Juha Ritaranta

Kersantti Lauri Riihonen

11 viestiä aiheessa

Kersantti Lauri Riihonen kaatui 14.8.1941 Curtiss Hawk CU-561:llä. Tapauksesta on kahdenlaista tietoa. Toisaalta kerrotaan, että vihollishävittäjä sai hänen koneeseensa osuman, moottori sammui ja hän kuoli pakkolaskussa saamiinsa vammoihin. Toinen tarina kertoo hänen törmänneen I-153:een ja siksi pudonneen (kuten vihollinenkin). Joka tapauksessa hänelle on tuolta päivältä merkitty yksi ilmavoitto. Löytyisikö tästä porukasta tarkempaa ja varmempaa tietoa tapahtuneesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CU-561 koneen tutkintopöytäkirjasta löytyy hieman tietoa.

msDSCN8413.jpg.5c1f0b45a4bfd81147028a8efd4f998c.jpg

msDSCN8414.jpg.c817fd5e573b9cf37a9f7475b3215e13.jpg

msDSCN8415.jpg.d65a60a1e171356a34aeb7a0fdba6321.jpg

msDSCN8416.jpg.1d0c20649bda0a00b82a4ddcee9cf847.jpg

Koska koneen poistoehdotuspöytäkirjassa ei ollut mainintaa poistettavasta laskuvarjosta. Sitä kyseltiin laivueesta. Vastaus myös ohessa.msDSCN8412.jpg.a33ce6850b44b97e211522551b7e35b9.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oheinen dokumentti vahvistaa osaltaan ns. taran- (eli törmäys-) ilmavoiton. Neuvostoilmavoimien (ei välttämättä täydellisissä) tappiotiedoissa ei ole kuitenkaan yhtään 14.8.1941 menetettyä I-16 konetta Karjalan kannaksella;  Kannaksella toiminut 7 IAP menetti sen sijaan 14.8.1941 ainakin kaksi (ehkä kolme) I-153 konetta. Ehkä alla olevan dokumentin mukainen hylky olikin I-153 eikä I-16? 

41-08-14 Taran T20609.20.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
Pvm täsmennyksiä ym

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä kapteeni Kullervo Lahtelan taistelukertomus. Hän on tunnistanut alasampumansa koneen tyypiksi I-16. Pystyipä vielä taistelutilanteessa havainnoimaan siiven kärkien värin sekä koneen taktisen numeronkin.

IMG_2002.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko noita Vultee-11 (Vultee V-11) koneita tosiaan Suomen rintamilla? Jos ei ollut, mikäkän tuo oikeasti oli? Curtiss P-40?

Muokattu: , käyttäjä: Tero Ekholm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Markku Valtonen kirjoitti:

Olisiko ollut Neman R-10?

Sopisi hyvin jos olettaa että kapteeni Lahtela erehtyi hieman havainnossaan (rivimoottorilla).

Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti, numerossa 1/2007 on Jukka Raunion erinomainen artikkeli Neman R-10 koneesta ja sotasaaliiksi tammikuussa 1943 Hirvaksen kentän lähellä saadusta yksilöstä.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisista kuvista jouduttiin vuonna 1941 konetyyppejä tunnistamaan. Samaisessa kortistossa on myös ´Vultee-11´ mainittu. Harmi kun siitä ei ole vertailua varten vastaavaa tyyppitunnistetta.

IMG_5465.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se Vultee V-11 aivan mahdoton ole - Vultee (eli PS-43) kuriirikoneilla lennettiin saarrettuun Leningradiin ainakin vuonna 1942. Koska Vultee-lisenssituotanto lienee päättynyt ennen jatkosodan syttymistä on siis toki mahdollista että koneita on nähty Kannaksella elokuussa 1941! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään