Jaakko Männistö

14.11 tulee 30v. Rengonharjun tuhoisasta onnettomuudesta.

6 viestiä aiheessa

14 .11  tulee kuluneeksi 30 v. WasaWingsin Bandeiranten tuhoisasta laskeutumisyrityksestä Ilmajoen Rengonharjun ( nyk. EFSI) kiitotielle 32. Epäonninen lähestyminen paksussa sumussa päätyi muutaman sata metriä kiitotien eteläpuolelle tukkipuu-männikköön. Turmassa menehtyivät koneen päällikkö,perämies ja neljä matkustajaa,kuusi selvisi hengissä joista kaksi vammautui vaikeasti.

EDIT. Juttu tämän päivän ILKASSA.Valitettavasti kopioitten laatu on kehno.

P1012607.JPG

P1012604.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli muuten täysin sama juttu Pohjalaisessakin, lehdet samaa konsernia. Ikävä onnettomuus, ja toivottavasti paikalle saadaan kunnon muistokivi. Tässä mainos ennen Bandeirante-koneita, aiheeseen liittyen...kaikki ei vain mene aina niin hyvin kuin mainoksessa luvataan. Kuva: omat kokoelmani

Jukka

wasawings esite 1.jpg

wasawings esite 2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taustoitusta Bandeirante-onnettomuudesta, Lentoposti.fi:

Oy Wasawings Ab:n reittilennolla ollut Embraer 110 EMB-P1 Bandeirante (OH-EBA) tuhoutui lähestymisvaiheessa Seinäjoelle 14.11.1988. Turmasta on kulunut jo 30 vuotta mutta osa tutkijalautakunnan suosituksista on edelleen toteutumatta. Kuusi kuolonuhria vaatineen onnettomuuden taustalla olivat ongelmat lentoyhtiön toiminta- ja turvallisuuskulttuureissa. Tutkijalautakunta havaitsi puutteita myös lentokentän pitäjän sekä viranomaisen toiminnassa.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/wasawingsin_lentoturmasta_30_vuotta_tutkijoiden_suosittama_ilmailuoikeus_edelleen_perustamatta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintaselostuksen mukaan koneen radioyhteydet olivat pätkineet jo lähtöselvityksessä HeValla,niin että radioita oli jouduttu vaihtelemaan. Myös Rengonharjun AFIS kyseli saapuvalta koneelta korkeuksia,saamatta aina vastausta. Kone oli kuitenkin ollut äänessä kauimmaisen majakan paikkeilla ( n.7 km. kynnyksestä) ja kysellyt mm.Vaasan säätä. Afiksen kerrottua,tekemänsä tiedustelun perusteella,ettei vallinneen sään aikana Vaasaan voi laskeutua,koneesta oli vielä kysytty Kauhavan säätä ja n.1 -2 min. tämän jälkeen sammuivat lentopaikan valot,kuultiin törmäysääni sekä sumussa heijastui valonväläys samasta suunnasta kuin törmäysääni.    Traagista luettavaa.

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään