Guest Jufernaut

Matkustajat koneessa tankkauksen aikana?

14 viestiä aiheessa

Muistelen että joskus aikoinaan olisi ollut

turvallisuussyiden vuoksi koneen tankkaus

kiellettyä matkustajien ollessa koneessa?

 

Onko joskus ollut noin ?

 

Ainakin nykyään ja ennenkin myös Finnair usein

tankkaa kun matkustajat on koneessa.

Joku aika sitten ykstoistanen otti Hesassa

lisää menovettä ja lähtö myöhästyi.

 

Kauan sitten taas kympillä lähdettiin Malesiasta

kotia kohden mutta matkan varrella käytiin Bangkokissa

tankilla ja odoteltiin koneessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkalla Singaporeen tai Hong Kongiin matkustajia nimenomaan pyydetään jäämään koneeseen välilaskun ajaksi. Ja kyllä siinä välilaskulla tankataankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen että joskus aikoinaan olisi ollut

turvallisuussyiden vuoksi koneen tankkaus

kiellettyä matkustajien ollessa koneessa?

 

Onko joskus ollut noin ?

 

Ainakin nykyään ja ennenkin myös Finnair usein

tankkaa kun matkustajat on koneessa.

Joku aika sitten ykstoistanen otti Hesassa

lisää menovettä ja lähtö myöhästyi.

 

Kauan sitten taas kympillä lähdettiin Malesiasta

kotia kohden mutta matkan varrella käytiin Bangkokissa

tankilla ja odoteltiin koneessa.

 

 

Ilmailumääräyksistä löytyy nykyiset tankkausmääräykset .

 

http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/files/lth/viranomais_pdf/OPSM2-1Luonnos.0501121-palst.RL.pdf

 

Sieltä ei kyllä selviä, miten oli ennen...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIR M1-12

4.7 Polttoaineen tankkaus ja poisto matkustajien noustessa ilma-alukseen, ollessa ilma-aluksessa tai poistuessa siitä.

 

4.7.1 Tankkaus tai polttoaineen poisto matkustajien noustessa ilma-alukseen, ollessa siinä tai poistuessa ilma-aluksesta ei ole sallittua, kun käytetään lentobensiiniä tai laajajakeista lentopetrolia (JET-B tai vastaava), tai kun tälläiset polttoainetyypit saattaisivat sekoittua muun tyyppisiin.

 

Muissa tapauksissa (JET-A1 tai vastaava) on noudatettava tankkausohjeita ja seuraavia lisäohjeita:

 

a) Tankkaus voidaan aloittaa vasta kun ilma-aluksen käyttäjä on varmistanut että tankkausmiehistö, lentoaseman pelastusorganisaatio ja lennonjohto ovat tietoisia siitä, että ilma-alus tullaan tankkaamaan matkustajien ollessa ilma-aluksen matkustamossa.

 

Tuossa vain yksi kohta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumääräyksistä löytyy nykyiset tankkausmääräykset .

 

http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/files/lth/viranomais_pdf/OPSM2-1Luonnos.0501121-palst.RL.pdf

 

Olisiko AIR M1-12:ssa joitakin tarkennuksia? Muistelen tankkauksen yhteydessä kuulutetun, että matkustajien pitää istua vyöt avoimina. Samoin tarjoilukärryjä tms. ei saa olla koneen käytävillä.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten kun piti lähteä Finnairin kasikymppisellä EFHK:lta kohti Vaasaa niin boardaus aloitettiin ilm. epähuomiossa vaikka tankaus oli kesken. Boardaus keskeytettiin kun miehistö huomasi tankkauksen olevan kesken. Meille jotka ehdimme koneeseen sanottiin, että vyö täytyy pitää auki kunnes tankaus on saatu tehdyksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MyTravelin 757:ssa istuttiin sisällä kuin tatit, vuosi sitten, kun matkalla Teneriffalle piipahdettiin Manchesterissa vaihtamassa jokin nippeli ns. "varainstrumenttiin" ja samalla laitettiin kerosiiniä lisää kyytiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tankata voidaan "poka" päällä kun kapteenin tai perämiehen ja tankkaajan / tankkausvalvojan välillä on sovittu signaali tankkauksen keskeyttämisestä. (Puhelinyhteys valomerkki jne.). Kabiinihenkilökunnan tulee miehittää varauloskäynnit, jotta kone saadaan tyhjennettyä nopeasti vaaratilanteen yllättäessä.

Tälläisiä seikkoja tuli äkkiseltään mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen että joskus aikoinaan olisi ollut

turvallisuussyiden vuoksi koneen tankkaus

kiellettyä matkustajien ollessa koneessa?

 

Onko joskus ollut noin ?

 

 

 

 

Kyllä niin oli "joskus", seitsemänkymmentäluvulla tapa oli aivan yleinen. En kylläkään tiedä oliko se vain tapa, vai määräys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime vuoden heinäkuussa tulin Blue1n Avrolla Kööpenhaminasta Helsinkiin. Kone saapui myöhässä Köpikseen ja kun pääsimme koneeseen ja istuin paikalleni niin hetken päästä lentoemo kuulutti että välttäkää turhaa liikkumista muutaman minuuttien ajan kun konetta tankataan. Käytävällä kyllä oli matkustajia laittamassa käsimatkatavaroitaan lokeroihin jne. hälinää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on Nairobista aika huonoja muistoja: BA:n 744 tankkasi n. 2 tuntia kentällä, oli aika tukalat oltavat koneessa.... edes ilmastointi ei toiminut kunnolla ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs on tämän asian kanssa helikopteriliikenteessä? Aihe palasi mieleen tämän videon nähtyäni...

. Voi tietenkin olla, että tässä vaiheessa vasta asetetaan letkua kopterin kylkeen, kun asiakkaat poistuvat siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli varsinaista hupia kun joskus aikoinaan käytiin Skiathoksella Kreikassa. Koneena oli Finnairin B757, joka ei muistaakseni tahtonut oikein täytenä päästä ilmaan tuolta baanalta. Kone lähti puolilastissa Skiathokselta ja laskeutui matkalla johonkin muualle, jossa kone tankattiin ja otettiin lisää matkustajia kyytiin. Tankkauksen aikana ei koneessa saanut olla, joten jouduimme ikuisuudelta tuntuvan ajan istumaan kuumassa terminaalirakennuksessa. Boardauksen helpottamiseksi terminaalissa meille jaettiin oranssit muoviläpyskät, joiden avulla pääsi sitten suoraan takaisin koneeseen. Harmi vain, että terminaaliväeltä oli ilmeisesti mielikuvitus loppunut kesken, sillä muiden koneiden muoviläpyskät olivat sitten keltaisia, punaisia, ruskeita ja muita hieman oranssia muistuttavia. Aina kun jonkun koneen boardaus aloitettiin ja virkailija heilutti ilmassa muoviläpyskää, tahtoi koko terminaalin väki ryysiä ovelle myöhästymistä peläten ja samalla ihmettelemään että mikäs kone sieltä nyt taas lähtee.

 

Juu, lopulta päästiin takaisin tankattuun koneeseen ja matka jatkui.

 

Menomatkalla oli muuten myös aika mielenkiintoinen tuo lasku Skiathokselle. Takana istuva nainen puristi rystyset valkoisena edessä olevan istuimen selkänojaa (eli minun tuoliani) ja ravisteli sitä laskun aikana kovasti ja huusi "JARRUTA JARRUTA JARRUTA".. Taisi täti olla hieman lentopelkoinen tai ehkä hän vain sattui tietämään tuosta Skiathoksen baanan lyhyydestä. Minulla ei ollut siilloin siitä hajuakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran on sattunut myös minun kohdalleni tilanne jossa olen ollut jo koneessa, kun sitä tankattiin.

Sattui helmikuussa 2004 Bysselissä Blue1n Avroa tankattin kun tulimme koneeseen.

Tapani mukaan vedin vyön kiinnin heti kun istuin paikalleni. Lentoemo tuli sitten ja pyysi avaamaan vyön koska tankkaus on kesken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään