Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 866 viestiä aiheessa

Su-35-3 catched fire while low-speed taxi tests at Dzemgi airfield, 16.55 local time (9.55 Moscow time) on Sunday, according to KNAAPO press-attache Vitaly Tyul'kin

 

originally maiden flight was scheduled for Friday, then postponed till Monday

flight attempt on Sunday took place because of unnamed hi-ranked comission arriving, according to some reports

 

earlier it was also reported that Su-35 tapped into heating duct at the end of runway

aircraft was destroyed by fire, pilot Eugeny Frolov has succesfully ejected

 

http://www.vz.ru/society/2009/4/27/280531.print.html

http://www.rian.ru/incidents/20090427/169305699.html

http://lenta.ru/news/2009/04/27/su/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapin Lennosto ja Ruotsin ilmavoimien Norrbotten Wing järjestävät yhteisharjoitukseen Rovaniemellä 11.--15. toukokuuta. Arctic Fighter Meet 2009 -lentoharjoitukseen osallistuu koneita Rovaniemen ja Kallaxin tukikohdista.

 

Viikon mittaisen harjoituksen aikana lennetään 10 lentokierrosta.  Kummastakin maasta osallistuu noin 60 henkilöä ja 6--10 lentokonetta.

 

STT / Kaleva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satakunnan Lennosto järjestää perinteisen Avoimien Ovien päivän tiistaina 19.5.2009 klo 10.00 - 15.00

 

Olisiko mahdollista "pummata" kyytiä tuonne Tampereen keskustan alueelta? Ajoilla ei ole niin väliä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmavoimien hävittäjiä tuskin nähdään lähivuosina partioimassa Nato-maa Islannin ilmatilaa. Ehdotetulle pohjoismaiselle yhteistyölle Islannin ilmatilan valvonnassa on Suomessa löytynyt taloudellisia, poliittisia ja oikeudellisiakin esteitä, kertovat virkamieslähteet.

 

hesari

 

Häkämies ei lähettäisi Horneteja valvomaan Islannin ilmatilaa

 

Puolustusministeri Jyri Häkämies (kok) ei pidä tällä hetkellä realistisena Suomen osallistumista Islannin ilmatilan valvontaan muun muassa kustannusten vuoksi. Tämän viestin saavat tiistaina ja keskiviikkona Helsingissä kokoontuvat Pohjoismaiden puolustusministerit.

 

- Puolustusministeriössä suhtaudutaan ajatukseen varauksin. Kyse on ensinnäkin Nato-maan ilmatilan valvonnasta, joten se on myös poliittinen kysymys. Se ei ole myöskään ihan ilmaista. Nyt on saatu ilmavoimien talous tasapainoon eikä ykköstehtävä ole lähettää koneita minne tahansa.

 

- Päätehtävämme on huolehtia Suomen ilmatilan valvonnasta, joten näen epärealistisena Islannin valvonnan, Häkämies sanoo.

 

Turun Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mihinköhän tarvitaan sitä ilmatankkausosaamista, jota juuri viime viikolla harjoiteltiin. Ei ainakaan Suomen ilmatilan valvontaan ja puolustamiseen. Sama koskee myös MLU-2 mukaista Ilmasta-maahan kykyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mihinköhän tarvitaan sitä ilmatankkausosaamista, jota juuri viime viikolla harjoiteltiin. Ei ainakaan Suomen ilmatilan valvontaan ja puolustamiseen. Sama koskee myös MLU-2 mukaista Ilmasta-maahan kykyä?

 

Uskoisin kun Ilmavoimat ja Suomi kytkeytyy syvemmälle EU:n ytimeen tarvitaan mahdollista osallistumista yhteisiin operaatioihin.

 

Olen hieman samaa mieltä, että "vauhtisokeus" helposti yllättää kilpavarustelussa. Mutta samaan hengenvetoon voidaan sanoa, että Suomi ei ole keksimässä näitä aseita vaan varautuu tulevaan kuten muutkin..hosan ja RK-62:n kanssa ei yksin enää pärjää tulevissa konflikteissa.

 

Tulevaisuudessa tarvitaan varmaan enemmän hevosta ja polkupyörää mobiliteetin takaamiseksi kuin YC-17 tai ilmatankkereita. Rypsistä uutettava polttoaine tuskin riittää niihin pitkäksi aikaa...tai sitten ihmisten ravinto muuttuu köyhemmäksi. IMHO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tai sitten ihmisten ravinto muuttuu köyhemmäksi. IMHO.

 

Sota-aikaan niin tuppaa käymään tehtiin polttoaine sitten mistä hyvänsä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmatankkauksella voidaan saavuttaa toimintamatkaa ja toiminta-aikaa, minkä lisäksi keikalle voi startata keveämmin täydenkin hyötykuorman kanssa, kun  vasta ilmassa täyttää tankit. Edut eivät siis mitenkään rajoitu kaukomatkailuun.

 

Mitä tulee rynnäköintivalmiuksiin, koneen järjestelmissä on alusta asti ollut hyvä perusta tähän, ja nyt se voidaan hyödyntää. Se, että nopeasti voidaan siirtyä täsmäpaikkaan ja näppäyksellä vaihtaa järjestelmän toimintatilaa A2A vs. A2G väilillä, on kyllä aika näppärää. Napoleonin aikaan oli massa-armeijoita, mutta nykyään tarvitaan nopeutta, joustavuutta ja tarkkuutta.

 

Ja sitten - kuten viihde-elektroniikan ja tietotekniikankin puolella, laajalle levinneillä standardeilla on taipumus tulla valituksi yhteensopivuussyistä silloinkin, kun pienempää ja innovoidumpaa olisi tarjolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mihinköhän tarvitaan sitä ilmatankkausosaamista, jota juuri viime viikolla harjoiteltiin. Ei ainakaan Suomen ilmatilan valvontaan ja puolustamiseen. Sama koskee myös MLU-2 mukaista Ilmasta-maahan kykyä?

 

Onhan se todella järkyttävää jos se pommi voidaan puottaa tarvittaessa punanutun päälle jopa suomen rajojen sisäpuolella. Vai TÄ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se todella järkyttävää jos se pommi voidaan puottaa tarvittaessa punanutun päälle jopa suomen rajojen sisäpuolella. Vai TÄ?

 

No ON! Ei nääs Joulupukkia saa pommittaa, oli se sit Korvatunturilla tahi Rovaniemellä!  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapin Lennosto ja Ruotsin ilmavoimien Norrbotten Wing järjestävät yhteisharjoitukseen Rovaniemellä 11.--15. toukokuuta. Arctic Fighter Meet 2009 -lentoharjoitukseen osallistuu koneita Rovaniemen ja Kallaxin tukikohdista.

 

Viikon mittaisen harjoituksen aikana lennetään 10 lentokierrosta.  Kummastakin maasta osallistuu noin 60 henkilöä ja 6--10 lentokonetta.

 

STT / Kaleva

Tarkottaako tämä sitä, että Gripeneitä nähdään Rovaniemellä tällä viikolla? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Chile on aikeissa hankkia 3 kpl C-295 koneita, hintaan 95 milj Dollaria. Nämä tulisivat jo vuonna 2007 tilattujen 3 koneen lisäksi. Yhteensä Chilellä on tarkoitus hankkia 8 C-295 konetta. Näistä olisi 4 meritiedustelu ja torjuntakonetta (aseistettuja), 3 meripartiointiin tarkoitettua ja yksi puhtaasti rahtikone. Tarkemmin ven kiel siv:http://www.avia.ru/news/?id=1242135141

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* Tsekin tasavalta tilaa neljä C-295-kuljetuskonetta. Ensimmäinen kone toimitetaan loppuvuodesta 2009 ja loput 2010. Uusilla koneilla korvataan An-26 kalustoa.

 

defpro

 

* Italian armeija on tilannut 16 ICH-47F Chinook-kopteria AgustaWestlandilta. Kaupan arvo on 900 miljoonaa € ja kopterit toimitetaan 2013-2017. Boeing ja AW sopivat lisenssivalmistuksesta vuonna 2008, sopimus antaa AWlle mahdollisuuden myydä ICH-47F koptereita Euroopassa

 

defpro

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n radiouutiset juuri ilmoittivat, että vuoden 2010 (ja myös vuosien 2011 ja 2012) Red Arrows-ryhmässä lentää ensimmäistä kertaa naispilotti. :thmbup:

 

Edit.

 

Löytyihän uutiseen vähän taustaalähdettäkin:

 

http://www.raf.mod.uk/news/archive.cfm?storyid=3503BD2F-1143-EC82-2E1BB573F1C8F84A

Ranskalaisillakin on omansa: http://www.flightglobal.com/blogs/unusual-attitude/2009/05/red-arrows-and-patrouille-de-f.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n radiouutiset juuri ilmoittivat, että vuoden 2010 (ja myös vuosien 2011 ja 2012) Red Arrows-ryhmässä lentää ensimmäistä kertaa naispilotti. :thmbup:

 

Edit.

 

Löytyihän uutiseen vähän taustaalähdettäkin:

 

http://www.raf.mod.uk/news/archive.cfm?storyid=3503BD2F-1143-EC82-2E1BB573F1C8F84A

 

Jeps. Hieno homma...

 

Tässä Red Arrowsien sivuille suoraan: http://www.raf.mod.uk/reds/

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Japani lähettää kaksi P-3C  merivalvontakonetta taistelemaan piratismia vastaan Somalian rannikolla. Koneet lentävät Djibutista käsin.

 

earth times

 

Henkilöstöä  lähtee Djibutiin n. 150 ja partiointi alkaa ensi kuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maavoimien Esikunta tiedottaa: Utin Jääkärirykmentin pääsotaharjoitus Länsi-Suomessa

 

Vapaa julkaistavaksi 19.5.2009 10:31

 

 

Utin Jääkärirykmentin pääsotaharjoitus Länsi-Suomessa

 

Utin Jääkärirykmentin tämän vuoden pääsotaharjoitus järjestetään 20. – 27. toukokuuta 2009 Länsi-Suomessa. Harjoitus on heinäkuussa Laskuvarjojääkärikomppaniasta ja Tukikomppaniasta kotiutuvien varusmiesten loppusotaharjoitus, jossa mitataan varusmiesten saavutettu koulutustaso.

 

Harjoitukseen osallistuu palkattua henkilöstöä, reserviläisiä ja varusmiehiä, kaikkiaan noin 500 henkilöä. Harjoituksen aikana ovat käytössä myös kaikki puolustusvoimien helikopterityypit: Mi-8 -kuljetushelikopteri, MD500-kevythelikopteri ja uusi NH90-kuljetushelikopteri. Lisäksi harjoitukseen osallistuu noin 120 ajoneuvoa.

 

Harjoitus toteutetaan laajahkolla alueella Länsi-Suomessa. Myös aivan rannikolla on harjoitustoimintaa. Joukot käyttävät siirtymisiin pieniä ajoneuvo-osastoja, veneitä ja helikoptereita.

 

- Utin Jääkärirykmentti on erikoisjoukko, jota valmistaudutaan käyttämään tarvittaessa koko Suomen alueella. Näin ollen rykmentti myös harjoittelee koko valtakunnan alueella, tällä kertaa läntisessä Suomessa, kertoo Utin Jääkärirykmentin komentaja eversti Kim Mattsson.

 

Helikopterit tukeutuvat Säkylän varuskuntaan, josta ne toimivat koko harjoitusalueella. Harjoitukseen liittyvää ilmatoimintaa on kaikkina vuorokauden aikoina, valoisalla ja pimeällä. Ajoittain helikoptereilla lennetään hyvinkin matalalla ja niillä tehdään myös maastolaskuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään