Mika Laakso

Ripon RI-121

10 viestiä aiheessa

Löytyi vanha, ilmeisesti kuva kuvasta valokuva Ripon RI-121 koneesta. Missä ja koska kuvattu?

FullSizeRender (100).jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on Ilmavoimien ensimmäinen Ripon-kone. Tuli Suomeen 20.9.1929. Koneeseen vaihdettiin kuvan Pegasus-moottori 1934. Tuolloin sen sijoituspaikka oli Lentoasema 2 Santahaminassa. En tiedä onko kuva siellä otettu, joka tapauksessa vaaleasta maalauksesta päätellen -30-luvun jälkimmäisellä puoliskolla otettu.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama kuva löytyy “Suomen Ilmavoimat 1928-40”-kirjan sivulta 60. Kuvateksti kertoo kuvan olevan otettu Santahaminassa lokakuussa 1930, mutta koneen taustamaisema ei sovi lainkaan Santahaminaan, vaan Turkinsaareen. Riponin takana näkyvä tuulipussi sekä erityisesti koneen eturungon alla näkyvä läheinen paljas kallioranta sopivat mainiosti oheiseen Turkinsaari-kuvaan, jonka kopsasin tämän sivuston “Kuvia Turkinsaari, Merilentoeskaaderi”-keskustelusta, jonne sen oli laittanut esille Markku Valtonen. Ripon on kuvaa otettaessa ollut kutakuinkin samalla paikalla kuin oheisen kuvan VL Sääski.

Kuvausajankohtaa en osaa sanoa sen tarkemmin, kuitenkin ennen vuotta 1934, jolloin koneen Bristol Jupiter VI -moottorin tilalle vaihdettiin Bristol Pegasus II.

Heikki

Turkinsaari.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Mikan laittamasta kuvasta on jo todettu seisoo RI-121 Merilentoeskaaderin (MeLE) laskusillalla Turkinsaaressa. Kone ei kuitenkaan koskaan kuulunut mainitulle joukko-osastolle, vaan sen ´koti´ oli Santahaminassa. Syksyllä 1929 RI-121 (moottorina Jupiter VI 480 hv.) luovutettiin silloiselle Maalentokoululle (Maal.K) Santahaminaan. Joukko-osaston nimeksi oli jo vaihtunut Santahaminan Merilentoasema (Sh.MeLAs) kun koneen huoltoväli alkoi täyttyä heinäkuussa 1931 "Verhoilu uusittava". Valtion Lentokonetehdas (VL) Suomenlinnassa otti sen peruskorjattavakseen, samassa yhteydessä vaihdettiin moottorityyppikin Pegasukseksi (teho 580-600 hv.). Tässä projektissa meni aikansa kun kone vihdoin valmistui luovutettavaksi loppuvuodesta 1934. Joukko-osasto oli jälleen kerran vaihtanut nimeä joka nyt oli Lentoasema 2 (LAs.2) Santahamina.

Mikan kuvan päivämäärää en toistaiseksi pysty kertomaan, sillä RI-121:n ensimmäinen lentopäiväkirja taitaa olla kateissa. Joka tapauksessa käynti Turkinsaaressa sijoittuu ajalle ennen heinäkuuta 1931. Pienet neliönmuotoiset merkinnät sivuvakauttimissa ovat englantilaista alkuperää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pysytään edelleen otsikkokuvan teemassa ´Ripon ja Turkinsaari´. Alla olevassa kuvassa joka on otettu nelisen vuotta myöhemmin, luuraa naamioitunut RI-143 piilossa;)No, tämä naamiointi todettiinkin epäonnistuneeksi ja kone sai vielä tummemman värin. Sekään ei ollut riittävä, sen lisäksi kansallistunnuksien valkoinen tausta paljasti koneen. Valkoista pohjaa ei saanut himmentää edes talvisodan aikana (jota kuitenkin tehtiin omatoimisesti joissakin laivueissa). Jatkosodankaan alkaessa ei mikään muuttunut, vasta sodan lopulla sen näkyvyys paljastui päättäville tahoille ja sotakoneet saivat vihdoinkin himmentävän vaaleanharmaan värin tunnuksiinsa.

2166Turkinsaari ilmasta.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi toinenkin Ripon-kuva, RI-141. Tuosta ei taida kuvauspaikka selvitä? Kuvausaika ei ainakaan ole tuo kuvan takana olevan leiman päivämäärä 26.2.73 :o Koneen tiedot SIH15, Meritoimintakoneet

FullSizeRender - 2019-12-17T180931.153.jpg

FullSizeRender - 2019-12-17T180958.997.jpg

FullSizeRender - 2019-12-17T181554.526.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuntuu, että kyseessä on vanhasta valokuvasta ehkäpä 1972-73 reprokuvattu kuva, joka on kehitetty 26.2.-73.

Riponin paikasta en osaa sanoa. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennys/korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan uusi Ripon (RI-141) luovutettiin Merilentoeskaaderille (MeLE) Turkinsaareen 27.11.1931. Koneeseen oli tuolloin sovitettu A.S. Panther MK II -moottori n:o 7567. Seuraavia tiedossa olevia moottorin vaihtoja olivat Panther n:o 7560, 9.12.1935 ja Panther n:o 7564, 29.1.1937. Koneessa oli koko käyttöajan Panther -moottori.

Mikan kuvasta voi päätellä, että Ripon on kuvattu ennen toukokuuta 1936 jolloin kone luovutettiin ensimmäistä peruskorjausta varten Ilmailuvarikolle ja sieltä edelleen Lentokonetehtaalle. Peruskorjauksessa koneeseen laitettiin uudet kankaat ja tuo isohko RI-141 tunnus sai uudessa maalauksessa pienemmän muodon. Koska koneet ovat kovin liikkuvaista sorttia, on tuosta kuvasta vaikea sanoa, onko kuva otettu Turkinsaaressa vai jollain muulla lentoasemalla. Joka tapauksessa RI-141 kuului Turkinsaaressa MeLE -> LA 4 -> LAs. 4:n kalustoon vuodet 1931-1937.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään