Carl-Fredrik Geust

GA-potkuri Hangon rintamamuseossa

22 viestiä aiheessa

Hangon rintamamuseossa Lappohjassa on oheinen Gamecock-potkuri. Museon arkistossa ei ole mitään tietoa potkurin historiasta, eikä siitä miten se on sinne tullut. Minun käsittääkseni GA-potkuri ei juuri liity mitenkään Hangon taisteluihin kesällä-syksyllä 1941. Kaikki tiedot potkurista ovat tervetulleita; siellä ovat nyt uusimassa museon ilmavoimia koskevaa osiota!

GA-potkuri Hangon rintamamuseo, comp.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hangon rintamamuseoon lainattiin ainakin 90-luvulla Vantaalta esineistöä erikoisnäyttelyihin, ehkä potkuri on näiden näyttelyiden jäämistöä. Paperit lainauksesta jäi joskus tekemättä, riippuen kuka sattui tiskillä istumaan. Tai voi olla, ettei lainoja kauheasti seurattu, tavaraa kun oli muutenkin riittävästi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtion Lentokonetehtaalta valmistuneisiin Gloster Gamecock II -koneisiin (GA-) asennettiin samasta tehtaasta valmistuneita "VL G 28" -potkureita seuraavasti:

Potkuri No:  Koneen tunnus:  Pvm.:

1                   GA-44                21.10.1929

2                   GA-45                22.11.1929

3                   GA-46    uuden koneen luovutus 5.12.1929

4                   GA-47               28.11.1929

5                   GA-48                 9.12.1929

6                   GA-49               12.12.1929

7                   ?

8                   ?

9                   GA-52               14.1.1930

10                 GA-53               15.1.1930

11                 GA-54                27.1.1930

12                 GA-55     uuden koneen luovutus 28.2.1930

13                 GA-56     uuden koneen luovutus   2.5.1930

14                 GA-57     uuden koneen luovutus   2.5.1930

15                 GA-58     uuden koneen luovutus   2.5.1930.

Eihän tämä täydellinen lista ole, mutta ei heitetä kirvestä vielä kaivoon, saattaapi lähitulevaisuudessa löytyä lisää tietoa... Pidin jo ihan varmana - vaikka ei ensimmäisessä Callen laittamassa kuvassa lapoja näkynytkään - että noin pienellä numerolla varustettu potkuri ei voi olla ehjä! Kiinnostaakin, mitä po. potkurille on tapahtunut. Potkurit olivat yleensä kulutustavaraa ja elinkaari lyhyt. Kotimaisia Gamecock-potkureita valmistettiin lähemmäs 100 kpl.

Olipa joitakin alkupään potkureita myös merkinnällä: "GA / HA + napa". Tuo HA tarkoittaa Haukka-merkkistä kotimaista koehävittäjää joita valmistui kolme kappaletta (Haukka I, HA-39 sekä Haukka II, HA-40 ja HA-41).

Gloster Gamecock´it GA-38 ja GA-43, olivat alkuperäisiä englantilaisvalmisteisia hävittäjäkoneita.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty potkuri No: 3 tiedot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos potkuri N:o 8 oli asennettu GA-51 koneeseen niin se meni Kauhavalla laskussa ympäri 15.7.1938 oppilas O. Jalovaaran selvitessä vammoitta. GA-51 luovutettiin tehtaalla 10.8.1938 ja takaisin ISK:lle 4.3.1939. Kone joutui syöksykierteeseen ohjausvirheestä matalalla ja syöksyi maahan Kruununkylän Laajalahden lentokentällä 7.9.1939. AOK 8:n oppilas alikersantti Seppo Juntunen sai surmansa. GA-51 poistettiin 31.10.1939.

Lähteet: SIH 12 Englantilaiset hävittäjät (Keskinen/Stenman/Niska) ja Kohtalokkaat lennot 1918-1939 (Hyvönen).

Eli Callen arvio että ei liity mitenkään Hangon taisteluihin pitänee paikkansa jos N:o 8/GA-51 oletus on tosi.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Kruununkylän / n
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että noin monen vuoden jälkeen GA-51:ssa oli varmasti jo kolmas tai neljäs potkuri menossa. Potkurit oli kovin lyhytikäisiä.

Eikä missään tapauksessa liity Hangon taisteluihin. Luotan tässä asiassa Topin kertomaan tuossa ylempänä. Tämänkin potkurin reitti saattoi kulkea Suomen Ilmailumuseosta pois jollekin tarvitsijalle ja jäädä sille tielle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Jos potkuri N:o 8 oli asennettu GA-51 koneeseen niin se meni Kauhavalla laskussa ympäri 15.7.1938 oppilas O. Jalovaaran selvitessä vammoitta. GA-51 luovutettiin tehtaalla 10.8.1938 ja takaisin ISK:lle 4.3.1939. Kone joutui syöksykierteeseen ohjausvirheestä matalalla ja syöksyi maahan Kruununkylän Laajalahden lentokentällä 7.9.1939. AOK 8:n oppilas alikersantti Seppo Juntunen sai surmansa. GA-51 poistettiin 31.10.1939.

Lähteet: SIH 12 Englantilaiset hävittäjät (Keskinen/Stenman/Niska) ja Kohtalokkaat lennot 1918-1939 (Hyvönen).

Eli Callen arvio että ei liity mitenkään Hangon taisteluihin pitänee paikkansa jos N:o 8/GA-51 oletus on tosi.

Rodney

Tässä jatkoa aikaisempaan luetteloon, joka kuvaa GA-potkurien kiertoa ja kulutusta:

No:   Kone: Pvm.:

16    GA-44 8.8.1930, GA-49 27.5.1932

17    GA-45 16.2.1931

18    GA-47 8.10.1930, GA-57 8.3.1932, onnettomuus 25.4.1932

19    GA-45 11.3.1931

16.3.1932 menetti Gamecock GA-51 potkurin N:o 20:

3697GA-51asiapaperit.jpg

3701.jpg

3705.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppuvuodesta 1969 kun liityin Helsingin Ilmailuyhdistyksen (HILY) jäseneksi, oli Topeliuksenkadun kerhotiloissa meneillään Kajavan ja Vasaman talvikunnostus. Näin pääsin heti toimintaan mukaan joka alkoi osaltani pintojen vahauksella/kiilloituksella. Sitten jonain kerhoiltana kurkistin kellarissa sijainneen kerhotilan takahuoneeseen ja havaitsin seinän vieressä puisen lentokonepotkurin kahtena kappaleena. Aloin tarkemmin tutkiskelemaan näitä todella likaisia ja pölyisiä puolikkaita. Spinnerin tekstistä selvisi heti konetyyppi eli Gamecock, numeroltaan 16, samoin oli moottori ´Jupiter VI 9 Ac´ merkattuna kuin myös itse potkurin teknilliset ominaisuudet. Kun tämä erikoisen pitkäikäinen potkuri aikanaan poistui ehjänä palveluskäytöstä, sen toiseen lapaan kirjoitettiin punaisella maalilla "HYLJÄTTY 21/12 -35". Myöhemmin sahattiin vielä kahtia. Muun homman ohessa otin potkurin puhdistamisen työn alle ja homman jälkeen palautin takahuoneeseen.

Kun Nummelan lentokentälle valmistui vuonna 1970 Ilmailuopisto -rakennus, oli sinne jossain vaiheessa tuotu tämä GA-potkuri takan viereen koristeeksi. Missä lie nykyään?

IMG_2638.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän OT:a mutta kun muitakin GA:n potkureita on jo ketjussa niin laitan jatkoksi. Entisen työpaikkani "pajan" seinällä oli vuosikymmeniä GA:n potkuri jonka kuvia (copyright Kari Saarno) alla. Nykyään potkuri kuulemma on hyvässä ilmailukodissa.

Perimätiedon mukaan potkuri oli ostettu/saatu Ilmavoimilta sähkömoottorilla pyöritettävään "tuulikoneeseen" instrumenttitestaukseen. Tiedossa ei ole onko toisen lavan jättöreuna vaurioitunut hieman ennen vai jälkeen uusiokäytön.

Raimon arkistoista se varmaan selviää?

Rodney

5c4f680b36e9c_GamecockG28No24S.thumb.jpg.d909b1fd18d4eb5e67998fec65bfda04.jpg5c4f680bc2f44_GamecockG28No24T.thumb.jpg.1dfeec7fb84461c59ba971cfe6045fce.jpg5c4f682c2b65d_JupiterVI9AcD-2667GN-2180.jpg.effff35185ddcb38b3814b6a8e3e8b33.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Rodney luottamuksesta. Nyt kyllä nolottaa:-[ kun en potkuristasi löytänytkään mitään tiedon hiventäkään. Kaikista muista 20-alkuisista potkureista löytyy kyllä tietoa, mutta ei tästä.

Minulla on muutenkin tarkoituksena kansallisarkistossa käydä läpi 1920-1930-lukujen aikaisia teknisiä tietoja sisältäviä kansioita. Jätetään tämä muhimaan potkureiden 8 ja 24 osalta jos sieltä saataisiin vastauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

kun en potkuristasi löytänytkään mitään tiedon hiventäkään

Kiitos, Raimo! Harvoin vanhaa hyppääjää saa noloksi.

Voisiko tämä tarkoittaa että potkuri on maannut elämänsä varikon hyllyllä ja aikanaan poistettu?

Rod 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On mahdollista, että potkuri on saanut vaurion esim. pudottuaan lentohallin kivilattialle asennusvaiheessa tai kaapaissut pyöriessään hieman maaperää. Näitä kumpiakin tapauksia on löytynyt puupotkurien vaurioselostuksista. Luotan, että po. potkureista tehdyt poistoehdotusselostukset että itse poistopaperit löytyisivät kansioista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tässä vielä Raimolle pari kuvaa tältä päivältä Nummelan Air Hotelista.

Pahoittelut kännykkäkuvien heikosta laadusta, mutta näistä näkyy, että Gamecockin ropelli on tallessa.

Nykyään se on vastapäisellä seinällä kuin aiemmin (ja se takkakin on purettu).

t. Harri

ropelli 0002.JPG

ropelli 0001.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrille: Kiitos! En muistanutkaan että lapojen kärjet olivat kärsineet.

Rodneylle: Haku potkurista N:o 24 on käynnissä, vielä ei ole natsannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun näille hienoille sivuille löysin niin laitan minäkin viestini no.1 (siitähän se on aloitettava) tänne.

Mitäköhän nuo merkinnät potkurissa mahtavat tarkoittaa?

 

 

07A28297-69AC-4FAC-9096-1FBDBD33A547.jpeg

D384AE1C-9241-4050-9C13-3F8BB2B7C01A.jpeg

28341CD0-3E44-4A85-9CCD-0064E5509B9F.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta puolestani toivotan Sinut Timo Tervetulleeksi FlightForumille!

Hieno (ja kokonainen?) Gloster Gamecock -hävittäjän potkuri. Potkurin merkinnät:

GA G 28 (Gamecock G 28 = Kotimaisen I.V.L. lentokonetehtaan oma tyyppimerkintä "G 28" tarkoittaa aakkosten järjestystä/vuotta. Ensimmäinen tehtaan valmistama lentokonetyyppi (Hansa) oli tyypiltään "A 22" vuodelta 1922.

Jupiter VI 9 Ac = moottori, johon potkuri kuuluu.

N:o 21/31 = potkurin juokseva valmistusnumero/valmistusvuosi (1931).

D = potkurin pituus (mm).

GN = potkurin nousua yhden täyden kierroksen jälkeen (mm).

Lentopäiväkirjat kertovat, että tämä kyseinen potkuri on ollut asennettuna Gamecock-hävittäjään jonka tunnus oli GA-45, ajalla 18.7.1934-13.2.1936. Kone kuului Lentolaivue 24:lle (LLv 24) jonka asemapaikka sijaitsi Valkealan pitäjässä Kuivalan kylässä Utin lentokentällä.

GA-45 lentopäiväkirja 13.2.1936. Laskuharjoituksia. Ohjaaja: luutnantti Vuorela. "Kone vaurioitui laskussa jolloin laskuteline murtui, samoin potkuri, vasen alataso särkyi". Koneen kokonaislentoaika oli turman aikana 367h 40 min., laskuja yhteensä 641 kpl.

Tälle potkurille on saattanut olla jo aikaisemminkin käyttöä mutta se jää nyt tässä vaiheessa tarkistamatta. Laitan asian korvan taakse kuten Rodneylle lupaamani potkurin (ylempänä, N:o 24) selvityksen.

Kysynpä, onko tuossa potkurissasi sellaista vikaa (murtumista) todettavissa jonka vauriokertomus antaa ymmärtää? Potkurista otettua valokuvaa katsoessa se näyttäisi ehjältä, mutta mitä ovat nuo "teipit" lapojen ympärillä?

Potkurien kovasta kulutuksesta kertoo seikka että nyt käsiteltävä potkuri oli koneessa GA-45 (alkaen 22.11.1929) järjestyksessä 7. huiska.

Moka! Laitoin potkurin N:o 31 vauriotiedot kun sen pitää olla N:o 21. Uusi korjattu tieto laitettu alas.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Potkurin vauriotiedot yliviivattu virheellisinä
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos taas Raimolle potkurin tarkoista tiedoista. Gloster Gamecockien potkurien suuresta kulutuksesta ja tuosta Jupiter-moottorista tuli vielä mieleen eräs asia. Jupiterhan oli alunperin englantilainen Bristolin tekemä. Suomeen jouduttiin kuitenkin hankkimaan Ranskassa valmistettuja Gnome-Rhone -lisenssimoottoreita. Nämä eivät olleet laadultaan alkuperäisen veroisia. Kuinkahan moni ”potkurikaputti” johtui epävarman moottorin takia, esim. pakkolasku häiriön takia tms. Toki kone oli lyhytrunkoinen  ja vaikea laskea muutenkin, se pyrki pomppimaan ja kippaamaan nokan kautta ympäri pehmeillä kentillä. Moottori oli koneeseen varsin tehokas. 

Tässä vähän noista Gamecockienkin moottorikuvioista:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Bristol_Jupiter

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huikeaa tietämystä, kiitoksia suuresti. On hienoa tietää potkurin historia, se tekee esineestä täydellisen.

lavassa on särö ja pieni kolo. Molemmissa lavoissa on teippaukset ja näyttäisi siltä että ne ilmeisesti ne ovat olleet siinä valmistumisesta asti, niiden tarkoitusta en tiedä. Laitan pari kuvaa joista asia vielä selventyy. 

Timo

 

 

 

 

C2C0B4FD-1FB4-47FC-AA49-2C0CC97E62D7.jpeg

F140329D-6FE1-4CCF-A735-D193F98D85A0.jpeg

0B7B2B57-613A-497D-9752-CE2693573E41.jpeg

070D2CEB-E754-4663-9F30-591E7E1233BA.jpeg

DE4583A6-F923-4A6D-8FA3-E93343CC7DAF.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selatessani jälkikäteen Gamecock-koneiden papereita huomasin tehneeni virheen potkurin numeron tulkinnassa (N:o 21/31). Olin ajatuksissani tulkinnut sen jälkimmäisen numeron mukaan, joka on siis valmistusvuosiluku.

Tässä tulee Timon potkurin (N:o 21) vaurioitumisselosteet poistoineen oikein alkuperäispapereissa. Tämä on mielestäni tarinana edellistä parempi;)

IMG_5802.JPG

IMG_5803.JPG

IMG_5804.JPG

IMG_5805.JPG

IMG_5806.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään