Perttu Karivalo

Hauska kuulutus ja tapaus emojen toiminnassa.

25 viestiä aiheessa

Tuli mieleen kaksi hauskaa sattumaa kuulutuksista/emojen toiminnasta:

 

Näin hauskan sattuman SAS:n A340 (SK937) lennolla kun lensin 22.9.2002 Köpiksestä Seattleen. Kun kone lähti terminaalista ja lähti rullaamaan Köpiksessä niin silloinhan tulee kaikkien screeneistä pakkosyötöllä turvainformaatio eli hätäuloskäytävät ym. security info. Lennolla oli yksi nuori emo ilmeisesti ekaa kertaa töissä tai ekaa kertaa Airbus A340:ssä. Kun kuulutettiin että seuraavaksi tulee safety information (eli siis kattokaa monitoreita) tämä nuori emo tuli kimpsuineen ja kampsuineen käytävälle seisomaan. Mukana hänellä oli pelastusliivi, turvavyön pala, happinaamari ja Boeing 737-700:n turvaohjeet!!! Mimmi laittoi kamat lattialle ja otti Boeing 737-700:n turvaohjeen käteen ja seiso se kädessä käsi pystyssä hetken kunnes tajusi mokansa ja naama punaisena keräsi kimpsut ja kampsut kasaan ja hävisi vauhdilla koneen takaosaan!!!!!

 

Täytyy sanoa että en tahtonut pysyä penkillä kun yritin pitää pokkaa etten olisi räjähtänyt nauramaan. Täytyy sanoa että lento alkoi kyllä todella hauskasti!! Lisää tällaista!

 

Toinen sattui sitten Finskin kyydissä:

 

Istuin 25.9.2003 Finnairin klo 06:30 A320:ssä matkalla Oulusta Helsinkiin. Aloittelimme lähestymistä Helsinkiin jolloin tuli seuraava kuulutus kolmella kielellä: "Hyvät matkustajat, suoritamme koneen tankkauksen. Pyydämme teitä aukaisemaan istuinvyöt tankkauksen ajaksi!" Tämän jälkeen ei tullut korjauskuulutusta, ei mitään. Asiaa tietämättömät matkustajat jopa aukaisivat vöitään ja emot hermostu kun oltiin lähestymässä Hesaa ja tarkistuksessa kolmasosalla oli vyöt auki.

 

Ilmeisesti emot eivät kuunnelleet minkä nauhan laittoivat pyörimään!!!! tai Finnairilla on ilmatankkauskoneita!!

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtuuko näitä!! Että repesin ;D Kyllä tuota SAS tyttöä vähän sääliksi käy.. Varmaan tulevaisuudessa tarkistaa huolella mitä ottaa mukaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs tuttu kerran Westjetillä matkustaessaan kuullut seuraavan alustuksen turvaohjeisiin:

There are fifty ways to leave your lover but only way to get out of this plane!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtuuko näitä!! Että repesin ;D Kyllä tuota SAS tyttöä vähän sääliksi käy.. Varmaan tulevaisuudessa tarkistaa huolella mitä ottaa mukaan :)

 

....ja mitä ihmettä SAS:n B737-700:n turvaohje tekee A340:ssä????

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....ja mitä ihmettä SAS:n B737-700:n turvaohje tekee A340:ssä????

 

"Vanhojen" lentoemojen käytännön pila uudelle tulokkaalle???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten lensin (olin matkustajana) Luftiksella Genevestä Frankkiin ja Demo showta alkoi tekemään nuori poika edessä ja homma eteni käsikirjoituksen mukaan siihen asti kun hänen piti näyttää kuinka liivit laukaistaan, sillä yllättäen liivit olivatkin aidot, eikä demoliivit ja liivien täyttyessä poka siitä repesi nauruun ja emot vielä löylyä heitti, jolloinka pojalla verenkierto häiriintyi niin paljon että pää oli paljon punaisempi kuin beaconi konsanaan.

 

Demo show aloitettin tietenkin alusta ja esittelijänä olikin sitten eri henkilö ja se tehtiin normaali formaatilla.

 

Myöhemmin lennolla, poika oli kyllä vielä jonkun verran vaivautunut, sillä poka hänelle yliampuvan ystävällisesti hymyili koska emot hänelle olivat selkään kaiken lisäksi lapun laittaneet jossa luki suurinpiirtein näin "mene kanssani naimisiin niin saat lentää halvemmalla".

LOL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myöhemmin lennolla, poika oli kyllä vielä jonkun verran vaivautunut, sillä poka ...

 

No tuo alkaa jo kuulostaa MTV:n Kymppikerholta.. Sehän on kuin onkin se "dokumenttiohjelma lentoyhtiön arjesta", trust me. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo Finnairin Airbussissa olevat nauhotukset on kyllä semmoisia että niiden kanssa jostain syystä kädetetään aika paljon. Itselläkin sattunu useamman kerran kohdalle että sieltä kuuluu jotain ihan hassua. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrottu aikaisemmin mutta: VBirdin Airbussi München-Niederrheinista poistuu laskun jälkeen radalta 04L. Lentoemäntä: "Ladies and gentlemen, welcome to Helsinki, local time is 12.55, please remain seated until the seat belt light has been switched off HIK! ..."

 

Makoisat naurut ;D ;D :D:) :) ;D;) läpi matkustamon. Lentoemo sekosi sanoissaan ja anteeksipyyntö tuli jollain eurohollanniksi: "Verdammt, entschuildegeng and sorry van de hik", josta vielä lisää naurua.

 

"Onneksi ei ollut kapteeni", tokaisi joku.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-9-aikoina vääräleukaiset kipparit lohkaisivat mm. Rovaniemen kentällä laskun jälkeen apronilla:

 

"Poistua saa myös koneen peräaukosta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin Finnairilla Helsingistä Rovaniemelle. Koneeseen mennessäni vilkaisin tuubista ohjaamoon ja totesin sen tyhjäksi. Kysyinkin emännältä, että ei kai me ilman ohjaajia lähdetä. Hän vastasi, että ohjaajat ovat tulossa toiselta lennolta joka on hieman myöhässä. Ohjaajat tulivat aikanaan ja lähtövalmistelut alkoivat. Lento oli myöhässä kolme varttia. Kapteeni pahoitteli myöhästymistä ja sanoi että pyrimme ottamaan aikataulun kiinni lennon aikana ja Rovikselle tulemme noin kolme varttia myöhässä. Ristiriitainen kuulutus aihetti matkustamossa reippaanlaista hilpeyttä.

Sallittakoon tähän yhteyteen junassa kuulemani kuulutus. Roi-Tre Ic 52. Kempeleessä oulun eteläpuolella tuli nauhalta kuulutus, "Juna lähtee hetken kuluttua, pyydämme saattajia poistumaan junasta". Junan nopeus oli n. 140 km/h.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä menee vähän ohjaamon puolelle, mutta menköön. Toki meillä oli lentoemotkin mukana eli Fallströmin Speedy ja Ylikorven Hessu näyttämässä varauloskäynnit Airveteranin kolmosessa. No joka tapauksessa se meni näin: Erään lentokerholaisen naisystävä pääsi kurkkaamaan ohjaamossa juuri kun DC-3 väänsi kurvaa Raippaluodon sillan päällä. No kippari tai perämies siinä kyseli naiselta, että "pelottaako"? Siihen tämä, että "joo, vähäsen". No seuraava kommentti ohjaamosta oli, että "niin pelottaa meitäkin..." ;) Siihen naurut päälle! ;DTämä sattui keväällä -02 tai -03, olin mukana. Hauska lento! Ja hienosti meni!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee junakuulutus-osastolle, mutta tapahtui loppukesästä 1997 junan pysähtyessä äkkiä keskelle mettää:

 

"Pahoittelemme pysähdystä, vaunu on tulessa."

 

Jengi oli että WTF, edellisestä vaunusta kyllä nousi hieman savua ja hajukin oli paha. Konduktööri selvensi kysyttäessä että edellisessä vaunussa olivat jarrut jumiutuneet ja pahasti ylikuumentuneet. Korjaavaa kuulutusta ei kyllä tullut, ja matka jatkui hetkisen kuluttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanarialta kotiinpäin lähdettäessä

Finskin 757:n kippari kuulutti:

 

"Erittäin voimakkaan vastatuulen vuoksi

joudumme tekemään tankkausvälilaskun

Pariisin. Välilasku viivästyttää meitä noin

4 tuntia. Olemme pahoillamme................

ai niin ja hyvää aprillipäivää" ;-)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus vuosia, vuosia sitten alueen jaksolla kuultua:

 

"Arvoisat matkustajat, täällä puhuu koneen kapteeni...." ja tähän katkesi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs tuttu kerran Westjetillä matkustaessaan kuullut seuraavan alustuksen turvaohjeisiin:

There are fifty ways to leave your lover but only way to get out of this plane!

 

 

 

Joo minäkin kuulin tuon KLM Amsterdam -> Helsinki myöhäis illan lento pari vuotta sitten ja kohtalaisen tyhjä viihteessä ollut kone "They say there is fifty ways to leave your lover but only 4 proper ways to leave this plane. .... If the oxygen level drop ... stop screaming ...

Nuo jäi mieleen ja matkustamon vain pari hörähdystä sillä monikaan ei kiinnittänyt kuulutukseen mitään huomiota !

 

Marko

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa kerran tilanne jossa AA:n MD80 koneessa oli elektroninen avioniikka pettänyt kokonaan lähdön jälkeen Torontosta. Onneksi keli oli ihan CAVOK kun käännyttiin takaisin.

 

Mutta stressitason nousu edessä oli selvästi huomattavissa. Konetta lennettiin selvästi käsin ja kuula ei todellakaan koko aikaa ollut keskellä.

 

Mutta sitten asia oli selvä kun tuli PA:n puolelle lennonjohdon selvityksen kuittaus "Descend to 3000".

 

No keli oli tosiaankin mitä mainioin ja laskeuduttiin hienosti. Matka jatkui sitten toisella koneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus, tai itse asiassa 3-5 kertaa Groundilla kuunnellut kun Kippari kertoo pokkaana pokalle että "Hywää Päiwää Hywät matkustajat, jne...", Groundi pari kertaa sitten kysynyt että vieläkö jatkat vai haluatko jo starttiluvat ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, noita kuulee jaksoilla kohtuullisen useinkin. Viime talven myrsky-yönä (yhtenä niistä muutamasta..) yksi kotimainen kone käskettiin holdingiin ja kyseisen koneen kippari aloitti kolme kertaa matkustamokuulutuksen jaksolla... Mites muuten tuo matkustamokuulutus eri konetyyppien ohjaamoista hoidetaan? Painetaanko jotain eri nappia, tjms. kun puhuttaessa lj:lle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli yölento tuossa parisen viikkoa sitten Teneriffalta, kapteeni kuulutti jotain noususta ja puhui noususta Las palmasista. Hetken kuluttua hieman nauruisella äänellä kapteeni korjaa "Todellakin nousemme siis Teneriffalta eikä Las palmasista niinkuin äsken väärin kuulutin" :P. Liekkö ollu väsymystä hänelläkin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus, tai itse asiassa 3-5 kertaa Groundilla kuunnellut kun Kippari kertoo pokkaana pokalle että "Hywää Päiwää Hywät matkustajat, jne...", Groundi pari kertaa sitten kysynyt että vieläkö jatkat vai haluatko jo starttiluvat ;D

 

Navipaneelin kanssa sählääminen on tuttua touhua myös ammattilaisille... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä nyt noista letkautuksista ei valitettavasti saa selvää, this is joor käptän spiiking ja loppu on semmosta kohinan ja örinän sotkua :)

 

Yksi tapaus on jäänyt mieleen, Finskin lomalennolla (täyteen ahdettu 757) HKT-HEL kapteeni heitti letkeästi tyyliin "tervetuloa lennollemme, onneksi koneessa on reilusti jalkatilaa; nousette vaan käytävälle seisomaan".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä hauskoja kuulutuksia, mutta lomalennolla Helsingistä Zantelle(Kreikka) oli kone eka myöhässä muutaman tunnin ja lopulta saatiin korvaava kone tilalle joka tuli Brysselistä. Koneena oli Md-83 rek.nro: OH-LPC. Kone käännettiin Helsingin päässä todella nopeasti joten maapalvelu unohti tyhjentää koneen vessan.

 

Noh lennon ollessa ilmassa sai kapteeni sitten tiedon Vantaalta, että kone on sanan virallisessa mielessä LentäväPuuCee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään