Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 866 viestiä aiheessa

SAAB on jättänyt tarjouksen Hollannille 85 Gripen Next Generation-koneesta. Jos kauppa toteutuu, SAAB tarjoaa 100% vastaostoja.

 

Gripeniä on mennyt kaupaksi aika nihkeästi. Etelä-Afrikka on ostanut 28, Unkari ja Tsekki ovat vuokranneet 14 kumpikin ja Thaimaa on tilannut kuusi.

 

svt

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thaimaassa jotkut parlamentin asehankintakomitean jäsenet ovat sitä mieltä, että tilatut Gripenit (kuusi plus mahdollisesti toiset kuusi myöhemmin) käyvät liian kalliiksi, joten kauppa pitäisi peruuttaa, ja Gripenien sijaan pitäisi kunnostaa vanhat F-5:t. Väitetään, että Thaimaa maksaa Gripeneistä tuplahinnan verrattuna Etelä-Afrikan maksamaan yksikköhintaan.

 

http://www.bangkokpost.com/260808_News/26Aug2008_news30.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brittien C-17 koneiden liisaus tuli maksamaan 500 miljoonaa puntaa enemmän kuin jos koneet olisi ostettu. Liisauspäätöksen takana oli silloinen valtionvarainministeri, nykyinen pääministeri Gordon Brown

 

the timnes

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RAF Cranwelliin Red Arrowsin väreihin maalattavaksi saapunut Hawk luisui kiitotieltä sivuun osuen rakennukseen ja muutamaan pysäköityyn autoon. Ei henkilövahinkoja. Hyvät kuvat Dailymail:in sivulla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähipäivinä Pirkanmaan ilmatilassa voi lentää Satakunnan lennoston koneita myös öiseen aikaan. Virka-ajan ulkopuolella järjestettävät lennot liittyvät pimeälentämisen harjoitteluun. Koneet operoivat Tampere Pirkkalasta. Pimeään aikaan lentokoneita on ilmassa tällä viikolla tiistaina, keskiviikkona ja torstaina. Ensi viikolla harjoituspäivät ovat maanantai ja tiistai.

 

Lennot liittyvät lokakuussa järjestettävään kansainväliseen harjoitukseen. Satakunnan lennoston muut yölennot toteutetaan viikoilla: 44 ja 45 sekä 47 ja 50, varalla viikko 51.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espanjan ilmavoimat ryhtyy valvomaan merirosvojen toimintaa Somalian edustalla. Alueelle on lähdössä noin 90 sotilasta meritiedusteluun erikoistuneella lentokoneella. P3-Orion-kone lentää Intian valtamerelle ensi viikonloppuna.

- Koneesta tehdään eräänlainen tietokeskus, joka raportoi merirosvojen liikkeistä muun muassa kalastajille ja rahtialuksille, kertoo Espanjan puolustusministeri Carme Chacon.

 

iltalehti

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Hornettihan oli vaarassa pudota kun joutui yhden moottorin varaan   :P

 

Ilmeisesti yhdellä moottorilla lentäminen ei ole aivan helppoa..mitä se vaatii ?

 

Luulisi ainakin sen käyvän moottorin olevan aika huipputehoilla ja pientä kampeamista saattaa esiintyä...vai kuinka ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuan vanha Grumman A-6-kuski kertoi yksimoottoritilanteessa "tuplaavansa tehonlisäykset ja puolittamalla vähennykset". Tällä asenteella pärjäsi kuulemma tukialuslaskuissa :) Tehonsäätö vaikutti "pitkän kuminauhan päässä" joten maltti ja ennakointi olivat valttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti yhdellä moottorilla lentäminen ei ole aivan helppoa..mitä se vaatii ?

 

Luulisi ainakin sen käyvän moottorin olevan aika huipputehoilla ja pientä kampeamista saattaa esiintyä...vai kuinka ?

 

Yllättävän hyvin nykykoneet lentävät niin kauan kun pientä elämää on edes yhdessä moottorissa. Lennonohjausjärjestelmä pystyy kompensoimaan melko pitkälle.

 

Hyvä esimerkki lienee että toisen moottorin putoaminen pois pelistä ei saa aiheuttaa ongelmia tukialuslaskeutumiselle (SAE AS5440 / MIL-H-5440H / MIL-F-8785 jne.) ja nousussakaan ei saa syntyä katastrofia.

 

Kaksimoottorisissa sotilaskoneissa toisen moottorin putoaminen pois pelistä aiheuttaa yleensä monta muutakin asiaa kuin pelkän työntövoiman puolittumisen... esimerkiksi puolet hydrauli- sekä sähkötehosta katoaa ja osa näihin liittyvistä toissijaisista järjestelmistä saatetaan sulkea... sotilaskoneissa järjestelmien redundanttisuus ei ole aivan samalla tavoin toteutettu kuin siviilikoneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hawk palasi kentälle varoitusvalon vilkuttua

18.9.2008 15:15

Kauhavan lentosotakoulun Hawk joutui laskeutumaan kesken harjoituslennon takaisin kentälle, kun koneen moottorisäätöyksikön varoitusvalo syttyi palamaan.

 

Vaaratilanteeksi luokiteltu tapaus sattui torstaina aamupäivällä. Kone laskeutui kuitenkin turvallisesti Kauhavan kentälle.

 

Vielä torstaina ei tiedetty, oliko moottorisäätöyksikössä vikaa. Kone vietiin tutkittavaksi.

 

IL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intia ostaa 29 kpl MiG-29K tukialushävittäjiä.

Edellämainitut tulevat vuonna 2004 tilattujen 12 MiG-29K ja neljän MiG-29KUB koneiden lisäksi. Tulevaisuudessa o9n tarkoitus lisätä MiG-29K koneiden määrää 50 kpl.

Lähde: http://www.avia.ru/news/?id=1221826481

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight-ilmailulehden internet-version mukaan F-35:n ominaisuuksia on viime aikoina arvostelu useissa artikkeleissa. Niissä on muun muassa väitetty koneen viivästyvän, tulevan ilmoitettua kalliimmaksi ja olevan ilmataisteluominaisuuksiltaan huonompi kuin ne koneet jotka sen on tarkoitus korvata.

 

F-35 kehitysohjelman johtaja, kenraalimajuri Charles Davis sanoo Flight-lehdelle, että arvostelu muodostaa jo riskin koneen myyntihankkeille.

Davis leimaa osan arvostelusta kilpailevaa tuotetta, F/A-18E/F Super Hornetia valmistavan Boeingin myyntipuheiksi.

 

Flight Global

YLE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolustusvoimien taistelulentäjillä on Suomen kallein ammattikoulutus. Vaikka jokaisen lentäjän kouluttaminen turvataan lähes 10 miljoonalla eurolla, heidän koulutuksessaan piilee vakavia uhkia. Erityisesti työkyvystä huolehtiminen mättää, kertoo ilmailufysiologi Harri Rintala.

 

Jo opiskeluaikana lähes kaikki taistelulentäjät kärsivät niskan seudun vaurioista, ja vaivat vaan pahenevat kun työura jatkuu. Lentokoulutus aiheuttaa jo opiskeluaikoina jopa 90 prosentille kadeteista niskan ja hartioiden lihaksiin venähdyksiä, revähdyksiä ja kipujäykkyyttä. Uran jatkuessa nuorenkin lentäjän kaularankaan ja sen välilevyihin voi  ilmestyä peruuttamatonta rappeumaa.

 

Taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Heh... ;D

 

Tuo jatkuu: "Taistelulentäjien ammattitautia eli kaularangan vaurioita on diagnosoitu noin neljällä prosentilla lentäjistä. Lisäksi joka kymmenes lentäjä saa kipujensa vuoksi G-rajoituksen eli heidän lentojensa kestoa rajoitetaan. Asiasta kertoo uusin Työ Terveys Turvallisuus -lehti. "

 

Toivottavasti saavat kuitenkin edelleen lentää vaikka lomalle Thaimaahan, sillä sekin lento kestää aika kauan. :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään