Timo Hyvönen

Lentopelkoinen lentämään

14 viestiä aiheessa

Vieläkö lentofirma F pitää lentopelkokursseja?

Mahtaako kukaan ollut sellaisella, eli mitä pitää sisällään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
57 minuuttia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Vieläkö lentofirma F pitää lentopelkokursseja?

Flight Academyn järjestämä matkustajan turvakurssi.

Eikä taida enää järjestää tai jos järjestää niin ne on todella hyvin piiloettu ettei niistä mitään infoa hakemalla löydä. Ennen niitä sai AY Plus pisteilläkin ostettua.

 

Pienkoneen kyytiin en ole koskaan päässyt/joutunut ja enkä kyllä selvinpäin lähtisi. ATR on vähän sama homma, ei olo tunnu hyvältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Pienkoneen kyytiin en ole koskaan päässyt/joutunut ja enkä kyllä selvinpäin lähtisi. ATR on vähän sama homma, ei olo tunnu hyvältä.

Voisitko, Ilkka, kertoa tarkemmin mikä siinä ei tunnu hyvältä jos et ole vielä päässyt/joutunut? Potkurit? Jokin muu?

Rod :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, sitä on tottunut noihin suihkukonekyyteihin niin pahasti että huterat kiikut kuten ATR ei oikein tunnu lempeältä.

Siis pienkonekyyti voisi olla ihan hyvä elämyskin ja varmasti sitä onkin.

Timon vaimolle täytyy nostaa hattua kun on tarttunut härkää sarvista ja voittanut pelkoansa.

 

Lentopelostahan sanotaan että siinä pääasiassa pelottaa kontrollin puute ja tietovaje. Voisin ainakin omalta kohdalta väittää että asioista jotain tietäminenkään ei aina paranna tilanneta. Esimerkiksi sellainen puoli vuotta tästä tapahtumasta usein lentoonlähdössä tuli tämän videon tapahtumat mieleen:

Tässähän tilanne oli se että kuorma oli sidottu pikkasen väärin ja rahtina ollut ajoneuvo lähti liikkeelle kriittisellä hetkellä ja traagisen näköiseen onnettomuuteen saatiin luonnollinen selitys. Silti sitä joskus mietti että kone voi tulla alas kun kivi.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mennään siihen tietovajeeseen ja pienkonelentämiseen, niin tässä video joka vähän ihmetyttää tällaista joka ei tiedä itse lentämisestä mitään.

Mitä nää äijät tässä oikein touhuaa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair järjesti noita lentopelkokursseja ainakin ennen. Itsekkin olin FA:n Saabilla rullailemassa Hesassa kurssilaiset mukana. Mentiin kiitotielle(33) ja piti kiihdytellä ja mutkitella ja käyttää reverssejä. Myös sitten ulkona kertoa osallistujille, ettei se lentäminen niin vaarallista ole. Minäkin teen työkseni(tein).... Kurssiin kuului sitten  joku matka olikohan Köpikseen oikein suihkarin kyydissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 hours ago, Ilkka Mannikainen said:

Jos mennään siihen tietovajeeseen ja pienkonelentämiseen, niin tässä video joka vähän ihmetyttää tällaista joka ei tiedä itse lentämisestä mitään.

Mitä nää äijät tässä oikein touhuaa

Tuota kutsutaan "räimimiseksi". Vastuullinen lentäjä ei tuollaista harrasta ja onhan se toki kiellettyäkin ainakin länsimaissa, joten tuollaisilla videoilla ei todellakaan tarvitse lentopelkoaan kasvattaa. 

Tosin, jos on kirjoittanut yli 14000 postausta tälle sivustolle ja sitten sanoo ettei tiedä lentämisestä mitään niin onhan tuo vähän erikoista. 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Tuota kutsutaan "räimimiseksi". Vastuullinen lentäjä ei tuollaista harrasta ja onhan se toki kiellettyäkin ainakin länsimaissa, joten tuollaisilla videoilla ei todellakaan tarvitse lentopelkoaan kasvattaa. 

Valitettavasti tuolla itänaapurin harrasteilmailussa tällaiset tapaukset videoista ja uutisista päätellen eivät ole mitenkään poikkeuksellisia.Tiedä näitten videon sankareiden lentokelpoisuudesta,mutta taannoin täällä forumillakin oli oma topikki erään metsästysseurueen traagisesta jahtimatkasta jossa tukevasti votkaa naukkaillut porukan "pilotti" hyppäsi AN-2:n ruoriin + seitsemän seurueen jäsentä toki mukaan.Koneen hylkyä etsittiin viikkotolkulla,kunnes se lopulta löytyi yhden kilometrin etäisyydeltä lähtöpaikasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

En tiedä, sitä on tottunut noihin suihkukonekyyteihin niin pahasti että huterat kiikut kuten ATR ei oikein tunnu lempeältä.

On mielenkiintoista mikä kenellekin sen turvallisuuden tunteen tuo! Lentolaitteen koko, suihkumoottorit, koneen seinä tai sen paksuus, vaakalento, jne.

Meillä hallitus on ollut paljon perämiehen paikalla yleensä tyytyväisenä poislukien vähänkin jyrkemmät kallistukset. Hyppykoneen oven aukaiseminen sen kerran kun hän oli mukana hyppylennolla kymmeniä vuosia sitten oli kauhistuttava tapaus. Monelle tuo muutaman millin paksuinen pleksi tuo turvallisuuden tunteen eikä hänen mieleensä juolahtunutkaan tulla pikku-Robbarin kyytiin Floridassa jos ovet eivät olleet paikallaan. Sen sijaan sadankaan kilometrin meren päällä lentoa C172:lla ei kyseenalaistettu.

Itselläni tieto ei lisää tuskaa mutta ASN:n tilastot saivat kieltäytymään joidenkin yhtiöiden lennoista jos matkatoimisto niitä tarjosi.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisen mieli ei ole aina kovin looginen. Mulle ei tee pahaa edes ultrakevyessä lentokoneessa heiluminen tuulessa, mutta merelle en halua millään ruotsinlaivaa pienemmällä. En vaan luota mereen. Viimeksi 36-jalkaisen purjeveneen kyydissä kestin Suomenlinnan ympäri, kunnes vaadin päästä lähimpään laituriin ja tukevalle maalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googletus "lentopelkokurssi" antaa https://lentopelkokurssi.fi/ tai https://eroonlentopelosta.fi/ tai https://www.take-off.fi/palvelutjahinnastot/lentopelkokurssi tai https://www.studio55.fi/…/podetko-lentopelkoa-nain…/196396 ...

Tuon venäläisen videon kommenteissa analysoidaan tilannetta aika tarkkaan. Jostain syystä kouluttaja vetää kaasun pois päältä ja kone sakkaa pusikkoon. Kouluttaja kuoli. Matalalähestyminen ja matala ylilento ovat normaalia lentotoimintaa, tuossa videolla vain tehtiin Virhe. Niitähän voi tapahtua kenelle vain.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon videoon vielä.Ei tuo todellakaan ole tavanomaista lentotoimintaa.Vaikuttaa kuin korkeutta ei aiota kerätä laisinkaan tai sitten asia tyystin unohtuu tuossa seurustelun tiimellyksessä.Sitten toinen karkea virhe:Jyrkkä,lähes 90 asteen kaarto puitten latvoissa! Tuosta tehojen käytöstä ei kyllä oikein saa selvää mitä siinä touhutaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30.12.2018 at 15.37, Jaakko Männistö kirjoitti:

...Ei tuo todellakaan ole tavanomaista lentotoimintaa.Vaikuttaa kuin korkeutta ei aiota kerätä laisinkaan tai sitten asia tyystin unohtuu tuossa seurustelun tiimellyksessä.Sitten toinen karkea virhe:Jyrkkä,lähes 90 asteen kaarto puitten latvoissa! Tuosta tehojen käytöstä ei kyllä oikein saa selvää mitä siinä touhutaan?

Tuo video ei ole kovinkaan edustava näyte juuri muusta kuin tunaroinnista. Mielestäni kyseessä ei ole räimintä vaan pieleen mennyt läpilasku (suunta muuttu kosketuksen jälkeen tehon lisäyksessä) ja sitten se oikealla puolella (opettajan paikalla) istunut hemmo tekee kaasuvivulla jotain typerää (vähentää tehoa). Koneella ei kaarreta matalalla, se kallistuu alkavan sakkauksen takia (sauva ei juurikaan liiku vasemmalle). Tapahtuman ensimmäinen virhe, suunnan muuttuminen, olisi ollut korjattavissa normaalilla ohjaamisella.

Lentopelkokeskusteluun palatakseni olen tehnyt muutaman huomion juteltuani ihmisten kanssa. Pelko on heille vaikea selittää, kyseessä on usein kuoleman pelko. Tämä tapahtuu pelkääjän mielessä lähes varmasti ja hirveimmällä mahdollisella tavalla (tulipallo tuossa ylempänä on hyvä esimerkki). Toinen on putoamisen pelko joka tietenkin päättyy suunnilleen samaan lopputulokseen. Harva sen sijaan pelkää esimerkiksi yhteentörmäystä (tietenkin tulipallo kattaa senkin loppumetreillä). Pelko on kuitenkin ihmiselle luontainen reaktio sellaiseen asiaan joka on jollain tavalla tuntematon. Usein pelkoa parhaiten poistetaan selvittämällä sitä laukaisevat syyt. Erilaiset äänet, kiihtymisen ja hidastuvuuden tunteet, kallistukset yms voidaan selvittää ja harjoitella kokemaan etukäteen ja silloin ne eivät aiheuta tunnetta kontrollin menettämisestä tai puutteesta. Tavallaan opetellaan odottamaan tiettyjä asioita lennolla. Tunnettu pelottaa usein vähemmän kun tiedetään ettei se johda siihen kauhistuttavaan lopputulokseen. Turbulenssikin voidaan oppia kokemaan lähes normaalina.

Minulla oli kerran taitolentokeikalla kyydissä kaveri jolla oli kuulemma järkyttävä lentopelko, tämä selvisi vasta lennon jälkeen. Ohjelman jälkeen hän oli hurjan innostunut ja sanoin että nyt hän ei enää pelkää lentämistä ollenkaan! Kaveri ei kehdannut ennen lentoa sanoa asiaa eikä perua keikkaa niin sinnitteli vaan. G-vitamiinilla se siis parani. Toisaalta, oli hänelle ensimmäinen kerta selvin päin lentokoneessa.

 

-M-

Muokattu: , käyttäjä: Matti Huoviala
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään