Mika Laakso

Curtiss-lentäjiä?

6 viestiä aiheessa

Vanha valokuva, Curtiss ja keitä on kuvan herrat? Onko tuo laskutelineen pyörän vanteen outo ilmiasu valotusvirhe vai joku maalauskokeilu?

FullSizeRender - 2019-03-11T220602.481.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanteet ruiskumaalattiin usein sen kummemmin renkaita maskaamatta ja irrottamatta, joten maalia meni myös renkaaseen.

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva ajoittuu kesään 1941. Koneesta puuttuu itärintamatunnus nokasta.

Kuvassa ovat vas. vänrikit Sakari Alapuro ja Alpo Lakio, Lentolaivue 32. Sama kuva löytyy SIH 5 Curtiss-kirjasta. Kummallakaan ei näytä olevan Suomen Lentomerkkiä rinnassa, Alapurolle se myönnettiin 5.6.1941 ja Lakiolle 18.7.1941.

Lainaus kirjasta Suomen Ilmavoimat III - 1941:

”28.8.1941 ilmavoimien esikunta määräsi lisätunnuksen 1-moottorisiin rintamahävittäjiin: nokan ympäri tuli maalata 50 cm leveä keltainen raita. Lisämaalaus tuli tehdä 1.9.41 mennessä. Tähtimoottorikoneissa maalattiin yleensä koko moottorisuojus ja rivimoottorikoneissa keltaista oli nokassa 75 cm:n leveydeltä.”

Kuvassa oleva kone on Twin Wasp-moottorilla oleva ”Sussu”.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkoksi Jukan kirjoitukseen (mallareita varten), että Saksassa maalattujen Curtissien yläpinnat olivat tummanvihreät (RLM 70) ja alapinnat vaaleansiniset (RLM 65).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva lienee melko varmasti Utissa otettu. Lentolaivue 32 sai Curtissit käyttöönsä Lentolaivueilta 12 ja 14 13.7.-41. Ne saivat vaihdossa vanhat Fokkerit tilalle hammasta purren... Siksi kuva on mitä ilmeisimmin tuon päivämäärän 13.7. jälkeen otettu, koska pilotit ovat LLv 32:sta. Tämä hieman vielä rajaa tuota kuvanottohetkeä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolaivue 32:ssa palveli samaan aikaan (8.8.1941) kaksi vänrikki Lakiota; Alpo Asser (N:o 699) sekä Vilppu Mikael (N:o 701). Lisäksi kummallekin myönnettiin lentomerkki samana päivänä, 18.7.1941.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään