Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 868 viestiä aiheessa

Onkohan oman osansa tuossa lopettamispäätöksessä vaikuttanut se että Venäjä on kehittänyt uuden L-bandillä toimivan tutkan, joka näkee nämä niinsanotut häivekoneet(F-22 Raptor ja F-35). Näinollen on käynyt turhaksi rakentaa näitä turhan kalliita hävittäjiä, koska niiden paras valtti eli häiveominaisuus on poistumassa. Tuloksena on turhan kallis ns. tavallinen hävittäjä. Lisäksi tätä häiveominaisuutta ovat "syömässä" passiivitutkat joista ensimmäiset ovat olleet käytössä jo n. neljä vuotta. Tästä (L-bändillä toimivasta)näyttää olevan juttu uudessa Siivet lehdessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaleva: Natokopteri osoittautui ketteräksi

 

"Kuin ajaisi 1950-luvun Mersua tai 2000-luvun Mersua", Utin jääkärirykmentin helikopteripataljoonan komentaja, everstiluutnantti Anssi Vuolle vertaa puolustusvoimien vanhaa Mi-8 ja uutta NH90-kuljetushelikopteria toisiinsa.

 

 

Tiistaiaamun harjoitus starttasi tulevien lento-olosuhteiden tarkalla läpi käymisellä. Odotettavissa oli korkeintaan pieniä räntäkuuroja, iltapäiväksi luvattiin kirkasta.

 

"Tarkistakaa, että varmasti tiedätte missä Oys sijaitsee", Vuolle kehotti etupäässä eteläsuomalaisia alaisiaan ennen kuin nämä suuntaisivat kopterihalleille. Jos vaikka kesken harjoituksen jouduttaisiinkin tositoimiin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläishävittäjä (?) syöksyi asuintaloon Libyassa:

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2009/10/969949

 

Lentan mukaan Venäjän tarkoitus oli esitellä SU-35, Mig-35, SU-30МК2 ja MIG-29SТМ koneita LAVEX-2009 (Libyan Aviation Conference & Exhibition)  Libyassa. Suhoin pressipalvelun mukaan, kyseessä oli merkittävä ilmailutapahtuma.

 

http://www.lenta.ru/news/2009/10/05/libya/

 

Liekö ollut joku noista?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentan mukaan Venäjän tarkoitus oli esitellä SU-35, Mig-35, SU-30МК2 ja MIG-29SТМ koneita LAVEX-2009 (Libyan Aviation Conference & Exhibition)  Libyassa. Suhoin pressipalvelun mukaan, kyseessä oli merkittävä ilmailutapahtuma.

 

http://www.lenta.ru/news/2009/10/05/libya/

 

Liekö ollut joku noista?

 

Eipä ollut (tällä kertaa), uhri oli MiG-23 Flogger, kertovat useat lähteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ollut (tällä kertaa), uhri oli MiG-23 Flogger,

 

Jos tuo pitää paikkansa, niin lienee ollut Libyalaisten oma toosa joka putosi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjä maadoittaa Il-76 kuljetuskoneet

 

http://www.themoscowtimes.com/news/article/387047.html

 

Military Grounds Cargo Planes

 

The Air Force has grounded its mainstay heavy-lift cargo planes following an accident in which an engine broke off a wing of one of the aircraft just before takeoff, the Defense Ministry said Thursday.

 

The ministry said the ban on all flights of Il-76 craft would be in place until investigators determine the reason behind Wednesday’s accident and check the fleet’s condition.

 

It was the latest in a string of accidents that has dogged the Air Force recently and means that airborne troops will be grounded until the ban is lifted.

 

The accident happened at the Severny air base outside the city of Ivanovo, 250 kilometers northeast of Moscow. One of the plane’s four jet engines broke off after the pilot engaged full throttle in preparation for takeoff. No one was hurt, a ministry spokesman said on condition of anonymity in line with the office policy.

 

The Il-76 has been the mainstay of the Air Force since the 1970s. The plane has four engines mounted under its wings and is capable of carrying 40 metric tons of large cargo, such as armored vehicles.

 

Earlier this year, the Air Force announced that it had grounded all its fleet of MiG-29 fighter jets and had to launch costly repairs to make them safe to fly.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko jo ollut täällä, mutta kaksi Ukrainasta hankittua Su-27 konetta on nyt vapaasti myynnissä Tac Airilla, USA:ssa, hinta n. 5 M dollaria. Koneet on USA:n ilmavoimat jo tutkinut (niitä on potentiaalisilla vihollisilla),  Niille on tehty peruskorjaus, jonka jälkeen niillä on lennetty vain 16 tuntia. Tac Air tarjoaa myös huoltopalvelun.

 

http://www.lenta.ru/news/2009/10/13/sale/

 

Samma på engelska:

 

http://www.strategypage.com/htmw/htproc/articles/20091012.aspx

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Ilmavoimien Baana-harjoitus sulkee valtatie 2:n Jokioisissa lokakuun viimeisellä viikolla

 

Vapaa julkaistavaksi 15.10.2009 09:52

 

 

Ilmavoimien Baana-harjoitus sulkee valtatie 2:n Jokioisissa lokakuun viimeisellä viikolla

 

Satakunnan lennosto järjestää Baana 2009 harjoituksen Jokioisten maantietukikohdassa 23.–30.10. Harjoitukseen liittyvää lentotoimintaa alueella on 26.10. alkaen. Päivittäinen lentotoiminta ajoittuu kello 09.00 – 23.00 väliselle ajalle. Perjantaina 30.10. lentotoiminta päättyy kello 16 mennessä.

 

Forssan länsipuolella valtatie 2:lla sijaitseva Jokioisten varalaskupaikka suljetaan liikenteeltä sunnuntaina 25.10. puolilta öin. Tie avataan yleiselle liikenteelle jälleen perjantaina 30.10. noin kello 18.00. Sulkemisen aikana liikenne ohjataan kiertotielle.

 

Maantietukikohdasta lennetään F-18 Hornet hävittäjillä sekä yhteyskoneilla. Harjoitus lisää lentomelua Jokioisten tukikohdan ympäristössä noin viiden kilometrin säteellä.

 

Harjoitukseen osallistuu kantahenkilökuntaa ja reserviläisiä yhteensä noin 650 henkilöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Ilmavoimien Baana-harjoitus sulkee valtatie 2:n Jokioisissa lokakuun viimeisellä viikolla

 

Tapausta koskeva AIP

 

Kuva baanasta heinäkuulta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tiehallinnon sivulla ei vielä ollut kiertotiekarttaa, mutta voisi olettaa että se on keväisten vihkiäisten kaltainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikealta onnettomuudelta näyttänyt lentokoneen syöksy sai ihmiset hätääntymään.

Puolustusvoimat harjoittelee Pirkkalan lentokentällä lento-onnettomuuksien varalta. Tällä hetkellä harjoitukset ovat edenneet siihen vaiheeseen, että "alas syöksynyttä" runkoa sammutetaan. Hurjannäköisesti alas syöksynyt Hawk-lentokone ehti pelästyttää monta ihmistä. Kyseessä oli kuitenkin normaali harjoitus, jossa puolustusvoimat harjoitteli lentokenttää lähestyvän koneen alas syöksyä varten ja sen pelastustoimia.

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing näyttää nyt olevan sitä mieltä, että USA:n ilmavoimien tankkerikoneeksi pitää sittenkin tarjota 767-pohjaista ratkaisua 777:n sijaan, koska 777 olisi ehkä sittenkin liian suuri ja tankkeriversion kehittäminen siitä veisi muutenkin liian paljon aikaa. Kun 767-pohjainen vaihtoehto jo kerran hävisi kilpailun, tästä voidaan ehkä vetää jälleen kerran johtopäätös siitä, että Boeingilla on pallo hukassa? 787 ei etene, 747-8 ei myöskään, eikä sopivaa tankkerikonetta löydy.

 

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/182227.asp#extended

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maavoimien esikunta tiedottaa

 

Afganistanin vahvennusosasto kotiutui C-17 Globemaster III -kuljetuskoneella

 

Afganistanin ISAF-operaatiossa määräaikaisesti palvellut suomalainen vahvennusosasto palasi tehtävästään suunnitelman mukaisesti keskiviikkoiltana 28.10.2009. Suomalaisjoukko laskeutui Tampere-Pirkkalan lentokentälle Boeing C-17 Globemaster III -kuljetuskoneella.

 

Suomi on mukana 11 muun maan kanssa monikansallisessa SAC-konsortiossa (Strategic Airlift Capability), minkä myötä Suomella on käytettävissä lentotunteja raskaalle strategiselle ilmakuljetuskalustolle. Paluulento oli ensimmäinen tämän yhteistyön puitteissa järjestettävä strateginen ilmakuljetus. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen C-17 kuljetuskoneella

tapahtuvaa lentokuljetustoimintaa ohjaa Maavoimien Materiaalilaitoksen Esikunnan kansainvälisten kuljetusten koordinointikeskus.

 

Rauhanturvaajat vastaanotti lentokentällä Porin Prikaatin komentaja, eversti Eero Pyötsiä.

Kriisinhallintatehtävässä Afganistanissa suomalaiset ovat osoittaneet korkeaa ammattitaitoa ja osaamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n sotilaskopteri törmäsi rannikkovartioston koneeseen

 

Törmäys tapahtui keskiviikkoiltana, 29 lokakuuta Kalifornian etelärannikolla. 9 henkilöä kateissa.

 

http://www.lenta.ru/news/2009/10/30/collision1/

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_MIDAIR_COLLISION?SITE=NCBER&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT

http://edition.cnn.com/2009/US/10/30/california.midair.collision/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n sotilaskopteri törmäsi rannikkovartioston koneeseen

 

Törmäys tapahtui keskiviikkoiltana, 29 lokakuuta Kalifornian etelärannikolla. 9 henkilöä kateissa.

 

http://www.lenta.ru/news/2009/10/30/collision1/

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_MIDAIR_COLLISION?SITE=NCBER&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT

http://edition.cnn.com/2009/US/10/30/california.midair.collision/

 

 

Etsinnät on lopetettu tuloksettomina:

 

http://www.philly.com/inquirer/world_us/20091102_Search_for_survivors_ends.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.mil.fi/paaesikunta/tiedotteet/5612.dsp

 

Hornet tunnisti venäläisen lento-osaston syyskuussa

04.11.2009 12:45

 

Kansainvälisessä mediassa on uutisoitu syyskuun puolivälissä Suomenlahdella tapahtunutta tunnistuslentotilannetta.

 

Venäläinen lento-osasto lensi Suomenlahden kautta Itämerelle 15.9.2009. Lento-osastoon kuului johtokoneena A-50 tutkavalvontakone, jota seurasi kaksi SU-27 hävittäjää. Koneet lensivät kansainvälisessä ilmatilassa. Saksalainen Eurofighter lento-osasto tunnisti venäläisen lento-osaston ja palasi Viron ilmatilaan.

 

Suomalainen Hornet-hävittäjä seurasi toimintaa Suomessa ja kansainvälisessä ilmatilassa. Saksalaiskoneiden poistuttua Suomen Hornet tunnisti SU-27 hävittäjän ja sen jälkeen A-50 tutkavalvontakoneen. Tämän jälkeen Hornet palasi Suomeen.

 

Kaikki tunnistuslennot tapahtuivat kansainvälisessä ilmatilassa eikä Suomen ilmatilaa loukattu. Kaikessa toiminnassa noudatettiin kansainvälisiä lentosääntöjä.

 

2.jpg

 

Venäläinen A-50 tutkavalvontakone kansainvälisessä ilmatilassa Suomenlahden yllä 15.9.2009. Kuvan ottaminen lentokoneesta on osa tavanomaista lentotunnistustoimintaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään