Jori Lamberg

Helsinki-Vantaa 15/33

10 viestiä aiheessa

MiksI koneet laskee 04 vaikka tuulen suunta 120 ja puuskissa 15m/se? Milloin sitä 15 kiitotietä sitten käytetään jos ei nyt? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

MiksI koneet laskee 04 vaikka tuulen suunta 120 ja puuskissa 15m/se? Milloin sitä 15 kiitotietä sitten käytetään jos ei nyt? 

15 on ensisijainen kiitotie laskeutuville liikennetilanteen ja kokonaisuuden sen salliessa. Sitä siis käytetään ensisijaisesti, mutta ei esimerkiksi silloin, jos lähestyviä koneita tulee kahdelle kiitotielle samaan aikaan, tai esimerkiksi kunnossapitotöiden/muiden tilapäisten rajoitusten vuoksi.

 

 

prs.PNG

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin että niitä koneita vaan sattuu tulemaan johonkin? Miehistöt varmaan arvostivat vaaputella sivutuulessa rinnakkain? 

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Ai niin että niitä koneita vaan sattuu tulemaan johonkin?

Kahta kiitotietä käytetään samanaikaisesti, kun liikennemäärä ei mahdu yhdelle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Mites tuo sivutuulikomponentti lasketaan?

Lentosäähavainnoista, trigonometrisesti. Sivutuulikomponentin määrä 15:50 suomen aikaa havainnossa = 22*sin(110-47)=19,60

METAR EFHK 301350Z 11022KT 9999 OVC011 03/01 Q1023 NOSIG=

Kiitotien tosisuunta about 047 astetta, eli tuuli on ollut oikealta 110-47 = 63 astetta. Sin 63 = 0,89, eli sivutuulikomponentti on ollut 19,6 solmua.

On syytä huomioida, että taulukon arvojen ylittyessä PYRITÄÄN käyttämään parhaan vastatuulikomponentin antavaa kiitotietä. Aina se ei ole kuitenkaan mahdollista, juuri esimerkiksi kunnossapitotöiden takia.

2 tuntia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Miehistöt varmaan arvostivat vaaputella sivutuulessa rinnakkain? 


Tuo nyt ei ole liikenneluokan koneelle tuuli eikä mikään, pikkukoneillakin voi lentää kovemmassa sivutuulessa. Miehistöt ja lentoyhtiöt aivan varmasti arvostavat sitä, että pääsevät laskeutumaan ja lähtemään lentoon ilman pitkää odotusta, joka voisi seurata yksittäisen kiitotien tai epätehokkaan kiitotieyhdistelmän käytöstä.

15:sta voi käyttää laskeutuville samaan aikaan kun 22R on käytössä lähteville, tämä on yleisin kiitotiekombinaatio jota Vantaalla käytetään. Jos lähteville on 04R tai 04L, niin lentoonlähtöä tekevän koneen kanssa samaan aikaan ei 15:lle voi laskeutua.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos asiallisista vastauksista ja anteeksi oma näsäviisauteluni. Olen vielä Dunning-Kruger käyrän alkupäässä eli luulen tietäväni kaiken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Tuo nyt ei ole liikenneluokan koneelle tuuli eikä mikään, pikkukoneillakin voi lentää kovemmassa sivutuulessa.

Tämä on aivan totta, jos kiitotien kitkat ovat hyvät ("kesäkeli"). Talvella lumisateessa heikoilla kitkoilla minä menisin mielummin 15:lle. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, toki kiitotieolosuhteet vaikuttavat. Kitkatasohan on huomioitu myös tuossa PRS:ssä (preferential runway systemissä) niin, että sitä käytetään korkeintaan kontaminoituneella kiitotiellä, jossa jarrutusteho on vähintään keskinkertaista parempi. Keskinkertaisella jarrutusteholla tai huonommalla PRS unohdetaan ja käytetään parhaan vastatuulikomponentin antavaa kiitotietä, jos se vain on mahdollista.

(tämän Ville varmasti tiesikin jo valmiiksi, mutta joku muu...)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK on sinänsä hyvä, että on tuo 15/33 tarvittaessa. Täällä pohjoisen mahdollisessa lumisateessa hyvinkin hyödyllinen. Kuten on Arlandassa ja Köpiksessäkin poikittaisradat. Oslo Gardermoen on sitten vain kahdella saman suuntaisella kiitotiellä. Tosin en muista sieltä koskaan yhdistelmää kova sivutuuli/huonot kitkat. Pietarissa on myös vain samansuuntaiset kiitotiet. Myös tietysti Pariisi CDG neljä samansuuntaista kiitotietä. Münchenissä kaksi, Lontoo LHR kaksi ja Manchester, Dysseldorf jne. Näillä kentillä kuitenkaan tulee harvemmin lumisadetta tms. joka pudottaisi kitkat liian alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään