Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 866 viestiä aiheessa

Ei mainintaa peräpukamista?  ;)

 

Eikä siinä mitään nauramista oikeastaan - kuulin, että suuren maailman liikkuvilta vedenpäällisiltä teräskentiltä rankasti lentevillä karjapaimenilla tämäkin kuuluisi ammattitauteihin.

 

Harri Rintala on julkaissut High-G -treenivideon, jota olisi ollut kiva vilkaista, mutta sattui olemaan turhan harvinainen ja arvokas. (Eikä siinä kuitenkaan olisi ollut mitään Jane Fondaakaan) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ilmavoimien ensimmäinen modernisoitu Hawk-suihkuharjoituskone on lentänyt ensilentonsa Jämsässä. Patrian uudistama Hawk on varustettu mm. kuvaruutunäytöllä.

 

Suomen ilmavoimilla on käytössään 49 kappaletta Hawk Mk51/51A -harjoituskoneita. Pääosa niistä on valmistettu 1980-luvun alkupuolella. Lisäksi Sveitsistä on hankittu käytettynä 18 Hawkia, jotka ovat uudempaa Mk66-tyyppiä.

 

Ilmavoimat aikoo modernisoida 30 Hawkia. Uudistuksen jälkeen koneet soveltuvat aikaisempaa paremmin koulutuskäyttöön. Hornet-hävittäjillä lennettäviä harjoituksia voidaan siirtää uudistetulle Hawk-kalustolle, mikä säästää kustannuksia.

 

STT

"

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1596098

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ilmavoimien ensimmäinen modernisoitu Hawk-suihkuharjoituskone on lentänyt ensilentonsa Jämsässä. Patrian uudistama Hawk on varustettu mm. kuvaruutunäytöllä.

 

Suomen ilmavoimilla on käytössään 49 kappaletta Hawk Mk51/51A -harjoituskoneita. Pääosa niistä on valmistettu 1980-luvun alkupuolella. Lisäksi Sveitsistä on hankittu käytettynä 18 Hawkia, jotka ovat uudempaa Mk66-tyyppiä.

 

Ilmavoimat aikoo modernisoida 30 Hawkia. Uudistuksen jälkeen koneet soveltuvat aikaisempaa paremmin koulutuskäyttöön. Hornet-hävittäjillä lennettäviä harjoituksia voidaan siirtää uudistetulle Hawk-kalustolle, mikä säästää kustannuksia.

 

STT

"

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1596098

Hienoa, että ilmavoimat aikoo käyttää jatkossakin Hawkeja harjoitushävittäjinä. Ilmeisesti kokemukset noista Brittiläisistä haukoista ovat sen verran hyviä, että niitä kannattaa käyttää jatkossakin koulutuskäytössä. Toinen tekijä on tietysti kustannukset. Kyllähän Hawkit ovat olleet myös melko luotettavia ja onhan ne myös erinomaisia koulutuskäyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, radio novasta tuli juuri juttua uutisesta, miespuolinen toimittaja muisteli että se hawk taisikin olla siitä erikoinen kone että nousee paikaltaan ilmaan :) hyvin on sitten kyllä modifioitu värkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Sveitsi luopui Hawk koneiden käytöstä juuri kustannussyistä. Lähinä muutos ja muuta tarvetta perustellaan tulevalla Kauhavan kansainvälisellä toiminnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Sveitsi luopui Hawk koneiden käytöstä juuri kustannussyistä.

 

Eikös Sveitsi siirtynyt käyttämään potkuriturbiinikoneita? Kyllähän sellaisen operoiminen on varmasti halvempaa (ainakin jos alan julkaisuihin on uskominen), kuin suihkukoneen.

Säästöä Hawkilla harjoitusten lentämisessä tulee verrattuna Hornet -kalustolla harjoitteluun, kuten tuossa uutisessakin jokseenkin selvästi sanottiin.

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Sveitsi siirtynyt käyttämään potkuriturbiinikoneita? Kyllähän sellaisen operoiminen on varmasti halvempaa (ainakin jos alan julkaisuihin on uskominen), kuin suihkukoneen.

Säästöä Hawkilla harjoitusten lentämisessä tulee verrattuna Hornet -kalustolla harjoitteluun, kuten tuossa uutisessakin jokseenkin selvästi sanottiin.

 

 

--

Ari

Pikkaisen väkinäinen vertailukohde. Sveitsi siirtyi juuri kustannusyistä käyttämään käyttökustannuksiltaan edullisempia harjoituskoneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sveitsi siirtyi käyttämään niitä Pilatus- "potkuriturbiinihävittäjiä". Oliko se nyt tyyppiä PC-9 vai PC-21, mitä Sveitsi käyttää. Sehän on selvää, että potkuriturbiinikoneita käyttämällä kustannukset saadaan pienemmiksi kuin suihkuharjoitushävittäjällä, mutta eipä niillä päästä aivan samanlaiseen suorituskykyynkään kuin Hawkeilla. Tosin ei tuolla PC-21:lla paljon hävitä Hawkeille suorituskyvyssä. Ilmanopeudessa se kuitenkin häviää Hawkeille, sillä PC-21:lla max operating mach number on 0,72 machia. PC-9:n, joka on hieman hitaampi versio PC-21:stä maximum operating speed on 320KCAS, mutta nousukyky on hyvä 3880ft/min, lisäksi valmistaja lupaa PC-21:lle ja PC-9:lle vain 247m lentoonlähtömatkan ja 352m laskukiitomatkan. Joten varmasti nuo Pilatukset ovat varsin hyviä ja moderneja harjoitushävittäjiä ja taloudellisia verrattuna suihkuhävittäjiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n ilmavoimien vanhojen KC-135-tankkerikoneiden huolto- ja ylläpitosopimuksesta syntynyt riita Boeingin ja Alabama Aircraft-yhtiön välillä on päättynyt tällä erää Boeingin tappioksi. Oikeus on määrännyt ilmavoimat kumoamaan Boeingille myönnetyn sopimuksen, joka on kilpailutettava uudelleen. Sopimuksen rahallinen arvo on yli miljardi dollaria.

 

http://www.marketwatch.com/news/story/alabama-aircraft-announces-win-kc-135/story.aspx?guid={96FEDE35-4D36-493A-AE98-820DADE35699}&dist=hppr

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA uskoo myös tulevaisuudessa lentotukialuksiin. Yli 8 miljardia dollaria maksavia seuraavan sukupolven tukialuksia aiotaan rakentaa kaiken kaikkiaan yksitoista. Ensimmäinen, Gerald R. Ford CVN78 valmistunee v. 2015. Höyrykatapultit jäävät historiaan, ja koneet vedetään tulevaisuudessa ilmaan elektromagneettisella järjestelmällä, joka on paitsi tehokkaampi ja nopeampi, myös kykenevä lähettämään ilmaan keveitä UAV-koneita, koska tehoa ja nopeutta kyetään säätämään portaattomasti.

 

http://www.gizmag.com/northrop-grumman-to-build-first-new-aircraft-carrier-class-in-40-years/10017/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis, tarkemmin katsoen tuo Brisbanen ilmailunäytös ilmeisesti järjestetään vain joka toinen vuosi parillisina vuosina, joten F-111:t ehtinevät esiintyä vielä jossain muualla v. 2009.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadan ilmavoimien CT-114 Tutor-harjoitushävittäjä on pudonnut maahan Moose Jaw´ssa Saskatchewanin provinssissa. Snowbirds-ryhmän kotitukikohdan pilotteihin kuulunut lentäjä ja koneessa kyydissä ollut valokuvaaja saivat surmansa. Kone oli kuvaamassa ilmasta kolmea muuta konetta. San Franciscossa lentonäytökseen valmistautuva Snowbirds on peruuttanut eiliset harjoitukset.

 

Menehtynyt pilotti Bryan Mitchell, 46, oli ehditty valita Snowbirds-tiimin näytöspilotiksi seuraavasta kaudesta alkaen, mikä ei nyt toteudu.

 

http://www.mjtimes.sk.ca/index.cfm?sid=179403&sc=3

 

http://www.660news.com/news/national/article.jsp?content=n1010125A

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvaltojen puolustusministeriön tutkimusosasto Darpa on järjestänyt hankkeen, jossa yritetään kehittää vedessä sukeltavaa lentokonetta. Lentokoneen ja sukellusveneen yhdistelmä avaisi aivan uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta kyseessä on insinöörin painajainen. Darpa on järjestänyt avoimen suunnitteluhankkeen, jossa tavoite on tietyt vähimmäisvaatimukset täyttävä "vedenalainen lentokone".

 

Aluksen pitäisi pystyä lentämään ilmassa 1850 kilometrin päässä olevaan kohteeseen, tai sukeltamaan vedessä 22 kilometrin päässä olevaan kohteeseen. Aikaa ei saisi kulua yli kahdeksaa tuntia. Sukellusveneen ja lentokoneen yhdistelmässä olisi tilaa kahdeksalle hengelle ja 910 kilon painoiselle lastille.

 

tietokone

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvaltojen puolustusministeriön tutkimusosasto Darpa on järjestänyt hankkeen, jossa yritetään kehittää vedessä sukeltavaa lentokonetta. Lentokoneen ja sukellusveneen yhdistelmä avaisi aivan uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta kyseessä on insinöörin painajainen. Darpa on järjestänyt avoimen suunnitteluhankkeen, jossa tavoite on tietyt vähimmäisvaatimukset täyttävä "vedenalainen lentokone".

 

Aluksen pitäisi pystyä lentämään ilmassa 1850 kilometrin päässä olevaan kohteeseen, tai sukeltamaan vedessä 22 kilometrin päässä olevaan kohteeseen. Aikaa ei saisi kulua yli kahdeksaa tuntia. Sukellusveneen ja lentokoneen yhdistelmässä olisi tilaa kahdeksalle hengelle ja 910 kilon painoiselle lastille.

 

tietokone

 

Toihan on vanha juttu! Mä muistan ihan pikkupoikana katsoneeni nukke-sankareiden isän Gerry Andersonin luomaa Supercar-sarjaa (naapurin telkusta, kun meillä ei vielä ollut...) Sekä startti, että sukeltaminen olivat aina yhtä komeita  :thmbup:

supercar02.jpg

Myöhemmin olen lentänyt Supercaria ihan itse - nih! Tosin se ei sukeltanut, eikähän mulla sukelluskorttiakaan. Mutta sinäkin voit:

http://www.aiai.ed.ac.uk/~bat/GA/supercar.html

 

(Miten niin en suhtaudu asiaan asiankuuluvalla vakavuudella?  ??? )

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään