Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 868 viestiä aiheessa

Venäjällä 6.12.08 suoritti ensilentonsa kaksipaikkainen Su-25UBM harjoitus/rynnäkkökone. Se on tavallaan Su-25SM kaksipaikkainen versio jossa on kaikki sen yksipaikkaisen koneen ominaisuudet. Tarkoituksena on suorittaa sen lentokokeet vuoden 2009 aikana. Tarkemmin ven kiel sivut: http://www.avia.ru/news/?id=1228987087

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläisen lentotukialuksen Admiral Gorshkovin kunnostaminen ja myynti Intiaan on jäljessä aikataulusta, ja kunnostamiseen vaaditaan kaksi miljardia dollaria lisää. Saattaa jopa käydä niin, että Venäjä pitää tukialuksen itsellään ja myynti Intiaan peruuntuu kokonaan.

 

http://www.thaindian.com/newsportal/uncategorized/which-way-will-warship-admiral-gorshkov-sail_100122110.html

Intia on hyväksynyt 2.2 miljardin lisärahoituksen myöntämisen Admiral Gorskovin loppuunkunnostamiseen. Tarkemmin ven kiel sivut: http://www.avia.ru/week/?id=1228294072

 

Itse jo luulin että ne tahallaan kuppaa, että saisivat Intialaiset kyllästymään ja tätäkautta saada se itselleen.

 

Tässä pari kuvaa jo uudella Intialaisella VIKRAMADITYA nimellä. http://forums.airforce.ru/showthread.php?t=2172

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teit' isäin astumaan. Taisi Charles-isukkikin olla vispiläkuski. Muistelen jopa nähneeni koomisen videopätkän, jossa kruununprinssi pelleilee muhkukypärässään  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jas-Gripenin tappio Norjassa oli pettymys ja yllätys Ruotsille. Norjan päätyminen amerikkalaishävittäjään Saabin tarjoaman Jas Gripenin asemesta oli kirvelevä tappio Ruotsin aseteollisuuden lippulaivalle Saabille.

 

Tekniikka & Talous -lehden kolumnisti "Veijo Miettinen" analysoi Gripen kauppojen puihin menemistä kieli poskella  :P

 

" Alan sidosryhmät tekivät kaupasta inhorealistisen analyysin:

 

- Norjalaisilla on pikkuvelikompleksi, ruotsalaisilta ei osteta

 

- Toisessa maailmansodassa Ruotsi salli natsien kauttakulun, Ruotsiin ei voi koskaan luottaa, sille oma etu on aina tärkein

 

- Amerikkalaisille oli vuodettu ruotsalaisten hintatarjous

 

- Jenkkien tarjous on alle kaikkien käypien hintojen, Bushin viimeinen kädenojennus sotateollisuudelle

 

- Viisi vuotta sitten saivat kenkää sekä Japanin pääministeri että Lockheedin pomo, epäilynä lahjonta

 

- Norjan pääministeri herkutteli sillä, että Ruotsi hävisi kilpailun, sen oli rangaistus peruuntuneesta Telenor-Telia -fuusioista

 

- Kummassa paikassa arvelet norjalaisten hävittäjälentäjien haluavat kouluttautua ja pomojen vierailla, USA:ssa vai Ljungbyhedissä?

 

Kaupan käsittely on hyvä analyysi siitä, miten teknisen laadun, toimivuuden ja hinnan ulkopuolella olevat tekijät saattavat vaikuttaa ja vaikuttavat hankintoihin. Pohjalla myös skandinaavisessa “sivistysvaltiossa” ovat tunteet, mielikuvat ja mieltymykset.

 

Ja arvatkaapa vain, tekikö hyvää aistia viikonloppu ruotsalaisten kylpemistä häviämisen saunassa. Ne eivät vieläkään tajua, kuinka onnellisia norjalaiset ja me olemme herrakansan alaisuudesta vapautumisesta. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teit' isäin astumaan. Taisi Charles-isukkikin olla vispiläkuski. Muistelen jopa nähneeni koomisen videopätkän, jossa kruununprinssi pelleilee muhkukypärässään  :laugh:

 

Lensi kopteriakin, mutta ei kait koskaan varsinaisesti palvellut kopterilentäjänä. Alkujaan oli hävittäjälentäjä ja palveli hävittäjälentäjänä HMS Hermeksellä.

 

Joskus tulee mieleen että millä ihmeen lihaksilla nämä siniveriset oikein hankkivat kaiken mahdollisen sotilaskoulutuksen ja kokemuksen. Charles palveli laivastossa ja ilmavoimissa -71...-76 ja ehti sinä aikana saada tyyppikelpuutuksen kopterille (mikähän mahtoi olla), Phantomille, Harrierille, Nimrodille ja Vulcanille. Lisäksi tyyppikelpuutukset löytyy luonnollisesti harjoituskoneille ja Spitfirelle. Jotta sotilasura ei olisi ollut liian ilmavoimallinen Charles ehti myös palvella HMS Norfolkilla, HMS Minervalla ja HMS Jupiterilla. Vuoden -76 hän toimi miinanraivaja HMS Broningtonin kapteenina.

 

Aikas hurja sotilasura viidessä vuodessa... tiedä sitten onko siniverisillä jotain mutanttivoimia vai olisiko vaatimustaso hieman erilainen tavalliselle tallaajalle kuin Walesin prinssille :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just!

 

Vaatimustaso tosiaan taitaa kuninkaallisille olla vähän toinen kuin meille taviksille - nimenomaan niille, jotka koulitaan pikkulapsesta asti hallitsijan tehtäviin. Taitaa olla huomattavasti kovempaa koulua ja resurssejakin osoitetaan yllin kyllin. Tokko näistä kruununprinsseistä aina joka alan huippuosaajia tulee, mutta tärkeintä on saada hyvä tiedollinen ja taidollinen tartuntapinta mahdollisimman moneen keskeiseen osa-alueeseen.

 

Toisaalta historia on osoittanut, ettei esim. tukialuslentäjäkoulutus takaa taitoja toimia sanokaammme Yhssvaltainn kokoAmerican persidenttinä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä (2008) vuonna MiG-21 kone on täyttänyt 50- vuotta. Sitä on valmistettu yli 10 000 kpl ja se on ollut käytössä yli 50 maassa, mm. Suomessa MiG-21F-13 ja MiG-21bis. MiG-21 koneet ovat olleet kaikkien aikojen nopeammat hävittäjäkoneet Suomen Ilmavoimissa. Niiden huippunopeus oli 2,05M. Esimerkiksi Hornet kykenee vain 1.8M huippunopeuteen.

MiG-21 50- vuotistaipaleesta ven kil siv: http://www.avia.ru/news/?id=1229420328

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä (2008) vuonna MiG-21 kone on täyttänyt 50- vuotta.

 

"Pieni siivillä varustettu urheiluauto", luonnehti Chuck Yeager aikoinaan.

"Kolme seikkaa kuvaa hyvin MG:tä: raaka voima,  raaka voima ja raaka voima", kuului puolestaan kotimainen arvio.

 

Persoonallinen peli kaikkiaan: sauvaa sai heiluttaa kunnolla (liki nenän korkeudella) ja polttoainemittarina toimi "munakello", jota löpötilanteesta huolestunut pilotti pystyi lennonkin aikana pyörittelemään haluamiinsa lukemiin :) Edusti kunnialla aikaa, jolloin tiettyjä suoritusarvoja pidettiin tärkeinä ja kun liki nelikymppinen sankari vuonna -98 poistui Suomen näyttämöiltä, varikkomiehillä oli ihmettelemistä: hävittäjä ei ole vain lentokone vaan kokonainen järjestelmä, joten samalla kuljetettiin kuorma-autolasteittain pois kauppaan kuulunutta tavaraa - hammaslääkärintuoleja myöten!

 

Kuulemma emeritus Jyrki Laukkanen oli sanonut MiGin eläkkeelle siirtymisen yhteydessä: "Älkää rikkoko niitä kaikkia, minä lennän vielä yhtä niistä!" (Asiasta paremmin tietävät kertonevat, oliko kyseessä tosi vai rakuunahuhu ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjä lahjoittaa Libanonille kymmenen MiG-29-hävittäjää, kertoo uutistoimisto Interfax.

 

Hävittäjät luovutetaan Libanonille osana maiden välistä puolustusyhteistyötä.

 

YLE

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen Australiassa kokoonpantu NH90-helikopteri on luovutettu Australian puolustusvoimille, joilla on tilauksessa yhteensä 46 kopteria, joista on jo aikaisemmin luovutettu neljä Euroopassa koottua yksilöä. Tyyppimerkintä Australiassa on MRH-90 (Multi-Role Helicopter). Loput kopterit kokoaa Australiassa Eurocopterin tytäryhtiö Australian Aerospace Ltd, Brisbanessa.

 

http://www.defpro.com/news/details/4502/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Northrop on "paljastanut" ensimmäisen Yhdysvaltojen merivoimille tarkoitetun miehittämättömän X-47B koneen prototyypin. Kone on osa miehittämättömien taistelukoneiden UCAS-D demonstraattori-ohjelmaa.

 

UCAS-D ohjelman tavoitteena on miehittämätön kone joka kykenee operoimaan lentotukialukselta. Myös ilmatankkauskyky kuuluu koneen ominaisuuksiin.

 

Ensilentoon on vielä liki vuosi aikaa, kertoo Flightglobal.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2008/12/17/320264/picture-northrop-grumman-unveils-first-x-47b.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedotteet

19.12.2008 15:59

Ilmavoimien materiaalilaitos perustetaan vuonna 2010

 

Ilmavoimien erikoismateriaalin hankinta ja ylläpito tehostuvat vuonna 2010 perustettavan Ilmavoimien materiaalilaitoksen myötä. Puolustusministeri Jyri Häkämies hyväksyi materiaalilaitoksen perustamissuunnitelman 19.12.2008.

 

Ilmavoimien Materiaalilaitos muodostetaan lakkautettavien Ilmavoimien Lentotekniikkalaitoksen ja Ilmavoimien Viestitekniikkalaitoksen toiminnoista sekä pääosasta Ilmavoimien Esikunnan Materiaaliosastoa.

 

Muutoksen alueelliset vaikutukset ovat pieniä. Ilmavoimien Materiaalilaitoksen johto-osat ja materiaaliosasto sijoitetaan Tikkakoskelle ja muut laitoksen osat jatkavat pääosin nykyisillä toimipaikoillaan Tampereen Vuoreksessa ja Tikkakoskella sekä teollisuuden yhteydessä Linnavuoressa ja Kuorevedellä.

 

Henkilöstövahvuus uudessa materiaalilaitoksessa on hieman vajaa 600 henkilöä.  Hallintoa keskittämällä päästään 13 henkilötyövuoden säästöihin vuoden 2012 alkuun mennessä ilman irtisanomisia.

 

Ilmavoimien Materiaalilaitos toimii Ilmavoimien komentajan alaisena yksikkönä.  Se hoitaa  ilmavoimien materiaalihankintoja, johtaa erikoishuollon järjestelyjä sekä toteuttaa puolustusvoimien koelentotoimintaa.

 

http://www.defmin.fi/?9_m=3815&s=8

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Korea on päättänyt kehittää T-50-harjoitushävittäjästä, joka on suunniteltu yhteistyössä Lockheed Martinin kanssa, parannellun FA-50-hävittäjämallin, jolla korvataan korealaisten vanhentuvaa amerikkalaista kalustoa.

 

http://www.yourdefencenews.com/south+korea+to+invest+in+aircraft+development+and+production_19974.html

 

Vuonna 2002 ensimmäisen kerran lentänyt T-50 Golden Eagle on harjoitushävittäjäksi nopea. Huippunopeus on 1,4 Machia.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina on ilmeisesti tilaamassa maan telakoilta kaksi uutta keskisuurta 60000 tonnin lentotukialusta, joiden oletetaan valmistuvan vuoteen 2015 mennessä. Myös entisen venäläisen tukialuksen Varyagin uskotaan olevan lähes valmiina, vaikka aikaisemmat uutiset ovat väittäneet, että työt eivät ole edistyneet. Tukialuksien lentokoneiksi kaavaillaan Suhoi Su-33-hävittäjiä, joita tilattaisiin 50. Projektien aikataulu riippunee suuresti venäläisten yhteistyöhalukkuudesta.

 

http://www.strategypage.com/htmw/htnavai/articles/20090102.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

General Electricin ja Rolls-Roycen yhteistyössä kehittämälle F136-suihkumoottorille, joka siis tulee F-35-hävittäjään voimanlähteeksi, on avattu uusi esittelysivusto:

 

http://www.fighterengineteam.com/

 

Täytyyhän jet engine freakeillekin olla jotain kuolattavaa? Sivuilta pääsee myös F-35-linkkeihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään