Ilkka Mäkelä

BBC:n reportteri testasi maailman lyhimmän säännöllisen reittilennon

11 viestiä aiheessa

Tästä olisi saanut kyssärinkin, mutta netistä löytyy niin helposti, ettei kannata.

 

BBC:n Holiday-ohjelmassa reportteri mittasi sekuntikellolla matka-ajaksi tällä maailman lyhimmällä aikataulunmukaisella reitillä 1 minuutti ja 45 sekuntia.

 

Ennätys on kuulemma 58 sekuntia, sehän riippuu tuuliolosuhteista.

 

Reitti siis BA8872, WRY-PPW eli Westray-saarelta Papa Westray-saarelle Orkneyn saariryhmässä Skotlannissa. Kenttien välinen etäisyys 2 Km. Operaattori BA:n puolesta Loganair, koneena (Britten-Norman) Islander.

 

Paras netistä löytämäni linkki:

 

http://www.mtu.de/en/special/report/inhalt/weltrekord_huepfer/

 

(Sorry, jos on ollut aikaisemminkin täällä, mutten ainakaan searchilla löytänyt.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukakohan tommosen reitin oikein lentää? Taitaa vaan olla tuokin matka ihan hyvässä hinnassa ja luulis, että lentäjille tuo reitti on hiukan turhauttava kuin ensiksi suunnitellaan lentoa varmasti kauemmin kuin lentokestää ja heti kun on noustu pitääkin jo aloittaa laskeutumis valmistelut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tsekkasin Loganairin sivuilta, ja seuraava lento Kirkwall-Papa Westray/Westray Loganairin koodilla LOG862 lähtee 10:00 eli 15 minuutin kuluttua. Sinne vaan.

 

Hintoja Loganairin sivuilta:

 

Orkney Adventure, 68 puntaa, 10 päivää aikaa, voi valita 3 saarta return each, seuraavista: Westray, Papa Westray, Stromsay, Sanday, Eday tai North Ronaldsay.

 

Kirkwall- Papa Westray return, 30 puntaa.

Kirkwall-Westray return, 31 puntaa.

Between the North Isles one way 14 puntaa, return 28 puntaa.

 

Elikkä ei lennetä BA:n koodilla, mutta kuitenkin edelleen lennetään, vaikka on talvikausi, eivätkä hinnat ihan mahdottomia ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

luulis, että lentäjille tuo reitti on hiukan turhauttava kuin ensiksi suunnitellaan lentoa varmasti kauemmin kuin lento kestää ja heti kun on noustu pitääkin jo aloittaa laskeutumis valmistelut.

 

Ja minä kun olen kuullut, että lentämisen mielenkiintoisimmat ja haastavimmat vaiheet ovat nousu ja lasku.

 

Purjekoneiden hinaajat ja laskuvarjohyppäjien lennättäjät varmaan parhaiten tietävät... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä muuten taida tuon lentosuunnitelman tekoon paljoakaan aikaa mennä, koska lennot lennetään VFR:ssä, 500feet/1000ft korkeudessa, jos sääolot sallivat. Vaakanäkyvyyttähän ei tarvitse olla kuin se kenttien välinen etäisyys, 2 Km.

 

Jutussa mainitaan myös, ettei hyvällä säällä tarvitse edes laippoja ylös nostaa, kun ollaan heti takaisin laskussa.

 

Lieneekö edes tornia kummallakaan kentällä? Ja olisiko failattu toistuva säännönmukainen VFR-plaani, joten sitäkään ei tarvitse erikseen failata? Ja vain tuulipussista katsotaan, mihin suuntaan noustaan ja laskeudutaan?

 

Hinnat ovat halvat, koska saaret/kunnat tukevat lentoreittejä.

 

Tuonkokoisella koneella näyttäisi VFR:ssä ansiolentäminen kuitenkin olevan Skotlannissa mahdollista. Ilmeisesti myös Suomessa, jos VMC vallitsee. Vai olenko nyt tässä väärässä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuonkokoisella koneella näyttäisi VFR:ssä ansiolentäminen kuitenkin olevan Skotlannissa mahdollista. Ilmeisesti myös Suomessa, jos VMC vallitsee. Vai olenko nyt tässä väärässä?

 

Juu, olisi mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuiltani www.lappis.net lainattua:

"Lyhin säännöllinen lentoyhteys on Orkneysaariin kuuluvien Westrayn ja Papa Westray saarten välillä. Näiden Skotlannin pohjoisrannikolla sijaitsevien saarten etäisyys on vain 2,4 kilometriä. Monien lentokenttien kiitotie on jo tämän reitin mittainen. Saarten väli taittuu normaalisti kahdessa minuutissa. Lentoyhteyden 34-vuotisen historian aikana matkustajat ovat tosin silloin tällöin päässeet perille selvästi etuajassa. Reitillä on liikennöinyt alusta asti potkurikone,jossa on tilaa kymmenelle matkustajalle. Lentäjään on ilmeisesti oltu tyytyväisiä,sillä häntä ei ole vaihdettu. Longanair-lentoyhtiön ei tarvitse pelätä saaristoliikenteen aiheuttavan suuria tappioita,sillä lennot ovat hyvin suosittuja. Lentolippu on syytä varata ajoissa sillä lentokone on useimmiten täynnä."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tuli mieleen, että tuli taannoin testattua tiettävästi maailman lyhin mannerten välinen lento. Lähtöpaikka Gibraltar ja laskeutumispaikka salmen toisella puolella Afrikassa. Koneen Vickers Viscount ja vuosi taisi olla kutakuinkin 1990. Kone oli muistaakseni nimetty Marilyn Monroeksi. Lento taisi kestää noin 15 minuuttia, ja maksimikorkeus muistaakseni 3000 ft.

 

Eipä tähän hätään löytynyt kuukkelilla kuvia koneesta, mutta varmaan joku muukin täällä on saman hypyn tehnyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan muuten maailman lyhyin SUIHKUkoneella lennettävä säännöllinen reittivuoro oli Savonlinna-Varkaus ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään