Marko Rintanen

Vanha kaasari

9 viestiä aiheessa

Näyttää ottaneen iskua aika kovasti. Tohtiiko kysyä onko tarkoitus entisöidä vai mitä puhdistuksen jälkeen?

itse kysymykseen en osaa ottaa kantaa, sorry.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.11.2018 at 08.49, Tero Taskila kirjoitti:

Näyttää ottaneen iskua aika kovasti. Tohtiiko kysyä onko tarkoitus entisöidä vai mitä puhdistuksen jälkeen?

itse kysymykseen en osaa ottaa kantaa, sorry.

Puhdistusta vaan. Saa jäädä siihen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Marko. Minulla on ollut haku päällä kaasarisi suhteen jo jonkin aikaa, katsotaan selviääkö mitään. Claudel-Hobsoneita on eri tyyppeinä/alaversioina ollut useita myös Suomen ilmavoimien koneissa. Näyttäisi ettei kaasari ei ole Blennusta eikä Fokkereista C.X. ja D.XXI (Mercury). Tällä hetkellä tutkinnan kohteena ovat Gloster Gladiator ja Valmet Vihuri, koska ainakin yhden GL:n kaasarin peri myöhemmin VH.:oOn tämä niin mielenkiintoista että...

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, löytyi vihdoinkin po. kaasutin!

Onni Kuuluvaisen Hiljaa ja matalalla osa I/III sivu 94: "Elokuun viidentenä tulikin hyökkäys tavallista aikaisemmin, Värtsilän kentällä olevien herätessä "viittä yli viisi" Tsaikkojen konekiväärien kurnuttaessa teltankattojen tasalla ja pommien puhkoessa koneita ja telttakankaita puolinukuksissa olevien mekaanikkojen rynnätessä telttojen taakse kaivamiinsa sirpalekaivantoihin". "Pudotettuaan tavanomaiset sirpale- ja palopomminsa ryhtyivät tsaikat räimimään kentän laidalla olevia koneita ja teltta-alueita lentäen kentän yli niin matalalla, ettei sen reunoilla olevat It-konekiväärit päässeet niitä edes kunnolla ampumaan,...". "Pian alkoivatkin hyökkäyksen tulokset näkyä kun kaksi kentän reunassa seisovaa Lysanderia syttyi palamaan kovaluontoisempien mekaanikkojen koettaessa turhaan sammuttaa palavina pätseinä paukahtelevia koneita".

Värtsilässä tuhoutuivat seitsemän I-153-hävittäjän hyökkäyksessä Lysander-koneet LY-117 ja LY-125. Koneet kuuluivat 2/LLv.16 :lle.

Olin ainakin kerran jo selannut LY-125:n papereita, ja kun silloin äkkäsin koneessa kaasuttimen n:o 7242 kiinnitettynä en sen enempää tuhlannut aikaani siihen. Nyt sitten entistä tarkemmalla seulalla tutkin luetteloita ja niin tärppäsi toinenkin koneessa ollut kaasutin eli Markon kaasari näköpiiriin!

Markon laittamissa kuvissa ei ainakaan näyttäisi kaasuttimisessa mitään tulipalon aiheuttamia vaurioita näkyvän? Sen sijaan kaasarin kuori on saanut luodista tai pommisirpaleesta osuman. Lohjennut pala on irronnut juuri tyyppimerkinnän "85-E" kohdalta niin, että vain E-kirjain on siitä jäljellä.

LY-125:ssa oli koko ajan sama Mercury XII N:o 41613, mutta "Claudel-Hobson A.V.T. 85-E" -kaasutin oli vaihdettu kerran; n:o 7242 -> 24017.

Liitän mukaan LY-125:n viimeisen lennon tuhoutumista edeltäneeltä päivältä.

LY-1.JPG

LY-2.JPG

LY-3.JPG

LY-4.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan tähän Markon ´Vanhan kaasarin´ jatkoksi luettelon Lysanderien LY-114, -117 ja 125 mukana tuhoutuneista laskuvarjoista.

Saattaahan tämä jo olla Pasin tiedossakin?

IMG_6367.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä paperi on joskus osunut kohdalle kun siitä sattuu olemaan digikopio koneellani. Mutta minun asiaan. Tässä LY-114:n tapauksessa on mielenkiintoinen varjotieto. Tuo ohjaajan varjo, IR/O nro 59796 on tyypillinen Irving varjo, joskin sotasaalista (R-merkintä, "Ryssäläinen"). Tähystäjän varjo on myös sotasaalista (R-merkintä). Mutta varjon tyyppimerkintä J ei ainakaan heti ole minulle tuttu. Löytyisikö täältä tieto tuosta varjosta?

Koneiden LY-117 ja LY-1125 varjot ovat kotimaisen PAK-tehtaan tuotantoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään