Mika Laakso

Sierra lentokypärä

12 viestiä aiheessa

Löytyi markkinoilta kuvien mukainen Ilmavoimien vanha Sierra Eng.Co. kypärä. Selasin Vampire, Fouga ja Gnat kirjat läpi, niistä ei löytynyt vastaavasta kuvaa. Missä konetyypissä kypärää on käytetty?

FullSizeRender - 2019-02-20T211939.532.jpg

IMG_8055.JPG

IMG_8056.JPG

IMG_8057.JPG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Virtualpilots.fi sivuilta selvisi että kypärä on amerikkalainen HGU-26/P, jota käytettiin ainakin FM-, SF- ja VN-koneissa. Tuosta mun kypärästä on vain poistettu visiirien päälle kuuluva kansi.

http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/lentopaahineet/

Laukkasen Fouga-kirjaa kun tutkii suurennuslasin kanssa, niin sivulla 107 saattaa olla sama kypärä? osasuurennos liitteenä. Löytyykö kenenkään arkistoista parempaa valokuvaa, joka yhdistäisi mun kypärän Fougaan?

IMG_8067.JPG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan vähän kuin oma "Ramshornini" kaksine visiireineen ja suojineen. Fuuga-kuvassa taitaa näkyä samanlaisia. :) 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan, itseltäni löytyy samanlainen. Kaveri osti joskus Kasinhännästä, lienee reilu 20 vuotta siitäkin jo. Fouga kypäränä se silloin ostettiin. 

5B2891C8-044B-4429-907C-3AC40E2C6EC1.jpeg

0D150BDA-78C8-4C6D-B4BC-F92C8655E4AE.jpeg

EFF47AB4-D48A-410A-BA0B-12B907D250DB.jpeg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista Antti. Näistä on hyvä verrata tuota mun kypärää, josta on leikattu tuo visiirien suoja pois. Miksiköhän?

IMG_8091.JPG

IMG_8092.JPG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
39 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Kiitos kuvista Antti. Näistä on hyvä verrata tuota mun kypärää, josta on leikattu tuo visiirien suoja pois. Miksiköhän?

Täysin arvaus mutta jos käytetty prätkäkypäränä niin tuo visiirinsuoja tuo paljon lisää ilmanvastustusta. Minulla on taiwanilainen halpakopio kypärästä mutta ei sitä viitsinyt käyttää prätkällä koska ilmanvastus meinasi viedä pään mukanaan. Samoin kerran-pari laskuvarjohypyllä vapaassa. Hyppylennoilla en ajatellutkaan oletetun palautteen laadun ja määrän takia.

Jos oikein muistan ilmailutarinan niin Peterin tykkäämän entisen Fouga/MiG pilotin samanlainen kypärä katosi mutta löytyi aika nopeasti prätkäkundin päästä Savossa. Jos väärin muistan, niin ainakin hyvä anekdootti!

Rod

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, on kuulemma käytetty motskarikypäränä, ja itse meinasin samaa, ainakin kokeella. Mikä tarina on tuo "entisen Fouga / MiG pilotin kypärästä"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
53 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Mikä tarina on tuo "entisen Fouga / MiG pilotin kypärästä"?

No, tuo virke sen kertoi, eli kypärä varastettiin lentäjältä mutta löytyi nopeasti mopoilijan päästä. Ei tuohon aikaan paljon erikoisia kypäriä ollut eli ei kummoinen Sherlock tarvinnut olla kun kypärän tuntomerkit mätsäsivät. Vähän sama kun parempi puoliskoni kieltää nykyään tolpparikemaksun ja parin viikon sisällä se tulee minulle ilmeisesti osoitteen ja kuvan tarkistuksen jälkeen. Vastaa Pastersteinin porukka ainakin Watsonia!

Rod :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
ja kuvan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
25. helmikuuta 2019 at 22.52, Mika Laakso kirjoitti:

Joo, on kuulemma käytetty motskarikypäränä, ja itse meinasin samaa, ainakin kokeella. Mikä tarina on tuo "entisen Fouga / MiG pilotin kypärästä"?

Heh, minä käytin Ramshornia pyöräilykypäränä, kun Lentäjien juhannuksena -95 piti hakea Kauhavan keskustasta pankkiautomaatista kässiä. Polkiessani vastavirtaan juhliin tulevien autojonossa sain aika paljon ns. Hitaita Katseita ;D

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään