Antti Hyvärinen

Lapa

9 viestiä aiheessa

Tämän historia kiinnostaisi jos dataa jostain saa kaiveltua. Isä osti aikoinaan, varmaan yli 20 vuotta sitten, tämän kirpputorilta Helsingissä. 

Numerot näkyvät vähän nihkeästi, yritin ottaa kuvat josta saisi tehtyä jotain päätelmiä. Muistaakseni vertailtiin joskus tuolla pituudella ja nousulla, että olisi Tuiskun lapa. 

Antti

25C5B2E2-7F7C-4E10-AE83-9D3537F05B47.jpeg

A59A9E4D-566A-4ED1-9214-700387D22E55.jpeg

D38ECE65-2BAE-48EE-9553-E8EF8F5B095E.jpeg

439CE4B9-0597-42C5-BBF4-8E20C90C716F.jpeg

39EE0A0E-F43A-4415-ACBB-C7039AA3FC49.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Antti.

Hyvä löytö vaikkei olekaan Tuiskusta;)

LMO / MHE tarkoittaa Lentokone Moth / Moottori Hermes. N:o 46/VL tarkoittaa Hermes-potkurin valmistusnumero / VL Valtion Lentokonetehdas. Merkinnät D=2050 ilmaisee potkurin pituutta tai halkaisijaa, ja GN=1340 ilmaisee noustua matkaa, jonka potkuri tekee yhden täyden kierroksen jälkeen.

Uudessa työssään apumekaanikkona toimivalle lentosotamiehelle oli annettu MO-112 -kone tankattavaksi, kuitenkaan hänelle ei kukaan ollut kerinnyt kertoa että tankkauksessa käytetään suppiloa sekä säämiskää suodattimena. Suoraan kannusta vedensekaista bensiiniä tankattiin koneeseen 20 litraa. Vaurion jälkeen todettiin koneen kaasuttimessa ja suodattimessa löytyneen siis - vettä.

IMG_4178.JPG

IMG_4180.JPG

IMG_4187.JPG

IMG_4188.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa, kiitokset!

Joskus museolla vertailtiin potkureita ja sieltä jäi mieleen että olisi täsmännyt mitat Tuiskuun. Voipi olla jo vääriä muistikuvia kaikkien näiden vuosien jälkeen. 

Mikähän mahtoi olla kyseisen Mothin lopullinen kohtalo?

Isä tosiaan näki tämän lavan auton takakontissa Hietsun kirppiksellä joskus ja sattui kysymään onko myynnissä. 1200 markkaa pulitti muistaakseni. Hyvä ostos!

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moth MO-112. Pvm:llä 7.5.1945 kone poistettiin huonon yleiskunnon takia varusteineen ja lisälaitteineen ehdoin, että konetta ei romuteta, vaan varastoidaan mahdollista siviiliostajalle tarjoamista varten. Koneen uudeksi omistajaksi tuli lentomestari E. Ilmari Juutilainen. Hän allekirjoitti luovutus- ja vastaanottokirjan Utissa 28.5.1945. Koneen lennot jatkuivat siviilissä.

Mothin ja Tuiskun potkureissa on huomattavia eroja; pyörimissuunnat ovat vastakkaiset, Mothissa ohjaajan istuimelta katsottuna, potkuri pyörii oikealle ja Tuiskussa vasemmalle. Mothin potkurin pituus on 2050 mm. ja Tuiskun 2400 mm. Tuiskuille valmistettiin kaikkiaan kuusi eri nousuille tehtyä potkuri-mallia pituuden pysyessä kaikissa samana.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
potkuri-sana vaihdettu sanaan pyörii

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon kiitoksia tutkimuksesta. Selvisipä tämäkin aikanaan! Googlella löytyikin joku kuva OH-EAA:sta päreinä 50-luvulla.

Vielä löytyisi metallinen lapa joka myyjän mukaan oli ”varmasti Blennusta”. Sahattu juuresta poikki ja mitään merkintöjä ei tainnut olla...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä metallilavoissa voi myös olla valmistusnumero, nehän olivat irroitettavissa ja vaihdettavissa. Tosin enpä ole papereissa lapoja juuri nähnyt eriteltynä, vaan koko potkuri meni kerralla vaihtoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, en mä sitä epäile. Tässä vaan ei ole mitään numeroita ja se on tyvestä pätkäisty. 

Löytyi myös joltain rompetorilta aikoinaan, olisiko ollut Hyrylässä. Pituutta on 120cm. 

9B8021E2-5FB6-456C-8B70-9091ACB41E44.jpeg

2AE030B5-2E67-49B5-8E41-6E2BB2C15622.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa OH-EAA:n omistajatietoja Mäkinen/Ritaranta mukaan.

Rodney

 

De Havilland D.H. 60X Moth OH-EAA (Ex MO-112)

Omistajat:

12.03.1946       - E.I. Juutilainen (Utti)

28.02.1949       - Alkio ja Karvonen (Kuopio)

08.07.1952       - H. Väisänen ja K. Hagman (Halli)

12.08. 1954      - Tuhoutui lento-onnettomuudessa (Ahtiainen)

12.08.1954       - Poistettu rekisteristä.

Ref: Mäkinen & Ritaranta, Finnish Civil Aircraft 1926-1999, Koala (2000), ISBN 952-5186-11-3 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään