24 viestiä aiheessa

Joulusiivousta tehdessäni tuli laatikollinen vastaavia kirjoja vastaan. Ilmailuhistoriaa tämäkin. Tässä yksi esimerkkikirja. Eri koneista löytyy vastaavia. Laitoin muutaman sivun esille. 

DSC_1761.JPG

DSC_1762.JPG

DSC_1763.JPG

DSC_1764.JPG

DSC_1765.JPG

DSC_1766.JPG

DSC_1767.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan niitä jokunen on jossakin, luultavasti USA:ssa ainakin, mutta melkoisen harvinainen laitehan tuo on. Vajaat 200 kappaletta näitä tönkköjalkoja rakennettiin ennenkuin rupesivat tekemään 337 Super Skymasteria, jossa oli sisäänvedettävä teline yms hienoa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossapa kone ???? lentoaseman lekohallissa heinäkuussa 1973. Kuka tunnistaa missä, ei ole Oulun lekohalli...

OH-CCD.73.7.1.jpg

Kuva: Mikko Jaakkola

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Beaverista tulee Vaasa mieleen.

Vaasasta on, varsin tuttu halli. Vaasan Lentokerhon Fournier RF-4D ”Tuulia” OH-372 myös kuvassa.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo oli Star-Avialla jonkin aikaa 1970 -luvulla taksilentokäytössä ajallisesti Piper Senecan ja Beechraft Baronin, OH-BBF, välissä. Omistaja Boris Grahn lenteli sillä myös omia lentojaan. Ei tarvinnut monimoottorikelpuutusta, tyypit koneeseen riitti moottoreiden ollessa samalla pituusakselilla. Takapenkillä hirviä melu. Jos tuo oli ainoa C336 Suomessa, niin se vietti viimeiset ajat Kouvolan asemaravintolan katossa hylsynä puusta veistetyillä kököillä potkuri-imitaatioilla. Sieltä se häipyi parikymmentä vuotta sitten viroon vaihdettuna johonkin määrään alkoholia eli saattaa olla edelleenkin rekvisiittina.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritari
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Tuo oli Star-Avialla jonkin aikaa 1970 -luvulla taksilentokäytössä ajallisesti Piper Senecan ja Beechraft Baronin, OH-BBF, välissä. Omistaja Boris Grahn lenteli sillä myös omia lentojaan. Ei tarvinnut monimoottorikelpuutusta, tyypit koneeseen riitti moottoreiden ollessa samalla pituusakselilla. Takapenkillä hirviä melu. Jos tuo oli ainoa C336 Suomessa, niin se vietti viimeiset ajat Kouvolan asemaravintolan katossa hylsynä puusta veistetyillä kököillä potkuri-imitaatioilla. Sieltä se häipyi parikymmentä vuotta sitten viroon vaihdettuna johonkin määrään alkoholia eli saattaa olla edelleenkin rekvisiittina.

Minun pitikin juuri kysyä, että muistaako kukaan tämän lopullista kohtaloa. Oma mielikuvani oli, että se (tai osa siitä) olisi ollut Helsingissä jossakin ravintolassa, tai muuten vaan kaupassa koristeena, mutta voipa olla, että tuo Kouvolan asemaravintola olikin se paikka. Itse en sitä nähnyt koskaan moisessa tehtävässä. Ja juu, kyllä tuo oli ainoa 336 Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäkinen Ritaranta -teoksen mukaan kone oli Boris Grahnin operoima  1974 - 3.1.1978. Kone oli T:mi Lentotoimen  operoima 1970-1974. B.Sippuksella kone oli 1967 - 1970. Mustavalkokuvassa koneessa oleva "LT ja nuoli" -logo kuului T:mi Lentotoimelle.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Beaverista tulee Vaasa mieleen.

Vaasasta on, varsin tuttu halli. Vaasan Lentokerhon Fournier 4D ”Tuulia” OH-372 myös kuvassa.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kone oli Vaasassa Sippuksen omistuksessa -60-luvun lopussa, niin Vaasan Laskuvarjokerhon perustaja (perustettu 1969) Timo Nieminen ja lentäjä Esa Huhtala kokeilivat Cessnan soveltuvuutta hyppykoneeksi. Molemmat ovat kertoneet kokemuksistaan minulle henkilökohtaisesti aikoinaan. Skymasterin ovi otettiin pois ja hyppylinjalla takamoottori sammutettiin (olisi se ollut melkoinen sirkkeli hyppääjälle...). Mutta ei siitä pystynyt turvallisesti hypätä, muistaakseni koneen matkustamoon tuli aivan liian kova ilmavirta tms. että ei siitä hyppäämisestä tullut mitään. Täytyy Timpalle kilauttaa vielä ja kysyä tarkemmin. Esa on jo poismennyt, mutta hänkin mainitsi ongelmista, taisi olla hankala lennettävä hitaasti ja takatuuppari pois pelistä samalla jarruttaen lentoa.

Minulla on Esan peruja koneen check-lista ja merkintöjä koneella lennoista Vaasassa ym. Laitan tänne myöhemmin jotain niistä, kun käyn niitä läpi tarkemmin.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Minun pitikin juuri kysyä, että muistaako kukaan tämän lopullista kohtaloa. Oma mielikuvani oli, että se (tai osa siitä) olisi ollut Helsingissä jossakin ravintolassa, tai muuten vaan kaupassa koristeena, mutta voipa olla, että tuo Kouvolan asemaravintola olikin se paikka. Itse en sitä nähnyt koskaan moisessa tehtävässä. Ja juu, kyllä tuo oli ainoa 336 Suomessa.

Muistan oikein hyvin juuri tuon mallisen Cessnan rungon vasemman kyljen olleen nuorisovaatemyymälän näyteikkunassa rekvisiittana Fredirikinkadun (n:o 36) ja Kalevankadun (n:o 25) kulmauksessa Helsingissä. Koetin netistä hakea kuvaa, mutta jäi löytämättä. Nykyään siinä liikehuoneistossa on UFF:n myymälä.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kun kone oli Vaasassa Sippuksen omistuksessa -60-luvun lopussa, niin Vaasan Laskuvarjokerhon perustaja (perustettu 1969) Timo Nieminen ja lentäjä Esa Huhtala kokeilivat Cessnan soveltuvuutta hyppykoneeksi. Molemmat ovat kertoneet kokemuksistaan minulle henkilökohtaisesti aikoinaan. Skymasterin ovi otettiin pois ja hyppylinjalla takamoottori sammutettiin (olisi se ollut melkoinen sirkkeli hyppääjälle...). Mutta ei siitä pystynyt turvallisesti hypätä, muistaakseni koneen matkustamoon tuli aivan liian kova ilmavirta tms. että ei siitä hyppäämisestä tullut mitään. Täytyy Timpalle kilauttaa vielä ja kysyä tarkemmin. Esa on jo poismennyt, mutta hänkin mainitsi ongelmista, taisi olla hankala lennettävä hitaasti ja takatuuppari pois pelistä samalla jarruttaen lentoa.

Minulla on Esan peruja koneen check-lista ja merkintöjä koneella lennoista Vaasassa ym. Laitan tänne myöhemmin jotain niistä, kun käyn niitä läpi tarkemmin.

Jukka

Täältähän tämä hyppykokeilu löytyykin

_20181226_224949.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, hienoa!👍

edit: Huhtalan Esa lensi Sippuksen OH-CCD:llä kaikkiaan 7 h 35 min Vaasassa vuosina 1969-70.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo OH-CCD oli isäni ensimmäine kone. Lentopäiväkirjassakin ollut Helege Edström oli lentoalalle innostanut henkilö. Tällä koneella lennettin paljon yleisölennätyksiä Vaasassa. Vaasan lentokonehallissa oli pitkään etsattuna OH-CCD lattiaan jossa konella oli oma paikka. 
Koneen historiasta ennen ja jäken en tiedä mitään.
Se muistan että takamoottorilla oli sähkö ongelmia ja heiettiin käsin käyntiin silloin tällöin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Leif Sippus kirjoitti:

Tuo OH-CCD oli isäni ensimmäine kone. Lentopäiväkirjassakin ollut Helege Edström oli lentoalalle innostanut henkilö. Tällä koneella lennettin paljon yleisölennätyksiä Vaasassa. Vaasan lentokonehallissa oli pitkään etsattuna OH-CCD lattiaan jossa konella oli oma paikka. 
Koneen historiasta ennen ja jäken en tiedä mitään.
Se muistan että takamoottorilla oli sähkö ongelmia ja heiettiin käsin käyntiin silloin tällöin.

Tuolla ylempänä on jo hieno ja tarkka kuva OH-CCD:stä Vaasan hallissa 1973. Tässä pari huonompaa otosta samasta paikasta, näistä ei nyt parempia saa millään. Kuvat ovat vuodelta 1968 ja kuvat on ottanut Henry "Nakke" Laaksonen. Toisen kuvan alla on teksti "huollossa", olisiko siinä keskellä oleva mekaanikko Airasvirta?

(edit: Leifin mainitsemalla ruotsalaissyntyisellä maansiirtourakoitsija Helge Edströmillä oli Vaasassa lentofirma nimeltä Airco. Kirjoitin Edströmistä, Aircosta, sekä Piper Apache-koneiden vaiheista Suomessa 12-sivuisen artikkelin Feeniksin numeroon 4/2014. Edström osti mm. Suomen ensimmäisen Piper Apachen OH-PIA ja siirtolennon Yhdysvalloista Vaasaan teki kuuluisa amerikkalainen lentäjä "isoisä" Max Conrad 27.12.1959.)

OH-CCD:n vaiheet: Mäkinen-Ritaranta Finnish Civil Aircraft 1926-2000 - rekisterikirja.

- Ex N1733Z, LN-BIP, SE-CWX, 19.09.-67 B. Sippus Vaasa, 13.05.-70 Wihuri-Yhtymä Oy Lentohuolto Helsinki, 18.12.-70 sama. op. T:m Lentotoimi, Tampere, 31.01.-74 T:mi Lentotoimi, 06.05.-74 Wihuri-Yhtymä Oy Lentohuolto, 09.05.-74 sama, operoija B.& P. Grahn, Kouvola, 04.01.-78 Wihuri Oy Lentohuolto Helsinki, 01.09.-78 poistettu.

Jukka

OH-CCD_EFVA_1968.jpg

OH-CCD_EFVAlla_1968.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä keskimmäinen herra on Lauri "Lake" Airasvirta. Merivartioston Vaasan toimipaikan Beaverin mekaanikko. Selovuon kanssa lenteli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rekisteristäpoiston jälkeisen kylmän talven kodittomana Malmilla talvehtinyt -CCD lämmittelee peltejään sulavien kinosten vierellä...

EFHF070479 OH-CCD.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtoiko tuo olla sama Cessna kuin se, josta Yrjö Pessi teki jääkiiturin? Koneesta poistettiin siivet, etummainen moottorin korvattiin painoilla ja alle laitettiin sukset. Ei jäänyt tarkka malli eikä väri mieleen ja vuosi saatoi olla 1982.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään