Klaus Wesa

Ensikosketuksenne lentokoneeseen (lentäjä tunnistettu)

82 viestiä aiheessa

Kolmen kuukauden vanhana Nykistä Helsinkiin, jostain syystä en muista siitä mitään...

Ja foorumin gurut, kuka tietää millä koneella tulin? Itse en tiedä, epäilisin DC-10:ä, mutta A-netistä ei löytynyt mitään ajankohtaan sopivaa. Vuosi oli 1987 ja yhtiö Finnair.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi.

Oiskohan KarAirilla ollu DC-8:ja 1984 kun olen 8 -vuotiaana lentänyt lomamatkalle Tunisiaan.

Kauhavalla on tullut käytyä lapsuusaikaan USEASTI juhannuksina, koska juhlien pääorgansaattori M.Rajaniemi on erittäin hyvä perhetuttu. Silloin lapsena kiinnosti vain tivoli Sariolan vapaaliput :P Mutta ilmailua on silloin kyllä "kosketeltu" ja varmaan sieltä on koko harrastus saanut kipinänsä.

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ja foorumin gurut, kuka tietää millä koneella tulin?

Kymppi taitaa olla, kun kasit olivat jo tuossa vaiheessa historiaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aulio veti ekalla lennollani silmukan, niin että leuka painui rintaa vasten ja maailma oli hetken ylösalaisin. Sen jälkeen sain hetken ohjata konetta. Wau!

Niin siis oliko se sun eka lento tuolla CFJ:llä? Ja sillä lennolla silmukka? Onkohan Raimo rikkonut määräyksiä sillä ei taida C172 olla kelpuutettu taitolentoon?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kyllä herra tunnetaan oltu monta kertaa kuulemassa ilta nuotiolla makkaraa paistaessa tarinoita, parempaa kertojaa ei ole

Auliohan on eräänlainen legenda suomalaisessa ilmailussa ja taitolennossa. Kyllä hänet varmaan jokainen vähänkään enemmän ilmailua seurannut tietää...

Raimo on tehnyt kaiken mitä koneella voi tehdä ei nää simu jermut noita lentäjiä tiedä....

No, ei nyt varmaan ihan, mutta melkein kuitenkin. Epäilenpä, että eipä varmasti ole Raimo tehnyt sellaisia, mitä nykytaitolentokoneilla pystyy tekemään. Sen verran vanha kaveri kuitenkin...

Mitä tulee simujermuihin, niin kannattaisi miettiä mitä suustaan päästelee. Täällä forumilla pyörii myös melko melko mukavat määrät kokeneita ilmailuharrastajia ja -ammattilaisia. Ja se, että osan ilmailukokemus rajoittuu simulaattoriin, ei tarkoita sitä, että he ei tietäisi ilmailusta yhtä ja toista. Sovitaanko niin, että jätät tuollaiset kommentit tästä lähtien sanomatta? Ne ei sovi tämän forumin henkeen sitten pätkääkään. Jos et itse pidä simulaattoriharrastajia missään arvossa, niin sen tiedon voit pitää itselläsi. Tämä ei ole oikea paikka tuoda sitä julki...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä minä olen tässä vuosien varrella mietinyt, että saako F 172 Reims Cessnalla heittää silmukan kun ei ole aerobat?

Mun mielestä ei, mutta saatan olla tietty väärässäkin. Tiedän kuitenkin Pyhäsalmesta 70-luvun lopulta tapauksen, kun eräs nimeltä mainitsematon kaveri teki 172:lla silmukan ja joku oli siitä raportoinut Pölhölään. Aikanaan muutaman viikon kuluttua "tuomioistuin" määräsi tuon kaverin lupakirjan hyllylle yhdeksi päiväksi, alkaen sen silmukan tekohetkestä :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kone oli 727 ja vaihtoehdot ovat nuo kaksi, on vastaus helppo: Sterlingillä olet lentänyt. Maerskilla ei minun tietääkseni koskaan ole ollut 727 koneita vaan heidän käyttämät tyypit ovat olleet jokseenkin tällaiset HS-125, Fokker F27, Boeing 720, HS-748, De Havilland Dash 7, B737-200, B737-300, B737-400, B737-500, Fokker 50, B737-700 ja joitain helikoptereita.

Kiitos. Meni taas sormi karmanappulalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus 60-luvun lopulla Finskillä (taisi olla Caravelle) Helsingistä Tukholmaan sukuloimaan, paluulento oli jostakin syystä Finskin DC-8:lla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, johan tuossa jo olikin juttua CFJ;stä ja sillä tehdystä silmukasta. Ihmettelin itsekkin, että eihän se ole (ainakaan nykyään) taitolento kelpoinen kone, että mitenkäs sillä on sitten silmukka oikein taipunut :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tästä välistä kadonnut yksi vastaus? Koskien C-172:lla tehtävää silmukkaa?

No, siistissä silmukassa tulee vedosta riippuen kolmisen G-tä, jos sen osaa, niinkuin Mr. Aulio taatusti osasi, ja kyllähän se pysyy juuri ja juuri sallituissa rajoissa, mutta vähänpä täytyy olla luottamista sekä koneen sietokykyyn että omiin taitoihin. Itse en yrittäisi.

Sitäpaitsi se sääntöjen edellyttämä temppuvarustus puuttuu...siis temppuvyöt, pelastusvarjot, nykäisykahvat joista koneen ovet saa etusaranoistaan auki ja potkaistua pihalle, jne.

Tosin oli olemassa rajoitetun taitolentoluokan koneita, joilla tynnyri ja syöksykierre oli sallittu - vanhan version C150 ja Beagle Pup 121, OH-CSV ja OH-BGA respectively,

joiden manuaaleissa nimenomaan mainittiin sallitut liikkeet, eikä siitä 70-luvulla haloota pidetty. Mutta jos nyt menet tekemään C-172:lla silmukan, rikot määräyksiä ja jos silmukka lipsahtaa liian alas ja joudut vetämään esim. 4,5 G:tä vaakalentoon päästäksesi, toivotan onnea, että koneen siivet kestävät. On muutamasta temppuCessnastakin mennyt siipipellit ryttyyn liiallisen rypistyksen takia, ei kuitenkaan itselläni. Ja jossei pelastusvarjoja ole, toivotan lisää onnea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lento: Helsinki-Joensuu jollakin Finnairin/Finnaviationin potkurikoneella syntymävuonnani 1988.

Ensimmäinen ohjaamokäynti: 1993 MD-80 Helsinki-Geneve. Sain istua kipparin sylissä ja pidellä ratista kiinni.. Harmi, ettei kuvaa löydy.

Ensimmäinen kerta ohjaimissa: 2004 ASK-21 purjelentokurssilla. Joitakin viikkoja tämän jälkeen myös eka yksinlento. Loppukesästä vielä ensimmäiset kerrat matkustajakoneen ohjaamossa (RJ-100) alusta loppuun saakka sekä moottorikoneen ohjaimissa oikein kunnolla (pari tuntia, Cessna 206).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta ensimmäisen kuvan C-150 Aerobatin pyrstöstä vielä senverran, että se voisi olla myös OH-CBZ, joka on Jukolan piloteilla nykyisin, ja Jukolan Pilottien kotisivun kuvan mukaan vielä näyttäisi olevan nuo ralliruudut jäljellä.

Niitä oranssi-musta-raitaisia C-150 Aerobattejahan tuli 1970-1971 maahan, muistaakseni Wihurille, noin viiden koneen sarja, CBV, CBW, CBX, CBY ja CBZ.

CBV:llä lensin 1976 RV-Aviationilla, eikä siinä ollut pyrstössä ralliruutuja, ks. airliners.net. Siirtyi myöhemmin PIK:ille, joka maalasi uudestaan.

CBW on nykyisin eri maalissa, ks. airliners.net. Tosin oli varmaankin alunperin oranssi-mustassa temppuvärityksessä, joten voisi olla sekin, mutta ei niissä kaikissa ralliruutuja pyrstössä ollut.

CBX:n jo mainitsinkin, sillä lentelin Aulion kanssa, mikä vähän viittaisi siihen. Se on nykyisin Kajaanin Ilmailukerholla, mutta heillä ei ole nettisivuja. Kuvaa ei löydy.

CBY on poistunut rekisteristä eikä siitä löydy kuvaa mistään.

Joten vaikea sanoa, mikä niistä nyt on tuon kuvan yksilö. Veikkaan CBZ tai CBX.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaankin (valitettavasti) heliskupteri, OH-HAP jonka kyydissä yleisölennätyksessä joskus kauan sitten.

PCQ:n(R.I.P) kyydistä sitten myöhemmin alkoi varsinainen kentällä roikkuminen.

Tolla CFJ:llä tuli ajettua 172:n tyypit kun se oli Bupan omistuksessa.Se oli kiva kone ajella, mitä kaikki eivät ole. Esim. CWB ei ole ollenkaan mukava, jotkut koneet vaan ovat jollain käsittämättömällä tavalla leppoisampia kuin toiset. IRL-lentäjät tämän varmasti allekirjoittavat?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elämäni ensimmäisen kerran irtauduin maan pinnalta 31.7 tai 1.8.1989 Finskin kympin siivillä. On muuten edelleenkin ainoa reissuni Finskin kyydissä.

Onkohan muuten mistään enään mahdollista onkia tuon yksilön rekkaria? Tuskin?

OH-CBZ on taas ainoa potkuri/pienkone jonka kyydissä olen ollut. Ja myöskin ainoa kone jota olen koittanut hieman ohjata IRL.

Kyyti on kuitenkin ollut kuitenkin ikimuistettavaa niinä parina kertana, jossain Hyvinkään ja Riihimäen välimaastossa... :D

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisen kerran lentokoneen kyydissä olen ollut tietääkseni 90- luvun vaihteessa reitillä Kuopio- Helsinki. Koneena nähtävästi ysi :-*. Itse lentokonetta IRL olen ohjaillut vasta jokunen vuosi taaksepäin. Koneyksilö OH-CAF

[ Attachment removed / expired ]

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertaakaan en ole konetta ohjannut, mutta kyydissä olin ensimmäisen kerran joskus vuonna -88 tjsp. Koneena oli silloin jokin alatasoinen, muistikuvan perusteella piper. Niin ja Rissalassa tuo tapahtui. Siippolan Martti lennätti. (ehkä joku täällä on joskus kuullut nimen?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eka kerta isin äitylin kanssa Helsingistä New Yorkiin PanAmilla (!) muistaakseni (perimätietoa) DC-8:lla. Vuosi oli kai 1972...

Itse Cessna 150:n ohjaimissa 16-vuotiaana Minnesotassa USAssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veikataan, jos kukaan ei ole vielä ehtinyt: OH-CBX.

Sillä nimittäin sain ensimmäisen taitolennon oppituntini Raimo Auliolta 21.05.1970 Malmilla.

Ei ole -CBX se mitä haen, toi väritys on se mikä jäi mieleen. Tosin näkyy kaipaamani kone valmistuneen 1970 joten voikohan se ollakaan sama kun kuvassa. Tää aurikonlasitapaus oli -87 tai -88 vaan ton värisiä ei ole omalle kohalle sattunut kuin yksi.

- th -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niitä oranssi-musta-raitaisia C-150 Aerobattejahan tuli 1970-1971 maahan, muistaakseni Wihurille, noin viiden koneen sarja, CBV, CBW, CBX, CBY ja CBZ.

Se väri mikä kuvassa näkyy sai juuri ajatukseni heräämäänkin. En kysykään oranssimustan koneen rekkaria.

Sen verran vielä että ajatukseni perustuu muistitietoon jota kyllä päiväkirjamerkintä vahvistaa joten jatketaan arvailua. Toivotaan että löytyy niin ei jää vaivaamaan itseäkään että olikohan se se ??? .

- :) -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinmäinen kertani lentokoneessa...taisi olla Aeroflotin Tupolev 154 kun lennettiin Helsingistä Pietarin kautta Odessaan joskus kasarin puolessa välin....-85. Oiskohan se ollutkaan Odessa...kun en muista :-[ tarkkaan.

Jokatapauksessa Jaltalle oltiin menossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se oli n.1975 Convair Metropolitanilla 13 vuotiaana isoveljen kanssa Kokkolasta Vaasaan, muistan kun meri näkyi oikealla ja mentiin cumuluspilvien seassa. Hieno kokemus! Toinen kerta oli muistaakseni vuoden-kahden päästä kesällä Kauhavalla, silloin lennettiin 15 minuuttia Kauhavan päällä, ja muistan lentäjän oikeassa poskessa olleen pitkän arven. Kone oli kelta-valkoinen Piper Cherokee. Muistaako kukaan tämän lentäjän nimen?

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta ensimmäisen kuvan Aerobatista vielä, eikös siinä näy ne oranssi-mustat viivat plus ralliruudut peräsimessä, juuri samoin kuin Jukolan Pilottien sivuilla nyt olevassa OH-CBZ:n kuvassa?

http://www.jukolanpilotit.fi/

Tosin onhan niitä voinut tulla 80-luvulla lisääkin, mutta tuo on ainoa, jossa on samanlainen väritys.

Enempää en osaa asiaan sanoa.

OH-CDA:sta muuten, eikös se ole taas rekisterissä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään