Pauli Hankonen

Nauru Airlinesin kyydissä Tyynellämerellä (Nauru, Kiribati, Tonga)

6 viestiä aiheessa

"Jos mä oisin ollut Finnairilla vielä vuoden, mä oisin seuraavaksi lentänyt Air Naurulla!!"

Tämä lausahdus kuultiin 90-luvulla Säkkivälineen lentokonesiivouksen Transitissa "mestarin" suusta ja se jäi elämään sen verran voimakkaasti, että Air Naurusta tuli tarunomainen yhtiö jolla pitää päästä lentämään, koska mestarikin olisi sen tehnyt. No aikaa tuosta kului ja Air Nauru teki konkurssin, muuttui Our Airlinesiksi ja siitä edelleen Nauru Airlinesiksi, mutta silti halu päästä kyytiin säilyi ja muutama meistä siellä Transitissa olleista muisti, että Air Naurulla pitäisi päästä lentämään. Tuli kevät 2018 ja aika suunnitella syysreissua. Eräänä iltana yksi Transitissa istuneista ystävistäni katseli Naurun viisumi vaatimuksia ja siitä se ajatus lähti kytemään. Uusia maita on aina hyvä saada ja kun nyt päästäisiin vielä perusasioiden pariin, niin mikäs siinä! Muita maita toki pitäisi saada mahdollisimman paljon haalittua ja niinpä kevään ja kesän aikana tuli pyöriteltyä aika paljon aikatauluja ja hintoja excelillä. Loppujen lopuksi osin kustannus- osin aikataulupaineiden vuoksi päädyttiin seuraavaan: Jotenkin Euroopasta Brisbaneen, josta edelleen Naurulle. Sieltä Kiribatille hetkeksi jonka jälkeen Tongalle rantalomailemaan ja lopuksi Uuden Seelannin kautta takaisin Eurooppaan. Samoa oli pitkään mukana leikissä, mutta vajaan neljän viikon reissuun ei järkevästi saanut Samoaa millään ängettyä ilman, että koko matka olisi mennyt vain lentokoneessa istumiseksi. Tälläkin määrällä muut kohteet paitsi Tonga olisivat lyhyitä visiittejä.

Naurulle ei lennä kuin yksi yhtiö. Nauru Airlines. Tämä rajoitti aika hyvin vaihtoehtoja saarella olemiseen. Yhtiö lentää omia lentoja keskiviikosta sunnuntaihin ja muina päivinä koneet lentävät wet-liisatuina muille yhtiöille. Ja myös noina ke-su päivinä Naurun omat yhteydet ovat nihkeitä, sillä osa koneista lentää silloinkin wet-liisattuna muille yhtiöille. Vaihtoehtoina oli olla Naurulla joko vain kaksi yötä tai viisi yötä. Päädyimme tiukan pohdinnan ja googlettelun kautta pariin yöhön, sillä Nauru on köyhä kehitysmaa, jossa ei ole mitään. Tai on siellä lähes ehtyneet fosfaattikaivokset ja Australian karkottamia siirtolaisia, mutta siinä se sitten onkin. Vaikka vähän etukäteen mietitytti riittääkö pari yötä, niin kyllä se riitti. Saaren ajaa ympäri autolla puolessa tunnissa ja siellä ei kerta kaikkiaan ole mitään nähtävää. Tai no voihan elämänmenoa aina seurailla, mutta nähtävyyksiä ei ole. Kiribatin suhteen päädyimme pitkään viikonloppuun, sillä pääatolli jossa pääkaupunki Tarawa sijaitsee, ei sekään ole mikään varsinainen lomakohde. Kiribatilla pitää matkustaa Joulusaarille päästäkseen edes vähän turismin pariin ja sielläkin turismi on aika heppoista. Pääjuttu siellä on ilmeisesti sukellus ja purjehdus johon Tarawa taas ei oikein ole hyvä kohde laguunin saastumisen vuoksi. Yksi yö oli pakko tuhlata Fidzille aikatauluteknisistä syistä. Painotus tällä reissulla meni Tongalle, jonne suunniteltiin puolentoista viikon oleilu palmujen alle hiekkarannalle koska se on kuulema siisti mesta. Ja onhan joskus lomallakin kivaa olla kivaa. Takaisin Eurooppaan könytessä Uudessa Seelannissa oltaisiin niin ikään vain muutama päivä.

Kiinalainen möi tarpeettoman halvalla LHR-BNE // AKL-LHR lipun. China Southern pyysi lipusta ainoastaan 620 euroa. Mutta halvalla ei saa hyvää. CZ perui paluulentomme viimeisen legin Guangzhousta Lontooseen ja jouduimme säätämään matkalla asian suhteen. Kiinaan lähetetyt meilit eivät auttaneet ja vasta kun laitoimme meiliä CZ:n Aucklandin toimistoon, niin saimme vaihdettua koko paluumme Lontooseen kuluitta päivää aiemmaksi. Näin reissuun tuli lopuksi myös yksi yö Lontoossa ennen paluulentoa Suomeen.

Lennot lennettiin näin:

HEL-LHR Finnair Airbus A320-214 OH-LXB
LHR-CAN China Southern Boeing 787-8 Dreamliner B-2736
CAN-BNE China Southern Airbus A330-343 B-8365
BNE-INU Nauru Airlines Boeing 737-319 VH-XNU
INU-TRW Nauru Airlines Boeing 737-3U3 VH-ONU
TRW-NAN Fiji Airways Boeing 737-8X2(WL) DQ-FJH
NAN-TBU Fiji Airways Boeing 737-808(WL) DQ-FJN
TBU-HPA RealTonga Airlines Saab 340B A3-PUA
HPA-TBU RealTonga Airlines Saab 340B A3-PUA
TBU-AKL Air New Zealand Boeing 777-219(ER) ZK-OKF
AKL-CAN China Southern Boeing 787-9 Dreamliner B-1297
CAN-LHR China Southern Boeing 787-8 Dreamliner B-2726
LHR-HEL Finnair Airbus A320-214 OH-LXD

map.gif.eadceba82320987dcc90fbe4ba1f9815.gif

 

Matka alkoi mukavasti liikemiesluokassa matkustusluokan korotuksen voimin.

IMG_133654_1024.jpg.f8381a8e3a15ff85402403f84b2af258.jpg

 

Alkuun kuplajuomaa ja pikkupurtavaa.

IMG_144734_1200.jpg.5da69b7cc74ff928bea51c4e5b3495da.jpg

 

Maisemia jossain Pohjois-Euroopassa.

IMG_145535_1200.jpg.700afa631e53267c1a0c99d8bf4905d9.jpg

 

Päivälliseksi valitsin kanaa.

IMG_150559_1200.jpg.f3017c0f40df9862a12cf608346db640.jpg

 

Lähestyminen Lontoon yllä.

IMG_164419_1200.jpg.50e4fa9509b08d6a5ac2f82bbf57a2cb.jpg

 

Merry old England.

IMG_165554_1200.jpg.958aeaa68a51cbf0b285bcef7b9690cb.jpg

 

Muutaman tunnin jälkeen busineksen tunnelma oli latistunut kiinalaiseen turistiluokan kärsimykseen. Yllättävän kulahtaneita nämä China Southernin 787-8 koneet jo ovat, vaikkeivat ole vielä niin hirivttävän vanhojakaan.

IMG_084320_1200.jpg.86bc27743cd7a02c9e48cbb07dd68ebd.jpg

 

Illallinen China Southernin tyyliin.

IMG_234810_1200.jpg.60e1cd9e1d2f9e1dcf3e18e95d81a90a.jpg

 

Mutta on se Driimin ikkuna kuitenkin jotain.

IMG_092403_1024.jpg.b9e69d3a8836714f04b210c7e5c24a3e.jpg

 

Viimeisten päivänsäteiden vallitessa laskuun Guangzhouhun.

IMG_093150_1200.jpg.cc9690c1b119031ecfced024249c2835.jpgIMG_095255_1200.jpg.ef04dfe133d7e9d0ba2a2bd6b77f236f.jpg

 

Ripsakkaan koneenvaihdon jälkeen taas illallista kiinalaiseen tapaan.

IMG_222955_1200.jpg.9a66805a8e1431727040a61fc1779685.jpg

 

Kauas on pitkä matka.

IMG_032803_1200.jpg.097a4eec2dfd4f3952f5bacb7513274c.jpg

 

Aamiaisella vedin yllätyskortin ja tilasin kiinalaista. Jäi aika paljon syömättä tästä annoksesta.

IMG_043057_1200.jpg.176fda966e597e95cd01ab3fbe39a147.jpg

 

China Southerin A330 koneet ovat uusia ja mukavia jopa turistin puolella. Voittaa yhtiön 787-8 driimit mennen tullen.

IMG_050334_1200.jpg.37a0f7c0b954dfd6c170cafc36bdedc9.jpg

 

Lopulta kengurumaassa puoli yhdeksältä aamulla.

IMG_083613_1200.jpg.6a7266475175eaebf58dba8c0771970d.jpg

 

Brisbanessa olimme vain kaksi yötä tasaamassa aikaeroa, emmekä tehneet oikeastaan mitään. Yksi kuva jostain Brisbanen keskustan liepeiltä.

IMG_120349_1200.jpg.b922f17e5b40b89d18c6695ddc6d5640.jpg

 

Next destination Nauru!

IMG_055542_1024.jpg.2686cb9db7739fa9d5cb8bba71444efd.jpg

IMG_8153_1200.jpg.8591e8ed2158d713f6074181a9f486d9.jpg

 

Tänään lennettäisiin viimeisenä tuotantolinjalta rullanneella -300 sarjan kolmeseiskalla. Nauru Airlines Boeing 737-319 VH-XNU toimitettiin Air New Zealandille joulukuussa 1999 rekisterillä  ZK-NGJ ja Nauru Airlinesille se siirtyi vuonna 2015.

IMG_8154_1400.thumb.jpg.2a87198c982583dbce9e6b7afabdd71d.jpg

 

Uusi tuttavuus minulle oli tämä vastavaloon kuvattu Airwork Boeing 737-484(SF) ZK-TLL Toll kuljetus- ja logistiikkayhtiön väreissä.IMG_8152_1400.thumb.jpg.a8e3cdf15c675e8c20a04e881c282ead.jpg

 

Rullauksen aikana ikkunan läpi kuvattu Jetconnect Boeing 737-838(WL) ZK-ZQH. Kone muutettiin osaksi Qantasin laivastoa vain reilu viikko tämän kuvan ottamisen jälkeen ja kone kantaa nyt tunnusta VH-VZQ.IMG_8158_1400.thumb.jpg.ce50c7ac19fae8567e341726d4f15ff1.jpg

 

Lentoonlähtö kiitotieltä 01 kotimaanterminaalin editse.

IMG_070258_1400.thumb.jpg.09e4204879274b79f5cab547e9598990.jpg

 

Palmair McDonnell Douglas MD-82 VP-CBH ja VP-CBI kaivosyhtiö Mineralogyn väreissä. En tiedä onko kumpikaan koneista aktiivinen, mutta planespotters.net väittää oikeanpuoleisen (-CBI) olevan vielä liikenteessä.

IMG_8159_1400.thumb.jpg.39a8abc90b01005f5b1fe6fa8cd599cc.jpg

 

Nauru Airlines on täyden palvelun yhtiö. Heillä tuli turistissakin alkudrinkki, jonka jälkeen jatkettiin kuvan aamiaisella.

IMG_081218_1200.jpg.e17d5fa0df0381d93bcb20f36e92f076.jpg

 

Aamiaisen jälkeen tuli taas juomakärry ja vielä jonkun ajan kuluttua baari uudestaan pienen purtavan kera.

IMG_101638_1200.jpg.e5cb908c077bb8b2dd26f6af29ddaa2e.jpg

 

Koneyksilö oli erinomaisessa kunnossa. Olin kuvitellut Nauru Airlinesin olevan pultsariyhtiö, mutta ei se ole sitä vähääkään. Ehkö vähän iäkkäät koneet, mutta hienossa kunnossa ja lennolla hyvä ammattitaitoinen meininki.

IMG_090940_1400.thumb.jpg.95860a6bfe85ef8ce84920c810dd1e20.jpg

 

Laskuun Naurulle. Noista etualan romahtaneista hässäköistä on joskus lastattu laivoihin fosfaattia. Uusi lastauspaikka näkyy kuvan taka-alalla.

IMG_111726_1400.thumb.jpg.80914de8060cc71cfdf8ae718d6cb785.jpg

 

Nauru International Airport (IATA: INU, ICAO: ANYN).

IMG_112247_1400.thumb.jpg.9d8a67ff10a0ce3f2b39ea6d9b69684c.jpg

IMG_112632_1400.thumb.jpg.e0fdf310cbf00a78ec2d178d5cf557c8.jpg

 

Naurulla on vähän köyhää majoitusten suhteen. Saarella on pari-kolme kallista hotellia joista pari on huonoja ja yksi on ok, mutta sekään ei kuulema ole hyvä. Päädyimme näiden tietojen valossa vuokraamaan hotellihuoneen hinnalla kokonaisen talon pariksi yöksi. Hieman askeettinen, mutta Naurun olosuhteet huomioon ottaen hyvä majoitus.

IMG_8169_1400.thumb.jpg.f57aa2c2ac7986488ab0aab2cba541be.jpgIMG_8171_1400.thumb.jpg.e0c0d8815d18d5ae9372ceab7a34dda7.jpgIMG_8173_1400.thumb.jpg.b7717cece8df02cd5091627e5e467c2d.jpg

 

Vähän merimaisemaa iltakävelyltä.

IMG_190535_1400.thumb.jpg.dfe3598965c7412f15f235d82ddec9cc.jpgIMG_190538_1400.thumb.jpg.1249cce9608d96f1e34da117319072e1.jpg

 

Tämä kuva olikin jo Arvaa paikka -ketjussa. Vanhat fosfaatinlastauslaitteet ovat saaneet ruostua fosfaatin loputtua. Mutta kuten laskeutumiskuvasta näkyi, on saarella myös uudet lastauslaitteet. Fosfaatin kaivamista aiotaan jatkaa, sillä avolouhoksiin on vielä jäänyt fosfaattipitoista hiekkaa, jonka kaivosyhtiö aikoo ottaa talteen.

IMG_8178_1400.thumb.jpg.af749d5e0b2084ba38cdcae84fbe3573.jpg

 

Kirkko ja yritys kuvata Naurun lippua.

IMG_125522_1400.thumb.jpg.44bbcddf55960b8e258eeb6e5390f8ef.jpg

 

Supermarketissa kaikki muu paitsi perunat, sipulit ja kananmunat ovat säilykkeitä. Maassa ei käytännössä viljellä eika kalastella lainkaan. Kaikki on tuontikamaa..

IMG_130551_1400.thumb.jpg.60a4f13715db73e6a2f99fd28dc1f764.jpg

 

Kentän laidalla olisi hyvä kuvata koneita, jos vain liikennettä olisi. Tämä taisi olla torstain ainoa lento.

IMG_8185_1400.thumb.jpg.15b80c57926b6d876e4cc079902a9b8a.jpg

 

Nauru Airlines Boeing 737-319 VH-YNU saapuu muistaakseni Brisbanesta.

IMG_8193_1400.thumb.jpg.f8785d4ccec0ef10a1ece8292fc9a6c4.jpg

 

Hienosti kierrätetyt renkaat tuolina maantien varrella.

IMG_152154_1024.jpg.557f261c9291b13f0f04ef22af2f07f3.jpg

 

Kaikki hauska kuitenkin loppuu aikanaan ja vuorossa oli siirtyminen neljältä aamuyöllä Naurun lentoasemalle.

IMG_051503_1400.thumb.jpg.3fa073c327d7071f94100760e0b8581b.jpg

 

Seuraavaksi olisi vuorossa Kiribati.

IMG_050322_600.jpg.2c8af930c34b35da1f76998d044fd437.jpg

 

Aamulennon Kiribatille suoritti Nauru Airlines Boeing 737-3U3 VH-ONU.

IMG_060807_1400.thumb.jpg.4c1fa2054a6cb72d5f3e9b98d57dfc2f.jpg

 

Aamiainen tunnin lennolla oli tämän näköinen.

IMG_071000_1200.jpg.0536d9fbceede0f175fa613e53acb9e3.jpg

 

Ja Kiribatille saapuessa aurinkokin oli jo ehtinyt nousta. Hotellimme sijaitsi tuon kapean atollisaaret yhdistävän kaistaleen vasemmassa päässä.

IMG_8201_1400.thumb.jpg.5250bedc465222dbd004c5f41a30a7c9.jpg

 

Kaartelua laguunin yllä.

IMG_8202_1400.thumb.jpg.3ad44caf3324baa054948ca4e20f71f6.jpg

 

Ja laskuun Bonriki International Airportin kiitotielle 09.

IMG_8204_1200.jpg.1ce380b90342a68f0d06de83cf6c0b25.jpg

 

Bonriki International Airport (IATA: TRW, ICAO: NGTA), Tarawa Kiribati.IMG_075508_1400.thumb.jpg.efccdd29206c784dcb827bd1a0d77fcd.jpg

 

Hotellin edessä oli jokseenkin kulahtanut huvipuisto.

IMG_134941_1400.thumb.jpg.b455ac330b8afcea5b02ab33185d3220.jpg

 

Mutta auringonlasku parvekkeella oli näyttävä.

IMG_8210_1400.thumb.jpg.c8f3e5bc0280d670347fb2260954de0b.jpg

 

En tunne juurikaan mielenkiintoa sotahistoriaa kohtaan ja siksi en tiennyt mitään Tarawan taistelusta. Täällä käytiin toisen maailmansodan Tyynenmeren verisin taistelu ja sotajäännöksiä on edelleen aika paljon  jäljellä. Kolmen päivän aikana taisteluissa kaatui lähes 6500 miestä. Wikipediasta löytyy enemmän tietoa taistelusta https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarawan_taistelu

Japanilaisten bunkkerin jäännöksiä.

IMG_8213_1400.thumb.jpg.67125575a75a4b21151868337866b836.jpg

 

Aseen jalusta.

IMG_8215_1400.thumb.jpg.3712dcfcc3b4465a79e72d55e9dead5c.jpg

 

Teräksinen jonkinlainen ampumasuoja?

IMG_8216_1400.thumb.jpg.a3063eb3717bcd2dac533b5be266f228.jpg

 

Japanilaisen tykin jäänteet.

IMG_8217_1400.thumb.jpg.e52b16853f0bd21c9201e274889d006b.jpg

 

Sotamuistomerkki (joka on tyylikäästi perustettu avokaatopaikan viereen).

IMG_8229_1400.thumb.jpg.37dcbf72f9876870c52a80b48832f1a5.jpgIMG_8227_1400.thumb.jpg.97f29c121d3a4c0a98ea4ac047b1404e.jpgIMG_8228_1400.thumb.jpg.ffc850489c162780f84b044229e12abb.jpg

 

Lisääkin olisi ollut, mutta aika paljon samanlaista joten ei sen enempää kuvia niistä. Joitain vanhoja Japanilaisten bunkkereita on otettu myös uusiokäyttöön, mutta suurin osa kasvaa sammalta ja levää.

 

Pari laivan hylkyä.

IMG_8225_1400.thumb.jpg.900e99bca56422b53aae4d5e88a55c03.jpgIMG_8226_1400.thumb.jpg.978ff93b4c5aa7aed520cd5023d7162e.jpg

 

Vaikka vedet ovatkin puhtaan näköisiä, ovat ne kuulema saastuneita. Eikä osa rannoista varsinaisesti houkuttele rantaelmän viettoon.

IMG_8230_1400.thumb.jpg.fa4f9c794924eb98fc8907c8b42962e0.jpg

 

Betion saaren kylänraittia.

IMG_8221_1400.thumb.jpg.2669db4f8aa1b1168c985308ebd1bdbf.jpg

 

Kirkkoja on paljon. Tässä yksi.

IMG_8222_1400.thumb.jpg.0c1771c1dfe5c41101a0f10049584404.jpg

 

Atollisaarten välille on rakennettu tällaisia kapeita teitä, joita pitkin siirtyminen saarelta toiseen sujuu helposti.

IMG_115558_1400.thumb.jpg.ce157966e0333e37059d2c1b62930a4d.jpg

 

Muutama päivä Kiribatillakin lopulta kului ja oli aika siirtyä taas välillä lentoasemalle ja lähtöselvitykseen.

IMG_102852_1400.thumb.jpg.3fe97398789a3db6a3d84a93e54b1e0b.jpg

 

Lähtöselvityksen jälkeen ulos parkkipaikalle odottelemaan konetta, sillä se oli parempi paikka odotella kuin varsinainen odotustila terminaalissa.

IMG_110012_1400.thumb.jpg.cad806ec20c70e3f9b5f3981679210db.jpg

 

Aidan raosta spotattu Air Kiribati De Havilland Canada DHC6 Twin Otter T3-AKL.

IMG_8233_1400.thumb.jpg.9d534fb837b5c8afd3c1357902619493.jpg

 

Aikanaan Fiji Airways Boeing 737-8X2(WL) DQ-FJH otti Nadille matkaajat kyytiin.

IMG_8234_1400.thumb.jpg.56a80164e421f1a70b46a2eade34aaad.jpg

 

Bonrikin kentän laidalla seisoo jos jonkinlaista mielenkiintoista rautaa.

IMG_8235_1400.thumb.jpg.a6b8b2f6eb7e38804ed8e836f0241993.jpg

IMG_8237_1400.thumb.jpg.e9fe2457d146e293a6d3ff683d369d19.jpg

 

Air Kiribati Harbin Y-12 T3-AKG.

IMG_8239_1400.thumb.jpg.ca143f910450ff63cb887e95303126ea.jpg

 

Air Kiribati Casa C-212 T3-ATJ.

IMG_8240_1400.thumb.jpg.9533e8c85c9e62e07d81eb40b8ddf736.jpg

 

Air Kiribati Harbin Y-12 T3-ATI.

IMG_8241_1400.thumb.jpg.951039a25146beed1ae062648b49797c.jpg

 

Ja matkaan kohti Nadia!

IMG_8243_1400.thumb.jpg.aa958e2915a452d6dea296569aeb14b8.jpg

 

Fiji Airwaysin ateria, josta ei jäänyt paljoa kerrottavaa jälkipolville.

IMG_124843_1200.jpg.08ea37e7241765bb90e96fa4738ae47b.jpg

 

Fidzillä oli saapuessa sateinen iltapäivä.

IMG_8245_1400.thumb.jpg.0189bab18d4419b0a751bf242fd83044.jpg

 

Fiji Airways Airbus A330-243 DQ-FJO.

IMG_8248_1400.thumb.jpg.cc3c5dcccafc6b86526c42ab6c54781e.jpg

 

Bombardier Global 5000 N922ML.

IMG_8250_1400.thumb.jpg.aa909cf82d0e9a6c71aa1066579d858d.jpg

 

Gulfstream G280 N1DM.

IMG_8252_1400.jpg.5160225fb78c7830a1e79b9edf398da1.jpg

 

Ja vielä Fiji Airways Boeing 737-8X2(WL) DQ-FJH heti lennon saavuttua Nadi International Airportille (IATA: NAN, ICAO: NFFN).IMG_153132_1400.thumb.jpg.377d042c26bf645e531c3691773cdb98.jpg

 

Yö  vietettiin lentokentän lähellä sijaitsevassa hotellissa ja seuraavana päivänä matka jatkui Tongalle. Aluksi Fiji Airwaysin loungesta Priority Passin avulla vähän vahvistusta ennen lentoa.

IMG_115122_1200.jpg.346156a2f5c4ce844319324b585cb1a0.jpg

 

Matkaan hopea! Kulkupelinä Fiji Airways Boeing 737-808(WL) DQ-FJN.

IMG_140526_1400.thumb.jpg.5dfd4ffa144d294ff89c81c597e65ecb.jpg

 

Lisää maahantulokaavakkeita. Nämä ovat mielestäni ehkä maailman turhimpia lappuja. Ketä varten nämä ovat ja lukeeko näitä kukaan koskaan oikeasti?

IMG_142049_1024.jpg.80e00910874123e3de5d015bbbe1936b.jpg

 

Fiji Airwaysin erikoinen tarjoilu lennolla oli omena ja muffinssi.

IMG_143236_1200.jpg.73cbc50c6b62c96f13e1e02c654c4429.jpg

 

Fuaʻamotu International Airport (IATA: TBU, ICAO: NFTF)

IMG_8259_1400.thumb.jpg.6b3e397d489583ae323aba6b8f20f4d1.jpg

 

Tongan rugbymaajoukkue(?) toivottaa matkailijat tervetulleiksi maahan.

IMG_152332_1400.thumb.jpg.cf1da0d5706f9fe13ddde37b7ccf4e5a.jpg

 

Taas uusi maa ja uusi maakalja.

IMG_164252_800.jpg.875edfd56e8e280dec629dbe59b8a113.jpg

 

Seuraavana päivänä kotimaan lento Tongan pääsaarelta pienemmälle Ha'apain saarelle Real Tongan Saab 340B A3-PUA kyydillä.

IMG_8265_1400.thumb.jpg.2053899a4caa21ec2648eb7b3d098f69.jpg

IMG_8267_1400.thumb.jpg.a65c255bf6d90cdc2ada19b2ffe43202.jpg

 

Vieressä olisi ollut aktiivinen Harbin Y-12, mutta sen kyytiin ei tälläkään reissulla päässyt pelkäämään..

IMG_084755_1400.thumb.jpg.0e38a1a7349fe88ae63a7ef92a9796d9.jpg

 

Puolen tunnin nykäisy Saabilla.

IMG_092442_1400.thumb.jpg.b96e6f58cdf42eefa876c6ed58e0b3ef.jpg

 

Kohteena Salote Pilolevu Airport (IATA: HPA, ICAO: NFTL) Ha'apain saarella.

IMG_8268_1400.thumb.jpg.2cd4446c030d8c7a4879b7244d885f46.jpg

 

Kone piti koko käännön aikana ykkösmoottorin käynnissä.

IMG_8269_1400.thumb.jpg.dcfef42da45730eb22a0549e8b09e4ee.jpgIMG_8271_1400.thumb.jpg.cae36ec33c66b5cce23a46de43ea968d.jpg

 

Tälläkin saarella kiitotie ja maantie risteävät ja saaren maantieliikenteen täytyy odottaa lentoliikenteen ajan tien ollessa suljettuna.

IMG_8275_1400.thumb.jpg.22a55ac3f28bafbe399d85ef2d2ca2e5.jpgIMG_8279_1400.thumb.jpg.7c443aa511080c14a9768e3722d0d2f5.jpg

 

Lopulta saavuimme saaren pohjoiskärkeen ja aloitimme rantaloman.

IMG_105113_1200.jpg.cc7083c72c4957ceaca8e61e5f1a2906.jpgIMG_114905_1200.jpg.3fccf0874e585367076bb61f26ea0602.jpg

 

Yhtenä päivänä jaksoimme pyöräillä kymmenen kilometriä saaren pääkylään.

IMG_8286_1400.thumb.jpg.87b34b80118f01705c0caef3fa2770ab.jpg

 

Muuten aika meni ihmetellessä ajan kulumista, eläimia, merta ja kasveja.

 

Yöllinen rapu.

IMG_205204_1200.jpg.d6c281f81842e5bbb6102c912bc45c22.jpg

 

Joku Nephilengys suvun hämppäri. Pikagoogletuksen perusteella voisi olla Nephila tetragnathoides jolle ei ole suomenkielistä niemä. Englanniksi kaveri on kai Tongan Giant Spider. Kuvassa on sekä naaras, että uros. Tämän hämähäkkilajin naaraat ovat huomattavasti suurempia kuin urokset.

IMG_8288_1400.thumb.jpg.efb3c1b1dad9ac54e6e532913e3b2ef6.jpg

 

Flooraa.

IMG_8295_1400.thumb.jpg.fb4aacac6cc4a137de2b7fa938c086bb.jpg

 

Arjen unhoittavaa maisemaa.

IMG_8297_1400.thumb.jpg.948012d62980ac40183df87ac05d0156.jpg

 

Keijutiira (Gygis alba)

IMG_8302_1400.thumb.jpg.3870783d1f6d0a168262b41bce780562.jpg

 

Vähän lisää arjen unhoittavaa maisemaa.

IMG_8304_1400.thumb.jpg.199fabe54a06a449268472c3d58525b0.jpg

 

Erakkorapu.

IMG_8306_1400.thumb.jpg.fb671bcb0d86196240943f85a797cec2.jpg

 

Majoitusliikkeen rantaa.

IMG_8312_1400.thumb.jpg.5b1ba13ee9ad505e0066a9d4191173f1.jpg

 

Laitetaan vielä toinen hämppärille ja hänen pilossa olevalle poikakaverille.

IMG_8320_1400.thumb.jpg.67a9d49f2ed252005f1c4562f7c13e71.jpg

 

Täällä on kuulema yhdet maailman parhaista snorklaus- ja sukellusvesistä. Kokeilin ja tykkäsin. (Mutta Osakan akvaario on silti hienompi)

IMG_8322_1400.thumb.jpg.9eef1f02e49f1c20774877f2c15f4723.jpg

 

Tähänkin paratiisiin on luikerellut käärme..

IMG_8323_1400.thumb.jpg.1c8427331aa264096364a9d69b6d043a.jpg

 

Laskuveden aikaan esiin ilmestyviä kotiloita.

IMG_8325_1400.thumb.jpg.16efeaaf7bd861fc6cb1b597ce59b9d3.jpgIMG_8327_1400.thumb.jpg.f3d054dfcd2c8b4eef69136d57758847.jpg

 

Auringonlaskukin on tuollapäin aika tyrmäävän kaunista katseltavaa.

IMG_8334_1400.thumb.jpg.a09ae4db525c64f9b69a762e5c4d06ca.jpgIMG_8337_1400.thumb.jpg.ba955f54ef8ea1557a37ce4b3792b1ee.jpgIMG_8340_1400.thumb.jpg.b5f213f50a2a4aeb0696ece4cecffda2.jpgIMG_8349_1400.thumb.jpg.e3b595d03718172abe82a87f2c7e74fd.jpg

 

Reilun viikon aikana saari oli nähty, mutta positiivisella tavalla. Paikka on täydellinen rentoutumiseen ainakin näin low-seasonin aikana.

Vuorossa oli pikkuhiljaa paluu kohti Eurooppa. Aluksi Ha'apain kentälle lähtöselvittämään itseä Saabin kyytiin pääsaarelle.

IMG_100102_1400.thumb.jpg.b7d586e10a5c76f15b8fbeb933c2138f.jpg

 

Ja sieltähän se A3-PUA saapui, piti ykkösmoottorin käännön aikana käynnissä ja otti matkailijat kyytiin.

IMG_8355_1400.thumb.jpg.9fa80b2ca51fe503185453874d61b8f4.jpgIMG_103729_1400.thumb.jpg.5d7c1bad96f31da210dd82042b071353.jpg

 

Sinne jäi Ha'apai.IMG_8360_1400.thumb.jpg.bbdc099b4fa873b8b32b8e089b8e91b8.jpg

 

Tonga on todella uskonnollinen maa ja kristinusko vaikuttaa siellä lähes kaikkeen. Real Tongan kyydissäkin on mukava olla, kun tietää ettei koneet putoa kun iso J on mukana kyydissä.

IMG_104120_1400.thumb.jpg.45c54a02954e3e403374373b985a7588.jpg

 

Laskuun Tongatapulle.

IMG_8361_1400.thumb.jpg.464f082fe787926ebf32c148f5f381b8.jpg

 

Real Tonga Airlines Britten-Norman BN-2 Islander A3-PAS.IMG_8368_1400.thumb.jpg.f44ef8a4224e0dcb58fb30172837688f.jpg

 

Real Tonga Airlines Xian MA-60 A3-RTL. Tämä kone lentää. Tämä kone ei lennä. Tämä kone lentää. Tämä kone ei lennä. Kyseessä on Kiinan Tongalle lahjoittama kone, josta tuli poliittinen pelinappula Uuden Seelannin, Tongan ja Kiinan välille. Yhtiö joutui maadottamaan koneen Uuden Seelannin painostuksesta johtune joku vuosi takaperin, mutta nyt ainakin CH-Aviation on uutisoinut yhtiön ottavan koneen takaisin käyttöön loppuvuodesta 2018. Näin koneen neljänä eri päivänä Fua'amotun lentoasemalla ja se seisoi mielestäni aina samassa paikassa. Paha sanoa onko kone aktiivinen vai ei.

IMG_8372_1400.thumb.jpg.4bdacb28caa05947e48f3d1f5cf3f980.jpg

 

Tämäkin on mielenkiintoinen spottaus. Beech 18 N500MK on jonkinlainen VIP kone. Tämä on ollut kai edellisen kuninkaan käyttöön hommattu laite. Oli miten oli, niin hieno laite!

IMG_8369_1400.thumb.jpg.0f2a85116217a3a27bb1b69a0b54ae28.jpg

 

Ja vielä lopuksi vielä kerran yhtiön ainoa "oikea" lentokone Real Tonga Airlines Saab 340B A3-PUA.

IMG_8373_1400.thumb.jpg.99d8c3f19dfc0c54cc259376e20b8512.jpg

 

Seuraavat pari päivää meni hengailessa pääkaupunki Nuku'alofassa. Majoitus oli kuvassa näkyvässä kiinalaisten omistamassa Emerald hotellissa.

IMG_131314_1400.thumb.jpg.ef413e570486d594de986570abc0ca3a.jpg

 

Takapihalla oli Lexus ollut jo jonkun aikaa myynnissä.

IMG_8379_1400.thumb.jpg.7f844baf28713af13c083fe14ae36f3e.jpg

 

Tongalta lähdimme kohti Eurooppaa Uuden Seelannin kautta. Tässä kuitenkin vielä Fua'amotun lentoaseman lähtöselvityshalli.

IMG_123632_1400.thumb.jpg.3c84ec3403dfe8cbd01931d58d5a8dcc.jpg

 

Air New Zealand Boeing 777-219(ER) ZK-OKF. Yhtiö operoi Tongalle pääasiassa A320 kalustolla, mutta muutama lento viikossa vedetään triplalla tai driimillä.

IMG_8383_1400.thumb.jpg.10591656f328f59abe58884cd8d0e6c0.jpg

 

Ei siihen platalle paljon muuta sitten mahdukaan.

IMG_130948_1400.thumb.jpg.298ac9381b531152175bfaf2f20cf435.jpg

 

Jotenkin tuli tästä näystä mieleen lapsuuden etelänmatkat 80-luvulla ja Finnairin kympin takaportaat jossain välimerellä :D

IMG_140839_800.thumb.jpg.88189d28fccaa1170bce191a474d0b6f.jpg

 

Air New Zealandin triplan kabiini. Viihdejärjestelmä on sisällöltään kattava, mutta osittain maksullinen. Leffat maksavat, mutta telkkarista voi katsella sarjoja ja dokkareita ilmaiseksi. Myös musiikia saa kuunnella ilmaiseksi. Lentoaika oli noin kolme tuntia.

IMG_145034_1400.thumb.jpg.0aef3bb460fa229c6f5c569a987e15a0.jpg

 

Halvalla saa vain tuolin, laukun ja vettä. Ruokaa varten pitää ostaa seuraava lipputyyppi tai koneen myyntivalikoimista jotain.

IMG_144535_1200.jpg.66f283d38e3e575e386fe472cc5f18af.jpg

 

Sen verran kuitenkin tuli nälkä, että oli pakko tilata kahvi ja lämmin käntty. Tästä ilosta köyhtyi kuusi euroa.

IMG_155043_1200.jpg.f833e827cd2064f06b832fd1385bdac4.jpg

 

If it's not Boeing, I'm not going.

IMG_8395_1024.jpg.84faf60bc524c4430e5f657cfe0e321a.jpg

 

ZK-OKF perillä Aucklandissa.

IMG_173017_1400.thumb.jpg.7e3d34a926239485a6dc410a785f0f19.jpg

 

Uudessa Seelannissa vuokrasimme auton ja pyörimme maaseudulla muutaman päivän.

IMG_190137_1400.thumb.jpg.725fb68149feb4904c97c96a376c6098.jpg

 

Näkymä Lake Tapton Hiltonin parvekkeelta.

IMG_8402_1400.thumb.jpg.5765fe999a395e814b9f9b6cf46a66a1.jpg

 

Taukopaikka jossain Uudessa Seelanissa.

IMG_123246_1400.thumb.jpg.18a9b1e2975b72f94457387dfbd8970e.jpg

 

Vielä oli jäljellä rykäisy Uudesta Seelannista Lontooseen. China Southern lentää Aucklandiin pitkällä driimillä ja täytyy sanoa, että siinä matkustusmukavuus uudempien tuolien ja viihdejärjestelmän vuoksi on parempi kuin lyhyissä driimeissä. Mutta silti se CAN-BNE lennon A330 päihittää tämänkin..

IMG_011341_1400.thumb.jpg.832eda38d0355c4648f9d4f3351edc35.jpg

 

En syönyt tällä lennolla mitään, vaan keskityin vain nukkumaan koko 12 tuntisen yölennon. Tässä lähestytään jo Guangzhouta aamuviiden aikoihin.

IMG_094400_1024.jpg.dda260c6e62bc31864121321145675c5.jpg

 

Ja vielä kone portilla lennon jälkeen.

IMG_052220_1400.thumb.jpg.6668d7dd92bb51add64107550feda816.jpg

 

Täytyy kiinalaiselle peukaloa nostaa kuitenkin koneenvaihdon selkeydestä. Asia on tehty jouhevaksi ja nopeaksi, vaikkakin muutama länsimaalaisittain ylimääräinen tarkistus viranomaisten puolesta tehdään. Guangzhou kuitenkin on vaihtokenttänä ihan jees. Olen minä huonommissakin paikoissa konetta vaihtanut.

Muutama kuva driimin likaisen ikkunan läpi.

China Southern Airlines Airbus A320-232 B-9916.

IMG_8410_1400.thumb.jpg.c57c9121ff694aa32676c313d2bfd154.jpg

 

Hainan Airlines Boeing 737-86N(WL) B-7400.

IMG_8413_1400.thumb.jpg.ee091f116a5e8ac595716ad9e9538303.jpg

 

Shenzhen Airlines Airbus A320-232 B-6721.

IMG_8415_1400.thumb.jpg.bb51f1d346fa4380fe7aca51f0575d88.jpg

 

China Southern Airlines Boeing 737-8 MAX B-1207.

IMG_8416_1200.jpg.14bbda13207f43c6e52e8ee6aee468ba.jpg

 

Matkaan kohti Lontoota.

IMG_8419_1400.thumb.jpg.2536a2dcc90acff0f970a7d8fa23134f.jpg

 

Olin syönyt loungessa reilun aamiaisen, eikä oikein maistunut lentokoneaamiainen. Emäntä oli kuitenkin hyvin ystävällinen ja huolissaan matkalaisesta ja pyysi kokeilemaan jos edes hedelmät ja jugurtti putoaisi. No en kehdannut kieltäytyä ja niillä mentiin.

IMG_105850_1200.jpg.f77bfce9df27f4a331f394479f008c7f.jpg

 

Vaikka kyseessä oli päivälento, niin kabiinia pidettiin himmennettynä.

IMG_135543_1400.thumb.jpg.37a3932d60d45bb0b7b853638ed0e09f.jpg

 

Tässä kohdassa sitä aina miettii miksi pitää säästää lipuissa eikä vaan lentää suorimmalla mahdollisella yhteydellä.

IMG_191154_800.jpg.6e726e5b52d60c09bd29acad9dbc39f6.jpg

 

Päivällisen vuoro oli Helsingin jälkeen.

IMG_163111_1400.thumb.jpg.7689fdb04ea13601a8f6ab23c10e17b8.jpg

 

Lontoossa holdattiin Cathay Pacificin rahtijumbon kanssa.

IMG_8421_1400.thumb.jpg.2a5f95677c5d929766d6f64f2abe1de1.jpg

 

China Southern Boeing 787-8 Dreamliner B-2726 pitkän lennon jälkeen Heathrown terminaalissa 4.

IMG_141803_1400.thumb.jpg.6fe6f1bdc74bbb92c4a8e92fd20491b4.jpg

 

Koska koko kiinalainen juttu (lentojen päivämäärän muuttuminen) harmitti, niin harmitusta lievitettiin yöpymällä Conradissa.

IMG_161505_1400.thumb.jpg.f5e83592c4476b4694aa07a5d2a309d2.jpg

 

Aamukävelyllä St. James Parkissa.

IMG_104249_1400.thumb.jpg.bbe58d6d7b2077c9717cb23aa0cdc884.jpg

 

British Airways on niitä harvoja lentoyhtiöitä joilla on käytössään molemmat kaksikerroksiset nykyisin käytössä olevat lentokoneet.

IMG_8425_1400.thumb.jpg.801ed2599f1788dbcbcbb7af839934f2.jpg

 

Finnairia odoteltiin platinakortin voimalla Cathay Pacificin ensimmäisen luokan lounkessa. Menyy näytti tältä.

IMG_155441_1024.jpg.1b79c2fcad1c4de3bd3dcefa623558f1.jpg

 

Ja illaksi kotiin Jossun seurassa :)

IMG_203151_1400.jpg.3e4f6fd3a3c2e15996311e6159762e73.jpg

 

Nyt pitääkin taas pyörittää jonkun aikaa orvanpyörää. Ja pitäisi yrittää jotenkin se platinakin uusia.. ..seuraavaa matkaa suunnitellessa..

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
typoja siivotaan pikkuhiljaa
15 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pauli Hankonen, hienoa että joku eli sinä jaksat /viitsit tehdä näitä matkaraportteja kera kuvien. 

Näitä vastaavia rapsoja ei liiemmin ole monikaan laittanut palstalle ainakaan näin laajassa mittakaavassa vähään aikaan.

ISO PEUKKU:thmbup:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin samaa mieltä Timon kanssa!! Aina kun näkee ketjun aloittajana Paulin, tietää että laatua ja eksotiikkaa on tarjolla! Niin monta hyvää kohdetta on jo Paulin ansiosta omalla listalla paikoista joissa on päästävä käymään! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään