Marko Rintanen

Eräs Lauri Nissisen tapaus?

12 viestiä aiheessa

Onnistuisiko jonkun selvittää onko jossakin mustaa valkoisella tällaisesta tapauksesta? Minulla on luoti, joka on kaivettu mekaanikkojen toimesta Lauri Nissisen koneen rungosta aikanaan hänelle muistoksi. Luoti oli raapaissut ohimoa ja päätynyt koneen runkoon. Olisi mahtavaa tietää koska moinen olisi tapahtunut. 

DSC_1890.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joppe Karhusen Kirjassa "Magnussonin laivue" kerrotaan Nissisen raisusta ja vaarallisesta ilmataistelutyylistä jatkosodan alkupuolella.  Hän oli jostain syystä omaksunut intoutumaan vastakkaistulituksiin vihollishävittäjien kanssa, ja tuli usein lennoilta kone reikiä täynnä. Hän niitä usein itsekin ihmetteli yhdessä lentueenpäällikkönsä kanssa. Karhusen mukaan joskus jopa vain muutama milli oli erottanut miehen kuolemasta, niin lähellä osumat Brewsterissä olivat olleet. Toki tällä raisulla mutta erittäin vaarallisella tyylillä hän sai ilmavoittoja, mutta onni kuitenkin oli hänen puolellaan vielä. Nissinen jopa sanoi itse Karhuselle, että vastakkaistulitus oli hulluutta, ja hän yrittäisi alkaa välttää sitä. Mutta kun taistelu alkoi, hän unohti asian ja taas tulitettiin vastakkain, Nissinen oli sellainen rohkea ja sisukas taistelija, rämäpää. Karhusen mukaan vakavat keskustelut hänen kanssaan auttoivat kyllä vähän, ja hän siisti jonkin verran jatkossa taistelutyyliään. Lukiessani tuota kirjaa tulee mieleen, että noita tilanteita, joiden vuoksi luoti löytyy koneen sisältä, on ollut liian monta...

"Kun tukikohdassa katselimme kahakan jälkiä Nissisen keltaisessa kolmosessa, hän itsekin pudisteli päätään: mikähän minuun jälleen tuli..."

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nissinen oli BW-384:lla usein kontaktissa vihollisen kanssa.

Todettu ja lisätty: Koneella tehtyjen yhteenlaskettujen laskujen lukumäärässä on kauhian suuri virhe!

IMG_9962.JPG

IMG_9963.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Todettu virhe päiväkirjassa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä konkreettista tukea lentueen sotapäiväkirjasta lentueenpäällikkö Joppe Karhusen muistelmiin vääpeli Lauri Nissisestä: BW-355:ssa 11 luodinreikää...

lähde: Kansallisarkisto

Ja muutama kirjoista ja kansista tuttu SA-kuva. Paikat 10.7.1941 Rantasalmi, Karhusen 3. lentue, kovia poikia, vasemmalta Illu Juutilainen, Joppe jakaa ohjeita, Pekka Kokko ja Lauri ”Lapra” Nissinen oikealla. Sitten Immolassa syyskuussa 1941 (3.lentue) ja Tiiksjärvellä 22,5 ilmavoittoineen (2.lentue). Kone BW-354. 

Jukka

E17A16D5-8E54-41B0-81B7-3B02CE474240.jpeg

90F93AEC-E5E1-45DD-9852-209FBC281C54.jpeg

D3EB9D81-5338-46B6-8BFE-C941592DEC44.jpeg

BF202251-AFF8-4295-918A-6093D3065A6C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Kuvia lisää
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Koneella tehtyjen yhteenlaskettujen laskujen lukumäärässä on kauhian suuri virhe!

Aika yleinen virhe, vaikkakin iso, kun on vuosien aikana koneiden matkapäiväkirjoja nähnyt ja tilastoja tehnyt. Korjattiinko tuo virhe myöhemmin kirjaan?

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Aika yleinen virhe, vaikkakin iso, kun on vuosien aikana koneiden matkapäiväkirjoja nähnyt ja tilastoja tehnyt. Korjattiinko tuo virhe myöhemmin kirjaan?

Rod

Ei korjattu, virhe pysyi lentopäiväkirjassa ja siitä jatkettiin kirjan loppuun asti. Saman tyyppinen virhe lentoajassa voisi olla jopa kohtalokasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan ritarista vielä yksi kuva. 
"Hävittäjälentäjiemme parista. Mannerheimristinritari, luutnantti Nissisen lentue järjestäytyneenä ennen lähtöään erikoistehtäviin. Luutnantti Nissinen äärimmäisenä vasemmalla. 
Suulajärvi, HLeLv 24.) 1944.05.12". SA-kuva.

Tämä kuva on otettu siinä yhteydessä, kun HLeLv 24 lähetti Nurmoilaan HLeLv 32:n Curtissien avuksi Messerschmitt-osastonsa 1. lentueesta. Hitaat Curtissit olivat hätää kärsimässä rintamalle ilmestyneiden La-5:n kanssa. Nissisestä oikealle luutnantti Vilppu Lakio, vänrikki Heimo Lampi, lentomestari Viktor Pyötsiä, ylikersantti Paavo Koskela ja kersantti Arvo Koskelainen. Puhuttelun piti laivueenkomentaja majuri Jorma Karhunen.

Jukka

image.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Minulla on luoti, joka on kaivettu mekaanikkojen toimesta Lauri Nissisen koneen rungosta aikanaan hänelle muistoksi. Luoti oli raapaissut ohimoa ja päätynyt koneen runkoon. Olisi mahtavaa tietää koska moinen olisi tapahtunut.

 

1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä konkreettista tukea lentueen sotapäiväkirjasta lentueenpäällikkö Joppe Karhusen muistelmiin vääpeli Lauri Nissisestä: 11 luodinreikää...

Näiden (räjähtävien)luotien osumakohdat BW-355:ssa olivat: 4 vasemmassa tasossa, 4 moottorissa, 1 potkurissa ja 2 oikeassa tasossa. "Laskuteline ja 1 sylinteri uusittava, samoin vasen siiveke". Tällä vääpeli L. Nissisen ilmataistelukertomuksessa olevalla tiedolla voisi olettaa että Markon luodilla on ollut toinen reitti ja tarina?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luodin mukana tuli Nissisen lesken kirjoittama lappu. "tämä rikkinäinen luoti pyyhkäisi Lassen ohimoa vähän raapaisten" 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Luodin mukana tuli Nissisen lesken kirjoittama lappu. "tämä rikkinäinen luoti pyyhkäisi Lassen ohimoa vähän raapaisten" 

8.7.1941. "Tulimme vastakkain useita kertoja ja ammuimme kumpikin". (BW-353).

21.7.1941. Nissisen koneeseen tuli 11 osumaa (BW-355).

1.8.1941. "Koneessani 14 osumaa, joista 12 rungossa ja 2 oikeassa tasossa. 2 räjähti ohjaamossa". (BW-363). Tämä voisi olla po. luodin tapaus? Vielä on taistelukertomuksia Nissisen osalta käymättä ja hyvinkin voi löytyä muitakin tapauksia. Ei ihme että Joppe Karhunen oli huolissaan.

Tässä nuo Nissisen ilmataistelukertomukset päiviltä 8.7. ja 1.8.1941:

Nissinen.JPG

Nissinen1.JPG

Nissinen5.JPG

Nissinen6.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lisää Nissisen taistelukertomuksia missä omakin kone sai osumia.

5.8.1941. "Omassa koneessani 1 osuma rungossa, takaa ammuttu. Katkaisi happinaamarin letkun". (BW-365).

19.9.1941. "Omassa koneessani kaksi osumaa SB:stä ammuttua. Happisäiliö rikki ja sirpaleet tekivät yhteensä 6 reikää". (BW-384).

IMG_3048.JPG

IMG_3049.JPG

IMG_3098.JPG

IMG_3099.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaarteen yksityisessä sotamuseossa Lohjalla Lauri Nissisen jäämistöstä on näytteillä hänen kunniamerkkinsä, myös Mannerheim-risti, sekä joitakin muita hänen sodanaikaisia henkilökohtaisia tavaroitaan.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritari
Jatkettu lausetta lisätiedolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään