Vieras

Norwegianin kapteenin epäillään käyttäneen päihteitä

65 viestiä aiheessa

Olen tietysti iloinen siitä, että tässä tapauksessa mediatalot eivät ole lähteneet revittelemään asialla. Toisaalta kummaksuttaa, miksi esimerkiksi taannoisessa Finnairin tapauksessa toiminta oli juuri päinvastaista, eli miksi yleisradiosta lähtien pyritään aiheuttamaan mahdollisimman paljon harmia ja lisävahinkoa kotimaisille yrityksille, aina kun jotain sattuu?

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu aina omien selkäänpuukotus ja emmehän me osaa tehdä mitään kunnolla, muut ja muualla tekee aina paremmin.

On vain yksi poikkeus. Finnairin tekniikka. Vain se osaa huoltaa koneita ja viat lisääntyy ja niitä oikein tahallaan jätetään hoitamatta muissa huolloissa.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
59 minuuttia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Onpas ryypiskely yleistynyt huolestuttavasti pilottien keskuudessa:thmbdn:

On sitä ollut aina, mutta viime aikoina kiinni jäämiset ovat lisääntyneet. :hmm:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustuu median seuraamiseen, viimeaikaisiin ilmitulleisiin tapauksiin, joita uutisoidaan kiihtyvällä tahdilla. Finnair, JAL, Norwegian...lyhyen ajan sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas ryypiskely yleistynyt huolestuttavasti pilottien keskuudessa ja tuskin se ryypiskely on

on huomattavasti vähentynyt myöskään matkustajien keskuudessa. Matkustajat näyttävät huonoa esimerkkiä.

Lentäminen ja koneen nousu ilmaan on hienonpaa nousu-humalassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu aina omien selkäänpuukotus ja emmehän me osaa tehdä mitään kunnolla, muut ja muualla tekee aina paremmin.

On vain yksi poikkeus. Finnairin tekniikka. Vain se osaa huoltaa koneita ja viat lisääntyy ja niitä oikein tahallaan jätetään hoitamatta muissa huolloissa.

Mun mielestä kun katselee aikaisempaa kirjoittelua niin yksittäinen tietty henkilö haluttaisiin polttaa roviolla vähän amerikkalaiseen KKK- tapaan.

 

  :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/3/2018 at 19.18, Tuomas Reinikainen kirjoitti:

Siitä sentään ollaan samaa mieltä.

Onhan se hyvä, että edes näin juhlapuheiden tasolla, vaikka kaikki ehdotukset konkreettisista toimenpiteistä tuntuivatkin herättävän kiihkeää vastustusta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin Pekka Henttu YLE:llä " 

Satunnaistarkastusten määrää lisätään vuoteen 2020 mennessä, Henttu kertoo.

– Tätä varten on kehitetty erillistä lainsäädäntöä. Siihen liittyvät uudet asematasotarkastajat, jotka Suomessa ovat Trafin tarkastajia. He tarkastavat lentokoneen, miehistön ja puhalluttavat satunnaisesti miehistön jäseniä.

Koko uutinen täällä: https://yle.fi/uutiset/3-10492247

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 3.11.2018 at 6:13 PM, Olavi Uotila said:

Perustuu median seuraamiseen, viimeaikaisiin ilmitulleisiin tapauksiin, joita uutisoidaan kiihtyvällä tahdilla. Finnair, JAL, Norwegian...lyhyen ajan sisällä.

Medialle asti ei myöskään päädy kaikki tapaukset. Varmaan tässäkin tapauksessa joku matkustaja on asiasta lehdille vinkannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Medialle asti ei myöskään päädy kaikki tapaukset. Varmaan tässäkin tapauksessa joku matkustaja on asiasta lehdille vinkannut.

Ymmärrän syvästi juopottelevia kapteeneja ja perämiehiä ynnä muuta lentohenkilöstöä,heilläkin olkoon siihen oikeus,mutta että tuo tapahtuu työaikana ,työmaalla,on aina ja ehdottomasti tuomittavaa ja tulisi johtaa poikkeuksetta uran päättymiseen. Kaikki selittelyt "en arvannut että oli vielä höyryjä jäljellä" ovat naurettavia,kun kerran nollatoleranssista(huh..mikä inflaation kärsinyt ilmaisu) puhutaan! Voisin kuvitella,että kun on kerran unelmiensa ammattiin valmistunut ja saanut paikan koneen nokalla,selän takana ja vastuullasi muutama sata matkustavaista,jotka luottavat sinuun kuin lapsi vanhempiinsa,sinä myös toimit järkähtämättä tuon luottamuksen arvoisesti. Vaan kun ei,mikä mahtaa mättää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Vaan kun ei,mikä mahtaa mättää?

Esimerkiksi alkoholismi, joka voi olla seurausta esimerkiksi kovasta henkilökohtaisen elämän stressitilanteesta (vaikkapa puolison kuolema ja yksin jääminen), ja johon yksilön vaikutusmahdollisuudet ovat kuitenkin rajalliset (vaikka olemattomat eivät olekaan). Pelkkä loppuun palaminen saattaa riittää laukaisemaan sairauden. Tämä ei ole puolustelu, vaan tämä on vastaus siihen, miksi näitä tapahtuu. Hyvin harva lentäjäksi hakeutuva kykenee ennalta tiedostamaan, millaisia haasteita pelkästään ammattiin liittyviin työaikoihin todellisuudessa liittyy. Jotain arviota varmaan voi saada, jos on jo aiemmin tehnyt epäsäännöllistä vuorotyötä, mutta sekin on vielä eri asia tehdä sitä 20-vuotiaana kuin 50-vuotiaana.

Korkea moraali tai luotettavuus ei ole mikään itseisarvo näissäkään asioissa. Sen takia erilaisia turvaverkkoja ja kiinnijäämisen mahdollisuuksia on muitakin, kuin vain se, että henkilö itse ymmärtää tilanteensa. Eihän kirjanpitoakaan tarvitsisi tehdä (varsinkaan kirkoissa ja yliopistoissa?), jos korkea moraali korvaisi sen - vaan kun ei korvaa.

 

3 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

jotka luottavat sinuun kuin lapsi vanhempiinsa

Tässä kohtaa on syytä erottaa mielikuvat ja tosiasiat toisistaan. Voi hyvin olla, että matkustajat ajattelevat asiaa keskimäärin noin ja se saattaa ajatuksena imarrella kapteenia yksilönä, mutta lentoturvallisuus ei kuitenkaan perustu siihen, että kapteeni on kuin jumala, vaan siihen kokonaisprosessiin - joka tässä tapauksessa poisti koneen ohjaamosta lentäjän, jonka epäiltiin käyttäneen päihdettä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Esimerkiksi alkoholismi, joka voi olla seurausta esimerkiksi kovasta henkilökohtaisen elämän stressitilanteesta (vaikkapa puolison kuolema ja yksin jääminen), ja johon yksilön vaikutusmahdollisuudet ovat kuitenkin rajalliset (vaikka olemattomat eivät olekaan). Pelkkä loppuun palaminen saattaa riittää laukaisemaan sairauden.

 "Ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista."   Niin vanhanaikainen olen ja läheltä seurannut muutaman ja monenkin pitkäkestoisen tapajuopon touhuja,että tuosta sairausmääritelmästä rohkenen olla hieman eri mieltä! Yleensä se on suurelta osin armahtava ja vastuun osin poistava diagnoosi,ikävä kyllä! Siis hoitoon,hoitoon ja sitte koitetaan taas uudestaan,joskus kieltämättä hyvinkin tuloksin,harvemmin kuitenkin. Ihmisestä itsestään se on lähdettävä;nosta housus,lyö kantapäät yhteen ja pysy kovana tuli mitä tuli! Sehän me jo tiedetään,että juopolla syitä löytyy aina,jos menee hyvin, silloin juhlitaan,jos on vaikeaa silloin lasillinen "auttaa" ja näin se lähtee,menee pari päivää tai viikko tai kaksi ja työpaikka ja henki :'( Jos tämä on moralisointia,niin olkoon se sitä,ihan vaan yleisellä tasolla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me tuskin tässä yhteydessä tiedämme, onko kyseessä tässä tai jossain muussa tapauksessa ollut pitkäkestoinen tapajuoppo (eikä asia meille millään tavalla kuulukaan). Sellaisiakin on, sitä en kiistä. Osa ihmisistä on myös täysin välinpitämättömiä muiden turvallisuudesta, sitäkään en kiistä.

Pointti oli lähinnä siinä ,että vaikka noitakin tilanteita on, aina ne eivät kuitenkaan vallitse, ja siksi tässäkään asiassa ei voi liikaa yleistää.

Itse olen seurannut yhden ystävän, jolla ei käsitykseni mukaan ollut mitään ongelmia elämänhallinnassa, yhtäkkistä elämän romahdusta (lapsi kuoli) ja siitä seurannutta masentumista ja juomista. Tätä ennen en ollut koskaan nähnyt ko, henkilöä edes pienessä humalassa, vaan alkoholinkäyttö oli juhlissakin hillittyä. No, nyt vuosia myöhemmin menee taas hyvin, ja kyllä tuohon tapaukseen se sairauden diagnoosi osui mielestäni aika hyvin, ainakin tapajuoppoutta paremmin. Kyseinen henkilö työskenteli turvallisuuskriittisessä tehtävässä (ei ilmailualalla), hoitoonohjaus toimi ajoissa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väitän, että paljon suurempi ja JOKAPÄIVÄINEN ongelma Suomeen taivaalla on väsymys. Ja puhutaan promillelukemia vastaavasta väsymyksestä. Mutta siihen ei Henttu puutu, koska asialle ei faktista mittalaitetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Jouni Kiuru kirjoitti:

Väitän, että paljon suurempi ja JOKAPÄIVÄINEN ongelma Suomeen taivaalla on väsymys. Ja puhutaan promillelukemia vastaavasta väsymyksestä. Mutta siihen ei Henttu puutu, koska asialle ei faktista mittalaitetta.

Niin väitän minäkin, mutta koska sen mittaaminen on niin vaikeaa, siihen on hyvin vaikea ehdottaa konkreettisia, näkyviä toimia ja indikaattoreita, joilla väsyneenä lentäminen voitaisiin estää, eikä aihe ole sen takia mitenkään mediaseksikäs. Alkoholisminkin osalta suurempi ongelma tulee väsymyksen ja muiden fyysisten ja psyykkisten haittojen kautta, kuin siitä, että veressä on etyylialkoholia työvuoron alkuhetkellä, mutta kun se krapulan mittaaminenkin on niin kovin vaikeaa insinöörimäisillä "eksakteilla" mittalaitteilla.

Eikä tuo Henttu esikuntineen ole sanonut sanakaan siitä, mikä on kaiken muun henkilökunnan työkunnon vaikutus lentoturvallisuuteen, koko keskustelu pyörii vain sen ympärillä, että lentäjiä (ja ehkä kabiinia) pitäisi puhalluttaa. Henttu haluaa itselleen julkisuutta ja samalla mielistellä suurta yleisöä laukoessaan noita kommentteja.

Alkoholin määrä veressä ja sen tekninen mittaus ovat paljon trendikkäämpiä asioita, kuin lentoturvallisuus kokonaisuutena. Olen pettynyt (joskaan en yllättynyt) siihen, miten alan asiantuntijat tai itseään sellaisena pitävät ovat asiaa julkisuudessa kommentoineet näissä tapauksissa, joissa joku on jäänyt kiinni positiivisesta uloshengitysnäytteestä.
 

Lainaa

Trafin ilmailujohtaja Pekka Hentun mukaan lentoyhtiöiden on saatava järjestettyä henkilökuntiensa puhallutukset, jotta kaikki juopumustapaukset saadaan kitkettyä.

Henttu vaatii nyt välittömiä toimia, sillä hän uskoo että muuten lentoyhtiöt menettävät luottamuksensa matkustajien silmissä. Suomessa on nyt tullut kaksi vastaavaa tapausta esille lyhyen ajan sisällä, kun Finnairin lentäjä tavoitettiin humalassa Helsinki-Vantaalta elokuussa.

Henttu uskoo, että jopa sataprosenttisen kattavat puhallutukset voitaisiin saada järjestymään nopeasti, sillä asia on lentoyhtiöille varmasti tärkeä. Tämä siitä huolimatta, että lentohenkilökunnan työntekijäjärjestöt saattavat olla huolissaan työntekijöiden työsuhdeturvasta.

lähde: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/37ea2add-268c-4157-b959-9449143e6889_u0.shtml

Henttu on ilmeisesti niitä miehiä, joka uskoo kondomin olevan 100 % varma ehkäisyväline. Eikai hän muuten puhuisi siitä, että puhallutuksilla saataisiin "kaikki juopumustapaukset kitkettyä". Hentun kannattaisi kenties tässä asiassa konsultoida alan ammattilaisia sen sijaan, että laukoo näitä juttuja ilmeisesti ilman mitään koulutusta koko asiaan. Trafissakin alan osaamista on käsittääkseni liikennelääketieteen yksikössä, mutta eihän nyt asiantuntijaa ole kannattanut päästää vastaamaan, kun itse voi loistaa parrasvaloissa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että ennen, 1970 - luvulta lähtien, jolloin lentäminen oli vähäisempää, lentäjiksi valikoitui vain ne parhaat ja motivoituneimmat tyypit, joille lentäminen oli arvokasta ja elämän-tapa.

Nyt kun lentäjä on vain normi-suorittaja  ja on vain ns. normaali ihminen, isossa otannassa varmasti löytyy juuri näitä ongelma-tapauksia.

Samoin olen sitä mieltä, että ohjaamoiden lukitseminen v. 2001 on aiheuttanut paljon ongelmia avoimuudessa, eihän näin tehdä missään muussakaan liikenne-muodoissa.

Entis- aikaan kävin aina lennon aikana ohjaamossa juttelemassa ja ihmettelemässä, se oli normaalia toimintaa.

Onko nykyään ohjaamo liian "suljettu systeemi", jolloin siellä voi tapahtua mitä vain: lentäjien välistä kinastelua, ryypiskelyä, ja esim. mielessä vellovia itse-murha-ajatuksia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mikael Taivainen kirjoitti:

Minä olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että ennen, 1970 - luvulta lähtien, jolloin lentäminen oli vähäisempää,

lentäjiksi valikoitui vain ne parhaat ja motivoituneimmat tyypit, joille lentäminen oli arvokasta ja elämän-tapa.

Nyt kun lentäjä on vain normi-suorittaja  ja on vain ns. normaali ihminen, isossa otannassa varmasti 

löytyy juuri näitä ongelma-tapauksia.

 

Koivulahti 1961

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Mikael Taivainen kirjoitti:

Nyt kun lentäjä on vain normi-suorittaja  ja on vain ns. normaali ihminen, isossa otannassa varmasti löytyy juuri näitä ongelma-tapauksia. Samoin olen sitä mieltä, että ohjaamoiden lukitseminen v. 2001 on aiheuttanut paljon ongelmia avoimuudessa, eihän näin tehdä missään muussakaan liikennemuodoissa. Entis- aikaan kävin aina lennon aikana ohjaamossa juttelemassa ja ihmettelemässä, se oli normaalia toimintaa. Onko nykyään ohjaamo liian "suljettu systeemi", jolloin siellä voi tapahtua mitä vain: lentäjien välistä kinastelua, ryypiskelyä, ja esim. mielessä vellovia itse-murha-ajatuksia.

No, kyllä ne junien ja laivojen ohjaamot myös aika tiukasti lukittuja, lähinnä tie- ja raitiovaunuliikenteessä käytetään avonaisia ohjaamoita Suomessa. Yleinen käsitys ilmailualalla toimijoiden keskuudessa on myös se, että suurempi uhka tulee kuitenkin ovien ulkopuolelta kuin niiden sisäpuolelta. Henkilökohtaisesti en jaksa uskoa, että ovien lukitseminen korreloisi alkoholismin yleistymiseen. Alkoholismi on ollut, jos ei aina, niin ainakin vuosikymmeniä ongelma ilmailualalla ihan maailmanlaajuisesti, eikä tilannetta ainakaan helpota kilpailun kiristymisestä seurannut lentäjien kuormituksen lisääminen, joka on yhteydessä myös paljon tätä alkoholiongelmaa suurempaan ongelmaan - ohjaamomiehistön väsymykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoasemalla liikkumista valvotaan esim. valvontakameroilla ja kaulassa roikkuvilla kulkuluvilla, joilla sallitut portit ja ovet aukeavat. Yhtälailla alkometri voisi olla miehistöille kulkulupa lentokoneelle. En näe siinä suurtakaan eroa. Vai onko alko niin henkilökohtainen asia, että sitä ei saisi valvoa? No, ainakin maaliikenteessä, kun poliisi pysäyttää, niin ensimmäiseksi tehdään alkotesti, ja sitten ne muut asiat...

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

 Vai onko alko niin henkilökohtainen asia, että sitä ei saisi valvoa? No, ainakin maaliikenteessä, kun poliisi pysäyttää, niin ensimmäiseksi tehdään alkotesti, ja sitten ne muut asiat...

Niin,sitäpä se tuntuu olevan,ainakin näistä kommenteista päätellen mitä tässäkin säikeessä enimmäkseen esitetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Lentoasemalla liikkumista valvotaan esim. valvontakameroilla ja kaulassa roikkuvilla kulkuluvilla, joilla sallitut portit ja ovet aukeavat. Yhtälailla alkometri voisi olla miehistöille kulkulupa lentokoneelle. En näe siinä suurtakaan eroa. Vai onko alko niin henkilökohtainen asia, että sitä ei saisi valvoa? No, ainakin maaliikenteessä, kun poliisi pysäyttää, niin ensimmäiseksi tehdään alkotesti, ja sitten ne muut asiat...

Kerrotko vielä, mikä positiivinen turvallisuusvaikutus tällä saadaan, ja mihin tutkimustietoon se perustuu?

Entä, pitäisikö myös tekniikka puhalluttaa portilla? Entä ruokatunnin jälkeen? Ja lähtiessä pois työpaikalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään