Aki Pajunen

Snowbird / Lumilintu Oy

3 viestiä aiheessa

Olisiko tällä foorumilla nyt asioiden oltua riittävän pitkään naftaliinissa, kiinnostusta kippareiden puhallusporteista vaahtoamisen sijaan keskustella jostain oikeistakin asioista?
,
Oheistan tähän lainauksen, jonka sokeakin näkee niin vääräksi kuin vain voisi olla. Itse kun en ole sokea, mutta näin alusta saakka ettei tämä lintu olisi lentänyt. Ja useampi henkilö tietää miksi ei lennä tämä toinen lainauksessa mainittu yhtiö. Julkisesti jätän lausumatta syyn siihenkin, mutta kyseenalaistan tämänkin julkisen lausuman. Marja Aalto on saanut loputtomasti palstatilaa mediassa siinä missä Tero Taskila. Toinen sai meriitikseen pohjoisen lentämättömän linnun, sekä toinen ajoi konkurssin partaalle pari lentoyhtiötä.

Taskilan eduksi todettakoon, että jotain tukieurojahan siinä jaagattiin, koska suunnitelmilla ei mitään liiketaloudellista perustetta ikinä ollutkaan, ainakaan täysijärkisen peruskoulumatikan omaavan henkilön tasolla. Taskila myös oli konkurssikypsissä lafkoissa, mutta se AirBaltic oli näistä oikeasti jopa elinvoimainen. Ja mielestäni edelleen ihan asiallinen yhtiö, upgradetus on vaan teatteria nykyään, joten jopa SasPlus osuu useammin kohdille.

Ensimmäistäkään keskustelua en ole tästä SnoukkaTipun flopista löytänyt, eikä ketään tunnu realismi liikuttavan julkisessa keskustelussa. Eipä ketään kiinnosta keskustella vitsiä lähentelevän Finncomm/Flybe/Norra -kuviostakaan, muistetaan nyt kuitenkin kun nakkikioski ei toimita mitään muuta lisäarvoa kuin TES-halpuutukset, joista aiempi henkilöstöjohtaja itseäni oikeustoimilla uhkaili, kunnes kyselin briteistä oliko lausuma ihan pörssiyhtiön politiikan kanssa linjassa, no eipä ollut. Tai kaikkien alalla olevien tietämyksellä eräänkin AirBotnian historian lopputulemasta.

Muistan lukeneeni, että AirBotnian muisto lenteli sellaisella neljän kannun Ilkka Mannikaisen päiväunella Nizzaan ja Stansteadiin. Sitten lennettiin tyhjällä Mädärillä Ouluun, sitten lennettiin tuulettimella Kuopioon, sitten oli kuitenkin väärä konetyyppi aina. Sitten lennettiin 717:lla Alpeille, vaikka painojen takia matkustajien sukset jäi pois kyydistä, sekä itse sain sentään korvatulpat. Paluussa istuin verhon paremmalla puolella vaikka verhokin puuttui, mutta onneksi en suksimaan ollut menossa, koska sillä keikalla en suksia olisi nähnyt. Sitä en tiedä miksi Pulu halusi huonoilla lentoajoilla operoida allianssikumppanin kohteeseen, sekä kun ei matkatavarat tule kyytiin, niin lienee vaikea myydä Alppimatkoja. No Lufthansan tytäryhtiö suorittaa noi extreme -matkat..

Odottelen tässä omalla nimellä henkilöitä jotka väittää, että Lumilintu oli jotenkin hyvä konsepti kun tiedettiin mihin se edeltävä kaatui. Seuraavaksi odotan omalla nimellä kommentteja, että allaoleva oli se syy mihin se mainittu kaatui, for niinkuin real. Ja kolmanneksi odottelen selvitystä että mitä kuuluu näille Taskilan hubihankkeille, sekä mitä yhtiötä on konsultoimassa seuraavaksi? Itselläni ei ole mitään henkilökohtaisesti mainittuja henkilöitä vastaan, jos annetaan pressitiedotteita, niin sitten niiden julkisten tietojen pohjalta voi käydä myös keskustelua itse asiasta.

Käytännössä kun tämäkin foorumi alkoi kuolemaan, kun työnantajien suunnalta on jaeltu erinäköisiä some-etikettejä, mikään ei siltikään estä vapaa-ajalla julkisien tietojen pohjalta käytyä dialogia. Salaisuuksia kun en itsekään tänne kerro, kuten en mihinkään näennäisesti suljettuihinkaan ryhmiin. Kaikki tieto on julkista, jos siitä ei uskalla vapaamuotoisesti keskustella, niin lopulta hyväksymme vain "palvelun parantamisen" nimissä kaikki uudistukset, ilman mitään kyseenalaistuksia.

Olen aikanani maksanut GoodWill -luonteisesti aloittavalle lentoyhtiölle suuremman hinnan kuin reittiä dominoinut kotimainen yhtiö, puhtaasti koska kilpailun olemassaolo muutti reitin hinnoittelua satoja euroja. Lopulta sain puolisoni kanssa ajella sinne kohteeseen autolla, koska konkkaan meni sekin nakkikioski. KKV ei ikinä puuttunut Finnairin saalistushinnoitteluun, sekä kohteeseen ei ole raideliikennettä tai bussiyhteyttä, kohde oli monopoli.

Toivoisin muidenkin linkkaavan artikkeleita, etenkin jotka tuovat hieman toisenlaista perspektiiviä asioihin. Mitä enemmän tämä palstakin pohjautuu klikkijournalimismin lööppilinkkeihin, sitä enemmän se vie kohti kuplaa, joka pyörii siinä mainitussa sisällössä. Itseltäni jäi tässä huomaamatta täysin Finskin kapearunkolaivaston muutokset, koska näistä ei tehty pressitiedotteita. Tai sitten olin kyllästynyt lukemaan vain tätäkin palstaa, joten oheinen nyt avauksena vain saadakseni esiin taustoja mitä  ei virallinen materiaali kerro. Ei yhtiön matskut vaikeita ollut saada, ne täydentävät taustat asioiden oikeasta tilasta aikoinaan on se haaste.

Lainauksena oheinen:

Vielä vuosituhannen taitteessa hän työskenteli Finnairin lomalentojen palveluksessa. Sieltä hän vaihtoi Air Finlandille, joka pysyi hengissä 2002–2012.

– Air Finland lensi vääränlaisella kalustolla. Boeing 757 oli yksinkertaisesti liian iso ja kallis kone. Tälle markkinalle olisi pitänyt saada uudempi, taloudellisempi kone, niin Air Finland olisi vieläkin pystyssä, Aalto uskoo.

Liikenne- ja kuljetustekniikan professori Jorma Mäntynen Tampereen teknillisestä yliopistosta sanoo, että konetyypin valinta on suuri taitolaji.

 

Muokattu: , käyttäjä: Aki Pajunen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän hitaasti näyttää Cityjet Oy (ex Air Botnia, ex Blue1) tilinpäätöstietojaan julkistavan, mutta viimeisin tilinpäätös (12/2016) näyttää 18 miljoonan liikevaihdolla 3,3 prosentin liikevoittoa. En toki muutenkaan havainnut, mitä tekemistä 30 vuotta toimineella kannattavalla (ja aikojen saatossa kaikki tarpeelliset muutokset tehneellä) yhtiöllä oli koko viestissä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään