Antti Laine

APU:n käyttö

33 viestiä aiheessa

Terve!

En löytänyt vastausta hakukoneella, joten kokeillaan sitten täältä.

1) Milloin APU:a käytetään Md-80 tyypin koneissa

Tarvitseeko kyseistä laitetta Helsinki-Vantaalla ollenkaan ja onko tämä tilanne erilainen eri kentillä Suomessa

2) Kuinka kaun ennen käynnistystä APU:a käytetään

3) Vaikuttaako APU:n käyttöön se, että moottorit käynnistetään vasta Pushback'in yhteydessä?

 

kiitos jo etukäteen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeillaanpas....

 

1) Normaalisti ainakin silloin, kun koneeseen tarvitaan maassa ilmastointia, lämmitystä, sähköä (jollei maavirta riitä) eikä käytössä ole ulkoista lähdettä näille. Putkella, ulkona etc. Myöskin moottorien käynnistykseen tarvittaan apulaista pääsääntöisesti.

 

Vehjasta tarvitaan niin Hesassa kuin muuallakin. Kaikkialla ei ole tarjolla varalaitetta moottorin käynnistykseen, jos APU sattuu vaikka olemaan U/S.

 

2) Riippuu varmaankin pitkälti em. tarpeista. Pikku hetkestä vähän pidempään.

 

3) No ainakin sen, ettei sitä ulkoista pneumatiikkahäkkyrää ole saatavilla koneen ollessa liikkeellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

En löytänyt vastausta hakukoneella, joten kokeillaan sitten täältä.

1) Milloin APU:a käytetään Md-80 tyypin koneissa

Tarvitseeko kyseistä laitetta Helsinki-Vantaalla ollenkaan ja onko tämä tilanne erilainen eri kentillä Suomessa

2) Kuinka kaun ennen käynnistystä APU:a käytetään

3) Vaikuttaako APU:n käyttöön se, että moottorit käynnistetään vasta Pushback'in yhteydessä?

 

kiitos jo etukäteen

 

Anteeksi jos tämä menee vähän "ohi", mutta en malta olla laittamatta tähän kuvaa yhdestä apu-laitteesta ;)jota käytetään yhä edelleen ja saman tehtaan lentokoneessa kuin MD... ;D

 

Jukka

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3) No ainakin sen, ettei sitä ulkoista pneumatiikkahäkkyrää ole saatavilla koneen ollessa liikkeellä.

 

... eikä se maavirtajohtokaan pitkälle yllä! Niin kuin Antin vastauksesta käy ilmi molempia tarvitaan käynnistyksessä. Ei tosin kaikissa lentolaitteissa - Avrossa on sähköstartit.

 

Siinä pushbackin aikana on hyvää aikaa lyödä padat tulille, turha niitä on aikaisemmin käynnistää. LJ:n lupakin yleensä tarvitaan...

 

APUn käyttöä pyritään monissa paikoissa rajoittamaan, ympäristösyistä tietenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisillä pa-hinnoilla lentoyhtiöt itsekkin haluavat rajoittaa APU:n käyttöä koska maasähkön käyttö on halvempaa.

Diesel-generaattoeidenkin (GPU) käyttö on suositeltavampaa kuin APU:n käyttö koska on huomattavasti hiljaisempaa ja taloudellisempaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetäänpä tähän kysymys myös potkuriturbiineista, niissähän ei kai varsinaisia APUja ole, ainakin ATR:iin tuodaan se maavirtalaite yleensä mutta esim. Saabit suhisee kentillä joskus siihen ääneen että niissä joku generaattori hyrrää ??? onko se sitten toinen moottori ilman potkuria vai joku erillinen systeemi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2000-mallin saapaksissa on Apu ja se siellä hurisee. 340:ssä ei tietääkseni ole, ja ATR:ssäkään ei ole (mutta siinä tarvittaessa saa sähköä pitämällä kakkosmoottorin käynnissä, mutta potkurin pysähtyneenä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetäänpä tähän kysymys myös potkuriturbiineista, niissähän ei kai varsinaisia APUja ole, ainakin ATR:iin tuodaan se maavirtalaite yleensä mutta esim. Saabit suhisee kentillä joskus siihen ääneen että niissä joku generaattori hyrrää ??? onko se sitten toinen moottori ilman potkuria vai joku erillinen systeemi?

Tarkentakoon ken jaksaa, mutta ATR:ssä olikohan oikean puoleisessa moottorissa "potkurijarru", vapaasti suomennettu tuo edellinen. Eli potkuri ei pyöri mutta moottori periaatteessa muuten normaalisti käytössä. Finnairin versioissa tuota ei liiemmin käytetä, olikohan syynä että koneen lastaus suoritetaan oikealta puolelta ja jonkin verran tulisi työntekijöille melu-/"haju"haittaa...

Ja Saabistahan (2000) löytyy Apu, jota sitten pidetään jonkin verran päällä. Ilmastointia tai mitä lie sillä saadaan paremmin päällä pidettyä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli potkuri ei pyöri mutta moottori periaatteessa muuten normaalisti käytössä. Finnairin versioissa tuota ei liiemmin käytetä, olikohan syynä että koneen lastaus suoritetaan oikealta puolelta ja jonkin verran tulisi työntekijöille melu-/"haju"haittaa...

 

Moi,

 

juu kyllä ATR:n moottori aika ikävästi puhisee niskaan jos se joudutaan jättämään päälle parkissa ollessa. Normaalisti maavirtakaapeli kytketään tietysti heti kun kone on pysähtynyt. Jos maavirtaa ei ole syystä tai toisesta käytettävissä heti ja koneen sydeemit halutaan pitää käynnissä on moottori tietysti pakko pitää käynnissä.

 

Ja APU voidaan tietty sammuttaa sitten kun moottorit on päällä, ja yleensä se käynnistetään 10-15 minuuttia ennen portilta lähtöä.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2000-mallin saapaksissa on Apu ja se siellä hurisee. 340:ssä ei tietääkseni ole, ja ATR:ssäkään ei ole (mutta siinä tarvittaessa saa sähköä pitämällä kakkosmoottorin käynnissä, mutta potkurin pysähtyneenä).

 

PikkuSaabissa myös tuo potkurijarruzydeemi saatavilla. Botswanalla oli moiset, mutta epäluotettavuuden takia ne vihdoinkin riisuttiin hevonv***uun.

 

Henk.koht ei huvittaisi mennä ropellin lähelle jos se on jarrulla seis, lähtee meinaan aika hätäseen viuhtomaan kun jarru vapautetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se vaa kätevämpää ku moottori käynnistetään sähöllä. ;D

 

Eihän MD80 moottoreita saa käynnistettyä sähköllä, mun tietääkseni niissä ei ole mitään sähköistä starttimoottoria. Pitää olla paineilmaa (Bleed Air) mitä apu tai toinen moottori tuottaa.

 

Tosta Apun sammuttamisesta on varmaan yhtiö kohtaiset säännöt oon jossain ohjaamo videossa nähny (a32x), kun apu sammutetaan takeoffin jälkeen. jossain oon nähny et se sammutetan ennen ku rullataan kiitotielle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja APU voidaan tietty sammuttaa sitten kun moottorit on päällä, ja yleensä se käynnistetään 10-15 minuuttia ennen portilta lähtöä.

 

blue skies,

-- Olli

Ja maakunta-asemilla, tai ainakin Pirkkalassa noita Apuja huudatellaan aika aktiivisesti, kääntöjen aikana (20-30min) niitä kohtalaisen paljon päällä pidetään. Talvella niitä kyllä jäänpoiston vuoks sammutellaankin, varsinkin Saabissa (2000) ottaisi ilmeisen mukavasti höyryt koneen sisälle jos Apu olisi päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän MD80 moottoreita saa käynnistettyä sähköllä, mun tietääkseni niissä ei ole mitään sähköistä starttimoottoria. Pitää olla paineilmaa (Bleed Air) mitä apu tai toinen moottori tuottaa.

 

Noita kasikymppisten moottoreita ei ainakaan tietääkseni sähköllä saa käynnistettyä. Mutta Avro, Atr ja pikku saabi ovat sellaisia missä se onnistuu ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta Apun sammuttamisesta on varmaan yhtiö kohtaiset säännöt oon jossain ohjaamo videossa nähny (a32x), kun apu sammutetaan takeoffin jälkeen. jossain oon nähny et se sammutetan ennen ku rullataan kiitotielle.

 

Tästä on varmaan jollain jotain "oikeaa" tietoa, olen kuulut myös että se sammutettaisiin nousun jälkeen. Voisinpa kuvitella että jos molemmat moottorit laukeaa niin on hyvä että edes APU on päällä..

 

Ja sellainen anekdootti tuli mieleeni, että jostain syystä X FinnComm huudattaa usein APUaan koko käännön ajan, esim. 30-45 minuuttia, eivätkä pilotit välttämättä edes halua että maavirtaa kytketään koneeseen. Tiedä sitten syytä. Kai se on niin että oma APU on paras apu ;)

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaasan kentällä ainakin blue1:en Saabit sammutavat apun heti kun maavirta on saatu kytkettyä. Sen sijaan Finnairin kasikymppiset huudattavat Vaasassa APU:a koko maassaoloajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän MD80 moottoreita saa käynnistettyä sähköllä, mun tietääkseni niissä ei ole mitään sähköistä starttimoottoria. Pitää olla paineilmaa (Bleed Air) mitä apu tai toinen moottori tuottaa.

 

Kasikymppisissä on paineilmakäynnistimet tietääkseni ja Avroon tuolla yllä saatettiin viitatakkin (RJ85).

Eikös RJ100:ssa ole myös paineilmakäynnistimet kasivitosesta poiketen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

link=board=17;threadid=35749;start=0#msg357658 date=1109944188]

Kasikymppisissä on paineilmakäynnistimet tietääkseni ja Avroon tuolla yllä saatettiin viitatakkin (RJ85).

Eikös RJ100:ssa ole myös paineilmakäynnistimet kasivitosesta poiketen?

 

 

 

Ei,ole.Täysin sama 85:sen kanssa.

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyt yhteenveto (kokemuksia EFHK:lta):

 

ATR, S340 ja kasapäin muita keksintöjä: Ei APUa, kone syö "pikkusähköä" - tarvitaan maavirtalaite 28V DC, joko dieselkäyttoinen tai "muuntaja" joka ottaa kolmivaihesähköä (3 x 400V AC 50Hz) kaivosta ja tekee tuon 28V DC.

 

S2000, Airbusit, Boeingit, MD:t ja Avrot ym ym: APU on, kone syö "isoa sähköä" - syötetään suoraan kaivosta tai tuotetaan diesel-generaattorilla (3 x 115V AC 400Hz). Kun maavirtakaapeli on kytketty koneen järjestelmä mittaa onko se kelvollista. Jos ei, se ei hyväksy sitä kytkettäväksi. Häiriön voi aiheuttaa niinkin pieni asia kuin kosteus, esim. koneen pään liittimen pintojen huurtuminen. Hanskalla huurtet pois ja jo kelpaa!

 

Jos koneen sisätiloja halutaan jäähdyttää tai lämmittää on käytettävä APUa tai ulkoista laitetta joka kytketään koneen ilmanvaihtojärjestelmään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku lisäys... AVRO:lle kelpaa myös pikkusähkö. :)

 

Nyt sitten tehtäväksi selvittää missä sen "töpseli" on? :)

 

Vastakkaisella puolella nokkaa kuin tuo isosähkö, äskönen kyllä villi arvaus. Mutta itse en tuota ollut tiennykkään, lykätty aina isoasähköä kiinni. Vai käytetäänkö pientä sähköä edes koneen käännöillä...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on kysyttävä, etä millainen ääni noissa APU:issa sitten oikein on? Joku on sanonut, että "hurisee" ja muutama muu on sanonut, että "huudattavat..."

 

Kerran Pirkkalassa Ryania odotellessa katselin ja kuuntelin, kun ATR kiljui platalla. En tiedä, mitä se siinä oikein saikkasi mutta ääni oli kuin Eesaun jalat. Särki jopa mun korviani, ja minä sentään tykkään näistä äänistä. Sitä kesti monta minuuttia ja sitten se lähti taapertamaan jonnekin kiitotien suuntaan.

 

Oliko se mahdollisesti APU:n käyttämistä semmoisen potkurilukon avulla?

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on kysyttävä, etä millainen ääni noissa APU:issa sitten oikein on? Joku on sanonut, että "hurisee" ja muutama muu on sanonut, että "huudattavat..."

Vaikea tuota ääntä on varmaan sanoin kuvailla, mutta jotka töitä noiden koneiden kanssa tekee niin varmaan aika monen mielestä tuo Apujen ääni alkaa sellasta huudattamista olla.

Noissa pikkukoneissa äänet ainakin omasta mielestä tuntuvat inhottavimmilta, Saabeissa (2000) tuntuvat nuo Aput jonkun verran vinkuvan ja vinkuvat kyllä sen hurinan ohella sillain, että ikävältä tuntuu.

ATR:n potkurijarru systeemiin ja sen tuomiin ääniin ei oo tullu kiinnitettyä huomiota mutta kyseinen kone pitää mielestäni muuten sitten todella ikävää ääntä. Ottaa varmasti korviin kauempaakin.

Vähän isommissa koneissa (B737, A320 ym,ym.) niin eipä sitä Apun ääntä välttämättä edes kunnolla erota jos vaikka koneen nokan etupuolella jotain tekee. Ehkä sellainen tasanen hurina/suhina niistä tulee...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on kysyttävä, etä millainen ääni noissa APU:issa sitten oikein on? Joku on sanonut, että "hurisee" ja muutama muu on sanonut, että "huudattavat..."

 

Kerran Pirkkalassa Ryania odotellessa katselin ja kuuntelin, kun ATR kiljui platalla. En tiedä, mitä se siinä oikein saikkasi mutta ääni oli kuin Eesaun jalat. Särki jopa mun korviani, ja minä sentään tykkään näistä äänistä. Sitä kesti monta minuuttia ja sitten se lähti taapertamaan jonnekin kiitotien suuntaan.

 

Oliko se mahdollisesti APU:n käyttämistä semmoisen potkurilukon avulla?

 

--- Jorma

 

Atraimessa sitä apulaista ei siis tosiaan ole. Moottorin käyttämisestä lienee ollut kyse.

 

APU on siis pieni suihkuturbiinimoottori ja pitää käydessään suihkuturbiiinimoottorin ääntä. Se vaimenee jonkin verran, koskapa on rungon sisäpuolella yleensä putkien jatkeena. Suhinaksi minä sen luokittelisin, joskin pyörivät apulaitteet (siis APU:un kytketyt genikset etc.) saattavat aiheuttaa myös kuuluvia mekaania ääniä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään