Marko Rintanen

SB-2 koneessa panssarilasia?

14 viestiä aiheessa

Pulma purtavaksi, jota jo Jukka Nisulan kanssa ollaan tutkittu. Onko Tupolev SB-2 koneessa ollut missään kohtaa panssarilasia? Sain Kouvolan suunnalta ison palan panssarilasia, joka on kertomuksen mukaan realisoitu yhdestä Verlan ilmataistelussa pudonneesta SB-2 koneesta. On ollut muistona siitä asti lähitalossa, jonka lähettyville kone putosi. Mutta kun itse en ainakaan löydä koneesta kohtaa, joka voisi tuollaista lasia olla. Lasi on 25mm paksua. 

DSC_1617.JPG

DSC_1618.JPG

DSC_1619.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mietittiin arvoitusta jo Markon kanssa. Onko se edes SB:stä? Tupolev SB-2:ssa ei ole muuta panssaria kuin ohjaajan istuimen selkämys. Muuten kaikki "läpinäkyvät osat" ovat pleksiä tai selluloidia. Ainakaan vakiokoneissa ohjaajan tuulilasi ei ollut panssarilasia, eikä mistään löydy mainintoja panssarilasista. Konetta jopa moitittiin haavoittuvaiseksi, kun siinä ei ollut panssaria missään. Sen sijaan DB-3F:ssa mainitaan olleen ampujan suojana panssaria, mutta oliko se kuitenkaan lasia (blocks of armor)? Iljushin Il-2:ssa eli Sturmovikissa oli panssaroitu tuulilasi, mutta sen paksuus oli peräti 6,5 mm, joten tuo pala tuskin on Sturmovikistakaan. Vasta myöhempiin joihinkin venäläishävittäjiin tuli panssaroitu tuulilasi, esim. Jak-9.

"The DB-3F was redesignated Il-4 in March 1942. Some series had wooden outer wings and front fuselages to conserve metals, and throughout the production, engines and fuel tanks were upgraded for improved performance while retaining the same range. However the most notable change was the addition of larger defensive guns in the turret, using the 12.7 mm (0.5 in) UBT machine gun in place of the earlier 7.62 mm (0.3 in) weapons. In addition, it was found that the gunners were attacked first, so blocks of armor were placed around the gunner positions." (wikipedia)

Tässä pari kuvaa SB-2:sta Valtion Lentokonetehtaalta Tampereelta. SA-kuvia. Ei näytä panssarilasilta ei. Kovin on ohkaiset raamit.

Jukka

92725.jpg

92726.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin Sb-2 koneissa oli myös jossakin vaiheessa massiivisempi kolmiruutuinen tuulilasi. Eli olisiko keskimmäinen suora ruutu voinut olla lasia. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Tosin Sb-2 koneissa oli myös jossakin vaiheessa massiivisempi kolmiruutuinen tuulilasi. Eli olisiko keskimmäinen suora ruutu voinut olla lasia. 

 Marko, voisitko laittaa kuvan tai linkin tuollaisesta tuulilasista. En nimittäin löydä yhtään ainoaa esimerkkiä...kaikki löytämäni kuvat ovat yksiosaisia "v-kulmalla".

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin näyttää olevan! Löysin pari huonolaatuista kolmiosaisella etulasilla, malli molemmissa kuvissa on SB 2M-105. Mutta mistään ei löydy tietoa, oliko tuo tuulilasin keskiosa kuitenkaan panssarilasia...ja oliko tätä Klimovin M-105 moottoreilla varustettua M-105 -versiota edes käytössä Suomen rintamalla Verlan taistelun aikana 25.6.1941? Versio ilmeisesti oli jo tuolloin kehitetty.

lähde: https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/sb/sb-evolution/sb-bis-evolution.htm

Jukka

21b.jpg

m105ski.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
täsmennystä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

No niin näyttää olevan! Löysin pari huonolaatuista kolmiosaisella etulasilla, malli molemmissa kuvissa on SB 2M-105. Mutta mistään ei löydy tietoa, oliko tuo tuulilasin keskiosa kuitenkaan panssarilasia...ja oliko tätä M-105 -mallia edes vielä käytössä Suomen rintamalla Verlan taistelun aikana 25.6.1941?

lähde: https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/sb/sb-evolution/sb-bis-evolution.htm

Jukka

21b.jpg

m105ski.jpg

Vai olisiko tuossa mallissa voinut olla jo kaikki kolme ruutua tuota 25mm lasia. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Jukan linkistä löytyi mielenkiintoinen kuva, SB-kuvan taustalla on mielestäni 2kpl Gladiatoria, 1kpl I-16!

Missäköhän nämä koneet on kuvattu, tunnuksia ei näy...

grey.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liettualla ja myöskin Latvialla oli Gloster Gladiatoreita joten eiköhän kuva ole saksalaisten sotasaaliista kesällä 1941.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Liettualla ja myöskin Latvialla oli Gloster Gladiatoreita joten eiköhän kuva ole saksalaisten sotasaaliista kesällä 1941.

Rodney

Wikipedian mukaan Latvialla 26kpl ja Liettualla 14kpl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kuvan oikeassa laidassa olevan (ranskalaisvalmisteinen?) tyypin tunnistaminen ehkä paljastaisi kummasta maasta on kyse.

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alex Crawfordin "Gloster Gladiator"-kirjasta löytyy oheinen kuva, joka on otettu samalta paikalta kuin Markun laittama SB/Gladiator-kuva, mutta kuvan ottosuunta on vastakkainen. Kirjan mukaan kuvauspaikka on Siauliain tukikohta Liettuassa ja kuvausajankohta kesäkuu 1941.

Heikki

Siauliai Liettua.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtosen kuvasta, taustalla voisi olla MiG-1(3) ja R-5, Esim. Kaunasin kentällä varmaan kumpiakin. Ei natsaa Crawfordin kuvaan mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markun laittama kuva löytyy “Tupolev SB in action”-kirjasta (Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal Publications, Aircraft Number 194). Kirjan kuvatekstin mukaan kuva olisi otettu Riikassa, Latviassa vuonna 1941, ja että SB:n taustalla olisi kaksi Latvian ilmavoimien Gloster Gladiatoria.

Stapferin paikkatunnistus lienee kuitenkin väärä, sillä noiden taustalla olevien Gladiatorien maalaus ei täsmää Latvian ilmavoimien Gladiatoreissa käytettyyn maalaukseen, jossa rungon yläpuolinen osa noin rungon puolivälistä ylöspäin oli maalattu tumman vihreäksi alapuolen ollessa alumiinin väristä. Liettuan ilmavoimien Gladiatoreiden rungot taas olivat kokonaan alumiinin (tai hopean) värisiä.

Markun laittamaa kuvan (ja samalla siis myös Stapferin kirjassa olevan kuvan) ja Crawfordin kirjassa olevan kuvan yhdistää toisiinsa Markun laittamassa kuvassa taustalla kuvan vasemmassa laidassa näkyvä kolmen koneen “yhdistelmä”, eli Gladiator - I-16 - Gladiator. Nämä samat koneet ovat Crawfordin kirjan kuvassa kuvan etualalla, joskin toisesta Gladiatorista (Markun laittaman kuvan oikean puoleisesta, eli siis Crawfordin kuvan vasemman puoleisesta) näkyy vain moottorin suojapeltejä. Markun laittaman kuvan etualalla oleva SB näkyy Crawfordin kuvassa taustalla kuvan keskellä. Vaikka molemmissa kuvissa on muitakin koneita, niin ne rajautuvat pois toisesta kuvasta, eli esimerkiksi Markun kuvassa taustalla lähellä oikeaa laitaa oleva MiG-3(?) ei näy Crawfordin kuvassa, koska siinä kyseinen kone jää lähes näkymättömissä jo itsekin olevan Gladiatorin vasemmalle puolelle. Vastaavasti Crawfordin kuvassa toisen Gladiatorin edessä oleva MiG-3(?) ei näy Markun laittamassa kuvassa, koska kyseinen kone on kuvan taustalla vasemmassa laidassa olevan Gladiatorin edessä ja tuo Gladiatorkin on osittain leikkautunut pois kuvasta.

Markun laittama kuva ja Crawfordin kuva ovat siis samalta kentältä. Koska Crawfordin kuvassa oleva Gladiator on selvästi tunnistettavissa Liettuan ilmavoimien Gladiatoriksi (tunnus G-709), niin luotan enemmän Crawfordin kuin Stapferin paikkatunnistukseen, eli koneet on kuvattu Liettuassa.

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään