Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 867 viestiä aiheessa

Ilmavoimien Hawk moottorihäiriön seurauksena laskuun Poriin.

 

Miten noissa tapauksissa menetellään? Yritetäänkö kone korjata esim. Porissa vai siirretäänkö esim.  Pirkkalaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten noissa tapauksissa menetellään? Yritetäänkö kone korjata esim. Porissa vai siirretäänkö esim.  Pirkkalaan?

 

Riippuu varmaan ihan rikon vaikeusasteesta. Todnäk kuitenkin tilanteessa kuin tilanteessa mieluummin korjataan paikan päällä, kuin ruvetaan purkamaan konetta osiin ja kuljetuskuntoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten noissa tapauksissa menetellään? Yritetäänkö kone korjata esim. Porissa vai siirretäänkö esim.  Pirkkalaan?

 

Lähti keskiviikkona omin voimin Porista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä Pohjois-Carolinan rannikolla kaksi Navyn F/A 18F SuperHornettia törmäsivät toisiinsa eilen torstaina 10:30am paikallista aikaa.

Paikalla ollut kaupallisia kalasturetkiä tarjoava alus ja rannikkovartioston helikopteri pelastivat merestä koneiden neljä lieviä vammoja saanutta lentäjää.

 

http://pilotonline.com/news/military/local/two-f-a--s-crash-off-outer-banks-crew/article_bbffcdd9-0820-5603-aa9f-2e2120dbfd6a.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvalloissakin on viime aikoina mietitty F-22 tuotannon uudelleen käynnistämistä, jonkinlaisten parannusten myötä.

 

US Air Force divest fighter and attack aircraft faster than they can be replaced with the Lockheed Martin F-35, outgoing chief of staff Gen Mark Welsh says it would not be a “wild idea” to resume production of an improved version of the F-22 Raptor air superiority jet

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-warms-to-f-22-raptor-revival-proposal-425794/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähti keskiviikkona omin voimin Porista.

 

Lähtikö sittenkään? Näkö/kuulohavainto hetki sitten opiston platalta kun käyttivät Hawk:a...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi:

Presidentti Niinistö tutustui uuteen Orbiter-tiedustelulennokkiin Kaakko 16 -harjoituksessa

 

Puolustusvoimien ylipäällikkö, presidentti Sauli Niinistö tarkasti Kaakko 16 -harjoituksen maanantaina 30. toukokuuta. Hänelle esiteltiin mm. Orbiter-lennokkijärjestelmä, joka tuo maavoimien joukoille mukana kannettavan ilmatiedustelukyvyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab on saanut ison kaupan, joka käsittää todennäköisesti Saabin uusimman lentokoneeseen sijoitettavan elektronisen ilmavalvonta- ja kontrollijärjestelmän Global Eyen. Toisaalta kauppa on niin salainen, ettei ostajaa paljasteta eikä edes kerrota, mikä järjestelmä myytiin.

 

- Vi kan inte säga vilka som är köparna eller vilket system det handlar om, säger Helena Lindstrand på Saab Electronic och Defencesystem.

 

Erieye (AEW&C) har funnits i tio år och Saab har sålt det effektiva övervakningssystemet till flera länder över hela världen. I februari släppte försvarskoncernen uppföljaren till Erieye, Global Eye.

 

Det är ett helt nytt system som kan revolutionerna hela försvarsindustrin globalt. Global Eye kan övervaka enorma områden på land och hav. Det kan effektivt upptäcka objekt som periskop på u-båtar, stealthplan och kryssningsmissiler.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11587

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat tiedottaa: Ilmavoimat osallistuu vuoden 2016 toiseen Ramstein Alloy -koulutustapahtumaan Baltiassa

 

 

Vapaa julkaistavaksi

 

 

Ilmavoimat osallistuu 7.–8. kesäkuuta Baltiassa järjestettävään Naton jäsen- ja rauhankumppanuusmaiden Ramstein Alloy 2 -koulutustapahtumaan.

 

Ramstein Alloy -tapahtumissa Naton jäsen- ja rauhankumppanuusmaiden ilmavoimat harjoittelevat yhteistoimintaa Itämeren alueella käyden läpi erilaisia ilmavalvonta- ja päivystystoimintaan liittyviä skenaarioita. Tapahtumien tavoitteena on alueen ilmavoimien yhteistoiminnan kehittäminen. Vuodesta 2008 alkaen Ilmavoimat on osallistunut vastaavanlaisiin koulutustapahtumiin useita kertoja. Vuoteen 2016 asti koulutustapahtumat toteutettiin nimellä Baltic Regional Training Event (BRTE).

 

Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjät osallistuivat vuoden 2016 ensimmäiseen Ramstein Alloyhyn huhtikuussa. Kesäkuun tapahtuman jälkeen Ramstein Alloy järjestetään vuonna 2016 vielä kolmannen kerran syyskuussa.

 

Kesäkuun Ramstein Alloy 2:ssa ilmavoimat osallistuvat monikansallisiin lentokierroksiin, joiden aikana harjoitellaan tunnistuslentoja ja ilmataistelua. Hornet-monitoimihävittäjät osallistuvat koulutustapahtumaan Karjalan lennoston Rissalan tukikohdasta käsin tukeutuen lentokierrosten välissä Liettuassa sijaitsevaan Šiauliain lentotukikohtaan. Lentokierrokset lennetään kansainvälisen merialueen yläpuolella ja Baltian maiden ilmatilassa.

 

Koulutustapahtumaan osallistuvat ilmavoimien Hornetien lisäksi monitoimihävittäjiä Ison-Britannian, Portugalin ja Saksan ilmavoimista ja suihkuharjoituskoneita Liettuan ilmavoimista. Lisäksi tapahtumaa tukevat Yhdysvaltain ja Saksan ilmavoimien ilmatankkauslentokoneet, Liettuan ilmavoimien kuljetuskone ja Ison-Britannian ilmavoimien AWACS -ilmavalvonta- ja taistelunjohtokone.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävittäjät törmäsivät toisiinsa ilmassa Yhdysvalloissa – lentäjät pelastautuivat heittoistuimilla

 

Kaksi harjoituslennolla ollutta Etelä-Carolinan ilmakansalliskaartin hävittäjää törmäsi toisiinsa tiistai-iltana Georgian osavaltion yllä Yhdysvalloissa, kertoo CNN.

 

Yksikön komentajan, eversti Nicholas Gentilen mukaan F-16C-hävittäjien yhteentörmäys tapahtui metsäisen alueen yläpuolella.

 

Koneiden lentäjät pelastautuivat heittoistuimien avulla. Heidät vietiin sairaalaan tarkastettavaksi.

 

Viranomaiset ovat paikantaneet suurimman osan romusta, jota koneista jäi jäljelle niiden pudottua maahan. Kenenkään ei uskota loukkaantuneen maan pinnalla turman vuoksi.

 

Gentile ei kommentoinut CNN:lle onnettomuuden syytä. Tapauksen tutkinnan uskotaan kestävän kauan.

 

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000001197564.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing modifioi USA:n merijalkaväkeä varten yhteensä 30 "eläkkeelle päästettyä" F/A-18C-hävittäjää, jotka ovat olleet Davis-Monthanin tukikohdassa varastoituina. Syynä v. 2014 myönnettyyn urakkaan on F-35B:n viivästyminen. Modifioinnin yhteydessä F/A-18C+:standardiin muutettaviin hävittäjiin tulee uusi avioniikka ja tutka. Koneyksilön käyttöikään tulee modifioinnin mukana 2000 tuntia lisää.

 

Boeing is modifying 30 legacy F/A-18C Hornets recovered from the aircraft “boneyard” at Davis-Monthan Air Force Base to a “C+” standard at the request of the U.S. Marine Corps. The updated strike fighters will support two new squadrons, the manufacturer said.

 

Under the so-called C+ reconstitution program awarded to Boeing in 2014, the legacy Hornets are being trucked to Cecil Field from the aircraft boneyard near Tucson, Ariz. They are fitted with new avionics and a modernized AN/APG-65 radar. Modifications also extend the service life of the fighter from the current 6,000 hours to 8,000 hours.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-06-10/boeing-restores-30-f/18c-models-marine-corps

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/usmc-receives-previously-retired-hornets-in-new-conf-426260/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n ilmavoimat haluaisi Lockheed Martinin vaihtavan F-35:n heittoistuimen mallia, koska nykyisen Martin Bakerin heittoistuimen kerrotaan voivan aiheuttaa alle 61,7 kg painaville lentäjille istuinta käytettäessä jopa kuolemaan johtavia niskavammoja, ja kohonnut riski vammoihin on aina 74,8 kg painoon asti. Tilalle ehdotetaan Aces 5-heittoistuinta. Heittoistuintyypin vaihto viivästyttäisi edelleen F-35:n saamista käyttöön, minkä piti alunperin tapahtua jo 10 vuotta sitten.

 

The Air Force is considering asking for a major modification to the F-35 that would further disrupt the delivery schedule of the complex program. Defense News is reporting the Air Force wants Lockheed Martin to cost out installing a different ejection seat. The current Martin Baker design can cause potentially fatal neck injuries to pilots weighing less than 136 pounds and put pilots weighing up to 165 pounds at greater risk from injury during an ejection. As a result, the Air Force has banned pilots weighing less than 136 pounds from flying the jet. Lt. Gen. Arnold Bunch confirmed that the Air Force has asked Lockheed Martin to look into the costs and other issues involved in switching to the United Technologies Aces 5 ejection seat.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Air-Force-Wants-F-35-Changes-226470-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus Defence & Spacen Alberto Gutierrez on kertonut, että Airbus:ia on pyydetty tutkimaan mahdollisuutta rakentaa uusi konetyyppi, jolla korvattaisiin ikäänityvät Panavia Tornadot. Konetyypistä suunniteltaisiin miehitetty ja miehittämätön versio. Uusi kone voisi tulla käyttöön 2030-luvulla. Hankkeeseen pyritään saamaan mukaan samanlainen monikansallinen yhteenliittymä, kuten aikanaan Panavia-hanke oli.

 

https://ukdefencejournal.org.uk/manned-successor-german-tornados-studied-airbus/

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-studying-manned-successor-for-german-tornados-426634/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n ilmavoimat haluaisi Lockheed Martinin vaihtavan F-35:n heittoistuimen mallia, koska nykyisen Martin Bakerin heittoistuimen kerrotaan voivan aiheuttaa alle 61,7 kg painaville lentäjille istuinta käytettäessä jopa kuolemaan johtavia niskavammoja, ja kohonnut riski vammoihin on aina 74,8 kg painoon asti. Tilalle ehdotetaan Aces 5-heittoistuinta. Heittoistuintyypin vaihto viivästyttäisi edelleen F-35:n saamista käyttöön, minkä piti alunperin tapahtua jo 10 vuotta sitten.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Air-Force-Wants-F-35-Changes-226470-1.html

 

Miksei käytetä lisäpainoja? Kustannukset olisivat murto-osa heittoistuimen vaihtoon nähden.

 

Itse jouduin käyttämään useimmissa purjekoneissa lisätyynyä jossa oli 5 kg lyijyä. Kevyt lentäjä on todennäisesti myös hieman lyhyempi joten pepun alla luulisi olevan riittävästi tilaa. Tyyny pitäsi tietysti kiinittää tukevasti istuimeen. Purjekoneessa tyyny oli irtonaisena pepun alla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekoäly onnistui simulaatiossa väistelemään Yhdysvaltain ilmavoimien eläkkeelle jääneen eversti Gene Leen laukauksia ja taas puolestaan ampui hänet alas joka kerralla useassa simulaatiossa.

 

http://www.tivi.fi/incoming/tekoalysta-tuli-mestarillinen-havittajalentaja-250-kertaa-nopeampi-kuin-silmien-rapaytys-6563045

 

Olikohan tuossa tekoälyllä ja everstillä samanlaiset "koneet" alla? Jos vaikka tekoälykoneen olisi vielä jättänyt ilman pilotin ja tämän hengissäpidon vaatimaa tilaa ja painoa sekä suunnitellut koneen kurvailemaan taistelutilanteessa vaikkapa vain 20g kiihtyvyyksillä niin olisikohan tulos ollut selvempikin.

 

Vähän panee miettimään, mikä tilanne on vaikkapa vain 10 vuoden päästä kun Hornetien seuraajia alkaa tulla riviin, puhumattakaan siitä tilanteesta joka on ehkä 30-40 vuoden päästä seuraajienkin tullessa nykyisen ajattelutavan perusteella käyttöikänsä päähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan tuossa tekoälyllä ja everstillä samanlaiset "koneet" alla? Jos vaikka tekoälykoneen olisi vielä jättänyt ilman pilotin ja tämän hengissäpidon vaatimaa tilaa ja painoa sekä suunnitellut koneen kurvailemaan taistelutilanteessa vaikkapa vain 20g kiihtyvyyksillä niin olisikohan tulos ollut selvempikin.

 

Vähän panee miettimään, mikä tilanne on vaikkapa vain 10 vuoden päästä kun Hornetien seuraajia alkaa tulla riviin, puhumattakaan siitä tilanteesta joka on ehkä 30-40 vuoden päästä seuraajienkin tullessa nykyisen ajattelutavan perusteella käyttöikänsä päähän.

 

Hämmästyttävintä on, että tätä softaa pyöritettiin melko vaatimattomalla laitteistolla. Se kuitenkin oppii omista virheistään ja kykeni haastamaan ihmisvastustajan myös tilanteissa, joissa tekoälyn käyttämän lentokoneen suoritus- ja havaintokykyä heikennettiin.

 

http://www.iflscience.com/technology/ai-repeatedly-beats-colonel-in-aerial-combat-simulations/all/

 

http://www.omicsgroup.org/journals/genetic-fuzzy-based-artificial-intelligence-for-unmanned-combat-aerialvehicle-control-in-simulated-air-combat-missions-2167-0374-1000144.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekoälyn ei tarvitse olla kovin kummoinen jos vastustajia on vain yksi. Riittää kun pääsee edulliseen asemaan vastustajaan nähden. Tietokone ei tee virheitä eikä väsy joten tasaväkisessä kampailussa kone voittaa aina lopulta.

 

Ilmasta ilmaan ammuttavien lämpöhakuiten ohjusten hakupäätkin toimivat ennen vanhaa sähkömakaanisesti. Ei niissä mitään älyä ollut.

 

Tekoälyn toteutus menee vasta sitten todella kinkkiseksi kun pitäisi huomioda useampi maali ja päättää pitäisikö hyökätä vaiko puolustautua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekoälyn ei tarvitse olla kovin kummoinen jos vastustajia on vain yksi. Riittää kun pääsee edulliseen asemaan vastustajaan nähden. Tietokone ei tee virheitä eikä väsy joten tasaväkisessä kampailussa kone voittaa aina lopulta.

 

Ilmasta ilmaan ammuttavien lämpöhakuiten ohjusten hakupäätkin toimivat ennen vanhaa sähkömakaanisesti. Ei niissä mitään älyä ollut.

 

Tekoälyn toteutus menee vasta sitten todella kinkkiseksi kun pitäisi huomioda useampi maali ja päättää pitäisikö hyökätä vaiko puolustautua.

 

Tekoälyn pitäisi myös lopettaa hyökkäys tarvittaessa, sekä päätellä hyökkäyksen seuraukset jatkossa. Jopa vuosikymmenien kuluttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään