Petri Lehtovirta

Sotilasilmailun uutisia

2 860 viestiä aiheessa

Tekoälyn pitäisi myös lopettaa hyökkäys tarvittaessa, sekä päätellä hyökkäyksen seuraukset jatkossa. Jopa vuosikymmenien kuluttua.

 

Poliitikkoja, joilta rauhan aikana saadaan käsky hyökkäykseen ja joiden tehtävä on filosofoida asioiden seurauksia tuossa skaalassa (toivottavasti jo etukäteen), ei olla korvaamassa tekoälyllä.. valitettavasti?  ::) 

 

"Älykkäät" hävittäjälentäjät ovat ampuneet vahingossa alas matkustajalentokoneen (KAL 007). Ja toisaalta jättäneet ampumatta alas koneen, joka erinäisten sekaannusten johdosta lopulta laskeutui Punaiselle torille (Mathias Rust). Toki toisenlaisiakin, hävittäjätorjunnan sankaritarinoita, on olemassa, mutta edelliset esimerkkeinä siitä että ihmisenkään oikeaan toimintaan nopeissa taktisissa tilanteissa puutteellisilla tiedoilla ja joskus alentuneella suorituskyvylläkin ei voi aina luottaa, olivatpa nämä käskyjen antajina tai niiden toimeenpanijoina. Tekoälykään ei pysty rajojansa parempaan suoritukseen, mutta niissä rajoissa suorituskyvyn saa ihmistä paremmaksi lähes aina.

 

Tekoälyä ei ole syytä tarjota ratkaisuksi joka paikkaan, vaan tarkasti ja selkeästi määriteltyihin tehtäviin, jotka se suorittaa koneen tapaan, tehtävää ja sen eettisyyttä kyseenalaistamatta. Moraalinen vastuu ja mahdollisten seurausten arvaileminen jää operaattorille, myös mahdollisissa virhetilanteissa. Tekoälyhävittäjäkin on lopulta vain ase ja sellaisena se on syytä pitääkin.

 

Edellämainittu huomioiden, tekoälyhävittäjää tuskin kannattaisi lähettää tunnistustehtäviin rauhan aikana. Jätän kuitenkin spekuloinnin tällaiselle keksinnölle sopivista tehtävistä muille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tekoälyn toteutus menee vasta sitten todella kinkkiseksi kun pitäisi huomioda useampi maali ja päättää pitäisikö hyökätä vaiko puolustautua.

 

Nykykoneiden suunnittelussa erityinen haaste on karsia saatavilla oleva data (sensori- ym.) niin yksinkertaiseen muotoon, että pilotti selviää siitä ja kykenee päätöksentekoon. Tätä ongelmaa ei ole tekoälyllä. Juuri moniajokyky, multi-threat -ympäristö, on se, jossa oppiva tekoäly hakkaa (piankin) ihmisen mennen tullen. Sensory overload ei tule ongelmaksi. Se kommunikoi jo nykyisillä datalinkeillä "laivuekavereidensa" kanssa aivan toisella tasolla ja nopeudella kuin ihmiset pystyvät. Tekoäly jatkossa ei siis ole yksi tekoälypilotti vaan koko asejärjestelmän verkottunut äly lentävine ja maakomponentteineen Tekoäly ei kuitenkaan ole älykkäämpi kuin suunnittelijansa eikä immuuni vastustajan häirinnälle. Ja sillekin pitää aluksi opettaa oma ja vastustajan "doktriini". Tätä (puoli)autonomisten järjestelmien sotaa rakennetaan kiivaasti eri tahoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin "Finavia" eli Luftfartsverket rakennuttaa uuden primääritutkan Blekingen lääniin Etelä-Ruotsissa, jotta siviililennonjohdolle saadaan reaaliaikainen, sotilaslennonjohdosta riippumaton tilannekuva sellaisista Kaakkois-Itämerellä lentävistä (sotilas)koneista, jotka eivät käytä transponderia. Tutka maksaa 6,3 miljoonaa euroa.

 

Luftfartsverket bygger en ny så kallad primärradarstation i Blekinge. Den ska göra det möjligt för Luftfartsverket att upptäcka plan som inte skickar ut information om planens höjd, hastighet och position.

 

På grund av tekniska problem och militära hemligheter kan inte den civila flygtrafiken få full tillgång till försvarets system, utan måste bygga sin egen primärradiostation för att få uppsikt över det område i sydöstra Östersjön som de inte ser idag.

 

Primärradarstationen väntas stå klar om ett och ett halvt år. Bygget ska kosta uppskattningsvis 60 miljoner kronor.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6467988

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001214829.html

 

Onpas erikoista, että Hornetilla joudutaan polttoainepulaan.

 

 

No ei siinä varsinaisesti ole mitään erikoista. Jos kelit on kohdallaan eikä varakenttätarvetta ole, niin polttoaine käytetään aikalailla loppuun lennolla. Vastaavia reservejä ei ole silloin käytössä mitä siviilikoneissa on. Lisäksi kun koneet liikkuvat osastoissa niin joku osastosta on voinut käyttää tehtävällä enemmän ainetta kuin muut. Toki on ollut huonoa ennakoitia ja suunnittelua kun noin on päässyt käymään. Tilanteeseen on voinut vaikuttaa esim. muu liikenne jota on tarvinnut odotella tms.

 

Todellisuudessa polttoainetta on vielä säiliöissä, mutta ohjeet on ilmoittaa vähäisestä polttoaineesta reilusti ennen kuin se loppuu. Silloin lennonjohto antaa prioriteetin kyseiselle koneelle. Muistaakseni noin 500 litraa on vielä ko. konetyypillä jäljellä kun aletaan ilmoittelemaan. Normaalitilanteessahan näin ei pitäisi käydä, mutta ei se montaa muuttuvaa tekijää tarvitse kun homma alkaa eskaloitumaan. Varsinkin kun isolla merialueella toimitaan ja ajetaan mahdollisesti yliäänipuolella jne..

 

 

- T -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Bingo fuel"  :)

 

En tiedä, voisiko Horneteilla olla "fuel transfer"-ongelmaa, jossa poltsikkaa kyllä piisaa, mutta sen siirto käyttösäiliöön tökkii. Tuli myös mielleni, että eikös MiGeillä polttoainepula alkanut jo heti startista - tosin niissä saattoi lennolla ruuvata mittarilukemaa, mikä ehkä helpotti henkistä tuskaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadassa pidetyt vaalit näyttävät muuttavan maan johdon Liberaalivetoiseksi ja samalla se saattaa merkitä maan lipeämistä pois F-35 ohjelmasta.

 

Vaihtoehdot ovat käytännössä tuttu valjakko F/A-18E/F Super Hornet, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale ja Saab Gripen.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-f-35-heads-to-the-polls-in-canada-417872/

 

Lockheed Martin harkitsee nyt Kanadassa suoritettavan F-35-alihankintavalmistuksen siirtämistä muualle, koska Kanada viivyttää päätöstä ostaa alkuperäisen suunnitelman mukaiset 65 F-35A-hävittäjää. Kanadan uusi pääministeri Justin Trudeau lupasi ennen vaaleja Kanadan peruuttavan F-35-kaupat ja järjestävän uuden kilpailun F-18-koneiden korvaajasta. Kanadassa tehtävät alihankintatyöt olisivat arvoltaan 11 miljardia dollaria.

 

According to Lockheed, Canadian industry could benefit from up to $11 billion in opportunities from the F-35 programme, and to date the programme has contracted business worth $750 million in the country.

 

Should Canada choose to purchase an interim aircraft before selecting a final CF-18 replacement, a “logical output” would be that Lockheed would move the work elsewhere, Babione says.

 

Ahead of the election of the current government in Ottawa, now-prime minister Justin Trudeau pledged that a planned 65-aircraft F-35A acquisition would be scrapped, in favour of staging a competition.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-warns-of-industrial-impact-if-canada-ditche-427104/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Bingo fuel"  :)

 

En tiedä, voisiko Horneteilla olla "fuel transfer"-ongelmaa, jossa poltsikkaa kyllä piisaa, mutta sen siirto käyttösäiliöön tökkii. Tuli myös mielleni, että eikös MiGeillä polttoainepula alkanut jo heti startista - tosin niissä saattoi lennolla ruuvata mittarilukemaa, mikä ehkä helpotti henkistä tuskaa ;D

 

MIG-21:n runko muodostuu karrikoidusti putkesta. Rungon polttoainesäiliöt sijaitsevat hajasijoitettuna tämän putken seinämässä. Säiliö jakaantuu lukemattomiin runkokaarien välisiin osastoihin. Edellisestä johtuen koneen tankkaus otti aikaa kun polttoainetta valutettiin säiliöön. Ylipaineen käyttö olisi vaurioittanut runkorakenteita. Sitä en tiennyt, että rakenteesta oli haittaa myös lennettäessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen Kiinassa suunniteltu ja valmistettu raskas sotilaskuljetuskone Xian Y-20 on toimitettu Kiinan ilmavoimille. Konetyypissä on toistaiseksi 4 venäläistä Soloviev-suihkumoottoria, jotka on tarkoitus korvata tehokkaammilla kiinalaisilla Shenyang WS-20-moottoreilla myöhemmin. Y-20 on tällä hetkellä kookkain tuotannossa oleva sotilaskuljetuskone sitä suuresti muistuttavan, kooltaan suuremman C-17 Globemaster-kuljetuskoneen valmistuksen päätyttyä viime vuonna.

 

The first Xian Y-20 military transport aircraft was delivered to the People's Liberation Army Air Force (PLAAF) on June 15. Developed by Xian Aircraft Corporation, the Y-20 has an empty weight of 110 short tons, making it the largest military aircraft currently in production—larger than Russia's Ilyushin Il-76. Boeing's C-17 Globemaster III is bigger than the Y-20—the C-17's empty weight is about 60,000 pounds more than the Y-20 and its payload capacity is 25,000 pounds more—but production stopped in 2015, making the Y-20 the biggest that is currently rolling out of factories.

 

http://www.popularmechanics.com/flight/a21418/chinas-air-force-largest-military-aircraft-y-20/

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Xian_Y-20

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n merijalkaväen F/A-18C Hornet on joutunut onnettomuuteen torstai-iltana Kaliforniassa. Lentäjä menehtyi.

 

A pilot from 3rd Marine Aircraft Wing at Marine Corps Air Station Miramar, California, was killed in an F/A-18C Hornet crash Thursday night.

 

The crash was during a training mission around 10:30 p.m. near Twentynine Palms, California, according to a press release.

 

First Lt. Gabriel Adibe, a spokesman for MCAS Miramar, said the crash is under investigation. Officials are waiting for more information, he said, but no one else seemed to be involved in the crash.

 

http://www.marinecorpstimes.com/story/military/2016/07/29/marine-pilot-killed-f-18c-hornet-crash-california/87701370/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lockheed Martin on saanut C-130J Hercules-koneita käsittävän 10-vuotisen "avoimen" sopimuksen, jonka budjettikatto ylettyy aina 10 miljardiin dollariin asti. Sopimus kattaa sekä USA:n tilaukset että viennin ulkomaille elokuuhun 2016 asti. Sopimuksen pohjalta arvioidaan 10 miljardilla saatavan valmiiksi yhteensä 100 koneyksilöä.

 

Lockheed Martin has been awarded USD10 billion to support all remaining C-130J Hercules production through to 18 August 2026.

 

The indefinite delivery/indefinite quantity (IDIQ) contract, which was announced by the US Department of Defense (DoD) on 19 August, covers both domestic and Foreign Military Sales (FMS) production of the four-engined airlifter at the company's Marietta facility in Georgia.

 

While no aircraft numbers were disclosed, a Justification and Approval (J&A) notice issued by the DoD the following day stated that an estimated 100 C-130Js for the US and FMS customers will be covered.

 

http://www.janes.com/article/63142/lockheed-martin-awarded-usd10-billion-for-future-c-130j-production

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sveitsin ilmavoimien Hornet F/A-18 -hävittäjä katosi Alpeilla.

 

Hävittäjäkone oli ollut harjoituslennolla toisen hävittäjän kanssa. Sääolosuhteiden vuoksi lentäjää ei päästä vielä etsimään, kerrottiin Sveitsin armeijan tiedotustilaisuudessa.

 

Sama Hornet-tyyppi on käytössä myös Suomessa.

 

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000001250191.html

 

T.TV

 

Hornetin hylky on löytynyt, lentäjää etsitään vaikeissa oloissa jopa yli 3000 metrin korkeudessa.

 

A statement by the Federal Department of Defence issued on Tuesday afternoon said the wreckage had been spotted by one of the helicopter pilots. However, it is currently not possible to access the crash site on foot due to poor weather conditions.

 

Mountain rescue specialists will attempt to gain access via helicopter when the weather clears. Meanwhile, the search continues for the missing jet pilot.

 

http://www.swissinfo.ch/eng/f-a-18_swiss-fighter-jet-missing/42407206

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi:

Suomen Hornetit osana hyökkäävää punaista Ruotsin FVÖ16-ilmasotaharjoituksessa

 

Ruotsin mantereen sekä Gotlannin ja Öölannin saarten välisen merialueen yllä käydään lähipäivinä kiivasta simuloitua ilmasotaa. Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjät lentävät Flygvapenövning 16 -harjoituksessa punaisella puolella, joka tekee Gotlannista hyökkäyksiä Ruotsin mannerta puolustavaa sinistä vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi: Maavoimien uusi Orbiter MUAS-lennokki ohjaa tulivaikutuksen kohteeseen (video)

 

Maavoimat esitteli torstaina uutta Aeronautics Orbiter 2B Mini UAS -lennokkiaan. Sitä käyttämään on koulutettu jo kolme saapumiserää varusmiehiä. Julkisuuteen MUAS tuotiin Kehä 16 -paikallispuolustusharjoituksen yhteydessä. Lennokit korvaavat osaltaan poistettuja jalkaväkimiinoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Affärsliv-lehti esittelee lyhyissä videonpätkissä kaikki neljä USA:n ilmavoimien T-X-harjoitushävittäjäkauppaa havittelevaa ehdokaskonseptia, jotka ovat 1) Northrop Grumman T-X, 2) Raytheon/Leonardo-Finmeccanica T-100, 3) Lockheed Martin/Korea Aerospace Industries T-50A Golden Eagle ja Boeing/Saab T-X. Esim. Boeingin ja Saabin konseptista on tällä hetkellä kuitenkin vain "hahmo paperilla" nähtävänä. Konsepti paljastetaan ilmeisesti myöhemmin syyskuun aikana. Kaupoissa on kyse 350 harjoitushävittäjästä USAF:lle.

 

http://www.affarsliv.com/nyheter/linkoping/flygplanen-som-tavlar-om-jatteordern-om4291280.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-35-hävittäjät ovat taas ongelmissa. USA:n ilmavoimat on maadoittanut 15 yksilöä "polttoainesäiliöiden putkien eristeiden murenemisen" takia. Lisäksi 42 tuotantolinjalla olevaa koneyksilöä on korjattava saman ongelman takia. Syynä on kuulemma alihankkijan valmistuslaatuongelma eikä suunnitteluvirhe.

 

The Air Force said 15 jets have been temporarily removed from service because of crumbling insulation in fuel tank lines spokeswomanAnn Stefanek said. The jets were stationed in Arizona, Nevada and Utah bases. Two of the jets belonged to Norway.

 

Another 42 F-35 jets, which are still in the Lockheed Martin production line, were also affected.

 

Stefanek said engineers are "currently developing procedures to resolve or mitigate the issue."

 

"This is not a technical or design issue; it is a supply chain manufacturing quality issue," the company said.

 

http://www.upi.com/Top_News/US/2016/09/17/Air-Force-grounds-F-35-fighter-jets-over-insulation-problems/9611474120760/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi: Vuoden suurin ilmaoperaatioharjoitus Ruska 2016 lokakuussa - Gripenit mukana hyökkäämässä

 

Ilmavoimien Ruska 2016 -ilmaoperaatioharjoitus järjestetään 10.–14. lokakuuta. Siihen osallistuu yli 50 ilma-alusta sekä noin 2600 henkilöä. Mukana myös Ruotsin ilmavoimien koneita, jotka toimivat yhdessä Ilmavoimien Hornetien kanssa suomalaisjoukkojen harjoittelua tukevassa vastaosastoroolissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään