klo 9.39 ja pakkolasku suolle Pyhäsalmen Parkkiman kylässä tapahtui klo 10.47. Kaputtitietojen lähteenä Kyösti ”Kössi” Partosen artikkeli. (Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti numero 2/2009.)

Parkkima ja Eskoperä näyttää olevan samaa seutua, joten eiköhän tämä ole selvitetty.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäystä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetyypin suhteen perimätieto oli virheellinen. Kone oli SAAB 17A   SH-2. Tuttavani oli tuolloin 9 vuotias ja kertoi polkeneensa naapurin poikien kanssa

tapahtumapaikalle. Kone oli mahallaan suolla ja kyläläisiä hätisteltiin kauemmaksi palovaaran takia.

Kiitos kaikille vastanneille ja tapahtumaa selvittäneille.

TM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään