Klaus Wesa

Ensikosketuksenne lentokoneeseen (lentäjä tunnistettu)

82 viestiä aiheessa

Kun on itsekullekin kertynyt ikää enemmän tai vähemmän, alkaa miettiä milloin ja missä on ollut ensikertaa kyydissä ja puikoissa. Itselläni tämä tapahtui joskus 70-luvun alussa, Malmilla tietenkin. Sain silloin ohjatakin (eka ja viimeinen kerta tähän mennessä).

Pilottina oli herra, joka 50-luvulla roikkui nuoratikkailla koneen alapuolella pää alaspäin. Muistaakseni ensimmäisenä Suomessa. Laittakaahan oma konekuvanne ja tunnistakaa tunnistettu lentäjä.(Raimo Aulio)

Klade2.jpg

EDIT Vihdoinkin oikea osoite

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perimätiedon mukaan ensimmäisen kerran olin Finnaviationin Saabin kyydissä, muistaakseni Mikkelistä Helsinkiin. Joskus pienen vaahtosammuttimen kokoisena. Kuvaa ei tietenkään löydy.

Pikkukoneessa joskus yläasteaikoina ensimmäistä kertaa kyydissä. Taisi olla Hyvinkäältä käsin CGX?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tässä haetaan ylipäätään ensimmäistä lentokokemusta, niin se sijoittuu muistaakseni vuodelle -97, jolloin lennettiin Helsingistä Tukholman kautta Manchesteriin SASilla.. (Manchesteristä autolla Edinburghiin, jossa setäni asui silloin..) Valitettavasti kuvaa ei löydy minultakaan..

Mutta laittakaas te joilla on niitä kuvia, ettei mene pelkäksi tarinoiden kertomiseksi ! ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä taas olin ekan kerran lentokoneessa menossa EFHK:lta jonnekkin päin Belgiaa. Milläköhän koneella tuollaiset välit lennettiin noin vuosina 1996-1999?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäistä kertaa n. 3 vuoden ikäisenä DC-10:llä Turkkiin matkatessa pääsin ilmaan.

Ensimmäisen kerran ohjasin lentokonetta, kun pääsin NEUkun puikkoihin puoleksi tunniksi Malmilla vuonna 2002 :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisen kerran olin lentokoneessa joko Ivalon lentopalvelun OH-MIA:ssa äitienpäivänä tai sitten KarAirin Airbus A300:ssa. En muista kumpi tapahtuma oli ennemmin. Ikää oli n. ekaluokkalaisen verran.

Edit: Tässä kuvassa olen kävelemässä Kosin kentällä KarAirin bussiin: http://www.airliners.net/open.file/057036/L/ Olen tuo sinireppuinen jamppa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiötä en muista (olin 8 vuotias ja pelkäsin ensimmäistä lentoa niin paljon :o )

Matka oli Tokiosta Helsinkiin välilaskulla. Tämä matka oli myös ensimmäinen kerta kun tulin Suomeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisen kerran lensin 1990-luvun alkupuoliskolla. Lento oli Helsingistä Kajaaniin. Konetyyppi oli muistaakseni Finnairin DC-9 (tai sitten KarAirin ATR-72).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lento oli joko lomalento Malagaan Spantaxin Convair CV990:lla, tai yleisölento Helsingin Laajalahden jäältä Piper Cherokee OH-PIB:llä.

Sitä ennen olin käynyt Seutulan lentokentällä vinkkaamassa isälle, joka lähti Finnairin Caravelle-koneella maailmalle.

Luokkaretkellä tapahtunut tutustuminen Finnairin DC-3:een on myös jäänyt mieleen yhtenä "merkkipaaluna". Tämä kaikki noin 60-70-luvun taitteessa.

Ohjaimiin pääsin ensi kerran 747:ssa, eli Grob 109B-mopu OH-747.

/Nils

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuttu kone tutussa ympäristössä, eli ensimmäinen lentoni oli vasta vuonna 2001 jolloin olin 15 vuotias. Mentiin itsenäisyyspäiväksi mökille Saariselälle. En itsekkään oikein tiedä miksi kesti noin kauan päästä ensimmäisen kerran lentokoneeseen, mutta sen muista että se jännitti hemmetisti ;D. Sen jälkeen onkin sitten tullu lennettyä melko paljon 8).

http://www.airliners.net/open.file/532873/L/

EDIT: Nonni, vanhuus ei tule yksin. Itseasiassa ihan ensimmäinen lentoni oli joskus ala-asteikäisenä jossain päin Päijännettä, kun pääsin vesitaso Cessnan kyytiin. Tuosta en kyllä muista paljon mitään, mutta kai sekin sitten lasketaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

He he... Hauska yhteensattuma!! Omakin ensilento tapahtui kuvassa olevalla OH-CFJ;llä, mutta vuosi olikin 2001 ja kysessä palovalvonnan treenilento. Sittemmin on kyseisellä koneella tullut tähtäri tiimaa n. 20 tuntia :D (Nykyään kone on siis Vesivehmaalla ja kuuluu Heinolan ilmailukerholle)

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä samoin minulle kerrotun mukaan vuonna -73 ysillä ulkomaille missä asuttiin jonkun aikaa. Ja useimmiten muuten olen matkustanut juuri mädäreillä...

Pienkoneen kyydissä olin ensimmäisen kerran 90-luvun alussa, pääsin puikkoihinkin ensimmäisen kerran samana vuonna. Koneena oli Aurawingsin 152?

Kopterin kyydissä olin ensimmäistä kertää -85. Kone oli ilmavoimien Mi-8.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Herra kuvassa taitaa olla Aulio Raimo

;)

Mistä ihmeestä sä herran tunsit? :o

Oletko lukenut Eero Pakarisen kirjan: Lentosirkus Pilvien Huimapäät ? Olikohan se sen niminen kirja?

Aulio veti ekalla lennollani silmukan, niin että leuka painui rintaa vasten ja maailma oli hetken ylösalaisin. Sen jälkeen sain hetken ohjata konetta. Wau!

Hän on tosi lentäjä. 8) Pilottilasit silmillä jo tuolloin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

He he... Hauska yhteensattuma!! Omakin ensilento tapahtui kuvassa olevalla OH-CFJ;llä, mutta vuosi olikin 2001 ja kysessä palovalvonnan treenilento. Sittemmin on kyseisellä koneella tullut tähtäri tiimaa n. 20 tuntia :D (Nykyään kone on siis Vesivehmaalla ja kuuluu Heinolan ilmailukerholle)

Hieno kone, kun on vielä lentokelpoinen ja näköjään saanut vielä uutta väriäkin pintaan.

edit/Janne: lainaus korjattu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kyllä herra tunnetaan oltu monta kertaa kuulemassa ilta nuotiolla makkaraa paistaessa tarinoita,parempaa kertojaa ei ole ja Raimo on tehnyt kaiken mitä koneella voi tehdä ei nää simu jermut noita lentäjiä tiedä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensi kerran pääsin lentämään vuonna 1953 Lockheed Lodestarilla Malmilta Kuorevedelle.

Kapteenista minulla ei ole harmainta mielikuvaa (saattoi olla esim. Aimo Juhola?), mutta sen muistan "hyvin", että oksennuspussi oli tarpeeseen joko meno- tai paluumatkalla.

Samanlaisen, ehkä jopa saman, koneen kuva on MLY:n Malmi-paidan selkämyksessä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tumppiysillä Helsingistä Lappeenrantaan ja takasin joskus 70-luvun alussa ihan vaan jotta pikkupoika pääsi lentokoneeseen. Taidettiin jätskit ehtiä välilaskun aikana terminaalissa syömään. Oli se silloin vielä niin ihmeellistä...

Tämän keskustelun aloittajan kuvasta voisin kysyä kun täällä aina kymysyksiä tehään että mikähän on sen Aerobatin rekkari , jonka häntä näkyy kuvassa ?

Karmaa luvassa tietäjälle.

Jos se on sama mitä luulen niin sinne hävisi kerran "aidot" Thaimaasta tuotetut RayBanit 80-luvun lopulla kun silmukkaa tehdessä loppui koneesta puhti "siellä ylhäällä" ja sitten tultiin selällään alaspäin vöissä roikkuen niin klasit otti ja valahti otsalta koneen kattoon. Sieltä ne sitten valuivat lattialle kun lentotilaa korjailtiin mutta jotenkin pääsivät maton alle joten siinä meni pari päivää kone groundattuna kunnes lasit löytyi.Silloin oli yksi ton värinen jossa "ruutulippu" hännässä.

Ei noin tehottomille peleille saisi antaa taitolentokelpuutuksia.

- ;D -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lento oli vuonna 1976 tai -77 kun lensin BALKAH Airlinesin Il-18 potkuriturpiinilla Helsingistä Burgasiin. Ensimmäinen ohjaamokäynti on varmaan ollut 1978 Helsinki - Las Palmas välillä Finnairin DC-10 koneessa (perimätieto kertoo että kun lentoemännät kuuluttivat lasten pääsevän käymään ohjaamossa jonoon kerääntyi melkeinpä enemmän isiä kuin lapsia).

Ainakin tuosta IL-18 kyydistä löytyy pari kuvaa, toisessa kone rullailee seutulassa, toisessa on kuvattu koneen siipeä ilmassa. Pitäis varmaan hakea kuvat faijalta ja skannata ne.

Ensimmäisen kerran olen itse päässyt puikkoihin 80-luvulla. Koneena on ollut joko OH-PDB tai joku BF:n C172 Cessna. Jotenkin mielessä jyskyttäis juuri tuo OH-CFJ, onkohan se ollut joskus BF:lläkin..

edit: Pitihän se tarkistaa ja muistin kuin muistinkin oikein. Herra Baker vahvisti omistaneensa OH-CFJ:n joskus aikoinaan..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli kaksi kaksi vuotiaana Kyproksen matkalla. Koneena oli 727. Yhtiöstä en tiedä. Veljen mukaan Maersk omasta mielestä voisi olla Sterling. Valaiskaa viisaammat jos tietävät. Tämä tapahtui siis v.1991.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli kaksi kaksi vuotiaana Kyproksen matkalla. Koneena oli 727. Yhtiöstä en tiedä. Veljen mukaan Maersk omasta mielestä voisi olla Sterling. Valaiskaa viisaammat jos tietävät. Tämä tapahtui siis v.1991.

Jos kone oli 727 ja vaihtoehdot ovat nuo kaksi, on vastaus helppo: Sterlingillä olet lentänyt. Maerskilla ei minun tietääkseni koskaan ole ollut 727 koneita vaan heidän käyttämät tyypit ovat olleet jokseenkin tällaiset HS-125, Fokker F27, Boeing 720, HS-748, De Havilland Dash 7, B737-200, B737-300, B737-400, B737-500, Fokker 50, B737-700 ja joitain helikoptereita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän keskustelun aloittajan kuvasta voisin kysyä kun täällä aina kymysyksiä tehään että mikähän on sen Aerobatin rekkari , jonka häntä näkyy kuvassa ?

Karmaa luvassa tietäjälle.

Veikataan, jos kukaan ei ole vielä ehtinyt: OH-CBX.

Sillä nimittäin sain ensimmäisen taitolennon oppituntini Raimo Auliolta 21.05.1970 Malmilla.

Niin, kesäkuussa v. 1953 ensimmäinen lentomatka, Aero Oy:n DC-3 OH-LCK Helsinki-Rovaniemi.

Ensimmäinen suihkukoneessa istuminen oli unohtua. Finnairin Caravelle kesäkuussa 1969 Helsinki-Hampuri.

Seuraava kerta kyydissä 1969 Akateemisen Lentokerhon, edesmennyt, Piper Cherokee 140:ssä. Rekisteritunnus on unohtunut.

Ja ensimmäisen kerran kipparin pallilla C-150:ssä OH-CEN 13.01.1970. 22.02.1970 ensimmäinen yksinlento, myöskin OH-CEN. Taitaa ko. kone olla vieläkin rekisterissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään