Seppo Koivisto

Operaatio Kulkuset / Operation Jinglebells

14 viestiä aiheessa

Maailman pohjoisin lastenkoti Riutula Inarissa suljettiin 40 vuotta sitten. Vuodesta 1955 (tai 56?) lastenkoti oli Rammsteinissa sijaineen USAF:n yksikön kummitoiminnan kohteena ja joululahjoja lennettiin Ivalon kentälle. Viimeisinä vuosina ilmeisesti Suomen ilmavoimat toimitti paketit Helsingistä perille.

https://www.is.fi/perhe/art-2000005019491.html

Riutulan lastenkodista kertovassa dokumentissa vuodelta 1965 näytetään amerikkalaisen koneen saapuminen Ivalon lentokentälle noin. 25 minuutin kohdalta eteenpäin.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/04/29/riutula-maailman-pohjoisin-lastenkoti

Riutula1965_25-44.jpg

Riutula1965_25-59.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tuo on Convair VT-29B, oli pitkään Helsingissä USA:n lähetystön koneena. Vastaa siviilimallia Convair 240. Finnairin koneet olivat 340 ja 440, 340:t modifioitiin kaikki 440:ksi.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runko lienee kuitenkin kaikissa sama, siis rungon pituus, siipien kärkiväli jne., moottoritkin ehkä? Vai mitä tuohon modifikaatioon kuului?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

60 luvun alussa muistelen "tonttujen" saapuneen kahdella C-47:lla useampana vuonna.Tekivät kaarroksen Ivalon kylän päällä ennen laseutumista. Olihan se eräänlainen merkkitapaus kunnassa kun Rammsteilaiset tulivat.

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Itse asiassa tuo on Convair VT-29B, oli pitkään Helsingissä USA:n lähetystön koneena. Vastaa siviilimallia Convair 240. Finnairin koneet olivat 340 ja 440, 340:t modifioitiin kaikki 440:ksi.

Jep, tuo Samaritan on enemmänkin yleisnimi näköjään, pohjana siis Convair CV-240. Mutta näyttää olevan aika monta eri variaatiota siitäkin, ainakin 42 eri!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Convair_C-131_Samaritan

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrki Laukkasen Nikita kirjan mukaan Lähetystön kone oli Convair C-131. Koneen "erikoisvarusteisiin" kuului myös Fairchild K-38 tiedustelukamera. Jenkkien luvaton valokuvausharrastelu kuitenkin paljastui ja kamera takavarikoitiin v.1958. Kamera asennettiin Nikutaan ja amerikkalaiset toimittivat ystävällisesti vielä suomalaisille ohjekirjat ja filmiä! Kamera on nykyisin näytillä Suomen ilmavoimamuseossa.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Fairchild_K-38_Keski-Suomen_ilmailumuseo.JPG

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvinaista kyllä, Jyrki Laukkanen on tässä asiassa väärässä. 51-7897 on ihan oikeasti VT-29B, vastaa siviilimallia Convair 240. Googlettamalla esim "51-7897 Convair" löytyy useita referenssejä. Laitanpa tähän yhden loppuun. Convair 240:n eroa 340:een ja 440:een kysyttiin myös. 340:n runko on hiukan pidempi, siiven kärkiväli myös, ehkä muitakin eroja. 340:n erot 440:een on vieläkin pienemmät, äänieristyksen parntamista, erilainen sisustus, jolla saatiin yksi penkkirivi enemmän ja taisipa olla myös yksi matkustamon ikkuna per puoli enemmän. Tässä linkki yhteen 51-7897:ää koskevaan juttuun, googlaamalla löytyy paljon lisää: http://www.aerialvisuals.ca/AirframeDossier.php?Serial=115571

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia korjauksesta, Juha! Ois pitänyt itsekkin tuo tietää, kun vielä Oulun pysäkillä töissä ollessani vanhempien miesten puheissa kone oli lähetystön "pikku-convairi" eli 240:sen militaariversio. Eräänkin kentän työntekijä muisteli kuinka kerra tuo konna nousi ilmaan, kävi sahaamassa edestakaisin kentän päällä ja tuli laskuun...

Markku

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko kertoa tähän tarina 25 vuoden takaa, syyskuulta 1993. Olin silloin Meksikossa lentämässä kartoituskuvauksia Piper Cheyenne OH-PNT:llä. Ensimmäinen tukikohta meillä oli Chihuahua, muutaman viikon ajan. Yhtenä päivänä firma nimeltä Rhoades Air Freight (tjsp) aloitti säännölliset rahtilennot El Pasosta Teksasista Chihuahuaan. Ensimmäisenä päivänä koneena oli Convair, myöhemmin myös DC-3. Convairin rullattua platalle silloin ensimmäistä kertaa kävelin koneen luokse miehistön kanssa juttelemaan. Asiakseni sanoin, että näin suomalaisena kiinnostaa, mahtaako tämä olla entinen Finnairin kone. Silloin porukan mekaanikko sanoi, kankealla suomella: "oletko sina suomalainen?". Kertoi olevansa toisen polven amerikansuomalainen, ja olleensa USA:n suurlähetystön Convairin mekaanikkona vuosikaudet Helsingissä. Pieni maailma. Kysäisin häneltä tuosta kameraepisodistakin, hän mutisi jotenkin vaivautuneena, että "I know nothing about such things". Ja ei se ollut vanha Finnairin kone, oli 240, mutta ihan takuulla vanha...

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n lähetystön Convair "esiintyi" Spede-elokuvassa "Pähkähullu Suomi" vuodelta 1967. Filmissä Speden esittämä miljonääri vierailee Suomessa.  Tuossa kuvia filmin Convair-kohdasta. Koneen nokassa luki näköjään "American Embassy Helsinki Finland". Lyhyessä välähdyksessa on saatu filmille jopa toisen moottorin käynnistyksen savupölähdys. Spede tai filmin kuvaaja ei ihan selvästi kai matkusta koneella todellisuudessa, matkustamisen vaikutelma on saatu filmileikkauksilla.

 

kuva01.jpg

kuva02.jpg

kuva03.jpg

kuva04.jpg

kuva05.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista! Oliko Convairissa omat portaat oikealla puolella? Ainakin Finnairin koneissa ne olivat vasemmalla. Vai oliko niissä portaat molemmilla puolilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin matkustajaportaat ja ovi olivat vain yleensä yhdellä puolella.  Jonkin nettisivun mukaan C-131A:ssa (Convair 240) (ja VT-29B:ssä)  oli  portaat ja ovi  oikealla (starboard side) ja ne olisi muutettu vasemmalle (port side)  uudempiin malleihin. 

Convair  CV 240:

https://www.airliners.net/photo/American-Airlines/Convair-240-0/115941

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään