Carl-Fredrik Geust

PE-212 hylky löytynyt Venäjällä!

17 viestiä aiheessa

Venäläinen etsintäryhmä on löytänyt suomalaisen PE-212 koneen hylyn syksyllä 2018. PE-212 jäi 10.2.1943 palaamatta tiedustelulennolta Murmanskin rautatielle. Hylky löytyi Segezhan länsipuolelta Ontajärven alueella (ks. karttakuvat). Koneen miehistönä oli  vääpeli Joonas Harju (ohjaaja, kaatui), vänrikki Onni Koskimaa (tähystäjä, kuoli Belomorskin saairaalassa 13.2.1943) ja kersantti Toivo Kankkunen (sotavanki, palasi Suomeen marraskuun lopussa  1944). Vaikeasti loukkaanut Kankkunen oli hoidettavana mm. Belomorskin ja Arhangelin sotasaaraloissa. PE-212 joutui 32. Erillisen Ilmatorjuntapatterin alasampumaksi. 

Pe-2 kone on vasta nyt tunnistettu suomalaiseksi , kiitos Raimo Heikkisen ilmoittamien moottorinumeroiden (115-800 ja 125-92) perusteella.

Toivo Kankkusella oli muuten hyvin erikoinen kohtalo - hän opiskeli Sibelius-akatemiassa syskystä 1945 lähtien, missä kouluttautui oopperalaulajaksi, ja esiintyi solistina jopa Milanossa (ks ote Matti Hämäläisen kirjasta Lentolaivue 48), mutta kuoli infarktin seurauksena jo vuonna 1961.

Venäläinen etsintätryhmä kysyy  löytyykö Harjun ja Koskimaan valokuvia?

Calle G.

 

DSC01949.JPG

IMG_2579.JPG

Screenshot_2018-12-12 Интерактивная карта раскопов ВИПЦ.png

Screenshot_2018-12-12 Карта РККА Карелии • 2 км.jpg

002.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
Koskimaan sotilasarvo korjattu
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivo  Kankkunen selvis myöskin hengissä FK-82 maaahan syöksystä 26.6.1940 Siilinjärven Toivolan kylässä. Koneen lentäjä luutnantti Urho Venna kuoli. Koneesta ilmeisesti loppu polttoaine, olivat suorittamassa syöksytähystysharjoitusta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen uutinen. Ohessa vielä ote Lentolaivue 48:n 1. lentueen sotapäiväkirjasta 10.2.1943 ja alempi Lentorykmentti 4:n vastaavasta:

Jukka

589A1D84-BF5D-40C8-AAA1-097E2E68A494.jpeg

EB4A5C3D-7400-468E-9B86-0DEEA0945907.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä FK-82 lentäjä luutnantti Urho Matias Venna s20.9.1907, kuoli 26.6.1942 ja Lentomestari Eino Iisakki Venna s1.11.1905, kuoli 28.11.1991. Molemmat syntyjään Kurikasta. Olivatko he veljeksiä???

Muokattu: , käyttäjä: Erkki Hakkarainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enoni , Joonas Harju s. 13.12.1906 Uusikirkko k. 10.02.1943

 

Joonas ja Helsingin lentoaseman edesmennyt päällikkö Eero Tulosmaa olivat kaveruksia.

He naivat sisarukset ja pitivät yhteiset häät.

Kuva on ilmeisesti vuodelta 1934

 

Joonas.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Erkki Hakkarainen kirjoitti:

Tämä FK-82 lentäjä luutnantti Urho Matias Venna s20.9.1907, kuoli 26.6.1942 ja Lentomestari Eino Iisakki Venna s1.11.1905, kuoli 28.11.1991. Molemmat syntyjään Kurikasta. Olivatko he veljeksiä???

Lentomestarit-matrikkeli kertoo, että lentomestari Reino Iisakki "Reku" Venna (ei siis Eino vaan Reino), oli tosiaan syntynyt kyseisenä päivänä Kurikassa, ja kuoli 28.11.-91 Helsingissä. Hänen isänsä oli kauppias Frans Iisakki Venna ja äitinsä Lydia. Reino Venna kävi kansakoulun ja yhteiskoulua Seinäjoella, ja kuului Seinäjoen suojeluskuntaan 1920-21. Tuohon kysymykseen olivatko he veljeksiä, matrikkeli ei anna vastausta, sillä siihen on merkitty vanhempien lisäksi vain Reino Vennan lapset ja puoliso.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei- liitän juuri löytämäni kuvan jossa ovat Joonas Harju sekä vasemmalta lukien Iisalo Tauno, Koskimaa Onni ja Rajas Jukka. Joonas oli isoisäni.

20200808_123535.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PE 212 löytöpaikka näyttäisi olevan pikkuinen Kiirasjärvi Ontajärven itäpuolella. Rämeinen, soinen alue kartan mukaan. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuija,

Suurkiitos valokuvasta! Venäläisen etsintäryhmän johtaja Ilja Prokofjev julkaisi viime talvena kirjan Krylja Tatarstana (Tatarstanin siivet), missä PE-212 etsintä- ja tunnistamistyö kuvataan 10 sivulla. Olen juuri laatimassa kirjasta lyhytta mainintaa tulevaa Sotahistoriallista aikakauskirjaa varten, tässä tekstiluonnos:

---

Ilja Prokofjev: Krylja Tatarstana – vosstanovit´ legendu Pe-2 (Tatarstanin siivet – legendaarisen Pe-2 koneen palauttaminen muistiin). Kazan,  Otetšestvo 2019.

Kazanissa asuva ilmailunhistorian tutkija ja kaatuneiden esintätyön johtaja on laatinut kirjan Tatarstanin pääkaupungin Kazanin lentokonetehdas Nro 22:n valmistamista Pe-2 syöksypommituskoneista, sekä eri tavalla pudonneiden Pe-2 koneiden ja kaatuneiden miehistöjen etsinnöistä.  

Pari vuotta sitten löydettiin pohjoisen Itä-Karjalan Sekeheen seudulla eräs Pe-2 hylky, jonka valmistusnumero ei täsmännyt neuvostoilmavoimien tappiotietoihin. Kyseessä olikin tiedustelulennolla kadonnut Lentolaivue 48:n Pe-2 sotasaaliskone tunnukseltaan PE-212, miehistönä vääpeli Joonas Harju, vääpeli Onni Koskimaa ja kers. Toivo Kankkunen. Turmassa Harju sai surmansa, Koskimaa kuoli Belomorskin sotasairaalassa, ja Kankkunen jäi sotavangiksi, ja kotiutettiin 22.11.1944. Sodan jälkeen Kankkusesta tuli jopa Milanossa esiintynyt oopperalaulaja!

Prokofjev kertoo PE-212 -koneen ja miehistön vaiheista kymmenellä sivulla, mainiten mm. yhteydenoton Sotavainajien muiston vaalimisyhdistykseen, sekä toiveen että vääpeli Harjun jäänteitä vielä löytyisi (ehkä yhteistyössä suomalaisten etsijöiden kanssa). Sävyltään poikkeuksellisen myönteinen kirjoitus!

---

Alla kirjan kansikuva:

 

 

000.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Tuija Kuusenmäki kirjoitti:

Hei- liitän juuri löytämäni kuvan jossa ovat Joonas Harju sekä vasemmalta lukien Iisalo Tauno, Koskimaa Onni ja Rajas Jukka. Joonas oli isoisäni.

20200808_123535.jpg

Tuijan nimeämien henkilöiden mukaan löytyi vain yksi talviseen aikaan tehty lento juuri tällä miehistöllä (pl. Iisalo).

Rajaamani aukeama on Lentolaivue 48:n laivuelentopäiväkirjasta:

IMG_1522.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuva PE-212 luovutuksesta lentolaivue 1/48:lle Härmälässä 6.7.1942. Lentotunteja ehti kertyä n. 80 h ennen kohtalokasta päivää 10.2.1943.

PE-212.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen ennen näkemätön kuva:thmbup:Ei kuitenkaan ihan vielä luovutuksesta; siivetönnä en voi lentää...;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta on, ei voi lentää ilman:) Valokuvan taakse on kirjattu tuo tieto. Siipien liittämisestä ei ole mainintaa.

Nämä 2 valokuvaani löytyivät Tikkakosken ilmailumuseosta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Saksan sotasaalis- (romu-) varastoista hankitut Pe-2 aihiot rupesivat keväällä 1942 olemaan taas lentokoneen näköisiä, etsittiin käsikirjojen puuttuessa sotavankina olevia Pe-2 lentäjiä. Löytyi kaksi Pe-2 ohjaajaa: 29.6.1941 vangittu 58 SBAP:n luutn Artem Ponomarenko ja 16.9.1941 vangittu 275 BBAP:n luutn Aleksandr Filippov, jotka 15.5.1942 kertoivat Pe-2 koneella lentämisestä, kuulusteuptk:t liitteinä.   

IMG_1707.JPG

IMG_1708.JPG

IMG_1704.JPG

IMG_1705.JPG

IMG_1706.JPG

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään