Marko Rintanen

Lentokypärän koristelu

13 viestiä aiheessa

Tuli kypäräkokoelmaan tänään ensimmäinen yksilö, jossa maalaus. Ei ilmeisesti kovinkaan yleistä Suomen ilmavoimissa. Oikein maalilla maalattu paksusti.  Lentäjästä minulla ei ole tietoa. Ainoastaan myyjä tiesi, että kyseinen lentäjä pudonnut koneella lapissa ja saanut surmansa. 

DSC_1933.JPG

DSC_1934.JPG

DSC_1935.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Ainoastaan myyjä tiesi, että kyseinen lentäjä pudonnut koneella lapissa ja saanut surmansa.

Nyt pitäisi tietää onko tuo dymo-teipin päivämäärä seuraavan tarkastuksen tai tehdyn. Jos seuraavan niin voisi sopia FM-75 onnettomuuden 5.4.1977 pilottiin. Jos pvm tehdyn tarkastuksen mukainen niin ei sovi myyjän spekseihin Fougaa koskien. (Lähde: Fouga CM 170 Magister in Finnish Air Force, Jyrki Laukkanen, Apali, 2005).

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maininta, että kyseinen lentäjä on menehtynyt lento-onnettomuudessa Lapissa, antaa mielestäni melko ison aikaikkunan tapaukseen. Tuo kypärä on ilmeisesti Fougissa käytetty, mutta voisiko kyseisen kypärän omistanut lentäjä liittyä 9.5 1986 sattuneeseen onnettomuuteen, jossa Hawk HW-313 syöksyi maahan Kemijärvellä.

On myös mahdollista tulkita asia niin, että tämä lentäjä on menehtynyt ilmavoimissa lennetyn uran jälkeen siviilissä sattuneessa lento-onnettomuudessa Lapissa.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
32 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

On myös mahdollista tulkita asia niin, että tämä lentäjä on menehtynyt ilmavoimissa lennetyn uran jälkeen siviilissä sattuneessa lento-onnettomuudessa Lapissa.

Kaikkihan on mahdollista, mutta en tiedä miten todennäköistä valtion omaisuuden jäänti itselle uran jälkeen olisi? Saatan olla väärässäkin.

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtion omaisuutta olivat. Tarra on seuraavan tarkastuksen päivämäärä. Tuota mallia käytettiin sekä Safirissa että Fougassa.

Pink Panther kypärän omistanut lentäjä kertoi tuon olleen FM75 koneen ohjaajan.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan taustaa kypärämerkinnöistä.

Muoti tuli Lapin lennostoon DK lentäjien mukana Ruotsista, jossa tuo oli jo yleistä. Edes lennoston tunnus ei kuulunut virka-asuun. Aluksi noita maalailtiin mm. pienoismalliväreillä. Maalareita oli useampi. Sittemmin tehtiin tarroja jne. Kertoo lähteeni. Esimiehet tietenkin ihmettelivät.

Viimeisen  Drakenin maalailusta onkin kirjoitettu.

Näistä tunnuksista voisi joku tehdä artikkelin. Oma tarina on Hornet-kuskit. Näiden mukana taisi tulla nuo nahkapuserot ja ties mitä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Näistä tunnuksista voisi joku tehdä artikkelin.

Olen jo aiemmin tainnut mainita että ilmailukirjallisuudessamme on lentovarusteiden ja merkkien mentävä aukko. Jyrki Laukkasen tyyppikirjoissa niitä tosin löytyy ja "Härkä taivaalla - HÄVLLV11 visentin tarina" (Ari Manninen, 2014) on piristävä poikkeus ja ehdottomasti hankinnan arvoinen. Sieltä löytyy myös tuo Pink Panther kypärän omistanut lentäjä kypäröineen (s. 117).

Rodney :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
merkkien/tunnusten
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markon kypärän mallista sain lisätietoa :

Kypärä oli siis alkujaan Gnatti ja Vamppi porukoiden sittemmin Fouga ja kun Kauhavalla pakkolaskuharjoituksessa Safir meni selälleen ja opettaja Rauniston Pekka kuoli tuli Safir käyttöön kypärät. kurkkumikrofoneilla. Oli myös varmistusneula jolla happiletkun sai auki ja näin voi myös maskia käyttää safirissa.
 Kätevä esim kun konetyyppi jossakin matkalla vaihtui... Siihen asti oli kuulokkeet.....
 
Nahkapusakoista tuli myös korjaus. Ne ovat sittenkin joko Learjet tai jo Dakota-porukoiden tuomia.
Materiaalilaitoksen arkistoissa olisi paljon mielenkiintoista tutkittavaa, jos asut kiinnostavat.
 
Jorma

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

70-71 käytin sähvässä tuossa kypäräkuvassakin näkyvää radiopäähinettä. Ei siis erillisiä kuulokkeita. Sitä en muista oliko meillä erilliset kurkkumikrofonit vai käytinkö maskia, josta oli happiletku poissa. Molemmat toimivat. Veikkaan maskia...

Muokattu: , käyttäjä: Teppo Sarpila
Tarkennus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Ilmavoimien käytössä olleita lentopäähineitä ja -kypäriä esittelevä sivusto on monelle jo tuttu ja täällä foorumilla ennenkin mainittu. Mutta laitanpa kuitenkin, kun aiheeseen sopivasti liittyy:

http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/lentopaahineet/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin tuollaisen MK 1A kypärän ja radiohuuvan 80-luvun lopulla Suomen Ilmailuliiton Sil shopista.

Niitä myytiin harrasteilmailukäyttöön hintaan 25 mk. Ostaja joutui allekirjoittamaan sopimuspaperin, jossa sitoutui palauttamaan kypärän kriisitilanteessa Ilmavoimille.

Kypärän materiaalihan on nahkaa.

Epäonnekseni sain viimeisen kypärän ja huuvasta puuttuu kuulokkeet.

No, ei se sen hohtoa juurikaan himmennä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään