Sami Puro

EFHK:n kiitotiet historiassa

3 viestiä aiheessa

En oikein mistään nettilähteestä löydä miten EFHK:n kiitotiet ovat "kehittyneet" pituudeltaan vuosien saatossa.

Nykyinen 04R/22L avattiin kentän yhteydessä 1952 2000m pituisena, ja nykyinen 15/33 1956 [päiväys?] 1800m pituisena. Ja 04L/22R 28.11.2002 nykyisessä mitassaan.

Mutta miten nuo vanhat kiitotiet on vuosien saatossa pidentyneet?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jorma Alakoski julkaisi joitakin päiviä sitten FB:n ryhmässä "Suomalaista ilmailuhistoriaa tosikoillle" tuota kehitystä kuvaavan grafiikan.

https://web.facebook.com/groups/715086825366789/permalink/1041493916059410/

Näkyvyys vaatinee ryhmän jäsenyyden? Ehkäpä hän jukaisee kuvan tännekin.

Muutoksia noiden vuosien välillä näyttää tulleen:

1961: 15/33 2250m

1962: 04/22 2660m

1966: 04/22 3200m

1973: 15/33 2900m

1983: 04/22 3440m

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän tämä. Kuvasta puuttuvat rullaus- ja yhdystiet. Niitäkin lisäiltiin vuosien varrella kiitoteitä kehitettäessä. En enää muista kuinka ko. kuvaus rakentui. Uskoisin sen perustuneen kuitenkin varsin tarkasti 'faktoihin'. Finskin koneiden osuudet poimin heidän historiikistaan. Lopettelin työurani kolmannen kiitotien käyttöönottoprojektin vetäjänä. Projektini kulki 'käsikädessä' rakennushankkeen kanssa. Määrittelin käyttöönottopäivän projektin alussa kolmen vuoden päähän. Ja näin tapahtui. Joskus valtiollakin onnistuttiin.

img515.jpg

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään