Jukka Nisula

Kuvakysymys: DC-3 nokallaan (uusi kuva löytynyt)

16 viestiä aiheessa

Tässäpä kuva-arvoitus. Eli kysymys kuuluu:

 

MIKÄ-MISSÄ-MILLOIN? Karmat tietäjälle. :) Valitan vanhan kuvan huonoa laatua :-[

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, oiskohan ollu Härmälässä kun mekaanikko kävi kännispäissään näyttämässä joillekkin tsybyille vähän konetta yömyöhään? Ilmeisesti onnistuivat jotenkin kämmentämään sen vehkeen nokalleen kun pistivät moottorit käyntiin ja lähtivät rullailemaan, näyttääkseen tytöille olevansa jotain hienojakin herroja? Olisiko ollut niin että siellä oli ohjaamossa joku perämieskin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, oiskohan ollu Härmälässä kun mekaanikko kävi kännispäissään näyttämässä joillekkin tsybyille vähän konetta yömyöhään? Ilmeisesti onnistuivat jotenkin kämmentämään sen vehkeen nokalleen kun pistivät moottorit käyntiin ja lähtivät rullailemaan, näyttääkseen tytöille olevansa jotain hienojakin herroja? Olisiko ollut niin että siellä oli ohjaamossa joku perämieskin?

 

Ei... tämä tapaus sattui Porissa ja kone sai epävirallisen nimen "Perhonen". Kone oli OH-LCG ja 18.6.49. Kukas tietää mistä tämä nimi tuli? Muilla koneilla oli lentävien nimiä, mutta ne olivat lintuja...

 

Toinen nokilleen meno sattui Turuus. Kone meni nokilleen ja nokalla oltiin hetken hämmentyneitä. Kippari tokaisi perämiehelle, että: mene sinä sanomaan jotakin. Perämies nousi, avasi oven ja sanoi matkustajille: "Turku - Åbo" ja pisti ovan taas kiinni.

 

Kone oli OH-LCD 22.11.1948.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LCD sai kipeää Vaasassa 21.12.1957 ja OH-LCB samassa paikassa 20.11.1948.

 

Edit: Kysyjän kotipaikka huomioon ottaen tämä vaihtoehto on hyvin todennäköinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LCD sai kipeää Vaasassa 21.12.1957 ja OH-LCB samassa paikassa 20.11.1948.

 

Edit: Kysyjän kotipaikka huomioon ottaen tämä vaihtoehto on hyvin todennäköinen.

 

Oot hyvä tietämään, Jouni. Ja kotipaikkahan kyseessä on ;)

 

Kuva-arvoitus: DC-3 nokallaan

 

Oikea vastaus: Aero Oy:n / Finnairin DC-3, OH-LCD “Lokki”, nokallaan Vaasan lentoasemalla Laihianjoen penkalla joulukuussa 1957.

 

Tämä tapahtui 21.12.1957, ja onnettomuushetkellä vallitsi sankka lumipyry ja huono näkyvyys. Kone laski liian pitkälle kiitotielle 16, joka oli tuolloin muuten vain 1400 metriä pitkä ja eteläpää oli aivan lähellä jokea.

Kone liukui ulos kiitotieltä ja pysähtyi Laihianjoen penkalle pyrstön noustessa komeasti pystyyn. Kukaan ei tiettävästi loukkaantunut onnettomuudessa. Kone saatiin pois vetämällä köydellä kannuspyörästä käyttäen kunnossapidon voimakasta lumilinkoa. Kone vaurioitui jonkin verran, jotakin” nitkahti” ja se korjattiin. OH-LCD “ Lokki” palasi liikenteeseen ja säilyi jälkipolville. Nykyään konetta voi ihailla Helsinki-Vantaalla, onhan se toinen Airveteranin kolmosista, ei toki lentokelpoinen. Ehkäpä joskus vielä...

 

Nykyään Vaasan kiitotie 16-34 on 2500 metriä pitkä ja sitä on jatkettu useaan otteeseen pohjoiseen päin. Myös kiitotie 34:n kynnystä on siirretty 160 metriä pohjoiseen eli Laihianjoesta poispäin. Nykyään on koneilla enemmän pelivaraa liukastella...

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kone laski liian pitkälle kiitotielle 16, joka oli tuolloin muuten vain 1400 metriä pitkä ja eteläpää oli aivan lähellä jokea.

 

Kun luin tuon ensimmäisen kerran, niin piti palata takaisin lukemaan uudestaan, koska en aluksi ymmärtänyt, kuinka kiitotie voi olla liian pitkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan ollut parempi sanoa sitten vaikka, että kone "istui liian pitkälle", kuten ilmailuslangissa puhutaan. Ilmeisesti joku olisi heti reagoinut ja vastannut, että "eihän lentokone voi istua"... ;)

 

No joka tapauksessa lasku meni pitkäksi, kuten kuvasta näkyy.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan ollut parempi sanoa sitten vaikka, että kone "istui liian pitkälle", kuten ilmailuslangissa puhutaan. Ilmeisesti joku olisi heti reagoinut ja vastannut, että "eihän lentokone voi istua"... ;)

 

No joka tapauksessa lasku meni pitkäksi, kuten kuvasta näkyy.

 

Jukka

 

Ja saman muuten tekivät about samassa paikassa pari sakujen Dornieria ja Ju-52/3, eli Tuovilanjokeen sukeltaminen ei ole mitään uutta ...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja saman muuten tekivät about samassa paikassa pari sakujen Dornieria ja Ju-52/3, eli Tuovilanjokeen sukeltaminen ei ole mitään uutta ...

 

 

Janne

 

Näin on. Valtosen kirjassa "Lapin lentokoneenhylyt" on kuva Junkers JU 52:sta, tunnus KT-NS (Wnr.6584), kärsi 50% vauriot Vaasassa. Syy ylinopeus laskussa ja lasku päätyi Laihianjokeen eli Tuovilanjokeen. Kone kuului 2./Kgr.z.b.V 108(H):een, huh huh olipa vaikea lentojoukko-osasto...ja tämä sukellus tapahtui 10.7.1941. Se Dornier 17 P meni radan toisessa päässä mahalleen tienpenkkaan, 80% vauriot, 30.7.41. Lentäjät loukkaantuivat.

 

Ja sitten ilmavoimien Mersu ja Pyry tippuivat 50-luvulla, molemmissa meni ihmishenkiä. Nämä tapaukset löytyvät Jaakko Hyvösen "Kohtalokkaat lennot"-kirjasta. Ja meinas unohtua eräs vänrikki, joka meni nokilleen Gloster Gauntletilla ojaan ja taittoi niskansa jatkosodan aikana. On sattunut ja tapahtunut... :(

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain haltuuni uuden kuvan tästä onnettomuudesta joulukuulta 1957 Vaasassa. Kuva on otettu Tuovilanjoen toiselta puolelta. Olen suurentanut sen pienestä n. 5 x 5 cm kuvasta, joka oli tyypillistä kokoa ennen vanhaan. Huomatkaa autot koneen takana, se lumilinko ehkä vasemmalla, jolla kone vedettiin pois. Näyttäisi olevan myös palokunnan tikasauto paikalla.(kuva:O.Vanhala)

 

Jukka

 

Alkuperäinen kuvateksti kuuluu: "Jano pääsi yllättämään" :D

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei... tämä tapaus sattui Porissa ja kone sai epävirallisen nimen "Perhonen". Kone oli OH-LCG ja 18.6.49. Kukas tietää mistä tämä nimi tuli? Muilla koneilla oli lentävien nimiä, mutta ne olivat lintuja...

 

Vaikka tuo kysymys onkin wanha, ei tähän näytä tulleen vastausta, joten:

 

Lempinimi tuli nyttemmin jo menehtyneen sankarin sukunimestä. Oli muuten erityisen mukava setä. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten ilmavoimien Mersu ja Pyry tippuivat 50-luvulla, molemmissa meni ihmishenkiä. Nämä tapaukset löytyvät Jaakko Hyvösen "Kohtalokkaat lennot"-kirjasta. Ja meinas unohtua eräs vänrikki, joka meni nokilleen Gloster Gauntletilla ojaan ja taittoi niskansa jatkosodan aikana. On sattunut ja tapahtunut... :(

 

Jeps, sekä ohjauksensa menettänyt koelennolla ollut Stigu, molemmat matkustajat (siis kone menetti ohjattavuutensa... 8) ) pelastautuivat varjoilla.

 

Se mersu tuli kuulemma suurin piirtein nykyisen hallin kohdalla olleen tutun serkun pihalle, vieden mennessään kanalan ja paskahuusin. Esko spottailee usein kentällä, kannattaa kysyä aiheesta,kertoo varmaan mielellään. Samoin kesällä serkun luona heinätöissä olleessaan kuljettiin radan yli hevosella toiselle puolelle pellolle. :)

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, sekä ohjauksensa menettänyt koelennolla ollut Stigu, molemmat matkustajat (siis kone menetti ohjattavuutensa... 8) ) pelastautuivat varjoilla.

 

Se mersu tuli kuulemma suurin piirtein nykyisen hallin kohdalla olleen tutun serkun pihalle, vieden mennessään kanalan ja paskahuusin. Esko spottailee usein kentällä, kannattaa kysyä aiheesta,kertoo varmaan mielellään. Samoin kesällä serkun luona heinätöissä olleessaan kuljettiin radan yli hevosella toiselle puolelle pellolle. :)

 

Janne

Siitä Mersusta (MT-491) olen kuullut aika paljon, se oli luutnantti Wahe (14.6.1952), joka joutui odottamaan Aeron kolmosen laskeutumista ja moottori ylikuumeni ilmeisesti niin pahasti, että se startissa syttyi palamaan ja menetti tehoaan. Kone nousi ilmaan ja sakkasi vasemmalle katkoen koivun latvoja sinne maatilan pihaan. Tapaus löytyy Jaakko Hyvösen kirjasta "Kohtalokkaat lennot".

Olen kuullut myös, että koneessa oli kiinni yksi tai useampi betoninen (oli 2 x 50 kg, edit.) harjoituspommi, koska meneillään oli merimaalipommitusharjoitus. Semmoinen pommi olisi lojunut vuosikaudet siellä pihalla.

 

Siitä Aeron vuorokoneesta oli puolet matkustajista perunut matkansa heti onnettomuuden jälkeen. Olivat säikähtäneet tapausta kovasti.

Tarina kertoo vielä, että kanalan luona oli ollut kissa kyttäämässä kukkoa ja se kissa oli jäänyt siihen koneen alle ja kuollut ja kukolta mennyt pää poikki...

 

Messerchmittit olivat ihan loppuun ajettuja jo silloin ja ne poistettiinkin käytöstä pian. Luutnantti Wahetta se ei enää auttanut...

 

Se ohjattavuutensa menettänyt Stigu (SZ-3) putosi Tuovilan pelloille 14.5.1955. Ohjaussauva jumiintui toiseen laitaan ja oppilas ja opettaja hyppäsivät varjoilla. Ja se mainitsemani Gauntlet-pilotti olikin oppilas Karmala, ei vänrikki kuten aiemmin kirjoitin (starttikiito pitkäksi, pyörät ottivat ojaan ja kone ympäri, niskat poikki. Jatkosodan aikana)

 

Jukka

 

edit: Se Pyryn juttu meni lyhyesti niin, että 4 Pyryä starttasi aikaisin aamulla harjoituksiin, ja merisumupilvi tuli nopeasti kentän päälle, jolloin koneet joutuivat heti pilveen. Yhden onnistui laskea takaisin kentälle , kaksi pääsi pukkaamaan pilven läpi Kauhavalle, mutta yksi kone yritti laskea kentälle ja sakkasi jyrkästä kaarrosta suoraan kenttään, siihen kiitoteiden 34-16 ja 29-11 risteykseen palaen poroksi. Molemmat lentäjät kuolivat. (Pyry PY-10, 9.6.1949)

 

Eipä kovin mukavia juttuja mutta totta. (Laitoin noita päivämääriä ja tarkennuksia myöh.)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään