Guest rainer

Ilmailun tulevaisuudennäkymiä

14 viestiä aiheessa

Tulevaisuudessa ohjaamossa ovat vain koira ja lentäjä, lentäjän työ on ruokkia koiraa ja koiran työ on purra lentäjää, jos tämä koskee johonkin. No näin pitkällä ei vielä olla. Itse asiassa lentäjän rooli tulee jatkossa korostumaan.

National Geographic teki jutun ilmailusta numerossa 13/2004. Siinä ennustetaan, että nykyinen lennonjohto muuttuu 10 vuodessa. Tutkaa ei enää käytetä vaan koneissa olevat tietokoneet ovat suoraan yhteydessä lennonjohtoon ja lentäjä voi itse ennen lentoa ohjelmoida koneen tietokoneeseen tehokkaan ja turvallisen lentoreitin.

Tulevaisuuden konesuunnitelmia:

Uusi hävittäjä, Locheed F/A-22 Raptor, otetaan armeijan käyttöön tämän vuoden aikana. Koneessa on yli miljoona osaa ja noin 1000 teknikkoa kokoaan yhden koneen kuukaudessa. Koneen tietokoneissa on 2 miljoonaa riviä ohjelmakoodia ja se on lähes näkymätön tutkassa.

BA609 kääntyväroottorinen kone ja sotilasversiona V-22 Ospray. Vuonna 2000 sotilasversio syöksyi maahan kaksi kertaa ja koneelle tuli lentokielto. Nyt ongelmat on korjattu ja kone on testikäytössä. Koneen nopeus on kaksinkertainen, hyötykuorma kolminkertainen ja toimintasäde viisinkertainen verrattuna niihin helikoptereihin, jotka sen on määrä korvata.

Eclipse 500, pieni 6 hengen suihkukone, hinta alle miljoona dollaria, 2000 tilausta ja koelennot meneillään. Valmistaja näkee koneelle tulevaisuutta suorilla lennoilla pienten kenttien välillä.

X-45 miehittämätön suihkukone sotilaskäyttöön.

X-43 miehittämätön yliäänikone

Pelican, lähellä meren pintaa lentävä iso kuljetuskone, kehitystyö menossa.

Cirrus SR22 rupelikone, jossa on laskuvarjo. Varjoa on käytetty ainakin kerran tositilanteessa, varjo toimi, kone putosi metsikköön ja lentäjä selvisi niskan nyrjähdyksellä.

Lisäksi sotilaat askartelevat miehittämättömien reppuun mahtuvien lennokkien kanssa, niillä kun näkee kukkulan takana olevan vihollisen.

Ja tietysti lehdessä mainitaan Airbus A380 ja kerrotaan vähän Boeingin suunnitelmista.

Että semmosta.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tuli mieleeni tänään BBC:stä näkemäni uutinen:

 

Kun EU on poistamassa asevientikieltoa Kiinaan, mitä USA tiukasti vastustaa, niin kuulemma yhteinen F-35 JSF Joint Strike Fighter-hävittäjäprojekti on joutumassa uhanalaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing on uudelleenlämmittänyt F-15 Eaglen. Uusi tyyppi näkyy olevan F-15K Strike Eagle, jonka ensilento oli toissapäivänä.

 

Boeingin saitilta löytyy myös videota tältä ensilennolta.

 

http://www.boeing.com/news/releases/2005/q1/nr_050303n.html

 

Tämä uusi F-15K -versio on Etelä-Koreaa varten kehitetty F-15E:stä. Etelä-Korea valitsi F-15K:n huhtikuussa 2002.

 

Lisätietoja:

http://www.boeing.com/news/releases/2002/q2/nr_020419m.html

http://www.boeing.com/defense-space/military/f15/f-15k/overview.htm

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin erään konsulttiyhtiön näkemyksiä lentoliikenteen tulevaisuudesta kuuntelemassa. Tällä hetkellä eurooppalaisten lentoyhtiöiden lennoista suoria Euroopan sisäisistä lennoista on 88% ja mannertenvälisistä 40%. Matkustajat jakautuvat näiden suhteen 69%/31% ja tulot 38%/62%. Kuitenkaan mannertenväliset lennot eivät ole yleisesti ottaen tuottavampia, vaan pikemminkin päinvastoin.

 

Halpalentoyhtiöt ovat ottaneet 28% markkinaosuuden Euroopan sisäisistä lennoista ja 32% osuuden reiteistä, joilla kilpailevat. Tämän vuoksi sekä hinnat että matkustajapotentiaali on perinteisillä yhtiöillä laskenut.

 

Rahaa perinteiset lentoyhtiöt tahkoavat tällä hetkellä ainoastaan business-matkustajista, sillä kaikki muu on tappiollista.

 

Tulevaisuuden uhkakuvia perinteisten yhtiöiden osalta ovat:

 

1) Halpayhtiöt lisäävät valikoimaansa business-lippuja, joita vastaan saisi enemmän tilaa koneessa ja parempaa palvelua. Tämä voisi tiputtaa business-puolen hintoja 35-40%. Lisäksi syöttölikenteen matkustajamäärät laskisivat.

 

2) Uusia edullisia lentoyhtiöitä syntyy mannertenvälisille suorille reiteille, joka voisi tiputtaa niiden hintoja 35%.

 

3) Euroopan ulkopuolelle syntyy halvemmalla toimivien yritysten toimesta uusia hubeja, joista lennätetään ihmisiä toisille mantereille. Näistä esimerkkinä voisi olla Emirates, joka 2012 tulee olemaan Lufthansaa, Air Francea ja Brittish Airwayssiä suurempi lentoyhtiö. Yhtiöiden halvemman toiminnan mahdollistaa valtioiden tuet, matalammat palkat ja pienemmät työnantajamaksut. Tämä aiheuttaisi vaihtoyhteydellisten matkustajien vähenemistä.

 

4) Euroopan sisäiset ja mannertenvälisiä lentoja lentävät halpayhtiöt aloittavat yhteistyön. Yhteistyö olisi jo nykyhinnoin voitollista. Tämä vähentäisi suorien lentojen matkustajia perinteisiltä yhtiöiltä ja halvimpien lippujen hintaa olisi nostettava.

 

5) Säätelyn vähentyminen voi helpottaa uusien toimijoiden etabloitumista. Tämä toteutuisi, mikäli slotteja ja muuta infraa alettaisiin jakaa uusin perustein. Lisäksi asiakkaiden merkkiuskollisuus ja hinnan merkitys ovat kysymysmerkkejä.

 

6) Mahdolliset uudet kriisit.

 

Näiden seurauksena odottavat vielä joidenkin perinteisten lentoyhtiöiden kokevan Sabenan ja Swissairin kohtalon.

 

Välttääkseen tämän kohtalon, olisi yhtiöiden:

 

1) Leikattava kuluja. Vanha tehoton rakenne olisi uudistettava tehokkaammaksi.

 

2) Reittiverkostoa on optimoitava ja halvimmilla lipuilla matkustavien määrää pienennettävä.

 

3) Kaikkien lippujen on katettava vähintään kulunsa eli kalliimmilla lipuilla ei jatkossa voida tukea tappiolla myymistä.

 

Tämmöisiä näkemyksiä tällä erää. Toivottavasti joku jaksoi lukea loppuun asti.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen monesti pohtinut juuri ilmailun tulevaisuudennäkymiä. Myönnän, että edellisissä viesteissä oli asiaa monipuolisemmin, kuin koskaan olen tajunnut tutkia.. Yksi asia kuitenkin mielestäni nousee pinnalle puhuttaessa mistä tahansa kulkuneuvosta. Fossiiliset polttoaineet eivät kestä ikuisuuksia, ja vähitellen pitäisi saada markkinoille vaihtoehtoisella polttonaineella toimivia moottoreita. Nykyisten varojen puhutaan kestävän noin 50 vuotta. Miten jatko, kuljetettavan tavaran määrä varmasti kasvaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostellaampa vanhaa ketjua vaihteeksi ylös.

 

Ylen talousuutisissa lentoliikenteen tulevaisuudennäkymistä väitöskirjaansa tekevä Tero Taskila esitti seuraavia näkemyksiä kehityksestä:

 

-uudet isot koneet tuovat halpalentoyhtiöt kaukoreiteille isoilta lentokentiltä käsin ja lisäävät siten kilpailua Aasian reiteillä

-isot muutokset ovat vasta tulossa ja segmentointi tarkentuu, lippujen keskihinta laskee edelleen ja työpaikat vähenevät kustannussäästöjen myötä

-halpalentoyhtiöiden markkinaosuus jatkaa kasvuaan

 

Elämme mielenkiintoisia aikoja kieltämättä. Saa nähdä mitkä Taskilan ennusteista toteutuvat ja mitkä niiden mahdolliset vaikutukset ovat.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miltä tulevaisuus näyttää täällä Suomessa, onko huhu totta, että finnairin ja golden airin yhteistyö loppuu, ja mitä se käytännössä tarkoittaa?

 

Uusia lentoyhtiöitä ei taida enää tulla, sen verran ruuhkaista Suomen taivailla jo on.

 

Aasian suosio varmaankin tarkoittaa lisää koneita tai ainakin lisää vuoroja finnnairille, mutta miten on blue1, golden, air finlandin laita?

 

Mikä tilanne on rapakon takana, ovatko majorit vielä pitkään maassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rapakon takaa löytyy, vaikkakin vähän jälkijunassa, tietoa yhtiöiden tilanteesta ja mm. siitä, mitä apua viranomaiset ovat eri muodoissa tarjonneet yhtiöille v. 2001 jälkeen.

 

Jo v. 2004 Standard & Poor´s-luottolaitos luokitteli 11 suurinta yhtiötä 12:sta "roskalainaluokkaan" (junk bond rating). Ja velka ja tappiot ovat vain kasvamaan päin. Sensijaan halpisyhtiöt ovat sielläkin kasvaneet.

 

http://www.house.gov/transportation/aviation/06-03-04/06-03-04memo.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miltä tulevaisuus näyttää täällä Suomessa, onko huhu totta, että finnairin ja golden airin yhteistyö loppuu, ja mitä se käytännössä tarkoittaa?

 

Jaa onkohan tämä taas joku suomi24/jippii -huhu... Niin kauan kun aiotaan noita pieniä reittejä lentää, siten että niile matkustajia tulisi (= Finnair myy), niin ei taida loppua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miltä tulevaisuus näyttää täällä Suomessa, onko huhu totta, että finnairin ja golden airin yhteistyö loppuu, ja mitä se käytännössä tarkoittaa?

 

Finncommin ja Golden Airin yhteistyö saattaa loppua tulevaisuudessa jos FC:n kaavailut omista lyhyiden reittien koneista toteutuu. Tällöin reitit säilyisivät mutta koneet lentäisivät Finncommin omissa väreissä niin kuin embraerit.

Aika näyttää niin kuin sanottu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia lentoyhtiöitä ei taida enää tulla, sen verran ruuhkaista Suomen taivailla jo on.

 

En tiedä tarkoititko tuolla että kysyntä vastaisi nyt tarjontaa mutta voin sanoa että kyllä Suomen ilmatilassa sitä tilaa on vaikka kuinka paljon ;)!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä tarkoititko tuolla että kysyntä vastaisi nyt tarjontaa mutta voin sanoa että kyllä Suomen ilmatilassa sitä tilaa on vaikka kuinka paljon ;)!

 

viisastelija ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään