Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 866 viestiä aiheessa

Tää on mielenkiintoista. Miten JSF voi olla halvempi? Vai kompensoiko NATO-maana oleminen noin paljon hintoja?

 

Johtunee siitä että Norja on vuodesta 2002 asti ollut virallisesti mukana JSF-projektissa, eli Norja on jo sijoittanut rahaa optioon hankkia JSF:n.

 

Toisaalta myös se että JSF-projekti on viimevuodet ollut enemmän tai vähemmän vastatuulessa Euroopassa, ennen kaikkea Englannissa, saattaa ajaa valmistajaa polkemaan hintoja jos puhutaan oikeista konekaupoista eikä vain optiosta hankkia koneita.

 

EDIT: Vielä pieni jatkojauhaminen asiasta: Sotilaskalustohankinnat ovat aina myös poliittisia päätöksiä ja kannanottoja. Euroopan maiden pitäisi alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään näiden päätösten vaikutus omaan talouteemme... otetaan vaikka mallia amerikkalaisista kun siellä kerrankin on ymmärretty jokin asia oikein. JSF on jo syönyt aivan liikaa eurooppalaista rahaa, rahaa joka on suoraan pois eurooppalaiselta lentokoneteollisuudelta ja -tutkimukselta. Eurofighter ja Gripen ovat molemmat kelvollisia koneita eurooppalaisiin kuvioihin ja jatkojalostettavissa vastaamaan tarpeita hyvin pitkälle tulevaisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä sopisi myös tuonne erikoisia tapauksia-puolelle, mutta kun kerran kyseessä on sotilaskone, niin ....

 

RAFn pilotti teki 67 miljoonan £ Eurofighterilla mahalaskun USAn China Lakessa. Pilotti todennäköisesti unohti laskutelineiden käytön. RAFn lähteen mukaan laskutelineiden unohtamista tapahtuu silloin tällöin.

 

daily mail

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ole joskus sanottu, että on niitä pilotteja, jotka ovat unohtaneet laskutelineet, ja niitä pilotteja, jotka eivät vielä ole unohtaneet laskutelineitä... :P (sanoo armoitettu runkkari, eli virtuaalipilotti)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Ilmavoimien lentotoimintaharjoitus TOUHO 2008

 

Vapaa julkaistavaksi 2.5.2008 09:33

 

 

Ilmavoimien lentotoimintaharjoitus TOUHO 2008

 

Ilmavoimien lentotoimintaharjoitus 5. - 8.5. pääosin Kokkolan ja Hallin välisellä alueella ja lentoja aina klo 22:een saakka.

 

Ilmavoimien Koelentokeskus järjestää taktisen lentoharjoituksen TOUHO-2008

Kauhavalla Lentosotakoululla. Harjoitus alkaa 5.5.2008 ja päättyy 8.5.2008 lentotoiminnan

osalta. Lentokierroksia lennetään päivittäin ajalla 8.00 - 22.00 Hornet- ja Hawk-kalustolla. Lennot suuntautuvat pääosin Kokkolan ja Hallin väliselle alueelle sekä merialueelle Porin edustalle.

 

http://www.mil.fi/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

* Venezuela on tilannut MI-28N taistelukoptereita. Määrästä eikä toimitusaikataulusta ei ole päätetty vielä, kertoo tehtaan edustaja

 

el universal

 

Venezuelan presidentti allekirjoittanee toukokuun lopullaMoskovan vierailullaan tilauksen 10 MI-28NEstä. Kopteri toimitukset alkavat vuoden 2009 toisella puoliskolla. Lisäksi Venezuela on ostamassa 10 Il-76MD-90 ja kaksi Il-76MK-90.

 

kommersant

 

Lisäksi Chacez on ilmoittanut maan ostavan kiinalaisia K-8 suihkuharjoituskoneita.

reuters

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Filippiinien ilmavoimat on tilannut 18  Aermacchi SF-260F alkeiskoulukonetta. Kaupan arvo on 13,8 miljoonaan USD ja koneiden toiitus alkaa vuoden 2009 puolivälissä. Filippiineillä on 64 SF-260, joista lentokuntoisia on 25.

 

flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän Sveitsiillä varmasti kalustoa riittää (26 F/A-18C ja 37 F-5E). Kokonaan toinen asia on sitten rahapuoli, muistelen jostain lukeeni Sveitsin ilmavoimien hävittäjien  lentävän vain toimistoaikana  :o .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

POGOSYAN: COMPANY SUKHOI INTENDS TO FIGHT TO DEFEND ITS PRODUCTS WITH VIOLATION OF ITS  INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS BY  CARRYING OUT LEADING DEVELOPMENTS

 

/áRMS-ôáSS/

Sukhoi corporation  chief Mikhail  Pogosyan believes that as regards further cooperation between Russia and China in the area of military aircraft deliveries it is necessary to proceed forward and create leading developments which would help, among other things, better defend the corporation's intellectual property rights. 

 

While answering a question on prospects for future cooperation with China following certain problems pertaining to copying by Chinese makers of Russian-made Su-27 fighters, Pogosyan noted that was the ambiguous question which is not within our competence.

 

But certainly at a certain level we will have talks with China on this subject, he added. We are interested to ensure that our intellectual property rights are dule observed and our licensing agreements respected.

 

As far as Sukhoi is concerned, we see our outcome is to keep going forward by carrying out anticipatory developments. Said Pogosyan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intian ilmavoimien An-32 laskeutui maailman korkeimmalla (4960 m) sijaitsevalle kiitotielle Daulat Beg Oldille (DBO). Edellinen lento lentokentälle kiinteäsiipiselle tapahtui 43 vuotta sitten. Tuolloin IAF käytti C-117 koneita lentoihin. Intian ilmavoimat suunnittelee jatkosssa lentävänsä DBOlle säännöllisesti

 

Koneen miehistö joutuu läyttämään lisähappea myös koneen ollessa maassa ja pitämään koneen moottorit käynnissä.

 

india times

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin verkkoversiosta poimittua:

 

Irakissa ryvettynyt Blackwater-turvayhtiö osti hävittäjän

Julkaistu: 19:49

 

ap

AP

 

Irakissa ryvettynyt Blackwater-turvayhtiö osti hävittäjän

 

Brasilialainen Super Tucano -potkurihävittäjä valmistajayhtiö Embraerin vuonna 2005 julkaisemassa kuvassa.

 

SAO PAULO. Yhdysvaltalainen turvayhtiö Blackwater on hankkinut brasilialaisvalmisteisen hävittäjän. Estado de S. Paulo -sanomalehti kertoi sunnuntaina, että kyseessä on Embraer-yhtiön valmistama 314-B1 Super Tucano.

 

Estado de S. Paulon mukaan Blackwateriin kuuluva EP Aviation sai koneen helmikuun lopulla. Kauppahinta oli 2,9 miljoonaa euroa. Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAA:n verkkosivut vahvistavat, että kone on rekisteröity EP Aviationille.

 

Super Tucano on potkurikone. Blackwaterin hankkima yksilö on samaa tyyppiä kuin Brasilian ilmavoimilla. Varustukseen kuuluvat kaksi konekivääriä eivät kuuluneet kauppaan.

 

Estado de S. Paulon mukaan kaupan hyväksyi Brasilian presidentti Luiz Inácio Lula da Silva. Kaupasta neuvoteltiin myös Yhdysvaltain hallituksen kanssa. Brasilian hallituksen ja Embraerin edustajat eivät kommentoineet lehden tietoja. Myös Blackwater pysyi hiljaa.

 

On epäselvää, oliko kyseessä ensimmäinen kerta, kun Embraer myi sotilaskoneen yksityiselle yritykselle. Brasilian laki kieltää aseiden myymisen yksityisyrityksille. Aseita ei myöskään saa myydä konfliktialueille.

 

Estado de S. Paulon tietojen mukaan Blackwaterin pääjohtaja Gary Jackson on sanonut koneen tulevan harjoituskäyttöön.

 

Maailman suurin turvayhtiö Blackwater on kerännyt kyseenalaista mainetta toiminnallaan Irakissa. Yhdysvaltain liittovaltion tuomioistuin tutkii parhaillaan Blackwaterin osuutta 17 irakilaissiviilin kuolemiin. Blackwateria tutkitaan myös mahdollisesta sekaantumisesta aseiden salakuljetusvyyhtiin.

 

Blackwater on kiistänyt kaikki epäilyt ja syytökset.

 

 

 

Kommentti: Onkos tuo nyt vähän sama asia, kuin Vinkaa tai RediGoa alettaisiin myymään hävittäjänä... ::) Olkoonkin, että entisaikaan hävittäjät olivat tuollaisia potkuriräpistimiä, mutta silti... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentti: Onkos tuo nyt vähän sama asia, kuin Vinkaa tai RediGoa alettaisiin myymään hävittäjänä... ::) Olkoonkin, että entisaikaan hävittäjät olivat tuollaisia potkuriräpistimiä, mutta silti... :P

 

Super Tucanosta oli hyvä juttu jossakin Siivet numerossa viime- tai toissavuonna ja netistäkin löytyy tietoa aimo pläjäys... hävittäjä se on kun se sellaiseksi varustellaan. Redigoa taas ei kohtuullisella vaivalla varustella hävittäjäksi, toki kaikki on mahdollista, mutta samasta Redigosta ei enää olisi kysymys.

 

Esimerkiksi Brasilian oloissa Super Tucano sopii moneen hommaan jopa paremmin kuin "oikea hävittäjä" ja sen lentotunnin hinta on murto-osa "oikean hävittäjän" kustannuksista. Esimerkiksi salakuljettajan helikopteria tai pienkonetta on oikein hyvä hätistellä Super Tucanolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan tuossa hävittäjä sanan merkityksen laajentamisesta kysymys vai hesarin toimittajan arvio konetyypistä. Tietääkseni Tukano ei ole mikään hävittäjä. Jokaiseen lentolaitteeseen voidaan kiinnittää esim. kk mutta ei siitä automaattisesti, esimerkiksi, purjekoneesta tule hävittäjää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wiki tietää Super Tucanosta

Single-seater for attack and armed reconnaissance (on interdiction tasks), attack and cover (on close air support tasks), able to intercept and destroy low performance aircraft.

 

Lisää tietoa koneesta

 

Kyllä tuo IMHO ihan sotakoneelta vaikuttaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan tuossa hävittäjä sanan merkityksen laajentamisesta kysymys vai hesarin toimittajan arvio konetyypistä. Tietääkseni Tukano ei ole mikään hävittäjä. Jokaiseen lentolaitteeseen voidaan kiinnittää esim. kk mutta ei siitä automaattisesti, esimerkiksi, purjekoneesta tule hävittäjää.

 

Mikä sitten tekee lentokoneesta hävittäjän?

 

Eikö kiinteät konekiväärit ja 1500 kg ripustimissa oleva kuorma riitä? Eikä mahdollisuus käyttää esim. Sidewindereitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös lentskarista tule hävittäjä, kun se varustetaan tehtävään, jossa sen on määrä ampua alas toisia lentskareita?  ???

 

Suorituskyky onkin sitten suhteellinen judanssi: nykyultra ei jaksaisi paljon painiskella suihkareiden kanssa, mutta ehkä sillä kisailisi ensimmäisen maailmansodan lentäjäsankareiden ajokkien seurassa ;)

 

Tulipa aiheesta mieleeni myös Carl Gustaf von Rosenin kotikutoiset rynnäkkökoneet "Biafra Babies" 1969. MFI-9:n mtow oli 575 kg ja Vmax 240 km/h. Kainaloissa 12 x 68 mm Matra-rakettia, joita lauottiin vaakalennossa ruohoa hipoen! Maasta se pienikin starttaa  :thmbup:

 

http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/biafra.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sittenhän ei muita luokkia sotilaskoneita olekkaan kuin hävittäjiä. Entisen luokituksen mukaan jolloin oli myös pommikoneita jossa oli aseistuksena sekä kk:t että pommit ja raketit. Ja kyllähän pommikoneen kk:n tehtävänä on ampua alas pääasiassa hävittäjäkoneita, silti ne eivät olleet (ainakaan silloin) hävittäjiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...nooo, olisko pitänyt puhua päätehtävästä. Onhan noita ilmasta-ilmaan pyssyjä ja tikkoja ollut pommareissakin - kuitenkin vain omasuojana, jotta varsinaisen tehtävän onnistumistodennäköisyys kasvaa. Tai sitten pääasiassa pommarikäytössä olevaan koneeseen on voitu lisätä pyssyjä ja lähettää moinen "superhävittäjä" taivaalle pudottamaan esim. öisiä pommittajia. Tällaisia "Zerstörereitä" mm. saksalaiset harrastivat reilut 60 v. sitten

 

Onhan toisaalta rynnäkkö- ja pommikoneita ilman mitään AA-aseistusta, kuten juuri eläköitynyt F-117, jolla on sopivan harhaanjohtava nimikin (A-117 tai B-117 kuvaisi paremmin). Sitten on myös tiedustelukoneita, joilla ei voi "laukoa muuta kuin Kodachromea" kuten eräs veteraani lohkaisi. Näillä vehkeillä täytyy vain painua karkuteille hävittäjien tieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Redigoa taas ei kohtuullisella vaivalla varustella hävittäjäksi, toki kaikki on mahdollista, mutta samasta Redigosta ei enää olisi kysymys.

 

Mikäs se kohtuullinen vaiva on? RediGOssa on 6 ripustimen paikka valmiina, joihin saa yhteensä 800kg:tä kuormaa. Meksiko ja Eritrea tilasivatkin noita valmiiksi täydessä varustuksessa. RediGOn varustusvaihtoehdothan ovat seuraavat:

 

2x90l lisäsäiliöt,

2x12,7mm tykki,

4x rakettikasetit,

tai 12,7mm tykki+2 lisäsäiliöt+tutka

 

Kyllähän se alkaa hävittäjältä kuulostaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meksiko ja Eritrea tilasivatkin noita valmiiksi täydessä varustuksessa.

 

Olisihan tuo pitänyt muistaa :)

 

Mielessä pyöri vain ohjusaseistus ja kehittyneempi avioniikka, jotka tekee Super Tucanosta ihan oikean hävittäjän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n ilmavoimien ilmatankkauskoneiden tarjouskilpailu, jonka Northrop/EADS siis voitti, on edelleen esillä mediassa. Nyt Northropin puolelle on asettunut näkyvästi kolmannen suuren ilmailuteollisuusfirman Lockheed Martinin toimitusjohtaja, jonka mielestä Northropin voitto oli oikea ratkaisu, ja väistämätön globaalissa maailmantaloudessa, sekä osoitus USA:n markkinoiden avoimuudesta. Boeingin tekemää valitusta tutkivan viraston GAO:n on määrä julkistaa ratkaisunsa 19. kesäkuuta mennessä. Boeingia kannattavat poliitikot taas ovat sitä mieltä, että Boeingille tulisi joka tapauksessa antaa ainakin jokin osa tankkeritoimituksista.

 

http://www.al.com/news/mobileregister/index.ssf?/base/news/1212570940145790.xml&coll=3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään