Petri Lehtovirta

Ethiopian Airlinesin B737 syöksynyt maahan

56 viestiä aiheessa

3 tuntia sitten, Harri V. Matikainen kirjoitti:

Myös nyt oikean ja vasemman ADIRUn muutkin tiedot kuin AoA eroavat...

Eikö se ole aika loogista, että kun AOA-tietoa käytetään airdatan tietojen laskentaan, niin niihin tulee virhe, jos AOA on virheellinen.

 

1 tunti sitten, Kalle Lindell kirjoitti:

Tehty tämän mukaan ohjekirjan mukaan, mutta siinä vaiheessa manuaalitrimmi ollut edelleen jumissa, kokeiltu vielä sähkötrimmiä, ja sitten on menty...

Jäin ihmettelemään sitä, että missä vaiheessa sähkötrimmi kytkettiin takaisin päälle, ja toisaalta, että miksi sen kytkennän jälkeen sillä ei ole ajettua vakaajaa enempää kuin pienen hetken, vaikka sen pitäisi mennä yli MCAS:n komennoista joka tapauksessa. 5:40:35 sähkötrimmi otettiin pois ja MCAS:n komento 6 sekuntia myöhemmin ei muuttanut enää vakaajan asentoa. Kuitenkin 5:43:11 vakaaja on liikkunut sähkötrimmillä ANU 0.2 yksikköä (miksi ei enempää), ja hetken päästä taas MCASin komentamana AND 1.3 yksikköä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n liikenneturvallisuusvirasto NTSB on antanut pari eriävää kommenttia etiopialaisten onnettomuustutkintaraporttiin. 
 

Lainaa

The United States National Transportation Safety Board (NTSB), in dissenting comments included in the Ethiopian report, disagreed with at least two key findings of the investigation into the crash of a Boeing 737-MAX flight.

Lainaa

But in its comments, the NTSB said it found the faulty sensor may have been damaged by a bird strike soon after take-off, an assertion that was ignored by the Ethiopian investigators.

The Ethiopians did not find any evidence that the sensor was damaged in flight due to lack of any physical clues like a dead bird in the vicinity of the flight's path, their report said.

The NTSB, however, said the sensor was never recovered at the crash site in spite of a partial search by both sides a week after the accident.

Lainaa

The NTSB also accused their Ethiopian counterparts of focusing on the contributions of the design issues to the accident at the expense of the crew's own training and reaction to the emergency that arose.

"Discussion of crew resource management and performance were still not sufficiently developed in the draft final report," the NTSB said.

The pilots were supposed to manually reduce throttle after the erroneous feeds from the sensor interfered with the expected automatic sequence, it said.


https://www.reuters.com/world/us-safety-experts-dispute-aspects-ethiopia-737-max-air-crash-findings-2022-12-28/

Lisätäänpä vielä linkki NTSB:n tiedotteeseen aiheesta: https://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/NR20221227.aspx

Muokattu: , käyttäjä: Markku Mikkola
Lisätty tiedotelinkki
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahdeksankymmenen tässä onnettomuudessa kuolleen matkustajan omaiset vaativat Boeingilta (lisää) korvauksia oikeudessa USA:ssa mm. matkustajien kokemaan kipuun ja kärsimykseen perustuen.

Boeingin lakimiehet ovat löytäneet asiantuntijan, jonka mukaan kone rysähti maahan niin suurella nopeudella, että matkustajat kuolivat silmänräpäyksessä eivätkä aivot ehtineet prosessoida mitään kipusignaaleja - joten kivusta ja kärsimyksestähän ei sitten makseta yhtään mitään.

Matkustajien omaisten lakimiehet taas ovat sitä mieltä, että koneen syöksyessä alaspäin ehdittiin kokea kaikenlaista ihan tarpeeksi jo ennen rysähdystä.

Ameriikan oikeudenkäynnit....

Lainaa

now, in U.S. court proceedings between Boeing and the families of roughly 80 victims of the Ethiopian Airlines crash, the airplane company is arguing that it should not be responsible to pay victims’ families for the pain and suffering of the passengers in the minutes before the crash — because, according to Boeing’s lawyers, the crash killed everyone instantly, leaving no time for anyone to suffer pain.

As WSJ reports, in a recent court filing Boeing attorneys “cited an expert who said that the 737 MAX victims died painlessly because the airplane crashed into the ground so fast that their brains didn’t have time to process pain signals from their nervous systems.”

Plaintiffs aren’t buying it, writing in a court filing that passengers on Flight 302 “undeniably suffered horrific emotional distress, pain and suffering, and physical impact/injury while they endured extreme G-forces, braced for impact, knew the airplane was malfunctioning, and ultimately plummeted nose-down to the ground at terrifying speed,” WSJ reports.

https://autos.yahoo.com/boeing-says-no-pain-suffering-134400054.html

 

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään