Jan-Erik Andelin

HN:t Suomen jälkeen

26 viestiä aiheessa

Onko kukaan ajatellut ääneen mitä Horneteille tapahtuu HX:ien tultua? Myydäänkö vielä jonnekin vai jäävätkö reserveiksi? Onko muuta entisiä suomalaisia hävittäjiä vielä myyty maailmalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Hävittäjiä ei ole myyty koskaan minnekään.

Hävittäjiä ei ole myyty mutta jos en väärin muista niin MiG:ien varaosia meni koneiden poiston jälkeen Vietnamin ilmavoimille. Ainakin everstiryhmä kävi niitä Suomessa tutkimassa.

Rod

P.S. Saatan olla väärässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Hävittäjiä ei ole myyty mutta jos en väärin muista niin MiG:ien varaosia meni koneiden poiston jälkeen Vietnamin ilmavoimille. Ainakin everstiryhmä kävi niitä Suomessa tutkimassa.

Mä muistan että jostain tommosesta oli puhetta joskus. En sitten tiedä tuliko siitä kaupasta mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Mä muistan että jostain tommosesta oli puhetta joskus. En sitten tiedä tuliko siitä kaupasta mitään.

Muistan jostain lukeneeni että DK:n osia olisi myyty Itävaltaan (?) tms. käytöstä poiston jälkeen.

Aika pieni prosentti on superissa samoja osia kuin nornaalissa hornetissa. Tosin MLU-2 jälkeen ainakin osa avioniikasta (uudistetut osat) taitaa olla superin osia.

Muistaakseni boeing mainosti aikanaan että 80% on uutta palikkaa superhornetissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mig oli Rissalassa tolopan nokassa odotamassa  siviili matkustajia vastaan ja poespäen, uskoisin Horneti"lennokkien" kulun jatkuvan museossa ja joku jossakin Lennoston kepin nokassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Romutetaan.

 

Hävittäjiä ei ole myyty koskaan minnekään.

Ajat muuttuvat! Ja hyvä niin. Ne pitäisi myydä heti pois, kun 64 kappaletta tai enemmän on uusia koneita Suomessa ;). Pitäisi vielä pyytää niistä oikein kova kiskurihinta! Kyllä ne menevät varmasti kaupaksi!

En käsitä sellaista toimintaa, että koneet romutetaan kun ne ovat palvelleet hyvin Suomea. Se on melkein sama kuin uutta autoa ostaessani en antaisi vanhaa vaihdossa, kun siihen on niin kovat tunnesiteet. Ei pysty luopumaan. Se on pakko romuttaa. 

Olin "ennen" suojarasvoihin säilömisen kannalla, mutta muutin mieleni. Hornetit ovat varmasti elinkaarensa loppusuoralla, kun seuraavat koneet ovat Suomessa. Myyntiin vaan!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa vanha hävittäjä olla hieman erilainen kauppatavara kuin käytetty auto.

Otetaan esimerkki yleisilmailukoneesta. Siinä on kaikenlaisia aikavalvottuja osia ja laitteita joita ei voi suojata (suojarasvata) aikaa vastaan. Osilla on käyntiaikarajoituksia ja kalenteriaikarajoituksia. Joku voisi esimerkiksi havaita että kentän reunalla tai hallin nurkassa on pari vuotta ollut kone, joka ei lennä. Innostus on suuri kun laite tulee myyntiin ja halvalla. Sen jälkeen selvitystyö paljastaa että moottoorin tunnit on loppu, potkurin kalenteriaika on täynnä, kumiletkut ovat vanhentuneet jo ajat sitten, radiot ovat vanhanaikaiset, siipisalkoihin täytyy tehdä osittaista rakenteen purkua edellyttävä tarkastus jne... Kaikkiin lentokelpoisuuden edellyttämiin tehtäviin uppoaa rahaa, "huomattavasti", joku voisi sanoa. Lopputulemana on että parempi diili olisi ollut tehdä limutölkkejä koko laitteesta.

Moninkertaisesti monimutkaisemman sotilaskonejärjestelmän lentävän osan palauttaminen toimintakuntoon on käytännösä aivan hiton kallis huvi ellei mahdoton. Silti se olisi vanha remontin jälkeenkin.

Kierrätykseen se mikä voidaan kierrättää, muutama museoon ja silloin niistä on iloa eniten.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidän nykyistä Hornettia  varsin lentokykyisenä. Sitä ei pidä haukkua. Se on ainoa mitä meillä on. Eikö niin...  Uudet koneet tulevat aikaisintaan  2030 luvulla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museoinnista: Lentokuntoisena säilyttäminen on epärealistista, mutta olisi kiva että jossain tukikohtakaupungissa (Kuopio, Pirkkala...) yhtä pystyttäisiin pitämään rullauskunnossa, joka voitaisiin tapahtumissa kaivaa esiin ärjymään. :P

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Museoinnista: Lentokuntoisena säilyttäminen on epärealistista, mutta olisi kiva että jossain tukikohtakaupungissa (Kuopio, Pirkkala...) yhtä pystyttäisiin pitämään rullauskunnossa, joka voitaisiin tapahtumissa kaivaa esiin ärjymään. :P

Hain juuri postilootasta tuliterän Ilmailulehden. Takasivullla on mainos Turku Airshow 15-16.06 2019. Ehkä siellä kuulee ärjyntää :)

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 2030 HN:n sensoriteknologia lienee jo sen verran vanhentunutta, että ilmataistelussa sillä lienee enää savikiekon osa. Viidennen sukupolven hävittäjiä vastaan Hornetilla tuskin on mitään palaa, ellei sitten pääse jollain ilveellä lähitaisteluun. Se on sitten ihan eri asia kuinka paljon viidennen sukupolven hävittäjiä on palveluskäytössä vuonna 2030. Veikkaan että ei kovin montaa F-35:n lisäksi.

Pentti Perttulan mielenkiintoisessa kirjassa "Paras hävittäjä Suomelle" mainitaan, että kun hornetit tulivat palveluskäyttöön 90-luvun loppupuoliskolla, otettiin harjoitustaisteluja Drakeneita vastaan, Drakeneilla ei ollut mitään palaa, vaikka niillä pääsi kovempaa ja korkeammalle. Draken ei vaan "nähnyt" Hornetia ennen kuin oli jo tullut ammutuksi alas.

Muokattu: , käyttäjä: Tero Ekholm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kun koneiden operointi päättyy, ei niillä pitäisi olla enää lentotunteja jäljellä."

T&T

Jos lentotunteja ei ole jäljellä, ei ole jälleenmyyntiarvoakaan jäljellä. Ja kun lentääkään ei voi, ei myöskään vaihtoehtoja jää montaa jäljelle.

Muokattu: , käyttäjä: Tero Hannula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsotaan sitten vuonna 2030 montako F-35 konetta on Suomella, tai maailmalla :)

Olen vähän edelleen jonkinsortin F-15 koneen kannalla. Tässä maassa ei ehkä koskaan enää sodita, eikä koneista ammuta laukaustakaan. Sotakoneen pitäisi olla silti tunnistustehtäviin äärimmäisen nopea ja varustettu sopivasti. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Taitaa vanha hävittäjä olla hieman erilainen kauppatavara kuin käytetty auto.

Lisäksi tulee vastaan se, että mitä on myyjän kanssa sovittu. Saako suomi edes myydä niitä eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan löyhästi liittyen, USA:n laivasto on juuri poistanut tai poistamassa parastaikaa vanhat Hornetit aktiivikäytöstä siirtyen Super Horneteihin. Blue Angels-ryhmä lentää vanhoilla Horneteillaan vielä yhden tai kaksi näytöskautta.

Lainaa

On February 1, the U.S. Navy is holding a special ceremony to commemorate the passing of one of its stalwarts, as the Boeing (previously McDonnell Douglas) F/A-18C Hornet leaves the active-duty fleet. Strike Fighter Squadron (VFA) 34 “Blue Blasters” was the last unit operating the type in the front line and flew the “legacy” Hornet on its final operational deployment, a cruise with Air Wing Two to the Western Pacific theater aboard the USS Carl Vinson.

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2019-01-31/end-line-fleets-legacy-hornets

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Asiaan löyhästi liittyen, USA:n laivasto on juuri poistanut tai poistamassa parastaikaa vanhat Hornetit aktiivikäytöstä siirtyen Super Horneteihin.

Samassa uutisessa on linkki aiempaan pari viikkoa vanhaan uutiseen jossa kerrotaan USMC:n uusivan vanhojen Hornetiensa tutkat vuosina 2020-2022. Tämä koskee seitsemää Merijalkaväen Hornet laivuetta. https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2019-01-18/raytheon-supply-aesa-radar-marine-hornets

"According to the request for information that was issued last spring, the requirement covers 98 AESA radars. Currently, the Marine Corps operates eight F/A-18C/D squadrons split between bases at Beaufort, South Carolina, and Miramar, California, and it is expected that seven of them will each operate 12 AESA-equipped aircraft, the remainder of the radars being held as spares."

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31/01/2019 at 20.38, Tero Ekholm kirjoitti:

Vuonna 2030 HN:n sensoriteknologia lienee jo sen verran vanhentunutta, että ilmataistelussa sillä lienee enää savikiekon osa. Viidennen sukupolven hävittäjiä vastaan Hornetilla tuskin on mitään palaa, ellei sitten pääse jollain ilveellä lähitaisteluun. Se on sitten ihan eri asia kuinka paljon viidennen sukupolven hävittäjiä on palveluskäytössä vuonna 2030. Veikkaan että ei kovin montaa F-35:n lisäksi.

Entä jos ottaisi F/A-18:sta vain tuon A-toiminnon käyttöön ja teettäisi jotain erikoisempia maavoimien tukitehtäviä? Horneteilla voisi sietää korkeampaa riskiä kuin uudenkarheilla hävittäjillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minutes ago, Timo Nurmi said:

Ja mitä käy Pirkkalan simulle? 

Jos tarkoitat Pirkkalaan rakennettua ns. pallosimulaattoria, siitä on luovuttu yli 10 vuotta sitten.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä nykyisin HN pilotit harjoittelevat ? Vain oikeilla koneillako ?

Tuosta hävittäjäkaupasta hieman. Eihän tässä vain pelkkiä lentokoneita osteta, vaan kokonainen asejärjestelmä. Näin olen ymmärtänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Millä nykyisin HN pilotit harjoittelevat ? Vain oikeilla koneillako ?

Simulaattoreilla. Niillä on hiukan pienemmät simulaattorit, kun ei toi pallovisuaali tuonut oikein riittävää hyötyä verrattuna sen kustannuksiin.

Lainaa

Tuosta hävittäjäkaupasta hieman. Eihän tässä vain pelkkiä lentokoneita osteta, vaan kokonainen asejärjestelmä. Näin olen ymmärtänyt.

Nimenomaan. Tarjouspyynnötkin perustuvat kyvykkyyden ostamiseen ei varsinaisesti hävittäjien.

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Siirilä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään