Ari Mäkelä

Kone ajautui ulos Savonlinnassa, kiitotie suljettu toistaiseksi

25 viestiä aiheessa

Finavia / Savonlinna tiedottaa:
 
Savonlinnan ja Helsingin väliset lennot on tältä aamulta peruttu. Matkustajia pyydetään seuraamaan oman lentoyhtiönsä tiedotusta illan lentojen osalta.

Airlinkin siirtolennolla ollut kone ajautui ulos kiitotieltä aamulla 7. tammikuuta. Koneessa oli tuolloin vain koneen miehistö, eikä tapahtumasta aiheutunut henkilövahinkoja. Aikataulun mukaan Savonlinnasta Helsinkiin kello 6 lähtevä lento on peruttu, samoin Helsingistä Savonlinnaan kello 8 lähtevä lento. Illan lentojen tilannetta ei vielä tässä vaiheessa osata arvioida. Matkustajia pyydetään seuraamaan lentoyhtiön tiedotusta. Lähtevien ja saapuvien lentojen reaaliaikaiset tiedot saa myös Finavian kotisivuilta.

Airlink-lentoyhtiön kotisivut

http://sms.worldticket.net/sms-airlink/content.jsp?menuId=33

eli ilmeisesti:

Budapest Aircraft Servicen Embraer 120 Brasilia

Muokattu: , käyttäjä: Raine Ampuja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Savonlinna  koneena oli aiemmin Budapest Aircraft Servicen Embraer 120. Sopimus muuttui 2018 siten, että yhtiö onkin nykyään latvialainen Raf Avia,  kone Saab340. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotien kitkakertoimet eli jarrutustehot ovat olleet keskinkertaista huonommat todennäköisesti laskeutumishetkelläkin.

EFSA - SAVONLINNA

 

(SNOWTAM

A) EFSA

B) 01070552 C) 12 E) 37 F) 4/4/4 G) 8/8/8 H) 2/2/2 J) 40/4LR

T) RWY 12 CONTAMINATION 100 PER CENT

OPR SIGNIFICANT CONT F)4 G)8 H)2/2/2

TWY A F)4 H)1

ALL APN F)48 H)1)

+

AVGAS 100LL NOT AVBL

FROM: 30NOV18 1600 TO: 30NOV19 2359 EST (B2438/18)

+

RWY12/30 CLSD

FROM: 07JAN19 0400 TO: 07JAN19 1200 EST (B0059/19)

+

SAVONLINNA AFIS OPR HR: JAN 07 CLOSED JAN 08-10 0340-0440 0600-0730 1140-1240 1520-1650, JAN 11 0340-0440 1040-1240 1520-1650, JAN 12-13 CLSD

FROM: 07JAN19 0548 TO: 13JAN19 2359 (B0062/19)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitotie oli käytännössä mustalla jäällä, ja päälle oli satanut ohut kerros lunta. Latvialaisen RAF-Avian -nimisen lentoyhtiön kapteeni on yksi yhtiön kokeneimmista

https://ita-savo.fi/uutiset/lahella/445c1413-5415-4944-ba91-cf92fb6ac51a

RAF-Avialla on ainakin matkustamohenkilökunta on suomalaista, lentäjistä en ole varma. Maanantain lennot peruttu, varakone tulee tarvittaessa kun kenttä aukeaa.

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Kupiainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RAF-Avia on kouluttanut loppuvuoden aCBCCC5C3-89BD-4277-AFC3-96F3769F9754.thumb.jpeg.f5e84dcc146e6a0e2d6aa2721eba3e24.jpegikana suomalaisia lentäjiä, jotka aloittavat lentämisen tammikuussa. 

Onnettomuuteen joutunut kone oli päivää aiemmin siirtynyt suomalaisomistukseen. Se oli tulossa Latviasta ja konetta ohjasi RAF-Avian ehkä kokenein kapteeni. 

Kiitotiellä märkää jäätä ja sen päällä tuoretta lunta. Käsitykseni mukaan kone ajautui sivusuunnassa kohti aurausvallia. Toinen pääteline ja nokkateline ”haukkasivat” lunta ja kone kääntyi poikittain ja liukui sivusuunnassa kiitotien ulkopuolelle noin 50 m. Vahvat laskutelineet....

Paikalta saamissani kuvissa näkyy että potkurin ainakin yhden lavan kärjestä puuttui pala...

 

0D8FF0FA-17E1-4C9E-8CEA-3F6FDCADBE71.jpeg

41C9714A-C098-40E4-A652-55D092E4CEA0.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Itä-Savon julkaisemasta kiitotien reunan tilannekuvasta saadut havainnot ja Savonlinnan lentoaseman ilmoittaman luminotamin (SNOWTAM) tiedot ovat jokseenkin yhteneväiset: Kriittiset lumivallit, korkeus 40 cm, etäisyys kiitotien molemmista reunoista 4 m. Toisin sanoen Savonlinnan 45 metrin levyistä kiitotietä oli eri menetelmillä kunnostettu 37 metrin leveydeltä. Tämä lienee operaattorin toimintakäsikirjan mukaan ollut riittävä lasketumista varten tuolloisissa tuuliolosuhteissa, niin kuin OTKES:in tutkijatkin pian ilmoittivat. Tämä lentovaurio on toki kulminoitunut tuohon lumivalliin, mutta sitä ennen on jo jonkin aikaa vallinnut ei toivottu tila laskukiidossa, jossa konetta ei ole saatu pidettyä kiitotiellä. Kiitotien keskiviivalta otettu kuva jäljistä kiinnostaisi myös ja olisi ollut olennaista Itä-Savon uutisoinnissa. Mahtoikohan Saabin laskutelineripustukset kestää noin pitkää 90 asteen kanttausta?  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Mahtoikohan Saabin laskutelineripustukset kestää noin pitkää 90 asteen kanttausta?  

Mitä pidempi pysähtymismatka, sitä pienempi voima vaikuttaa laskutelineeseen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Mitä pidempi pysähtymismatka, sitä pienempi voima vaikuttaa laskutelineeseen.

Oletuksena että hidastuvuus on sama koko matkan. (Voi olla tökännyt johonkin ja muun matkaa liukunut herkemmin. )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan mahdollisesti tulossa mitään korvaavia osia lentorahdilla? Vai tulevatkohan ihan maateitse, vai jollain charter lennolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Oscar Blat kirjoitti:

Onkohan mahdollisesti tulossa mitään korvaavia osia lentorahdilla? Vai tulevatkohan ihan maateitse, vai jollain charter lennolla?

Joo. Budapest Aircraft Servicen Embraer 120 Brasilia jatkaa harjoituksia. Jälleen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo Saabi vielä Savonlinnassa? Muistaakseni potkuri pitää vaihtaa yhtenä kokonaisuutena tasapainoituksen vuoksi, toisin kuin esim.ATR:n potkurin lavat pystyy vaihtamaan yksitellenkin ja matka jatkuu.  Saabin potkurikin halkaisijaltaan noin 3,3 metriä, eli ei taideta tuoda lentorahtina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joukossa asiasta tietäviä? Miten kävi YL-RAF:lle, ei netistä löydy lentoja 7.1 Savonlinnaan laskeutumisen jälkeen? Tuskin sinne niityllekään jäi?  :hmm:

Kyselee "utelias" harrastelija.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Helenius kirjoitti:

Onko joukossa asiasta tietäviä? Miten kävi YL-RAF:lle, ei netistä löydy lentoja 7.1 Savonlinnaan laskeutumisen jälkeen? Tuskin sinne niityllekään jäi?  :hmm:

Kyselee "utelias" harrastelija.

Kone hinattiin pois, kun saivat luvan viranomaiselta siirrolle. Ei tosiaan ole lentänyt enään sen jälkeen, jossain hallissa kone ilmeisesti tällä hetkellä. Sanoivat että kone korjataan, uutta tietoa ei ole koneen kohtalosta. Toimittaja kyseli tilannetta kun tuli toinen kone lentämään, ei tullut vastausta vetosi kokouskiireisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab 340-koneista on markkinoilla paljon ylitarjontaa tällä hetkellä, joten kovin kallis remontti ei varmasti tule olemaan taloudellisesti kannattava ratkaisu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marraskuun puolella televisiossa näkyi tuoretta uutiskuvaa Savonlinnan lentoasemalla järjestetystä pelastuspalveluharjoituksesta. Siinä tuo Saab 340 oli edelleen lentoasemalla. Ainakin potkurit olivat poissa, mutta muuten tv-kuvaus tapahtui sen verran etäältä, ettei voinut todeta olivatko turbiinit kehdossaan. Jossakin ajassa vaikeita päätöksiä on kuitenkin tehtävä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään