Ari Oksanen

Hapenpainemittari

4 viestiä aiheessa

Sain tällaisen germaanista alkuperää olevan hapenpainemittarin. Tuotenumero 10 103A-1, Fl 30496, Yksilö 1065020. Hämmästyttää kummastuttaa kapineen normaalista mustasta poikkeava väritys. Lieneekö mittari ollut viimeksi jossakin testilaitteessa? Tuskin lie lentävään laitteeseen rotjattu ylimääräistä maalia. Naamapuolellakin on sivelty piiloon kehän sininen järjestelmätunnusväri. Kiinnostaisi kyllä kovasti, onko mittari ollut jossakin koneyksilössä.

 

happi1.jpg

happi2.jpg

happi3.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vihreäksi maalattu mittarisi on ollut lentokoneessa kiinni, eikä se ole mikään testikäytössä käytetty mittari. Tuon sävyistä maalia on käytetty 1950-luvulla osoittamassa laitteita joissa happi O2 virtasi; happisäiliöt, putkistot, alentajat, annostelijat, käyttömittarit, mitä vielä... (täytyneepä kaivaa dokumenttia esille jotta en ihan palturia puhuisi).Liitteen kuvassa Vihurissa on samalla värillä jälkimaalattuna Drägerin valmistama regulaattori eli annostelija.

IMG_VH2313.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneputkistojen vuoden 1953 väritunnuksista ja niihin kuuluvien mittarien sekä säiliöiden merkinnöistä otan tässä esille vain happilaitteiston vaalean vihreän värin. Arin happipainemittarin kehä on sininen johtuen saksalaisesta alkuperästä, vaikka eipä tuo päällemaalattu vaaleanvihreäkään ole alkujaan suomalainen, se kun on kopsattu USA:sta!

Ilmavoimien esikunta antoi määräyksen (12.5.1953) jonka mukaan Ilmavoimien tunnusvärijärjestelmä putkistojen osalta muutetaan US Air Force´issa olevan järjestelmän mukaiseksi. Jokaisessa lentokonetyypissä noudatetaan yhdenmukaista värimerkintätapaa. Uudet värit toteutettiin ensimmäisenä Valmet Vihureissa, koska niiden sarjavalmistus oli parahiksi käynnistymässä. Happijärjestelmän väriksi virallistettiin Miranol N:o 252 (vaalean vihreä).

Ari, mittarisi on varmasti ollut lentokoneessa kiinnitettynä, veikkaan Vihuria.. mutta ei noista happimittareista ole numeroita otettu koneiden asiakirjoihin, en muista nähneeni ensimmmäistäkään vaikka kaikissa (mm.) Messerschmitt 109G -koneissamme oli Drägerin happilaitteisto mittareineen johon tuokin malli kuului. Itselläni on samanlainen mittari (Werk.Nr. 1071065), ja se ei ole ainakaan ollut missään kiinnitettynä, sillä itse olen sinettipaperin leikkaamisen jälkeen ottanut paketista päivänvaloon.

Onkohan käyttämättömänä arvokkaampi?:hmm:

Hapen ja öljyn painemittari.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo vaivannäöstäsi! Kokemuksesta (joskin vähäisestä) tiedän milaista valtavan arkistomateriaalin penkominen joskus saattaa olla; joskin tosi palkitsevaa, kun löytää jotain. Tuo laitteiden tunnusvärien uudistusmaalaus oli minulle uusi asia. Pitääpä tutustua aiheeseen lisää.  Minulle rahallista arvoa tärkeämpi ja mielenkiintoisempi seikka näissä irto-osissa on se, jos ne ovat olleet käytössä. Näin niiden ympärille kertyy tiedonmurusista historia ja laajempi tarina. Aluksi lentokonetyyppi, mahdollisesti koneyksilö, ihmisiä, paikkoja, tapahtumia... Tämän takia otan näitä aina tilaisuuden tullen talteen.

Ohessa kuva Ilmailumuseoyhdistyksen entisöimästä Vihurista, jossa värjätty happilaitteisto näkyvillä:

Blogi_2018-14-5.jpg

t: Ari

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Kuvan lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään