Kirjoitettu Tammikuu 28, 2019 Kuva on talvisodan ajalta meren jäältä, Rihtniemestä läheltä Raumaa. Kone on pudonnut jäälle sekä ilmeisesti osittain jään läpi. Mannisen Pena tunnisti sen olevan tyyppiä DB-3. Kävin muutama vuosi sitten penkomassa talvisodan aikaisia LänsiSuomi-lehtiä mikrofilmeiltä, mutta en löytänyt mitään mainintaa koneen putoamisesta. Löytyiskö joltain tietoa tästä tapauksesta. Kuvan takana valokuvaliikkeen leima; UUSIAURA kuvaamo, TURKU Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2019 Voisiko kyse olla tästä: http://www.sakylantalvijajatkosotamuseo.fi/default2.asp?active_page_id=163 - sivun keskivaiheilta löytyvä ltn. Mikko Linkolan kuvaus Säkylän lentotukikohdan ajoilta. Tämän tapauksen tarkka ajankohta selviää varmasti ko. lentoyksikön spk-materiaalia läpikäymällä, mutta välille 17.-22.2.1940 se näyttäisi sijoittuvan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2019 Minusta kone saattaa kuitenkin olla SB - 20.2.1940 pudotettiin kaksi Itämeren laivaston ilmavoimien 10 Lentoprikaatin SB-konetta Rauman edustalla käydyissä ilmataistelussa. Toisen SB-koneen ohjaaja n.luutn. Jegor Ptitsyn hyppäsi ja jäi vangiksi (SPR-kortti oheisena). Ks. mös Red Stars 5 -kirjan sivut 138 ja 182. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2019 20 tuntia sitten, Markku Valtonen kirjoitti: Kuva on talvisodan ajalta meren jäältä, Rihtniemestä läheltä Raumaa. Kone on pudonnut jäälle sekä ilmeisesti osittain jään läpi. Mannisen Pena tunnisti sen olevan tyyppiä DB-3. Kävin muutama vuosi sitten penkomassa talvisodan aikaisia LänsiSuomi-lehtiä mikrofilmeiltä, mutta en löytänyt mitään mainintaa koneen putoamisesta. Löytyiskö joltain tietoa tästä tapauksesta. Kuvan takana valokuvaliikkeen leima; UUSIAURA kuvaamo, TURKU Toki täysin mahdollista, että Turussa on ollut tuon niminen valokuvaliike, mutta Turussa on vuosina 1897-1964 ilmestynyt "Uusi Aura" niminen sanomalehti; voisiko kyseessä sittenkin olla ko. lehden kuvaajan valokuva? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2019 3 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti: Toki täysin mahdollista, että Turussa on ollut tuon niminen valokuvaliike, mutta Turussa on vuosina 1897-1964 ilmestynyt "Uusi Aura" niminen sanomalehti; voisiko kyseessä sittenkin olla ko. lehden kuvaajan valokuva? Tässä jotain sanomalehdestä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_Aura Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2019 (muokattu) Löytyi ilmataistelukertomukset päivämäärältä 20.2.1940 kello 11. Tässä lyhykäisesti: Luutnantti Reino Turkki. 3./LLv.28. Kone: MS-307. "Pudonnut palavana erään saaren rantaan n. 5 km. Raumalta länsilounaaseen, jätteet jäivät jään päälle". SB. Luutnantti Mikko Linkola. Kone: MS-316. "Pudonnut palavana jään läpi noin 7 km. Raumalta länsilounaaseen". SB. IPAK vahvisti molemmat pudotukset. Luutnantit Turkki ja Linkola lensivät partiona. Silminnäkijänä ja todistajana oli Turkki laatinut taisteluselostuksen Linkolan puolesta, koska Linkola oli lähtenyt ulkomaille [hakemaan uutta konetta Ruotsista]. ___________________________________________________________________________________________________________________ Osa Veikko Karun ilmataistelukertomuksesta pvm:llä 20.2.1940 kello 14:25. Luutnantti Veikko Karu. Kone: MS-321. Viron rannikko 7500 m. Ammuttu alas 2 DB. Karun partiotoveri joutui palaamaan moottorivian takia takaisin jo ennen viholliskosketusta. Viron rannikko on niin kaukana että jos Markun laittama kuva on kuvattu Rihtniemen lähellä olisi kone ilman muuta toinen pudotetuista SB-koneista. (Vertaillessani kirjojen SB ja DB-kuviin, näyttää enempi DB-3:n siiveltä etureunassa olevien ´saumojen´ perusteella, tiedä sitten?). Lisätty luutnantti Turkin ja Linkolan ilmataistelukertomukset: Muokattu: Tammikuu 30, 2019, käyttäjä: Raimo Heikkinen 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2019 Pienenä lisämausteena soppaan - paikallislähteen arvelun mukaan ei kuva konejäännöksestä jäällä olisi mahdollisesti lainkaan oletetulta alueelta Rauman edustalla. Rauman merialueen ja saariston topografiaa sekä vedenpinnan päällisiltä, että sen alaisilta osin tuntevan mukaan ei taustalla oleva maisema sovi Rihtniemeen eikä varsinkaan Tankkarin alueeseen - edes lähes 80 vuoden aikaero huomioiden. Otaksumana oli kuvapaikan sijaitseminen jossain aivan muualla. Vahvimpana kandidaattina nousi esiin Turun edustan saaristo, mahdollisesti kokolailla läheltä Turkua (asutuksen runsaus jo 1940-luvun alussa). Lisäksi kuvan takaa löytyvä viittaus vanhaan turkulaiseen sanomalehteen saattaisi tukea tätä arvelua. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2019 Uusi Aura löytyy digitoituna Kansalliskirjastosta valitettavasti vain vuoteen 1929 saakka kuten monet muutkin. Rod Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2019 27 minutes ago, Pekka Simula said: Rauman merialueen ja saariston topografiaa sekä vedenpinnan päällisiltä, että sen alaisilta osin tuntevan mukaan ei taustalla oleva maisema sovi Rihtniemeen eikä varsinkaan Tankkarin alueeseen - edes lähes 80 vuoden aikaero huomioiden Aika runsaasti Raumanmerellä veneilleenä voin vahvistaa, että kuvan taustan ranta ei näytä yhtään Rihtniemeltä eikä muutenkaan tutulta. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2019 Uuden Auran vanhat numerot löytyvät hiukan hankalasta paikasta Turun Yliopiston lehtiarkistosta Raisiosta. http://libguides.utu.fi/sanomalehdet Mutta varmaan jollain on lista kaikista Turun edustalla talvisodassa alas ammutuista. Olisiko kuva sittenkin Paraisten suunnalta ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2019 (muokattu) 13 minuuttia sitten, Jorma Laiho kirjoitti: Uuden Auran vanhat numerot löytyvät hiukan hankalasta paikasta Turun Yliopiston lehtiarkistosta Raisiosta. http://libguides.utu.fi/sanomalehdet Mutta varmaan jollain on lista kaikista Turun edustalla talvisodassa alas ammutuista. Olisiko kuva sittenkin Paraisten suunnalta ? Turussa on kaksikin vapaakappalekirjastoa, Turun Yliopiston ja Åbo Akademin kirjastot. Edit: suomenkieliset sanomalehdet taitavat kuitenkin olla vain Turun Yliopiston kirjastossa. Muokattu: Tammikuu 30, 2019, käyttäjä: Tauno Hermola Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2019 Kyllä. Tuo Raision piste on minulle hyvin tuttu. On hyvin palvelualtis ja hiukan piilossa teollisuusalueella. Yleensä ei ruuhkaa. Lehdet kuitenkin kannattaa tilata vaikka puhelimella. Toki myös Kansalliskirjasto auttaa Helsingin päässä. Valitettavasti en nyt ehdi auttamaan, mutta pistin kyselyä myös Raumann perinneporukoiden suuntaan. Jonnekin sekin kone toki tippui. Sitten on vielä Köyliön järvelle pakkolaskun tehnyt, mutta tuo ei liene sen jäänteitä ? Siitä on kai ollut juttua täälläkin. Uusi Aura viittaa kyllä Turun suuntaan. Pikku-Tervon ( Lill-Tervo, Pargas) luo tippui ainakin yksi. Turun pommituksista aika hyvä tarina tässä, jos kiinnostaa muutkin kuin lentokoneet: https://thy.fi/wp-content/uploads/2011/09/THArk30s257-322.pdf Jorma 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2019 Siltä näyttää ettei paikka olekaan Rihtniemi eikä kone SB-2. Henkilö jolta kuvan sain, kertoi sen olevan Rihtniemestä...väärää tietoa? Turun suunta on todennäköisin! Luupilla kun katsoin kuvaa uudestaan, niin siiven pätkän rakenne ei oikein natsaa SB-2 koneeseen vaan pikemmin DB-3 koneeseen Siiven johtoreunan rakenne / muoto kuvassa olevan herran edessä viittaa mielestäni enemmänkin DB-3 koneeseen kuin SB-2 koneeseen! Kuva on varmasti peräisin UUSI AURA-lehden arkistoista, kuvan takana olevassa leimassa on puhelinnumero, mutta siitä ei saa selvää, osoitetta ei ole, liitteenä vielä kuvan tausta. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2019 1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti: Kyllä. Tuo Raision piste on minulle hyvin tuttu. On hyvin palvelualtis ja hiukan piilossa teollisuusalueella. Yleensä ei ruuhkaa. Lehdet kuitenkin kannattaa tilata vaikka puhelimella. Toki myös Kansalliskirjasto auttaa Helsingin päässä. Valitettavasti en nyt ehdi auttamaan, mutta pistin kyselyä myös Raumann perinneporukoiden suuntaan. Jonnekin sekin kone toki tippui. Sitten on vielä Köyliön järvelle pakkolaskun tehnyt, mutta tuo ei liene sen jäänteitä ? Siitä on kai ollut juttua täälläkin. Uusi Aura viittaa kyllä Turun suuntaan. Pikku-Tervon ( Lill-Tervo, Pargas) luo tippui ainakin yksi. Turun pommituksista aika hyvä tarina tässä, jos kiinnostaa muutkin kuin lentokoneet: https://thy.fi/wp-content/uploads/2011/09/THArk30s257-322.pdf Jorma Lill-Tervon SB-2 koneen paikan olen itsekin käynyt toteamassa silminnäkijän avustuksella. Ei ole ainakaan se. Kone tuli maalle ja säilyi hyvinkin ehjänä. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 31, 2019 Koska kyseessä on DB-3 romu (minkä Pentti Manninen on vahvistanut!), eikä paikka ole Rauman edustalla, löytyy seuraavat Turun suunnalla ja Saaristomerellä pudotetut DB-3 koneet: - 2.2.1940 53 DBAP:n DB-3 katosi Hanko-Bengtskär alueella - 3.2.1940 Kaksi Itämeren laivaston 10 ABr:n DB-3-konetta pudotettiin ilmataistelussa (Kokko FR-86, Ilveskorpi FR-105, Nissinen FR-98), toinen putosi Korppoon Kvigskärin viereen, toinen kone putosi Korppoon Vidskärin viereen. Ensimmäisestä koneesta ohj. v.luutn Pavel Makarov hyppäsi ja jäi vangiksi; jälkimmäisestä koneesta saatiin kaksi vankia (täh. ltn Nikolaj Mirovitsh ja kk-ampuja Vasili Prokofjev). - 17.2.1940 53 DBAP:n DB-3-kone pudotettiin ilmataistelussa (Hyrkki MS-301), kone putosi Houtskarin Jungfruskärin viereen. - 2.3.1940 Ps-laivojen it pudotti Itämeren laivaston 1 AP:n DB-3 koneen, joka putosi Kakskertaan (kone suht. ehjä, kuva liitteenä). Näin ollen johdantokuvassa oleva romu lienee joko 2.2. tai 17.2.1940 Saaristomerellä pudotettu. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2019 (muokattu) Hei, luulisin että ketjun alkukuva esittää Korppoon Vidskärin viereen pakkolaskun tehnyt Itämeren laivaston 10. Lentoprikaatin DB-3 koneen, mistä saatiin kaksi vankia. Tässä luutn Mirovitshin kuulusteluptk, ja kaaviokuva koneen pakkolaskusta Vidskärin luona. Löytyykö lukijoista jokin purjehtija tms joka tuntee Korppoon saariston? Muokattu: Helmikuu 2, 2019, käyttäjä: Carl-Fredrik Geust Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2019 (muokattu) Tuohan se kai sitten pitäisi olla https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6654202.109104653&e=190496.16688262465&title=Vidsk%C3%A4r&desc=&zoom=9&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D%5D, vastaa muodoltaankin melko hyvin piirrosta, mutta eihän tuo valokuvan rantamaisema taloineen voi olla tuolta päinkään. Jungfruskärejäkin löytyy alueelta kaksi, tämä https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6681894.314791648&e=171360.67094237023&title=Jungfruskär&desc=&zoom=9&layers=[{"id"%3A2%2C"opacity"%3A100}] voisi maiseman puolesta sopia, asutusta on ympäri saarta. Wikipediakin tuntee tapauksen: Lainaa Talvisodassa 17.2.1940 suomalainen hävittäjän tulittama neuvostoliittolainen DB-3-pommikone räjähti ja putosi maahan Jungfruskärin Hamnön edustalle. Kaksi koneen miehistön jäsentä kuoli heti, ja kolmas ammuttiin tämän paetessa jäälle. Hänet on haudattu Jungfruskärin eteläosaan.[2][4] Koska Hamnö on mainittu, paikan täytyy olla karttalinkin Jungfruskärin saariryhmä. Jos kuva olisi sieltä, kuvauspaikka lienee Sundetin salmessa, koska meren puolella Hamnön saarta ei näyttäisi olevan asutusta. Jokohan nyt tuli karttalinkit kuntoon! Muokattu: Helmikuu 2, 2019, käyttäjä: Tauno Hermola Jungfruskär lisätty, typoja korjattu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2019 Löytyisikö tähän konsensus sittenkin Kakskerran suunnalta: Kyseessä olisi Callenkin lataamassa kuvassa metsään päätynyt DB-3, jonka osia on tuossa alkuperäiskuvassa kuskattuna jäälle poiskuljetusta odottamaan? Myös taustan runsas huvilamainen asutus täsmäisi paikkakandidaateista parhaiten ehkä 1940-luvun alun Kakskertaan. Itänaapurin ilmailevan ampumaseuran 1930-luvun kalustoa tunteva natiivitaho valaisi koneen tarkempaa alatyyppiä ja kuvassa näkyvien kappaleiden yksityiskohtia seuraavasti (käännös mahdollisesti jossain määrin vapaalla kädellä): "To be more precise, this is DB-3a (with socks and four aileron sections). One can see in the photo the outer (one of the three) compartment of the “cantilever sock gas tank” (the throat is indistinct) - the Finn holds on to it. You can also see the earlier inner wall of the aileron (without stamping). The photo shows a piece of the left wing console, which is broken along the lines of the 19th (tank) and 21st ribs (that is, slightly less than half a cannon or a third of the entire wing). "Star" on top is applied" (Courtesy of Y. Latartsev, Voronezh - Russia) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2019 Geustin Callen esille laittama DB-3-kuva, jossa kaksi poikaa seisoo DB-3:n päällä, on otettu Kakskerta-nimisen saaren pohjoispuolella sijaitsevalla Satavan saarella, tarkemmin Marielundin mäellä. Paikka on varmistettu maastolöydöin ja kuva-/maastovertailuin, joissa allekirjoittanutkin sai olla mukana. Syystä tai toisesta koneen kuvauspaikaksi on useissa lähteissä virheellisesti ilmoitettu Kakskerta. Konetta putoamispaikallaan esittävistä kuvista ei saa varmuudella selvää, mitä koneen siipien kärkiosille on käynyt, mutta näyttäisi siltä, etteivät ne ole revenneet maahantulossa, vaan että ne on irrotettu siististi. Callen esille laittamassa kuvassa näkyy koneen oikean siiven siisti irrottaminen laskutelineen kohdalta, ja vaikka oheinen kuva ei ole aivan selkeä koneen vasemman siiven osalta, niin näyttäisi siltä, että sen kärkiosa olisi sekin irrotettu siististi. Valtosen Markun esille laittamassa kuvassa on puolestaan koneen vasemman siiven siististi irrotettu kärkiosa, joka näin ollen voisi olla Satavan DB-3:sta, mutta varmaa se ei näillä tiedoilla vielä ole. Jos tämä kuitenkin pitäisi paikkansa, niin Markun esille laittama kuva on todennäköisesti otettu Satavan ja Kakskerran saarien välisessä salmessa ja mitä ilmeisimmin Kakskerran saaren suuntaan (kuten Simulan Pekkakin edellä totesi), ainakin kuvassa näkyvät maastomuodot ja rakennukset sopisivat kokolailla hyvin kyseisen saaren pohjoisrantaan Varvinnokan kohdilla. Marielundin mäellä tehdyissä maastotutkimuksissa kävi myös ilmi, että osa koneesta tai sen osista on kuljetettu pois mäkeä pohjoisen ja lännen puolelta ympäröivän tien kautta, mutta tämä ei sulje pois sitä mahdollisuutta, että isoimmat osat olisi viety pois jäitse. Heikki 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2019 (muokattu) Tosi mielenkiintoisia kartta- ja kuva-analyyseja! Löysin vielä yhden kuvan "Kakskerran" DB-koneesta - valitettavasti katkennutta siipeä ei käy ilmi ei tästäkään kuvasta... Mutta - lienee varsin epätodennäköistä että jokun lehtikuvaaja olisi kesken sotaa (!) lähtenyt - tai saanut luvan! - lähteä Korppoon ulkosaaristoon; yhtä epätodennäköistä lienee se että jollakin merivartijalla, tai ulkolinnakkeella palvelevalla olisi ollut oma kamera mukanaan. Näin ollen on minusta mielenkiintoinen hypoteesi että olisi kuvattu juuri Kakskerran/Satavan DB-3 hylyn osia! Muokattu: Helmikuu 3, 2019, käyttäjä: Carl-Fredrik Geust Lisätty pohdinta mahdollisesta kuvauspaikasta 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2019 En löytänyt vielä vanhempaa kuin vuoden 1955 peruskartan. Vertaamalla kuvaa siihen tuo voisi olla otettu etelään juuri sinne Kakskerran suuntaan. Varvin talon tienoilla on tuollainen huvilarivi. Myös maaston muoto eli ranta ja kalliot sopisi. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2019 (muokattu) 3 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti: En löytänyt vielä vanhempaa kuin vuoden 1955 peruskartan. Vertaamalla kuvaa siihen tuo voisi olla otettu etelään juuri sinne Kakskerran suuntaan. Varvin talon tienoilla on tuollainen huvilarivi. Myös maaston muoto eli ranta ja kalliot sopisi. Tässä tuo vuoden 1955 peruskartta nähtäväksi: http://timomeriluoto.kapsi.fi/KARTAT/Peruskartat, ym./Peruskartta 1:20.000 Kakskerta 1955.jpg Jukka Muokattu: Helmikuu 3, 2019, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2019 Calle kirjoitti tuolla aiemmin näin: "- 2.3.1940 Ps-laivojen it pudotti Itämeren laivaston 1 AP:n DB-3 koneen, joka putosi Kakskertaan (kone suht. ehjä, kuva liitteenä)." Alkoi kiinnostaa panssarilaiva Väinämöisen ja Ilmarisen sotapäiväkirjat ja löytyihän niistä merkinnät kahden koneen alasampumisesta 2.3.1940. Ensiksi otteet Väinämöisen sotapäiväkirjan kahdesta sivusta sekä sen jälkeen Ilmarisen vastaavat. Jukka 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2019 Ja sitten tietenkin kuviin ilmatorjuntatykit joilla torjuntaa suoritettiin. Kuvissa on panssarilaiva Ilmarisen it-kalustoa, Boforsin 105 mm:n kaksoistykit sekä Vickersin 40-millinen. Nämä SA-kuvat on otettu aikavälillä 9.-11.3.1940, eli aika pian tuon hyökkäyksen jälkeen. Aika lailla "lentäjän oloinen" on merivoimien kersantti it-tykillä huuva päässä! Jukka 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2019 (muokattu) Tässä vielä Merivoimien Esikunnan sotapäiväkirjasta 1939-40, päivämäärä 2.3.1940: http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=37923 Huom! Tuossa on ilmeisesti virheellisesti mainittuna, että Kakskertaan (Satavasaareen) olisi pudonnut kaksi SB:tä. Myös panssarilaivojen spk:t kertovat laivojen osuneen kahteen pommikoneeseen, jotka molemmat putosivat. Onko Callella tietoa tästä mahdollisesta toisesta pudotuksesta? Jukka Muokattu: Helmikuu 3, 2019, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla