Pekka Lehtinen

Videoiden muokkaamisesta

4 viestiä aiheessa

Itse olen ihan täysi noviisi digitaalisten videoiden parissa, mutta nyt on tullut vuoden verran kuvailtua sellaisia huvivideoita tuolla Canonin Powershot A70 -kameralla.

Kyselisin vähän perustietoa videoiden tallennuksesta.

Olen huomannut, että kamerasta tuleva video on kohtalaisen hyvän laatuinen. Jos video kelpaa tällaisenaan niin hyvä näin. Mutta jos videota haluaa muokata (esim. lyhentää jommasta kummasta päästä) niin sen joutuu tallentamaan uudelleen. itselläni on käytössä kameran mukana tullut Video Impression -ohjelma, jolla tallennettaessa saa valita käytetyn Codecin. Ongvelma tässä on se, että tyypillisesti videon laatu tuntuu huononevan käyttipä mitä tahansa codeccia. Sen lisäksi ymmärtääkseni kaikki codecit eivät toimi playereissa automaattisesti vaan niihin saattaa joutua lataamaan lisäosia.

Kysymys kuuluukin, että mikä on nykyisin paras codecci, jolla videon saisi pieneen tilaan, mutta laatu ei kärsisi? Tai millä sen saisi edes alkuperäiseen tilaan, ilman että laatu kärsii? Entä mitkä codecit ovat yleisimpiä eli toimivat yleensä ilman mitään lisälatailuja?

Jos joku osaa auttaa, niin olen kiitollinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakkauksessa laatu kärsii aina. Periaatteena on siis, että pakataan mahdollisimman vähän niin kauan kunnes kaikki käsittely on tehty. Powershotissa ei taida paljon videopakkaukseen päästä vaikuttamaan, joten ei oikeastaan ole muuta tehtävissä, kuin pitää huolta, että käsittelyn ajan tallentaa videoeditointiohjelman omassa projektimuodossa, ja vasta lopullisen version varsinaisena videotiedostona.

Muoto riippuu käyttötarkoituksesta. MPEG2 on DVD:ssä käytety muoto, MPEG1 toimii Video-CD:ssä. WMV ja RM saadaan palvelimella streamiksi, jos sellaiselle on tarvetta (ja palvelin). Paras pakkausaste hyvä laatu säilyttäen TV-kokoisella kuvalla syntyy DivX- tai Xvid-pakkauksella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaan aiheeseen liittyen, osaatteko suositella DivX pakkaus ohjelmaa, jota olisi mahdollisimman helppo käyttää ja joka olisi ilmainen. Jos ilmaista ei löydy, niin suositelkaa jotain hyvää maksullista.

Minulla olisi viime vuodelta puolitoista tuntia ilmailumatskua jota ei voi laittaa jakoon suoraan dv-laatuisena/kokoisena.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaan aiheeseen liittyen, osaatteko suositella DivX pakkaus ohjelmaa, jota olisi mahdollisimman helppo käyttää ja joka olisi ilmainen.

Minä olen käyttänyt silloin kun on tarvinnut jotain pakata niin Virtual Dub -ohjelmaa. Näppärä ja kohtuu helppokäyttöinen.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään