Mikko Sokero

Ilmailulaitos tuotti voittoa (!)

10 viestiä aiheessa

Ilmailulaitoksen vuoden 2004 tulos 15 milj. euroa

 

Ilmailulaitoksen pääjohtaja Mikko Talvitie julkisti Ilmailulaitoksen vuosipäiväjuhlassa Turussa Ilmailulaitoksen vuoden 2004 tuloksen, joka on 15 miljoonaa euroa. Tulos oli noin seitsemän miljoonaa euroa tavoitetta parempi, mutta noin miljoona euroa heikompi kuin viime vuonna. Vuoden 2004 toiminnallinen tulos oli 18 miljoonaa euroa, mikä vastaa pitkän tähtäyksen tavoitetta. Vuoden 2004 liikevaihto oli 233,8 miljoonaa euroa.

 

Pääjohtaja Mikko Talvitien mukaan Ilmailulaitoksen 18 miljoonan euron tulostaso pitää laitoksen talouden terveenä, riittää korvausinvestointien ja pienten laajennusinvestointien omarahoitukseen, sekä mahdollistaa noin viiden miljoonan euron osingonjaon valtiolle. "Tätä tulostasoa pidämme tavoitteenamme myös jatkossa ja pyrimme samalla siihen, että maksutasomme säilyy yhtenä Euroopan edullisimmista. Lentoasemien ja lennonvarmistuksen matkustajakohtaisesti lasketut maksut alenivat erilaisten alennusohjelmien seurauksena 3,5 %."

 

Vuosi 2004 oli lentoasemien ja lennonvarmistuksen liiketoiminnassa pitkästä aikaa "normaali" vuosi, ilman suuria ulkopuolisia häiriötekijöitä. Lentomatkustuksen kysyntä kuroi kaikkialla maailmassa umpeen kahden ja puolen vuoden notkahduksen. Suomessa kansainvälinen lentoliikenne palautui 14 %:n kasvullaan pitkän aikavälin 4 %:n kasvu-uralle. Suomen kansainvälinen lentomatkustus oli ennätykselliset 8,9 miljoonaa lentomatkaa.

 

Vuoden 2004 lentomatkustuksen poikkeukselliseen kasvuun vaikuttivat yleinen taloudellinen kehitys, patoutuneen lomamatkustuksen purkautuminen kysynnäksi, lentotarjonnan monipuolistuminen sekä lentoyhtiöiden ankara kilpailu ja lentomatkustuksen hintatason lasku.

 

Ilmailulaitos on Suomen 25 lentoasemaa ylläpitävä ja kehittävä sekä Suomen lennonvarmistuspalveluja tuottava valtion liikelaitos.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talous asiat varsinkin lentobusineksessä menee meikäläisellä yli ymmärryksen, mutta ihmetyttää että uutisena kerrotaan ilmailulaitoksen tuottaneen voittoa,

sillä minusta tuntuu että helpompaa ja varmempaa rahantuloa ei olekaan kuin heillä on.

 

Ilmailulaitosta liikelaitoksena pidetään, mutta monopoliaseman vuoksi on naurettavan helppoa laitoksella

säätöruuvia "rikkaammalle"vääntämällä saada lisää rahaa lentoyhtiöiltä jos kulut karkaavat käsistä ja näinollen jos laitos tappiota olis tuottanut joku vuosi, niin sehän se uutinen olisi.

 

Lentoyhtiöiltä vaatii aika paljon suurempaa kekseliäisyyttä voitollisen tuloksen saamiseksi, sillä matkustajalta ei välttämättä tuloa saada enenpää lipun hintaa nostamalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liene ILL:llä taloudellisesti huonosti mennyt moniin vuosiin? Eli toisin sanottuna hyvin ollaan plussalla oltu jo aiemminkin.

 

Pengoin vähän vanhoja vuosikertomuksia: Vuonna 2003 tulosta tehtiin 16,5 meur. 2002 "vain" 4,1 mEur, ja vuonna 2001 12,1 miljoonaa plussalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuollainen kypämiltsi +- muutama miljoona vielä ole kovin kummoisesti, se vaan tarkoittaa sitä että ensi kesänäkin voidaan Vantaalla levittää pikeä baanalle ilman, että tarvitsee miettiä mennäänkö konkkaan tänä vai ensi vuonna. Ilmailulaitoshan on liikeyritys, tietysti sillä on myös Suomessa jonkin asteinen monopoliasema.

 

Eri asia on onko sitten hyvä järjestely se että hallinnoiva viranomainen veivaa samalla sammon kahvaa... mutta se onkin jo kokonaan toinen keskustelu :)

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sais tuolla voitolla varmaan maalattua ehkä muutaman metrin rullaus ja kaistaviivoja uusiksi. Ei juurikaan saa tällähetkellä selvää. Tai oikeastaan aivan sama mulle, ajelen missä lystään kunnes viivat näkyvät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sais tuolla voitolla varmaan maalattua ehkä muutaman metrin rullaus ja kaistaviivoja uusiksi. Ei juurikaan saa tällähetkellä selvää. Tai oikeastaan aivan sama mulle, ajelen missä lystään kunnes viivat näkyvät.

Kröhöm Sami... Olet saanut ajoluvan kun olet ajanut kaistojen mukaan, vaikka kaistat ei ole maalattu niin pitää muistaa/tietää missä ne menee... Selitys mahdollisen huomautuksen saaneena ei voi olla että en näe kaistoja :) Kaikki Hki-Vantaan maalaukset suoritetaan aluksi keväällä, sitten vielä paksut maalit syksyllä mutta talven aikana harjat ne poistavat :( Hki-Vantaan kartasta löytyy kaistat, ja jos ei tiedä missä ajaa niin auto hangariin vaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaaksä ihan tosissaan, että alkaisin ajelemaan kartan kanssa. "Joo, lähen tulee sinne 149:iin, menee noin tunti". ;D

 

Kyllä ne ainakin nyt näkyy melko huonosti. Toivottavasti kohta maalaillaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bullshit. Niitä kukaan voi kaikkia muistaa, kun ne muuttelee niitä jatkuvasti :D

Sitten vielä Samin kommentti:

"Meinaaksä ihan tosissaan, että alkaisin ajelemaan kartan kanssa. "Joo, lähen tulee sinne 149:iin, menee noin tunti".

Kyllä ne ainakin nyt näkyy melko huonosti. Toivottavasti kohta maalaillaan."

 

Kuulkaa Herrat lentoaseman, siinä vaiheessa jos saatte kirjallisen huomautuksen niin selitys että: "Kaistoja ei näkynyt" EI Todellakaan mene läpi. Ajokokeen aikana on ajeltu pitkin kaistoja, jos ei tiedä missä kaista menee niin sitten ei pidä ajaa. Kaistojen muutoksista ilmoitetaan, seuraava ilmoitus varmaan toukokuussa. Kaikista asioista EI kyllä kerrota, edes meille, esimerkkinä STOP-merkki Apron 4:lta Apron 3:lle.

Mutta kiteytettynä vielä, kaistat pitää tietää, ei ole selitys ettei kaistaa näy, taivahan tosi juttu sano pohojalaanen :)

Niin, ja Sami, Apron 3:lta standille 149 30km/h ei mene tuntia kaistota pitkin, vaan tunti menee jos ei ei tiedä missä kaistat menee ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasiko kukaan, ILL:n tiedotteessa ollutta linkkiä Mikko Talvitien Turun Linnassa pitämään puheeseen http://www.ilmailulaitos.fi/files/fcaa/ilmailulaitos_pdf/Talvitienpuhe1.3.05.pdf.

Siellähän pidettiin Ilmailulaitoksen vuosipäivän ja Turun lentoaseman juhlavuoden vastaanotto 1.3.2005

 

Puheessa on paljon Suomen ilmailuhistoriasta ja mm. Artukaisten kentästä ja sen vihkiäisistä.

 

Parasta puheessa taitaa silti olla Malmin ystäville tämä kohta:

------------------------------

Ilmailulaitoksen mielestä Suomen lentoasemaverkosto on hyvä ja tehokas järjestelmä, samaan tapaan kuin maanlaajuinen tie- rataverkko sillä erolla, että lentoasemaverkoston maksavat käyttäjät, kun taas muut verkot maksaa veronmaksajakollektiivi. Suomen lentoasemaverkostoon kuuluu viisi sellaista pientä reittiliikenteen lentoasemaa, jotka eivät tuota taloudellista lisäarvoa verkostoon. Lisäksi Ilmailulaitos ylläpitää omasta halustaan alihinnoin Suomen lentokoulutuksen sekä harrasteilmailun pyhättöä Malmin lentoasemaa.

Näiden lentoasemien lakkauttaminen tai niiltä osin hintojen oleellinen korotus parantaisi Ilmailulaitoksen tulosta noin viidellä miljoonalla eurolla lähes välittömästi. Muiden lentoasemien hintatasoon toimenpiteellä ei olisi vaikutusta, koska Suomen lentoasemien ja lennonvarmistuksen hinnat ovat jo nykyisellään Euroopan edullisimpia ja tehokkaassa pohjolassakin halvimmat. Tuloksen näin parantuessa Ilmailulaitoksen omistaja - eli valtio- saisi hieman paremman osingon ja mahdollisuuden alentaa pikkuriikkisen yleistä veroastetta.

 

Valinta on poliittinen – ei liiketaloudellinen.

-------------------------------

 

Eli jos lentoasema on pyhättö, niin sen hävittäminen olisi pyhäinhäväistys? :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään