Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 853 viestiä aiheessa

Yhdysvallatkin supistaa:

 

http://www.dod.mil/brac/

 

Air Force base closures and realignments include:

 

* Altus AFB, Oklahoma

* Beale AFB, California

* Brooks AFB, Texas

* Cannon AFB, New Mexico

* Columbus AFB, Mississippi

* Ellsworth AFB, South Dakota

* Goodfellow AFB, Texas

* Grand Forks AFB, North Dakota

* Hanscom AFB, Massachusetts

* Kirtland AFB, New Mexico

* Los Angeles AFB, California

* McConnell AFB, Kansas

* Nellis AFB, Nevada (to realign)

* Seymour Johnson AFB

* North Carolina (to realign)

* Shaw AFB, South Carolina

* Vance AFB, Oklahoma

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsahan kongressi myönsi George Puskalle oliko taas 80 miljardia dollaria lisää Irakiin/Afghanistaniin. Sinnekö ne kaikki fyrkat menevät? Kuinka käy hävittäjäsuojan USA:n ilmatilassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ukrainan Lviv:ssä 2002 sattuneesta lentonäytösturmasta on annettu rangaistukset:

 

---

The court sentenced Pilot Volodymyr Toponar to 14 years in prison, and his co-pilot Yuriy Yegorov to eight years.

 

Toponar was ordered to pay 7.2 million hryvna ($1.42 million) to compensate victims of the crash. Yegorov must pay 2.5 million hryvna according to Interfax.

 

Anatoliy Tretyakov, the commander of the 14th air unit, and the deputy flight commander, Yuriy Yatsyuk, were sentenced to six years and ordered to pay 700,000 hryvnyas each.

 

Anatoliy Lukinykh, the head of the flight safety of the 14th air unit, was issued a four-year suspended sentence and ordered to pay 200,000 hryvnyas.

 

http://www.aero-news.net

 

(1 Euro = 6.09934 Ukrainan Hryvnia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotimainen sotilasilmailu-uutinen tämän päivän Hesarista

 

"Polttoaineen hinta voi karsia armeijan lentotunteja"

Itse en tuota pääse lukemaan, mutta puhutaanko tuossa jo tämän vuoden lentotunneista vai pidemmällä tähtäimellä tuota asiaa?

Ilmavoimienhan sivuilla polttoaineeseen liittyvä tiedote ja mitä itse olen sen sekä muutaman silmiin osuneen uutisen avulla ymmärtänyt, niin noilla puskurivarastoilla pidettäisiin ainakin tämän vuoden lentotunnit suunnitelluissa lukemissa.

Ja tuossa vielä linkki tuonne ilmavoimien sivuille, varmaan ollut täälläkin aikasemmin näkyvissä...

http://www.mil.fi/ilmavoimat/tiedotteet/1310.dsp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en tuota pääse lukemaan, mutta puhutaanko tuossa jo tämän vuoden lentotunneista vai pidemmällä tähtäimellä tuota asiaa?

Ilmavoimienhan sivuilla polttoaineeseen liittyvä tiedote ja mitä itse olen sen sekä muutaman silmiin osuneen uutisen avulla ymmärtänyt, niin noilla puskurivarastoilla pidettäisiin ainakin tämän vuoden lentotunnit suunnitelluissa lukemissa.

Ja tuossa vielä linkki tuonne ilmavoimien sivuille, varmaan ollut täälläkin aikasemmin näkyvissä...

http://www.mil.fi/ilmavoimat/tiedotteet/1310.dsp

 

Meikäläisen korviin kantautunut tieto kertoo, että Ruska- sotaharjoituksen jälkeen harjoituslentoja tultaisiin loppuvuotta kohden karsimaan...

:P

 

PS: Kalle, koska saatte kelpparit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101980445389

 

Lapin lennoston esimiehiä epäillään simputuksesta

 

Oulu. Lapin lennoston simputusepäilyissä on alustavien tietojen mukaan kyse iltavahvuustarkastuksiin liittyneestä nöyryyttämisestä. Puoli vuotta talossa olleet varusmiesesimiehet ovat ilmeisesti teettäneet heinäkuun saapumiserän alokkailla erilaisia temppuja kuten punnertamista ja kyykytystä.

      Simputusepäilyjä tutkii pääesikunnan tutkintaosasto. Lapin lennosto pyysi ulkopuolista tutkinta-apua saadessaan selville, että simputusta epäillään. Epäilty simputus on todennäköisesti tapahtunut viime viikolla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101980445389

 

Lapin lennoston esimiehiä epäillään simputuksesta

 

Oulu. Lapin lennoston simputusepäilyissä on alustavien tietojen mukaan kyse iltavahvuustarkastuksiin liittyneestä nöyryyttämisestä. Puoli vuotta talossa olleet varusmiesesimiehet ovat ilmeisesti teettäneet heinäkuun saapumiserän alokkailla erilaisia temppuja kuten punnertamista ja kyykytystä.

      Simputusepäilyjä tutkii pääesikunnan tutkintaosasto. Lapin lennosto pyysi ulkopuolista tutkinta-apua saadessaan selville, että simputusta epäillään. Epäilty simputus on todennäköisesti tapahtunut viime viikolla.

 

 

 

Vaikka Lapin lennoston alaisuudessa ovatkin, ei kyseessä kumminkaan ole laivueessa toimivat varusmiehet, kuten apumekaanikot ja laivuekuljettajat. Tapaus liittyy lähinnä tukikohtakomppanian sotilaspoliiseihin ja alokkaisiin...

 

EDIT: Korjattu kirjoitusvirhe...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

The court sentenced Pilot Volodymyr Toponar to 14 years in prison, and his co-pilot Yuriy Yegorov to eight years.

 

Toponar was ordered to pay 7.2 million hryvna ($1.42 million) to compensate victims of the crash. Yegorov must pay 2.5 million hryvna according to Interfax.

 

Anatoliy Tretyakov, the commander of the 14th air unit, and the deputy flight commander, Yuriy Yatsyuk, were sentenced to six years and ordered to pay 700,000 hryvnyas each.

 

Anatoliy Lukinykh, the head of the flight safety of the 14th air unit, was issued a four-year suspended sentence and ordered to pay 200,000 hryvnyas.

 

http://www.aero-news.net

 

(1 Euro =  6.09934 Ukrainan Hryvnia)

 

Todella harmillista että tuollaiset tuomiot tuli  :-\ Olisi kiva nähdä kunnon raportti tuosta..kuka nyt se oikea syyllinen onkaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USN ja USMC Hornetien jarruissa vikaa:

 

"Brake problems affecting the F/A-18 Hornet pose "a severe hazard to Naval aviation" that could kill pilots and ruin valuable aircraft, a Navy air wing commander wrote last year after one of his jets roared off a runway and splashed into San Diego Bay, destroying the $30 million plane.

 

Many of the brake failures have been traced to a $535 electrical cable -- about as thin as a drinking straw -- that controls the jet's antiskid brakes, the equivalent of antilock brakes on a passenger car. Investigators say the cable can chafe or break, since it runs close to where heavy tie-down chains secure the jets to a carrier deck."

 

Lisää infoa:

http://www.nbcsandiego.com/news/4811491/detail.html?treets=dgo&tid=2653712264813&tml=dgo_4pm&tmi=dgo_4pm_1_06000208042005&ts=H

 

Varmaan menee FAF:n HN:ien jarrut tarkastukseen... tosin eipä niitä tukialusten kannelle ole pahemmin kiinniteltykään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Suomi ylipäänsä tehnyt omaan lukuun ensimmäistäkään Open Skies-lentoa?

 

Ruotsalaisten sivuilla (mil.se) puhutaan mm. siitä, että Open Skies-koneyksilöt on erikseen sertifioitava (kaikki sopimuksessa olevat maat voivat lähettää inssit tutkimaan koneen kameravarustusta, jotta kamera on sääntöjen mukainen).

 

Ruotsalaisten Saabissa on saksalaisilta lainattu Zeissin RMK Top15-kamera. Sensijaan esim. infrapunakameran käyttö on sivujen mukaan sallittua vasta v. 2006. Kyseessä tämä yksilö, entinen VIP-kuljetuskone:

 

http://www.airliners.net/open.file/825264/L/

 

Kameran erottelukyvylle on asetettu raja: 30 cm pituisen esineen/kohteen erottaminen on sallituissa rajoissa. Aika tarkkoja kuvia siis saadaan.

 

Venäläiset ovat käyneet Ruotsissa 6.-10. kesäkuuta Open Skies-lennolla ja ilmeisesti myös Suomessa kesäkuussa 2004.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Suomi ylipäänsä tehnyt omaan lukuun ensimmäistäkään Open Skies-lentoa?

 

Mitä tarkoitat "omaan lukuun"? On Suomi tehnyt ulkomailla Open Skies -lentoja, mutta yleensä vastaanottajamaan kalustolla. Nyt on muistaakseni ensimmäinen kerta, kun lento suoritetaan kolmannen maan kalustolla eli tässä tapauksessa ruotsalaisella koneella Venäjällä.

 

Open Skies -sopimuksessa on määritelty maakohtaisesti kunkin maan aktiivisten (itse muissa maissa suoritettavat) ja passiivisten (omaan maahan vastaanotettavien)  lentojen vuosittaiset määrät. En nyt pikaisesti onnistunut noita lukuja löytämään (osittain siksi, koska Suomi pääsi liittymään sopimukseen vasta myöhemmin joten määriä ei löydy sopimuksen perustekstistä), mutta muistelisin, että molempia on neljä. Neljää vuosittaista lentoa varten ei ilmeisesti ole järkevää varustella ja sertifioida omaa valvontakonetta.

 

EDIT: Sopimuksen teksti löytyy täältä: http://www.state.gov/t/ac/trt/33393.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Greece buys F-16s from US

Key points:

* Greece has ordered 30 F-16 Block 52+ aircraft as its decision on the purchase of Eurofighter Typhoon remains on hold.

* A decision on ordering another 30 aircraft will be made later in the year. EADS says that it remains in contention for this order.

[Jane's International Defence Review - first posted to http://idr.janes.com - 25 July 2005]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä Open Skies-valvontalennoista:

 

En näistä Suomen osalta mitään tiennyt, mutta koska Suomi liittyi sopimukseen mukaan vasta helmikuussa 2003, niin kovin montaa lentoahan ei Suomen nimissä varmaankaan ole tehty?

 

Toisaalta, koska kaikki kerätyt tiedot ovat kuvien kopiointihintaan kaikkien sopimusmaiden tilattavissa, ei suurta tarvetta oman kaluston hankkimiseen, varustamiseen ja sertifiointiin ole.

 

Sopimustekstiä lukiessani en huomannut, että lentoja voidaan tehdä myös kuvattavan maan omalla, sertifioidulla kalustolla. Kuka maksaa kulut silloin? Suomen valtio?

 

Pistokokeen luontoisia tarkastuksiahan nämä näyttävät olevan. Kaipa niitäkin sitten pitää tehdä, kun kerran mahdollisuus on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En näistä Suomen osalta mitään tiennyt, mutta koska Suomi liittyi sopimukseen mukaan vasta helmikuussa 2003, niin kovin montaa lentoahan ei Suomen nimissä varmaankaan ole tehty?

 

Entisen Varsovan liiton ja NATOn ulkopuoliset maat pystyivät liittymään sopimukseen vasta jälkikäteen sitten kun sopimuksen oli ratifioinut riittävä määrä siihen kuuluvia maita plus tietyt sopimuksessa mainitut maat. Ennen sopimukseen liittymistä Suomi teki kuitenkin jo useiden vuosien ajan lukuisia kahdenvälisiä harjoituslentoja mm. USAn, Venäjän ja Ranskan kanssa ja myös vastaanotti ko. maista harjoituslentoja Suomeen. Tätä käytäntöä sovelsivat myös sopimuksen alkuperäiset allekirjoittamaat kunnes sopimus astui voimaan.

 

Sopimustekstiä lukiessani en huomannut, että lentoja voidaan tehdä myös kuvattavan maan omalla, sertifioidulla kalustolla. Kuka maksaa kulut silloin? Suomen valtio?

 

Kuvittelisin, että kone joudutaan vuokraamaan vastaanottavalta maalta käyttöön "käypään" (?) hintaan (joka on varmastikin huomattavasti halvempi kuitenkin kuin oman koneen varustelu). Kun esim. Fokker-kapasiteettia ei ilmavoimilla muutenkaan ole yhtään liikaa, niin oman koneen varustelu tarkoittaisi ensin sellaisen hankkimista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Open Skies -sopimuksessa on määritelty maakohtaisesti kunkin maan aktiivisten (itse muissa maissa suoritettavat) ja passiivisten (omaan maahan vastaanotettavien)  lentojen vuosittaiset määrät. En nyt pikaisesti onnistunut noita lukuja löytämään (osittain siksi, koska Suomi pääsi liittymään sopimukseen vasta myöhemmin joten määriä ei löydy sopimuksen perustekstistä), mutta muistelisin, että molempia on neljä. Neljää vuosittaista lentoa varten ei ilmeisesti ole järkevää varustella ja sertifioida omaa valvontakonetta.

 

Täältä vanhasta tiedotteesta http://www.mil.fi/ajankohtaista/tiedotteet/arkisto/2003/20030210_1107_1.dsp löytyi tieto, että Suomen vastaanottokiintiö on viisi lentoa vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläiset ovat käyneet Ruotsissa 6.-10. kesäkuuta Open Skies-lennolla ja ilmeisesti myös Suomessa kesäkuussa 2004.

Aiheenseen hieman liittyen, niin minkäs lennon venäläiset tekivät Suomeen Adexin aikoihin? Muistikuvani mukaan venäläisiä olisi käynyt Pirkkalan tienoilla tuossa kuukausi pari sitten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheenseen hieman liittyen, niin minkäs lennon venäläiset tekivät Suomeen Adexin aikoihin? Muistikuvani mukaan venäläisiä olisi käynyt Pirkkalan tienoilla tuossa kuukausi pari sitten?

 

Venäläiset eivät tehneet tuolloin mitään lentoa vaan ETYJin Wienin asiakirjan mukaisen LTL-tarkastuksen, jossa käytiin mm. Satakunnan lennostosta. Tuosta tarkastuksesta löytyy informaatiota tiedotteista http://www.mil.fi/paaesikunta/tiedotteet/1187.dsp ja http://www.mil.fi/ilmavoimat/tiedotteet/1198.dsp.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hollantilaiset ovat tänään käyneet tunnistamassa Deltan 767:n. Siinä ei sinänsä mitään ihmeellistä mutta tunnistuksesta on ääni-tiedosto ladattavissa.

 

Dutch F-16s Intercept Delta Boeing 767 w/ Sound file

 

Toinen vähän vanhempi uutinen, Thuderbird saa ensimmäisen naispilotin.

 

Thunderbirds' first female pilot announced with new 2006 pilots

Becoming Thunderbird is dream come true for Nevada native

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USAF Thunderbirdsien siivenkärjet osuivat toisiinsa Chicagon näytöksessä viime viikonloppuna.

Tilanteesta selvittiin säikähdyksellä ja koneet pilotteineen laskeutuivat turvallisesti.

 

http://www.signonsandiego.com/uniontrib/20050822/news_1n22airshow.html

 

 

Tässä kuvassa tuo osuminen näkyy hyvin: http://www.airliners.net/open.file/905387/L/

 

Ei voi muuta sanoa kuin loistava tuuri, että sattunut kuvaan tuo osuminen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään