Jaakko Männistö

Zimbabwen pienkoneonnettomuudessa suomalaisia

58 viestiä aiheessa

MTV:n uutisissa jotain lisätietoa tutkinnan tämänheetkisestä tilanteesta:

Lainaa

 Zimbabwe tutkii onnettomuuden ja Otkesin rooli on seurata tutkintaa. Meillä on oikeus saada tiettyä informaatiota, kertoo Otkesin johtava tutkija Kalle Brusi STT:lle. Hän kertoo Otkesin odottavan lisätietoja zimbabwelaistutkinnan edistyessä.

– Onnettomuuden syystä ei ole vielä mitään selvyyttä. On ihan turha spekuloida ennen kuin saadaan faktoja pöytään, Brusi jatkaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nelja-suomalaista-surmanneen-zimbabwen-lentoturman-tutkinta-etenee-pienin-askelin-otkesin-johtava-tutkija-lopulta-saatiin-joku-langan-aareen/7293328#gs.z7geUDhm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tässä mietityttänyt Zimbabwen onnettomuus ja siihen liittyvä lähes uskomaton tiedonsaannin vaikeus.

Mitään väliaikaista tai lopullista onnettomuusraporttia Zimbabwesta ei ole näkynyt. Sikäläinen lehdistö on aktiivista ja olisi uutisoinut siitä, jos sellainen olisi julkaistu. Melkoisen rankan googlauksen perusteella melkein väittäisin, että Zimbabwe sattuu olemaan sellainen maa, joka ei ole koskaan julkaissut siviilikoneelle sattuneista havereista onnettomuusraporttia. Tapaukset on mainittu Aviation Safety Networkissä ja vastaavissa sivustoissa joista löytyy linkkejä median uutisiin. Siihen se onkin jäänyt.

Etelä-Afrikka on toista maata, siellä on asiallinen onnettomuustutkintaviranomainen joka julkaisee asiallisia raportteja. Sikäli ei ole ihme, että OTKES pyysi apua tutkintaan sieltäpäin. Toisen valtakunnan tontille astuminen tosin ei ole aina edes mahdollista, eikä Etelä-Afrikan tutkintasivuilta tämän tapauksen raporttia löydy, vaikka siellä kyllä on 3 tapausta maan rajojen ulkopuolelta.

Mielenkiinnosta liityin paikalliseen ilmailufoorumiin, missä tapausta tietysti käsiteltiin tuoreeltaan. Siellä olevasta säätutkakuvasta, otettu klo 11 Z eli 13 local, näkyy pilvi- ja ukkosrintama, joka on kaukana matkareitistä, mutta koska C206 lähti matkaan aamulla klo 7 pintaan eli 6 tuntia aikaisemmin, on saattanut olla mahdollista, että rintaman reunan pilvet ovat vielä roikkuneet koneen reitillä. Tämä on vain arvaus.

Yritin myös saada säätietoja kaikista Zimbabwen isommista kentistä, turhaan. Siellä ei näköjään ole liitytty kansainväliseen sääasemaverkostoon, tai sitten kaikki linjat ovat alhaalla. Ei löydy tämän hetken eikä menneisyyden METAReita eikä TAFfeja. Jos niitä löytyisi, saattaisi löytyä myös marraskuun 2018 tiedot. Taas tuli vesiperä.

Ilmailufoorumista löytyi kopio facebook-kirjauksesta, joka on joko poliisin tai ilmailuviranomaisen tililtä. Ilmailuviranomaisen sivut ovat, kuinkas muuten, olleet alhaalla monta päivää. Kerran pääsin sinne sisään ja kävin läpi kaikki osastot. Ilmailuonnettomuustutkinnasta sieltä ei löydy mitään mainintaa. Kommunikointi yleisölle tapahtuu käytännössä facebooksivujen kautta.

Lainaa

From Facebook:

The Zimbabwe Republic Police (ZRP) has verified that 5 and not 3 people perished in the plane crush at Chemanjenjera Hills that occurred yesterday morning.Names of the deceased have also been revealed.

Mystery surrounds the circumstances leading to a plane crash that claimed 5 lives in Chemanjenjera Hills in Village 5 Matedzi, Masvingo South under Chief Nyajena.

It has, however, since been established that that the plane had 5 occupants all of whom died.

The pilot has been identified as Barry Style, a Zimbabwean national of Buffalo Range, Chiredzi aged 48.

ZRP Assistant Commissioner Paul Nyathi also revealed the names of the deceased Finnish nationals.

The names are (pyyhin nimet yli)

Assistant Commissioner Nyathi said the Ministry of Foreign Affairs is now working with the families of the deceased in arranging repatriation of the bodies.

The police confirmed that the four, were travelling from Chiredzi to Victoria Falls, before their departure for Finland.The crash has generated a lot of interest not only from the villagers under Chief Nyajena's area but the general populace.

Plane crashes are a rare phenomenon in Zimbabwe let alone in these parts of the country. Before yesterday's crash, the most recent had occurred in March last year near the Zimbabwean-Mozambique border where six business executives from Mozambique died when their plane crashed somewhere along Vumba mountains.

To the villagers in Matedzi, the site of flying debris was a rare sight.

The plane a Cessna 206 produced by the Cessna Aircraft Company is a light aircraft commonly referred to as the sport utility vehicle of the air.

According to the fly mag.com this type of plane has a powerful engine, rugged construction and large cabin, making it a popular bush plane.

Mr Tawanda Gusha, the Civil Aviation Authority of Zimbabwe Director Airports, said inspectors are still at the crash site carrying out possible investigations as to what could have led to the fatal crash.

The bodies of the deceased where taken to Masvingo General Hospital for post mortem.

Mielenkiintoista tuossa on kyläläisten näkemä "lentävä romu, harvinainen näky". Tärkeämpi havainto lienee se, että ilmailuviranomaisen lentokentistä vastaava johtaja antoi lausunnon, jonka mukaan tarkastajat ovat vielä onnettomuuspaikalla suorittamassa tutkimuksia siitä, mikä mahtoi johtaa kuolettavaan onnettomuuteen. Mitään onnettomuustutkinnan johtajaa ei siis mainittu, eikä sellaista ilmailuviranomaisen sivuilta löytynyt, kuten jo sanoin.

4. lokakuuta 2019 julkaistiinkin lopulta työpaikkailmoitus. Zimbabwen liikenne- ja infrastruktuurin kehittämisministeriö haki ilmoituksessaan ilmailuun keskittyvää onnettomuustutkinnan johtajaa (chief accident investigator). Positiivista on, että tällaista henkilöä haettiin ja se, että virka on erillään ilmailuviranomaisesta. Positiivista on myös johtajan toimenkuvaan kuuluva kohta 5:

Lainaa

5. To cooperate with authorities and agencies outside Zimbabwe in the exercise of his/her functions.

https://ihararejobs.com/job/chief-accident-investigator/

Siis kansainvälinen yhteistyö on mainittu. - Toisaalta, kuten voi arvata, liikenneministeriön sivuilta ei vielä löydy mitään mainintaa onnettomuustutkinnan johtajasta. Mutta Zimbabwessa viralliset asiat vievät oman aikansa. Lisäksi korona kävi myös Zimbabwen kimppuun ja siellä on ollut lockdown maaliskuusta lähtien.

Vielä yksi asia: sikäläisessä mediassa on julkaistu artikkeli, jonka mukaan "suomalaiset tutkijat sanovat, että Zimbabwe ei suostu auttamaan". En osaa sanoa, kuinka viisasta oli tehdä asiasta näin julkinen, mutta jos se patisti sikäläisiä palkkaamaan tutkinnanjohtajan, ehkä siitä oli enemmän apua kuin haittaa. Juttu on julkaistu joulukuussa 2018, tutkinnanjohtajaa haettiin lokakuussa 2019, enkä osaa sanoa, löydettiinkö hyväksyttävä kandidaatti. Vaatimukset ovat melkoiset, kuten ilmoituksesta näkyy.

https://www.newzimbabwe.com/masvingo-plane-crash-finland-investigators-claims-zimbabwe-refusing-to-help/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LinkedIn-sivusto kertoo, että elokuusta alkaen George Mashababe-niminen henkilö toimii Zimbabwen liikenneministeriössä vakanssilla "Chief Investigator of Accidents" ja tehtäväluettelossa on vain ilmailuun liittyviä asioita. Vaikkei nimeomaan onnettomuustutkintaa tehtäväluettelossa mainita, on pakko olettaa, että hän myös vastaa mahdollisten onnettomuuksien tutkinnasta. Kokemusta on sen verran, että hän on toiminut lentokelpoisuustarkastajana 17 vuotta.

https://www.linkedin.com/in/george-mashababe-29939544/?originalSubdomain=zw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tässä ole mitään uutta tai outoa. Lensin kaksi vuotta työkseni Afrikassa ja opin paljon. Ensinnäkin aika on Afrikassa uusiutuva luonnonvara. Kun vanha aika kuluu, aina tulee uutta tilalle eikä se lopu koskaan. Kiireet ovat eurooppalaisten siirtomaaherrojen keksintöä. Johtavia virkamiehiä valitaan virkoihinsa harvoin pätevyyden perusteella. Paljon tärkeämpää on kuulua tiettyyn heimoon tai puolueeseen. Sitä kautta niitä suosittelijoitakin löytyy. Sitten on vanha ja syvä viha siirtomaaisäntiä kohtaan. Se ilmenee mm. siten, että "mitä hittoa se meille kuuluu jos eurooppalaisia kuolee". Afrikassa lennetään heidän omilla säännöillään eivätkä ne säännöt ole samoja kuin Euroopassa. Suomeksi sanottuna se on aikamoista villiä länttä. Afrikassa toimivia eurooppalaisella AOC:llä lentäviä lentoyhtiöitä he kyllä syynäävät, mutta omat jättävät rauhaan. On aivan tavallista, että varsinkin rahtiyhtiöissä pilotit hankkivat "palkanlisää" myymällä rahtia omaan piikkiin ja siitähän ne ylikuormaonnettomuudet usein syntyvät. Useimmissa afrikkalaisissa lentoyhtiöissä lähes kaikki tukitoiminnot puuttuvat ja siksi kapteenilla on voimakas yksinvalta päätöksiin, ja vastuu myös. Jos halutaan tehdä yhteistyötä afrikkalaisten viranomaisten kanssa, on syytä opetella afrikkalaiset säännöt. Siirtomaahallinnon menetelmistä he eivät tykkää yhtään eikä siksi kenenkään eurooppalaisen pidä mennä sanomaan heille mikä on oikea toimintatapa.

Seppo   

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Afrikan meininki on tuttua, vaikka en monessa sikäläisessä maassa olekaan käynyt.

Zimbabwesta, entisestä Rhodesiasta, oli muistissa maan ennätysmäinen hyperinflaatio, jolloin yhdessä vaiheessa eurolla sai miljoona Zimbabwen dollaria ja enemmänkin.

Zimbabwen poliisi tiedottaa Facebookissa, missäs muualla. Päällimmäisenä on lehtijuttu vuodelta 2017, jossa poliisipäällikkö varoittaa kansalaisia valepukuisista poliiseista, jotka pystyttävät tiesulkuja ja heittelevät tielle piikkejä saadakseen autoilijat pysähtymään, jotta voivat nyhtää ihmisten rahat omiin taskuihinsa. Näin siellä Afrikassa.

Lähdin tutkimaan asiaa nähdäkseni, kuinka pitkälle rivikansalainen voisi tässä tilanteessa googlella päästä, ja tämä taitaa olla tässä. Otkes on tällä välin julkaissut tiedotteen, jossa kerrotaan Otkesin saaneen onnettomuuden perustiedot. Tiedotteessa ei ole käytännössä enempää tietoa kuin tässä ketjussa ja Zimbabwen mediassa, joka säilyttää uutisia pitempään kuin luulin. Mahdollisesta loppuraportista tiedottanee Otkes. Sitten, kun/jos sellainen tulee.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Zimbabwen poliisi tiedottaa Facebookissa, missäs muualla. Päällimmäisenä on lehtijuttu vuodelta 2017, jossa poliisipäällikkö varoittaa kansalaisia valepukuisista poliiseista, jotka pystyttävät tiesulkuja ja heittelevät tielle piikkejä saadakseen autoilijat pysähtymään, jotta voivat nyhtää ihmisten rahat omiin taskuihinsa. Näin siellä Afrikassa.

Tämä menee taas hieman OT:n puolelle, mutta nythän on kyseessä Afrikka eli sallittaneen.

Oheisessa linkissä on muutama innovaatio Rhodesian naapurivaltiosta, joka onneksi on seurannut hieman hitaammin naapurinsa viitoittamaa tietä. Kun uutinen tuosta auton ryöstönestogrillistä aikanaan julkaistiin, niin siinä kirjoitettiin, että yksi ensimmäisistä asiakkaista oli Johannesburgin poliisipäällikkö.

Rodney :cool:

https://www.cars.co.za/motoring_news/top-5-unique-south-african-car-security-innovations/42044/

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Onnettomuustutkintakeskus lopettaa tutkinnan aktiivisen seurannan

Offtopic-varoitus:

Taitaa zimbabwelaisilla olla muita huolia juuri nyt. Päällä on lockdown ja ulkonaliikkumiskielto klo 18 ja 06 välillä ja poliisin sivujen mukaan kasvomaskipakon tai ulkonaliikkumiskiellon rikkojat pidätetään. Silti korona-aalto etenee, kun rokotteita ei ole ja sairaanhoito muutenkin heikoissa kantimissa. Hallituksesta on nyt ehtinyt kuolla neljä ministeriä, viimeksi liikenneministeri ja ulkoministeri.

https://www.voanews.com/covid-19-pandemic/zimbabwe-buries-2-ministers-former-prison-chief-amid-covid-19-surge

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään