Pasi Pirttikoski

Himmlerin lentokone Suomen vierailulla

12 viestiä aiheessa

Yksi Kolmannen valtakunnan johtajista sekä Gestapon että SS:n johtaja SS-Reichsführer Heinrich Himmler kävi jatkosodan aikana kaksi kertaa Suomessa. Ensimmäisellä vierailulla hänen koneensa oli He 111, jolla hän saapui Rovaniemelle 22.3.1942.

Kesällä 1942 hän teki pidemmän vierailun saapuen Ju 52 koneella Malmille 29.7. Löytyisikö tätä kautta Himmlerin käyttämien koneiden tunnukset?

Kuva Valtiollisen poliisin matkaraportista. 

He 111 tieto: https://kalevimikkonen27.blogspot.com/search?q=himmler

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannu Valtosen Ossi Anttosen kirjassa Luftwaffe Suomessa 1941-1944, Osa 2, sivu 80. Sieltä löytyy osittainen kuva Himmlerin Junkers Ju 52/m -koneesta tunnuksella NO+NU. Kone on kuvattu Malmlla 29.7.1942.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Tekijän nimi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Heinkelistä (Rovaniemi maaliskuu -42) ei taida löytyä keneltäkään infoa? Edesa Jaakko Alakulpin kirja "Lapin Ilmailuhistoria I" ei tuo asiaan lisätietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansallisarkiston digitalisoiduista Kemin IVAKin sotapäiväkirjoista puuttuu harmittavasti alkuvuosi 1942, yritin etsiä sieltä. Loppuvuosi löytyy kyllä. Myöskään Matti Salosen Luftwaffe-koosteista ei löydy tuota Rovaniemen lentoa. Sen sijaan Matti vahvistaa, että Raimon mainitsema Malmin Junkers Ju 52 NO+NU on oikea yksilö.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka Heinkel-koneesta ei kuvia ole vielä löytynyt, niin SA-kuvissa löytyy ainakin kolme kuvaa, jotka on otettu tässä samassa yhteydessä:

”Saksalainen johtaja Himmler tervehdyskäynnillä kenraali Hjalmar Siilasvuon esikunnassa.
Kananainen 1942.03.27.”
 
Kananaisissa oli myös lentokenttä, mutta Mikkosen blogin mukaan Himmler kävi siellä autolla tapaamassa Siilasvuota.
 

6F1A7B2D-B7F2-48A6-BCA0-788A3CA2DF9A.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli tärkeää asiaa liittyen Himmlerin vierailuihin. Matti Salonen välitti Pentti Manniselta saadun tiedon, että Himmler ei käyttänyt Rovaniemen matkalla Heinkel He 111-konetta, vaan omassa käytössään olevaa Junkers Ju 52:sta NO+NU, siis samaa jolla hän kävi myös Malmilla. Tämä Heinkelin käynti Rovaniemellä on näin ollen "legendaa" tai täyttä "huuhaata", joka ei siis pidä paikkaansa. Ohessa on Matin luvalla hänen tekemänsä taulukko, joka on vielä keskeneräinen ja joka täydentyy ajan kanssa. Siinä näkyy, että Junkers kävi maaliskuussa Rovaniemellä.

Alempana olevassa taulukossa (jatkoa edelliseen) mukana olleet jos tietoa henkllöistä saatu, ensimmäinen merkitty rivi on neljäs rivi eli 29.7.1942.

Himmler Suomessa 1942.jpg

Himmler Suomessa 1942 2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen taulukko! Se kumoaa Jaakko Alakulpin kirjan (Lapin Ilmailuhistoria I sivut 277-278) tiedot. Siellä on sama He 111 konetieto kuin aikaisemmin laittamassani linkkiplogisssa. Taulukon ja kirjan päivämäärissä on myös eroja.

Ote Lapin Ilmailuhistoria I kirjasta:
"Gestapon pelättynä päällikkönä tunnettu Himmler kävi Lapin kierroksellaan 25.-27.3.1942 mm. Rovaniemellä, Petsamossa ja Kiestingissä, josta hän lensi Tallinnaan. Hänen koneensa oli 2-moottorinen Heinkell 111 -kuljetuskoneversio".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenraali Erfurtin päiväkirjasta 29-31.7.1942:

" 29.71942:

---

Sataa jatkuvasti. Mikkelin lentokenttä, jolle nopeiden ja suurten lentokoneiden on vaikea laskeutua, tulee sateen jatkuessa yhä pahemmaksi. Mannerheim epäilee, kuinka Himmlerin kone voi sinne tulla. Mannerheim esitti sen vuoksi, että kyseinen Junkers-kone tekisi tänne ensin koelennon, jotta ohjaaja tutustuisi lentokentän oloihin. Koko Himmlerin seurue kutsutaan huomenna Mannerheimin illallisille. 

30.7.1942

Iltapäivällä menimme Heinrichsin ja Tuompon kanssa lentokentälle Vastaanottamaan SS:n valtakunnanjohtaja Himmleriä. Hän saapui kello 18 mukanaan SS-kenraali Wolff ja joukko nuorempia herroja. Ajoimme aluksi hotelli Kalevaan, jossa seurue yöpyy. Sitten saatoin Himmlerin Päämajaan, jonka edessä oli kunniakomppania. Mannerheim tuli ulos ja tervehti Himmleriä, minkä jälkeen he tarkastivat kunniakomppanian.

(jatkuu: kohtalaisen yksityiskohtainen selostus vierailun ohjelmasta, erityisesti Mannerheimin isännöimästä illallisesta - kannattaa lukea)

31.7.1942

Majuri von Frankenberg saattoi SS-kenraali Wolffin kello kahdeksan aikaan lentokentälle. Hän matkusti Helsingin kautta Hitlerin päämajaan. Minä menin hotelli Kalevaan aamiaiselle Himmlerin luo tämän huoneeseen. Hän kehui tyytyväisenä suomalaisilta saamaansa vastaanottoa. Sen jälkeen Tuompo liittyi seuraamme, ja ajoimme lentokentälle. Sinne tulivat myös Mannerheim ja Heinrichs kunnioittaakseen vieraansa lähtöä. 

---

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
Korjattu pvm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erfurtin päiväkirjasta koskien Himmlerin Lapin vierailua maaliskuun lopussa 1942:

---

22.3.1942

...

Everstiluutnantti Schnell SS:n ylijohdosta kysyi puhelimitse mahdollisuutta laskeutua Mikkeliin ja ilmoitti Himmlerin vierailun suunnitelluksi päiväksi joko 28. tai 29. maaliskuuta. 

...

24.3.1942

...

Keskustelin puhelimessa Lapin armeijan esikuntapäällikön eversti Jodlin kanssa, jolloin kerroin olevan vielä vahvistamatta, milloin Himmler voi tulla Mikkeliin. Hänellä on yhä tällainen tarkoitus, mutta erikoislentokoneen varaaminen ei vielä ole varmaa. Totesin, että tähän vuodenaikaan makuuvaunu lienee varmin tapa matkustaa.

...

Saksan Lapin armeijalta tuli tieto, että Himmler on perunut suunnitelmansa tulla käymään Mikkelissä tervehtimässä marsalkka Mannerheimia, koska lentokenttä ei ole hänen koneelleen sopiva.

...

30.3.1942

...

Himmler on lähettänyt Mannerheimille hyvin kohteliaan kaukokirjoitinsanoman, jossa hän valittaa, ettei voi nyt tulla tervehdyskäynnille Mikkeliin lentokentän laskeutumisvaikeuksien takia. Himmler kuitenkin suunnittelee ensi kesäksi vierailua Suomeen. Mannerheim vastasi kohteliaalla sähkeellä.

...

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5.3.2019 at 23.02, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Mielenkiintoinen taulukko! Se kumoaa Jaakko Alakulpin kirjan (Lapin Ilmailuhistoria I sivut 277-278) tiedot. Siellä on sama He 111 konetieto kuin aikaisemmin laittamassani linkkiplogisssa. Taulukon ja kirjan päivämäärissä on myös eroja.

Ote Lapin Ilmailuhistoria I kirjasta:
"Gestapon pelättynä päällikkönä tunnettu Himmler kävi Lapin kierroksellaan 25.-27.3.1942 mm. Rovaniemellä, Petsamossa ja Kiestingissä, josta hän lensi Tallinnaan. Hänen koneensa oli 2-moottorinen Heinkell 111 -kuljetuskoneversio".

Tarkistin Jaakko Alakulpin kirjasta tuon kappaleen missä Heinkel 111 mainitaan sen lopussa viimeisenä. Kappaleen perässä on lähdeviitenumero 47.  Alakulppi on käyttänyt sen mukaan tuossa kappaleessa lähdetietoina seuraavia kirjallisia lähteitä:

47. SARK/Yht.Ek.Roi, Willamo Heinrichsille 28.2.1942; Runtti Susanna: Rovaniemi sota- ja jälleenrakennusvuosina 1939-1955, Rovaniemen historia 1721-1990, Jyväskylä 1997, s.318; Speer Albert: Diktaattorin työkaluna, Helsinki 1969, s.192-193; Krantz Erkki: Yhteysupseerin kertomus tammikuussa 1944, SARK/Yht.Ek.Roi, (organic Todt), Paasilinna Erno: Maailman kourissa, Historiaa ja muistoja Petsamosta, Keuruu 1983, s.406.

On mahdotonta sanoa, mistä kyseisestä liitteestä Alakulppi on Heinkel-tiedon ja väärät päivämäärät kirjaansa poiminut, sillä samassa kappaleessa viitataan eräisiin muihinkin tapahtumiin liitenumerolla 47. Jälkeenpäin kirjoitetut teokset ja muistelmat ovat kuitenkin usein epäluotettavimpia ja kyseenalaisempia tietolähteinä kuin alkuperäiset arkistotiedot. Varsin usein väärin muistettu perimätieto, kuvitelmat ja väärät johtopäätökset siirtyvät teoksista toisiin ja sukupolvilta toisille kenenkään niitä oikaisematta. Näin taitaa olla tässäkin tapauksessa käynyt. Tuo ensimmäinen sota-arkiston viite on päivätty jo 28.2.1942, eli ennen Himmlerin vierailua, joten poissulkisin sen.

Alkuperäiset Kansallisarkiston dokumentit kumoavat Heinkel-teorian

Sain Matti Saloselta alkuperäiset dokumentit, jotka hän on kaivanut Kansallisarkistossa istuen ja tutkien. Niiden tiedot on koostettu täällä ylempänä ketjussa julkaistuun taulukkoon. Dokumentit, jotka ovat julkisia ja kaikkien mahdollista saada, ovat alkuperäisiä sota-aikaisia eri ilmavalvontayksikköjen omakoneilmoituksia. Niissä on tarkat päivämäärät, laskujen ja nousujen kellonajat, lentokoneiden tunnukset (joskus piilotunnuksina) sekä koneiden tyypit ja mallit. Joitain lentoja on täydennetty muista yksittäisistä arkistolähteistä. Alla on Himmlerin Rovaniemen maaliskuun 1942 lennot, ja koneena on Junkers Ju 52 NO+NU. Mukana on myös alkuperäinen saksankielinen ilmoitus lennosta Petsamo-Rovaniemi, koneena Ju 52 NO+NU, päivättynä 24.3.1942.

En malta olla laittamatta vielä yhtä mainintaa Konrad Knaben kirjasta "Lapin lentotiedustelijat" (Gummerus 1983). Vaikka kyseessä onkin muistelu, eikä arkistolähde, niin tuo tieto Hitlerin käskystä käyttää kolmemoottorisia lentokoneita korkeiden herrojen kuljettamiseen vuonna 1942, antaa viimeisen silauksen tälle tapaukselle. Hitler nimitti kenraali Eduard Dietlin armeijakomentajaksi johtamaan Lapin sotatoimia 15.1.1942. Eli jo ennen tuota Himmlerin vierailua.

Jukka

1942-03-23.jpg

1942-03-24.jpg

1942-03-24,_29.jpg

IMG_20190307_0001.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään