Seppo Santapukki

Finnairin kolmioreitit

26 viestiä aiheessa

Osaatteko vastata miksi Finnair / Norra lentää suoraa yhteyttä Kemin ja Kokkolan välillä? Ihmettelin että kuinka tuollainen voi olla kannattava väli kun kuvittelisin että molemmat kentät ovat aika hiljaisen puoleisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/01/2019 at 16.54, Seppo Santapukki kirjoitti:

Osaatteko vastata miksi Finnair / Norra lentää suoraa yhteyttä Kemin ja Kokkolan välillä? Ihmettelin että kuinka tuollainen voi olla kannattava väli kun kuvittelisin että molemmat kentät ovat aika hiljaisen puoleisia.

Kolmiolento Helsinki - Kemi - Kokkola - Helsinki ja pv.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Sami Niemelä kirjoitti:

Kolmiolento Helsinki - Kemi - Kokkola - Helsinki ja pv.

Okei eli kyseessä on lähinnä koneen siirto seuraavaan paikkaan eikä niin ilmeisesti väliä vaikka se tuon välin lentää tyhjänä. Jotain tällaista mietinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo, Samin juttu tarkoittaa  että Kokkolaan mennään Kemin kautta ja samalla Kemistä Kokkolan kautta Vantaalle. Tai sitten toisinpäin. Ei se väli ole siirtolento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan aivan, tuohan olisi sitten oikea elämysmatka lentokoneista kiinnostuneille kun melko halvalla pääsee kuitenkin kiertelemään noita pikkukenttiä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Seppo Santapukki kirjoitti:

Aivan aivan, tuohan olisi sitten oikea elämysmatka lentokoneista kiinnostuneille kun melko halvalla pääsee kuitenkin kiertelemään noita pikkukenttiä. 

Meinasin kesällä Tikkakosken näytöksestä palata kolmiolennolla Kokkolan kautta Vantaalle ;) Hinta olisi ollut kivat 250€ kun katoin hintaa :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Marko Pajunen kirjoitti:

Ja tuolle KEM-KOK välillekin myydäään lippuja, lentoaika 50min (ATR). Hinnat alkaen n. 70e/100e meno/menopaluu

Toki, meinasin sen mainitakin, mutta jäi pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi sitten finski lensi HEL-KTT-IVL-HEL kolmiota. Oli jonkun verran ongelmia kun aasialaisia Ivaloon menijöitä nousi pois koneesta Kittilässä. Heitä sitten kuuluteltiin ja etsittiin Kittilän terminaalista ja parkkipaikalta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Vuosi sitten finski lensi HEL-KTT-IVL-HEL kolmiota. Oli jonkun verran ongelmia kun aasialaisia Ivaloon menijöitä nousi pois koneesta Kittilässä. Heitä sitten kuuluteltiin ja etsittiin Kittilän terminaalista ja parkkipaikalta.

Tuota kolmiota on lennetty jo vuosikaudet, joko HEL-IVL-KTT-HEL tai HEL-KTT-IVL-HEL. Sesonkina vähemmän (jos ollenkaan), mutta hiljaisina aikoina suurin osa lennoista on näitä kolmiolentoja. Joskus on jopa käynyt niin, että alunperin lennon on pitänyt olla HEL-KTT-IVL, mutta se on edellisenä päivänä reititetty uudelleen HEL-IVL-KTT suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinnoitteluaspekti on jännä tässäkin.

 

Esimerkkipäivänä 10.5.2019 jos lennät IVL-KTT se maksaa 212,26€. Jos lennät samalla lennolla Kittilän valilaskulla Vantaalle ja palaat Vantaalta seuraavana aamuna Kittilään niin se maksaakin 117,86€.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmioreitit ovat kai Hesasta lähteville ja sinne tuleville suunnattuja. Esim. HEL-KAJ-OUL-HEL on ollut ainakin iltaisin joskus Empulla juurikin lento, jolla viedään  väkeä Kajaaniin ja sieltä uutta väkeä kyytiin. Ouluun tuskin kukaan tuolla yhteydellä kulki, kun suora HEL-OUL tuli samoihin aikoihin. Mutta Oulusta taas lisää porukkaa ja Hesaan. Illan viimeinen yhteys OUL-HEL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan näitä ollut jo vuosikymmeniä sitten, esim. HEL - JOE - KUO - HEL  ja HEL - SVL - VRK - HEL aamulla näinpäin ja illalla toisinpäin, DC-9:llä. Kerran kävi niinkin, että menikin päinvastoin kuin piti. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Onhan näitä ollut jo vuosikymmeniä sitten, esim. HEL - JOE - KUO - HEL  ja HEL - SVL - VRK - HEL aamulla näinpäin ja illalla toisinpäin, DC-9:llä. Kerran kävi niinkin, että menikin päinvastoin kuin piti. :)

Voi kun nuo ajat kun mikään ei ole maksanut mitään, tulisivat edes vähäksi aikaa takaisin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmioreittejä lennettiin aikoinaan myös Mikkelin suunnalla. Ei kuitenkaan aina Finnairin suorittamina:

Vuonna 1987 Finnairin tytäryhtiö Finnaviation Oy lensi reittiliikennettä potkuriturbiinikoneillaan Mikkeli- reittiä kolmasti päivässä (maanantaista - perjantaihin aamuvuoro-päivä ja iltavuoro). Finnair Oy lensi talviaikataulun ajan päivävuoron uusilla 46-paikaisilla ATR-42- koneillaan Helsinki-Mikkeli-Varkaus- reittiä. Matkustajamäärät kohosivat jo 28.222 matkustajaan. Mikkeli sijoittui silloin jo 16 Suomen vilkkaimman lentoaseman joukkoon matkustajamäärässä ja operaatioissa.

Vuoden 2000 kevään aikana Mikkelin kaupunki analysoi yhdessä Finnairin liikennesuunnittelu- päällikön Eero Laksin ja Golden Airin Suomen johtajan Juhani Pakarisen kanssa eri vaihtoehtoja reittiliikenteen uudelleen käynnistämiseksi pikaisesti Mikkelistä Helsinkiin. Neuvottelut Mikkelin kaupungin, Finnairin, Golden Airin, Savonlinnan kaupungin ja viestintä- ja liikenneministeriön kanssa johtivat alkukesästä uuden reittiliikennesopimuksen syntymiseen Finnairin partnerin Golden Air Oy:n kanssa reitille Helsinki-Mikkeli-Savonlinna.

Golden Airin operoima kolmioreitti Helsinki – Mikkeli - Savonlinna saavutti vuonna 2001 matkustajien luottamuksen pitkästä aikaa ja varsinkin aikaisen aamuvuoron käyttöaste kehittyi hyvin.

Lähde: http://seutu.wikimikkeli.fi/index.php/Mikkelin_lentokentän_historiikki_1932-2012

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lentoni oli hiihtolomalla 1980-luvun lopulla juuri DC-9-51 OH-LYN HEL-JOE, josta kone jatkoi JOE-KUO-HEL.

Paluumatka tehtiin harmikseni myötäpäivään, koneen tultua HEL-KUO-JOE-HEL. Ohjaamon ovi oli auki, lapsimatkustajat tervetulleita vierailulle lennon aikana ja koneena ATR-42 OH-LTA.

Punainen lappu kaulassa reissattiin ja lentomatkailusta tuli elämäntapa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime keväänä kävin Jyväskylässä Kokkolan kautta mennen tullen, saipahan istua ATR:ssä. Silloin se oli ihan kohtuuhintainen. Ja muutama hyödynsi kolmioreitin tarjoamaa mahdollisuutta lentää kahden maakuntakaupungin välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Kolmioreitit ovat kai Hesasta lähteville ja sinne tuleville suunnattuja. Esim. HEL-KAJ-OUL-HEL on ollut ainakin iltaisin joskus Empulla juurikin lento, jolla viedään  väkeä Kajaaniin ja sieltä uutta väkeä kyytiin. Ouluun tuskin kukaan tuolla yhteydellä kulki, kun suora HEL-OUL tuli samoihin aikoihin. Mutta Oulusta taas lisää porukkaa ja Hesaan. Illan viimeinen yhteys OUL-HEL.

Minä lensin kerran, kun jonkun myöhästymisen vuoksi minut uudelleenreititettiin, kun en ehtinyt edelliseen Oulun koneeseen. Olin ainoa ko. lennolla Ouluun lentävä:D, muut lensivät joko HEL-KAJ tai KAJ-(OUL)-HEL tai OUL-HEL. Samoihin aikoihin (n. 10 - 15 min myöhemmin) Ouluun tosiaan saapui myös suora lento Helsingistä Ouluun, mutta en kuulemma olisi mahtunut siihen kyytiin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja länsirannikon reittejä unohtamatta.

HEL- TKU- POR ja päinvastoin, sekä HEL- POR- VAA ja päinvastoin.

Edellistä lennetty DC-9-14 ja Fokker F.27 ja jälkimmäistä Caravellen kyydissä -70-80- luvulla.

Finnaviationin Bandeirante veti hetken HEL- POR- JYV- KUO.

Toisaalta vielä 2000- luvullakin joutui väkisin "kolmioreittiin" kun Finncommin ATR-42 vetikin normi HEL- POR- HEL sijaan POR- TMP- HEL ja joskus taas päinvastoin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Charterpuolella oli myös joitakin kolmioreittejä, esim. Zakintos - Kefalonia ja oli muutama muukin vuosien varrella. Taisi olla niin, että Zakintosista ei päästy MD-80:llä suoraan Helsinkiin ja siksi piti käydä Kefaloniassa tankilla. Mutta molempiin kohteisiin myytiin matkoja. Sitten turistikausien vaihtuessa lennettiin kolmioita, kun syksyllä vietiin ensimmäiset turistit Kanarialle ja haettiin viimeiset turistit Kreikasta ja muista Välimeren kohteista. Tämä 4-5 tunnin siirtolento lennettiin tyhjänä Atlas-vuoriston maisemia ihaillen. Sama keväällä sitten toisinpäin. Kokonaan eri jutun aihe ovat miehistön kolmioreitit. Joskus 1980-luvulla esim. lennettiin pohjoisnavan yli Tokioon, siirryttiin matkustajina Bangkokiin ja lennettiin sieltä kotiin. Tämä jäi mieleen siksi, kun talvella piti pakata viikon reissulle matkalaukkuun talvivaatteet Tokiota varten ja kesävaatteet Bangkokia varten. Ei jäänyt paljon ostoksille tilaa.   

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän reitti on mahtanut olla kyseessä joskus ehkä -70 luvun alussa tai jopa 60-luvun lopulla, kun käsittääkseni vuorokoneeseen noustiin Kuopiossa ja laskeuduttiin Kemissä.. tai ehkä Oulussa? Lento oli meikäläisen ensimmäinen joskus nelivuotiaana ja olin kuulemma kovasti vastustanut kyseistä lentoa perustellen asiaa sillä, että koneen pohjassa on reikä ja siitä saattaa pudota.. Olisikohan tullut katsottua liikaa dokumentteja tai uutiskuvaa Vietnamin sodasta, joissa pommiluukut aukeavat.. 

No, riemu oli kuulemma ollut melkoinen, kun aikani tiirailtuani totesin että tässä koneessa ei reikää lattiassa ollutkaan! :laugh: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään