Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 853 viestiä aiheessa

Itävallan parlamentti on kokoontunut ensimmäisiä kertoja vaalien jälkeen, vallan vaihduttua, ja Itävallan poliitikot kinastelevat siitä, pitäisikö 18 Eurofighterin tilaus peruuttaa. Asiaa tutkitaan ja hutkitaan useissa valiokunnissa ja parlamentin istunnoissa. Puhutaan jopa lahjusepäilyistä kauppojen solmimisen yhteydessä, minkä siis teki edellinen hallitus.

 

Puolustusministeri Platter väittää, että sopimuksen purkamisesta aiheutuisi 1 miljardin euron sakkomaksut, koska neljä tilattua konetta on jo työn alla ja ensimmäiset 2 pitäisi toimittaa Itävallalle ensi vuoden puolella. Lisäksi sovittuja vastakauppoja, ja itävaltalaisia työpaikkoja siinä sivussa, menisi hukkaan yli 2 miljardilla eurolla.

 

Vastustajat väittivät parlamentin istunnossa eilen mm., että "puolueeton" Itävalta ei tarvitse ilmatilan valvontaan "ilmojen Ferraria", jonka kulut ylläpitoineen nousisivat ainakin 6 miljardiin euroon, vaan "mersu" tai "bemari" riittäisi  ::)

 

Asiasta tullaan varmasti vääntämään kättä pitempäänkin. Kuulemma maan parhaat lakimiehet on palkattu selvittämään, pääseekö kauppaehdoista eroon ja millä hinnalla...

 

Nolompi juttu, mutta voittaneiden puolueiden vaalilupauksiin kuului yhtenä asiana nimenomaan "ylikalliin" Eurofighter-kaupan purkaminen, mikäli mahdollista.

 

(Wiener Zeitung, Kurier.at)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siitä Mersusta tai Bemarista nyt ei varmaankaan olisi epäilystä mikä se olisi?=Gripen

 

Muistelisin joskus lukeneeni että Gripen kaupat menivät Itävallan suunnalla metsään lähinnä siksi että Saab pisti vahingossa liian korkean hinnan. Nykyään Itävaltalaiset tuntuvat olevan kovin innostuneita Eurofighterista, mutta taas muistaakseni joskus oli ollut myös jonkin sortin äänestys ja olisivat tahtoneet Gripenin. Saabihan on aina ollut vahvasti mukana Itävallan ilmavoimissa ja Ruotsalaisia koneita suositaan kun on kyse myös "puolueettomasta" maasta.

 

Olihan heillä toki F-16 myös aikanaan vaihtoehtona, mutta en itse jaksaisi uskoa tuohon vaihtoehtoon. Eurofighteria suosittiin lähinnä kahden moottorin tuoman edun mukaan.

 

Gripeneitahän voisi saada halvalla ellei Ruotsi ole kerennyt jo poistamaan A ja B malleja käytöstä? Vanhempaa versiota kuitenkin varmaan pystyy päivittelemään uuden tasalle.

 

Melko mutu-pohjallehan tämä kirjoittelu meni varsinkin kun en onnistunut löytämään artikkeleja tekstini tueksi. Muisti on kuitenkin vahva tai ei...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saabihan on aina ollut vahvasti mukana Itävallan ilmavoimissa ja Ruotsalaisia koneita suositaan kun on kyse myös "puolueettomasta" maasta.

 

 

Itävallassa on ollut viisi eri Saabia :

(tyyppi,vuodet,lukumäärä)

B 17A                            57/63    1     

J 29F Tunnan                  61/72    30   

J 35D Draken, J 35OE      87/99    28   

91D Safir                        64/95    24   

105OE                            70/00    40   

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs moiset vuosiluvut on tempaistu? Muihin en ala kommentoimaan kun en tiedä mutta DK:t Itävalta poisti käytöstä 2005 loppupuolella ja sitten 105OE:t ovat vieläkin käytössä.

 

D-mallin Draken tuo Itävaltalainen periaatteessa oli muutamin muutoksin, jonka takia sen D:n voikin unohtaa ja käyttää vain OE:ta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab kirjoittaa Gripen-sopimuksen tanskalaisen Aerotechin kanssa

 

Saab on kirjoittanut yhteistyösopimuksen tanskalaisen Aerotechin kanssa, joka takaa 240 miljoonan kruunun tilaukset Aerotechille.

Sopimuksen ehtona on, että Tanska ostaa Gripen-koneita amerikkalaisen F-16-koneen tilalle sen korvaajaksi.

 

Aerotech toimittaa mekaanisia ja elektronisia osia Saabille.

 

Viimeistään 2008 odotetaan Tanskan hallituksen päättävän F-16 hävittäjän seuraajasta Tanskassa.

Sopimus Aerotechin kanssa kuuluu osana isompaan teollisuusyhteistyöhön, jota Saab tarjoaa jos Tanska ostaa Gripenit.

 

lähde: http://www.dagensnyheter.se

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin Hercules-kuljetuskoneita aiotaan uudistaa mm. lasiohjaamoilla ja muilla pienillä parannuksilla v. 2008, vaikka peruskonsepti on sama vanha hyväksi todettu ja koneita todennäköisesti pidetään käytössä vielä vuosikausia.

 

Jos ruotsinkieli on hallussa, niin ihan mielenkiintoinen juttu ruotsalaisten Hercules-seikkailuista löytyy Värnpliktsnytt-nettisivuilta, julkaistu muutama päivä sitten:

 

http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3151

 

Kehuvat mm., että kun Herculesta piti uudistaman, niin tietokoneeseen syötettiin kaikki kuljetuskoneelta toivottavat arvot jotta nähtäisiin, millaiselta paras kuljetuskone näyttää, ja tietokoneesta tuli ulos Herculeksen kuva  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englanninmaalla on näköjään 4 Tornadomiehistöä jatkuvassa hälytysvalmiudessa valmiina vaikka ampumaan alas uhkaksi todettavat lentokoneet, mikäli pääministeri tai sijainen antaa alasampumiskäskyn.

 

Viimeisen vuoden sisällä on tullut 6 hälytystä, joista 4 selvisi ilman enempiä toimenpiteitä ja 2 matkustajakonetta jouduttiin saattamaan alas "jonnekin". Tarkemmat tiedot ovat salaisia.

 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/6107690.stm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalainen Dornier-valvontalentokone lähti lauantaina Turusta Finnbirch-laivan uppoamispaikalle Ruotsin rannikolle kartoittamaan ja valvomaan aluksesta mereen päässeitä öljylauttoja. Ruotsalaiset pyysivät Suomen Rajavartiolaitokselta valvontakonetta, koska heidän omat koneensa eivät saa vielä lentää taannoisen Ruotsissa tapahtuneen lentoturman vuoksi.

 

Ruotsin rannikolla Öölannin ja Gotlannin välisellä merialueella uponneesta Finnbirch-aluksesta vuoti perjantaina enää vähän öljyä, kertoi Ruotsin rannikkovartiosto. Onnettomuuspaikalla näkyi vähäisiä määriä voiteluöljyä, jota ei voitu kerätä talteen merestä, mutta joka haihtuu ilmaan.

 

Turun Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Satakunnan lennostossa harjoitellaan pimeälentämistä loppuvuoden 2006 aikana seuraavasti:

- viikoilla 46 - 47 lennetään maanantaista torstaihin klo 22.00 asti

 

Lentotoiminta suuntautuu Pirkanmaan ja Pohjanmaan alueille sekä merialueelle Porin edustalla. Pimeälentoharjoitukset ovat normaalia koulutusohjelmien mukaista toimintaa, jonka tarkoituksena on harjoitella lentotoimintaa pimeäolosuhteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään on sitten esitelty lehdistölle Puolan ensimmäiset F-16 Falconit:

 

http://www.31blot.com/31blot_eng.html

 

Yleisöpäivä on lauantaina:

 

http://www.31blot.com/festyn_2006-11-11.php

 

Airliners.net kuvia:

 

http://www.airliners.net/open.file/1135801/M/

 

http://www.airliners.net/open.file/1135800/M/

 

Mutta kyllä Itärauta on "RAUTAA"!

 

http://www.airliners.net/open.file/1124355/M/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla keskisuomalaisten toiveajattelua - ainakin toistaiseksi. Aivan varmasti Jyväskylä ottaisi uusia veronmaksajia mielellään :laugh:

No nyt se sitten on (lähes) virallista : Ilmatorjuntakoulu siirtyy Tikkakoskelle.

"Valtioneuvoston alueellistamisen koordinaatioryhmä puolsi kokouksessaan 13.11.2006 puolustusministeriön esitystä Ilmatorjuntakoulun siirtämiseksi Tuusulasta Jyväskylän maalaiskuntaan Tikkakoskelle. Ilmatorjuntakoulu liitetään osaksi Ilmasotakoulua 1.1.2008 lukien. "

 

puolustusministeriön tiedote

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee varmaan sotilasilmailu-uutisiin tämä seuraava uutinen. Yhdysvaltain Presidentin 747 koneeseen on tullut tekninen vika aasiassa ja Presaidentti Bush ei pääse jatkamaan kyseisellä koneella matkaansa. Kuulema jatkaa matkaansa varakoneella tai jollakin toisella matkassa mukana olevalla koneella.

 

En kuunnellut sen tarkemmin mitä msnbc kertoi hetki sitten uutisissaan.  Eli onko kyseinen varakone tämä toinen 747 tai jokin muu kone joka on ollut mukana niin en osaa sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bush lensi Indonesiaan "ykköskoneellaan". Kone kärsi rengasongelmista Ho Chi minh Cityssä, mutta rengas onnistuttiin vaihtamaan.

 

msnbc

VC-25 (B747-200) koneita on kaksi (28000 ja 29000). Eivätköhän molemmat ole reissussa mukana.

 

Mikä tahansa lentokone, jolla USAn pressa lentää käyttää kutsua Air Force One, kopterit käyttävät muistaakseni kutsua Marine One.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien koelentokeskus järjestää lentoharjoituksen Jämsän Hallin tukikohdasta 20.-24. marraskuuta. Siihen osallistuu myös lentoteknillisen alan reserviläisiä. Lentoja tehdään kello 9-22 välillä 2-4 Hornetilla ja 1-2 Hawkilla normaaleille harjoitusalueille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjä tekee torstaina 23.11 arviointikäynnin Satakunnan lennostoon. Kyseessä on Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö ETYJ:n Wienin asiakirjan mukainen luottamusta ja turvallisuutta lisäävä arviointikäynti. Jokaisella ETYJ:n osanottajavaltiolla on oikeus tehdä toiseen valtioon pyynnöstä tarkastuksia ja arviointikäyntejä.

 

YLE Radio Tampere

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun Sanomat

 

Kuljetuskoneet ensi vaalikaudelle

Raskaiden ilmakuljetuskoneiden hankinta kriisinhallintajoukkojen kuljetuksiin ja kansalaisten evakuointiin suuronnettomuuksista on tulossa seuraavan hallituksen ja eduskunnan pohdittavaksi. Valtioneuvosto käsitteli torstaina Kaakkois-Aasian tsunamikatastrofin jo aiheuttamia ja vastaisen varalle vielä valmisteltavia toimenpiteitä. Raskaan ilmakuljetuskapasiteetin hankinta on edelleen työn alla olevien hankkeiden joukossa. Sopiva konetyyppi olisi Airbus 330, joka kelpaisi sekä matkustajaliikenteeseen että Hornet-hävittäjien ilmatankkauskoneeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Romania on tilannut seitsemän C-27 J Spartania korvaamaan ikääntyviä kuljetuskoneitaan.

 

C-27J Spartanin ovat valinneet kuljetuskoneekseen myös Italia (12 konetta), Kreikka (12), Bulgaria (8 ) ja Liettua (3) . Konetyyppi oli myös mukana kisassa Ilmavoimiemme kuljetuskoneesta.

 

defencetalk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USAF aikoo pitää Northrop-Grumman B-2 -pommittajat palveluskäytössä 2050 luvulle saakka muutamilla merkittävillä modifikaatioilla.

 

Näitä olisi mm.

- suurenergialaserit osoittamiseen ja itsepuolustukseen

- viestintäjärjestelmien uudenaikaistaminen

- tutkajärjestelmien muutokset

- asejärjestelmien muutokset (mm. sallisi ladata samaan "kuiluun" useita erilaisia asetyyppejä)

 

Modernisointi sallisi B-1B ja B-52 kaluston korvaamisen 2020 -luvulla  ja noin 2035 pitkän kantaman iskukykyä saapuisi vahvistamaan uudet hypersooniset koneet, miehitettyinä tai miehittämättöminä.

 

Flight Global

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään