Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 853 viestiä aiheessa

CMC Electronics Inc. has been selected by Patria, Finland, to perform a glass cockpit avionics upgrade of fifteen BAE Systems Hawk trainers for the Finnish Air Force.

 

Eli tarkoittaako tuo, että Hawkeihin tulee "lasiohjaamot"?

 

prnewswire

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RAAF (Australia) on tilannut 24  Boeing F/A-18F Super Hornetia paikkaamaan aukkoa,joka syntyy kun F111 poistuu 2010 ja ennenkuin JSF tulee.

 

australian

 

Siis pääministeri Howardin odotetaan ilmoittavan maaliskuussa RAAF:n tilaavan, spekulaatiota...

 

Asiasta kolmanteen. Melko tarkkaa työtä tuo kokoonpano, kuun vetovoimakin tulee huomioida:

http://www.baesystems.com/Newsroom/NewsReleases/autoGen_107120145958.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis pääministeri Howardin odotetaan ilmoittavan maaliskuussa RAAF:n tilaavan, spekulaatiota...

 

"Purchase of the Super Hornets will be confirmed by Prime Minister John Howard in early March."

Kyllä mun mielestäni uutinen kertoo pääministerin vahvistavan tilauksen maaliskuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita hyökkäyssuunnitelmia on varmasti ollut olemassa koko ajan erilaisissa "sotapeleissä", joita strategikot pelaavat. Suomea vartenkin on varmasti olemassa jonkinlainen drafti. En ymmärrä, mikä tästä(kin) tekee uutisen.

 

-R2-

 

USA:n ''hyökkäyssuunnitelmat Iraniin'' paljastettu

 

Näin sanoo BBC: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/6376639.stm?ls

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UAE on valinnut A330 Multi-role Tanker/Transport (MRTT), UAE on kolmas maa joka päätyi MRTThen (Australian ja Iso-Britannian lisäksi). Maan arvellaan tilaavan kolme konetta, joiden toimitukset alkavat 2011.

 

defencetalk

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Pientä" bugia F-22:ien ohjelmistossa:

 

Linkki MikroPC:n uutiseen

 

Kymmenen F-22 hävittäjän kommunikaatio-/navigaatio- softat sekosivat koneiden ylitettyä kansainvälisen päivämäärärajan. Kaksi konetta pystyi jatkamaan matkaansa, muut lensivät visuaalissa tankkereiden perässä lähtöpisteeseensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n ilmavoimien koneiden keski-ikä on ehkä hieman yllättäen hivuttautunut niinkin korkeaksi kuin 24 vuotta, kun se Vietnamin sodan aikoihin oli vain 9 vuotta.

 

Useille konetyypeille on asetettu erilaisia käyttörajoituksia mm. metallin väsymisongelmien takia. Huoltokulut ovat kasvaneet 38 % ja huoltotyötuntien määrä suhteessa lennettyihin tunteihin 50 %.

 

http://www.dfw.com/mld/dfw/16796113.htm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien F-18 koneisiin Northrop Grummanin LITENING AT-järjestelmä.  Jos nyt oikein ymmärsin, niin kyseessä on tulenjohtojärjestelmä:

 

"Northrop Grumman's LITENING AT system is a self-contained, multi-sensor weapon-aiming system that enables fighter pilots to detect, acquire, auto-track and identify targets for highly accurate delivery of both conventional and precision-guided weapons. LITENING AT features advanced image processing for target identification; coordinate generation for GPS weapons; a 640 x 512 pixel forward-looking infrared sensor for effective day and night operations; a new 1,024 x 1,024 pixel charge-coupled device television sensor; a new dual waveband infrared laser designator and range finder; a laser spot tracker; an infrared laser marker; and an optional air-to-ground data link and digital video recorder."

 

northrop grummanin tiedote

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien F-18 koneisiin Northrop Grummanin LITENING AT-järjestelmä.  Jos nyt oikein ymmärsin, niin kyseessä on tulenjohtojärjestelmä:

 

northrop grummanin tiedote

 

Kyseessä on maalinosoitusjärjestelmä HN:n MLU-2:sta varten. Tuolla pystytään muunmuassa valaisemaan maalit täsmäaseille, lentämään matalalla infrapunakameran kuvaa käyttäen jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- - lentämään matalalla infrapunakameran kuvaa käyttäen jne.

 

Mihinkäs Hornetin nykyistä FLIR:iä käytetään, vai onko sitä Suomen Horneteissa ylipäätäänkään ennen tätä päivitystä? Tarvitseeko tämä nykyinen "FLIR" avukseen jonkunlaisen podin siipeen tai runkoon? HN:ssähän on nimittäin kytkin FLIR:lle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkäs Hornetin nykyistä FLIR:iä käytetään, vai onko sitä Suomen Horneteissa ylipäätäänkään ennen tätä päivitystä? Tarvitseeko tämä nykyinen "FLIR" avukseen jonkunlaisen podin siipeen tai runkoon? HN:ssähän on nimittäin kytkin FLIR:lle.

 

Suomen Horneteissa ei ole FLIR:iä eikä muutakaan pod:ia. Pimeä toiminnassa käytetään pimeänäkölaseja(NVG). Tämä LITENING pod tulee vasta MLU-2:seen(MLU-1 koneita alkaa vasta tulemaan pikkuhiljaa Patrialta). Pod tulee kiinnittymään koneen ulkoiseen ripustimeen ja pitää siis sisällää kaikki tuossa grummanin tiedotteessa olevat ominaisuudet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MLU-1 koneita alkaa vasta tulemaan pikkuhiljaa Patrialta

 

Minun tiedon ja muistin mukaan eka MLU-1 kone luovutettiin kesäkuun alussa. Voin olla väärässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun tiedon ja muistin mukaan eka MLU-1 kone luovutettiin kesäkuun alussa. Voin olla väärässäkin.

 

Oikeassa olet-onhan niitä jokunen luovutettu. Tarkennan että pointtini oli todeta että nyt on vasta MLU-1 meneillään ja nuo LITENING:it tulee vasta MLU-2:seen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllätysvierailun Irakiin tehnyt Australian pääministeri Howard joutui eilen, perjantaina pistämään kaasunaamarin päähän, kun häntä kuljettaneessa Hercules-kuljetuskoneessa alkoi lentoonlähdön jälkeen muodostua paksua savua.

 

Kone palasi laskuun sotilastukikohtaan ja matkaa Bagdadiin jatkettiin myöhemmin toisella Herculeksella.

 

Koska "salaisella" Irakin matkalla oli mediaa mukana, jutussa on pari valokuvaakin.

 

http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,21400643-5006301,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Ilmavoimien pääsotaharjoituksessa lennetään matalalla

 

Ilmavoimien pääsotaharjoituksessa lennetään matalalla

 

Karjalan lennosto järjestää Ilmavoimien pääsotaharjoituksen Hanki-Vaaran 26. - 30.3. Harjoituksen aikana lennetään kaikkina vuorokaudenaikoina myös matalalla lentokorkeudella. Harjoituksen vuoksi tie numero 88 on suljettu kaikelta liikenteeltä Salahmin kohdalta Vieremän pohjoispuolella 28. - 30.3. kello 14.00 asti.

 

Harjoituksen lentotoiminta tapahtuu etupäässä Kuopion ja Rovaniemen lentokentiltä, mutta myös Kajaanin ja Joensuun kentiltä sekä Vieremän varalaskupaikalta. Joensuusta toimitaan ainoastaan maanantaina ja tiistaina. Harjoituksen aikana käytetään Rovaniemi - Salla - Joensuu - Kuopio - Jyväskylä - Oulu välisen alueen ilmatilaa.

 

Hanki-Vaarassa harjoitellaan eri tukikohtien joustavaa käyttöä sekä lentotoimintaa matalalla lentokorkeudella. Lentäminen matalalla on Ilmavoimille tärkeää, koska torjuntahävittäjien tehokas käyttö edellyttää kaikkien korkeusalueiden hallintaa. Vastustajan on vaikeampi havaita matalalla lentävää konetta, ja näin voidaan saavuttaa taktista etua. Lentäminen matalalla korkeudella on kuitenkin vaativaa ja sitä on harjoiteltava, jotta se olisi tehokasta ja turvallista.

 

Harjoituksen ajankohta on sopivin matalalentämisen harjoitteluun, sillä myöhemmin keväällä ja alkukesästä matalalla lentäminen saattaa häiritä turkiseläinten ja porojen lisääntymistä. Lintujen muuton alettua ja kesäaikaan lintuihin törmäämisen riski on suurempi.

 

Harjoitukseen osallistuu noin kaksisataa reserviläistä, sata varusmiestä ja neljäsataa vakinaiseen henkilökuntaan kuuluvaa sotilasta ja siviiliä. Joukkoja ja kalustoa on Karjalan lennoston lisäksi myös Lapin lennostosta ja Ilmasotakoulusta. Maavoimista harjoitukseen osallistuu ilmatorjunnan yksiköitä.

 

Lentävien joukkojen käytössä on 32 F-18 Hornet ­hävittäjää sekä kymmenen Hawk-suihkuharjoituskonetta. Harjoituksen johtaa lennoston komentaja eversti Juha Suonperä.

 

Harjoituksen vuoksi alueen asukkaat saattavat kokea tavanomaista voimakkaampaa lentomelua. Melun häiritsevyyttä pyritään rajoittamaan suuntaamalla lentoreitit harvaan asutuille alueille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patrialle tilaus F/A-18 laskutelinetutkimuksesta Yhdysvalloista

 

 

Patria on saanut tilauksen F/A-18 -lentokoneiden laskutelineiden tutkimuksesta Yhdysvaltain hallitukselta. Tutkimuksessa käytetään Patrian tekemää kinemaattista laskutelinemallia ja Teknillisellä Korkeakoululla tehtyä lentosimulaatiomallia. Tutkimustilaus on luottamuksen osoitus Patrian ja Suomen erikoisosaamista kohtaan.

 

Patria on yli kymmenen vuoden ajan kehittänyt numeeriseen laskentaan perustuvia malleja, joita on menestyksellä käytetty lentokaluston eliniän jatkamiseen, korjaussuunnitteluun ja teknisten ongelmien selvittämiseen. Nyt saatu tilaus on päänavaus tämän osaamisen viennille.

 

Patrian Systems and Services –liiketoiminta-alue keskittyy mm. sotilaslento-koneiden elinkaaren tukipalveluihin ja kehittää uusia menetelmiä asiakkaan kaluston ylläpitämiseksi ja eliniän pidentämiseksi. 

 

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus- ja ilmailuteollisuuskonserni, joka toimittaa omaan erityisosaamiseensa ja kumppanuuksiin perustuvia, kilpailu-kykyisiä ratkaisuja asiakkailleen. Patrian omistavat Suomen valtio ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V.

 

Yhteyshenkilöt:

 

Patria                 

Jukka Holkeri, johtaja       

 

Lähde: www.patria.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään